Ini adalah blog mengenai informasi modifikasi ke atas motorsikal 4 lejang, dan motorsikal yang dikhaskan di sini adalah motor Yamaha 135lc. Mungkin juga ada sesetengah modifikasi disini juga boleh disesuaikan pada motorsikal 4 lejang yang lain. Mungkin cara dan informasi disini bercanggah dengan cara dikawasan anda membuat modifikasi. Maka jika ada sebarang nasihat atau tips yang mahu dikongsi sila email ke pada saya.. tqvm!!
Search This Blog
Saturday, May 31, 2014
Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 7 - Carburator Part 3
Carburator TZM, KIPS, NSR
aka motor 2stroke 150cc dan seangakatan dengan nya...
Ok list panjang sangat kalau nak citer pasal carb utk motor 2T 150cc ke 200c(retro) ni, dalam kumpulan carb ni kebanyakkan nya ada pro dan kontra.. saya ambil contoh 2 3 je la senang.. dalam banyak2 lineup ni.. 3 ni paling orang suka cari dan try... TZM, KIPS (1st and 2nd ver) dan NSR local or NSR SP.. tiga tiga ni ada pro kontra.. kita mula dengan
TZM - Mikuni 30SS
carb ni paling sedap orang cakap bila masuk kat LC modi.. saya tak pakai.. kawan2 saya ramai pakai.. sekali pakai mmg terus bercinta dengan carb ni.. tanak bercerai dah.. ok skarang yang baca ni dah mula angkat kening nak tahu haha.. carb ni dikatakan sangat sedap bila pakai... perah pegi perah je pegi, tiba satu titik sebelum nak ke redline ke high rpm ke apekebende ntah tetiba motor jd macam pegi terus.. mcm sedap sangat kata kawan saya.. tak tahu la sedap mcm mana tapi kebanyakkan nya yg pakai mmg puas hati... dan rata2 semua PUAASSSS!! satu je masalah carb ini adalah tuning dan sparepart dalaman.. carb yang sedap le sangat neh dikatakan perlu ada seribu kesabaran dalam nak setting aka tuning suapaya sesuai dengan enjin.. yang sesuai tu bermaksud nak bagi pikap hidup top pun hidup pastu tak bobok or tersengguk-sengguk bila tarik pikap dan masa lepas trotel.. payah dema cakap nak setting.. tp bila dah tahu cara setting mmg syurga la kata diorang... masalah lain adalah sparepart dalaman mcm pelampung.. roket pelampung.. minjet pilot jet slide susah dah nak dapat ori.. susah benor.. barang dah berpuluh tahun paham2 ler.. carb tu sendiri nak dapat ori pun dah susah skang nih.. inikan pulak sparepart.. korang tanya la org2 yg mula modi moto pakai carb ni.. diorang TAKKAN bercerai punye.. buat koleksi lagi ada.. tu la dia penangan carb nih.. aku pun pening tgk kawan2 aku jd gila mcm nih.. ahahahahahahhahaaha!!!! jangan mareee
KIPS
haaa ni pun boleh tahan gak power.. saing saing TZM gak ni.. ramai gak org pakai.. tp nak mencari ori boleh mencarut.. aku berani cakap la kalau kat mudah tu kita tengok list jual.. dalam 10.. 9 adalah fake.. susah nak cari gak.. tiruan carb ni bersepah.. semua mengaku ori.. kelebihan carb ni adalah cara dia pegi tu terus menerus.. selagi setup kena... takde sentapan.. takde sengguk2.. meluncur dengan jaya.. dan jeritan di hi-rpm tu leh dgr dgn jelas masa meroket hahaha... senang citer carb ni bukan anak manja mcm tzm... dia jenis tak menyusahkan tuan dia.. nak lagi best spare part berlambak lagi.. siap ada gred.. nak gred ayam ke triple A.. ko sebut dan bayar.. tp kena tahu la pandai bezakan.. carb ni jugak tak pening utk pomen setting.. in case pomen yg tak biasa pun boleh setting.. carb yang memudahkan... ni yang aku citer skang utk ver 1 dan 2 kips... yang ver RR ni lagi best la gamaknya... sorry la dah tak berapa ikut perkembangan modi zaman skang ni.. bz keje.. sebab apa sparepart dia masih ada sebab kawa masih keluarkan moto 2t siri kips ni lah.. dah sampai 3 4 generasi.. yang bru RR tu.. so kalau korang dah give-up nak cari tzm punya carb.. maka ini adalah option ke 2.. secara mudahnya carb ni senang.. tak banyak meragam or manja.. spare part senang dapat.. kontra nya kadang2 bila sampai di hi-rpm akhir masa top speed.. trotel tu ade balance boleh pulas.. tp bila sentap or pulas lagi untuk dapat kuasa balance tu.. carb menjerit tp top tak berganjak.. sama je.. pelik gak.. yang tu kena kaji lagi lah... mungkin ada faktor lain penyebab jadi mcm tu.. apa pun ramai orang pakai.. masuk forum kalau mesti ada topik bincang carb ni..
NSR local NSR SP
sapa tau motor NSR local.. aku rasa ramai tak berapa tau.. nsr sp single arm tu ramaai tau.. sebab?.. sebab single arm dia leh masuk kat lc haha.. ok carb moto ni pun ada orang masuk kat lc.. cuma tak berapa ramai.. tp ada peminatnya yang tersendiri.. susah gak nak cari carb ni.. mungkin sebab moto NSR tu tak brapa nak laku kat malaysia.. tapi ada org pegi siam bawak masuk sp punya.. aku tak dapat banyak info pasal carb tp yang aku tahu mmg ade dak dak lc pakai.. dan diorang kata sedap juga.. cuma sparepart la jd isu.. tapi takpe.. banyak orang leh carikan kalau ada wangnya.. dan kena pandai la godek facebook ke forum nak cari runnernye..
T-X (sebutan tee-- exxx)
ini carb lagend.. fav budak cepai modi ipoh dan aku boleh cakap ia adalah carb rasmi mat rempit cepai ipoh dizaman 1995 hingg ke 2000ntah.. sampai sekarang kot... kalau orang cakap sapa tau carb TIANG BELAKANG budak ipoh pakai ape ye.. ini le carb nye.. carb yang mempunyai jeritan unik bila ditarik pikap.. garau je bunyi.. sparepart senang nak cari... dan masih dikeluarkan lagi sampai skarang kot.. ntah kena check balik.. ada org sebut tee-ass ada org sebut tee-exx.. carb ini berasal dari sebuah moto dari alam motocross.. aku pulak tak tahu jenis ape.. tapi sebuah model lama dizaman 80-an dulu rasanya... aku penah tengok orang sumbat gak carb ni ke dalam lc... sebuah carb yang tak banyak karenah utk tunning tp ada satu kelemahan... carb ni senang overflow...tau over flow?? tetiba je minyak melimpah ntah dari celah mana carb tu... tak pasal2 lak kelam kabut nak stopkan... biasanya org biarkan je... lantak kau lah... tunggu sampai berenti.. kalau pakai car ni make sure pakai stopper minyak petrol ke carb boleh off.... eh lupa lc minyak masuk pakai vacumm hahaha... mmg dia ada perangai mcm hampeh mcm ni... bila jadi mmg bengang le.. tak la selalu jadi tp kadddangggg kaddaannggg akan jadi... walaupun ade perangai sengal mcm tu... ia antara carb yang bagus jugak... boleh masuk list rnd korang hehe
so mcm mana?
diatas anatara lineup carb 150cc 2t selain rxz yang boleh dicuba... semua tu bukaan 28 sampai 32mm.. aku citer sebab aku penah tengok.. peel mcm mana tu kena berforum la tanya otai otai carb... jgn berforum di fb... payah.. forum betul2 kat komuniti forum.. banyak info boleh rujuk balik yang lama lama.. (diorang simpan topik2 tu).. senarai 150cc ni banyak sebenarnya.. tapi tak larat la nak kaji... aku pun buka la bukak bengkel leh try satu stau hari hari.hehehehe.... tp apa yang aku citer tu maybe leh bantu korang yang baru nak berjinak jinak ni... apa apa pun tuning cari bengkel kalau nak senang... nak senang gile cari bengkel cup prix.. haaa kau dia setting sampai berapi... tp harga tuning pun berapi leerr hhahahahahaaha... sorry wei sebab lama tak post... aku bz keje.. alahai.. in sha ALLAH nnt aku sambung lagi... selamat mengkaji... kaji dulu sana sini jangan main beli je.. nak beli tu pun kena tahu mana ori mana local.. ha pun kena kaji jugak.. sekian.. jumpa lagi
*aku tak dapaat nak balas semua komen komen korang... sorry sangat.. keje aku membataskan aku...
*tolong jangan tanya pasal minjet dan pilot jet.. aku tak tahu.. carb aku pun ah hong sentul tolong tuningkan.. hukhukhuk...aku share je info carb ni... jangan la marah saya...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
This comment has been removed by the author.
ReplyDeletekalo minyak tibe2 jadi parak kenape ye bos?dalam beberapa minggu nih tibe2 minyak rase cam air???ape sebab er?lc v1 standard...harap2 bole bantu ^_*
ReplyDeleteKalau v1 saya anggap ada yang tak kena ngan Carb tu.. Mungkin dah lama tak service or kotak.angin dah penuh habuk.. Cuba check balik airbox tu dan Carb tu.. Kalau banyak habuk.secara am nya Carb tu tak.dapat nak bekerja dengan sempurna..
Deleteok bos nnti saye cube check...terime kasih
Deletedah servis...tapi minyak still parak and bile maintain trotal stengah die tersedut2
Deletecbe check coil api atas...
Deletekekdg coil api rosk pn lei jd sbb...
Kenapa carb ku macam semput2 .. Aku pakai lc135 v2 5s
DeleteBila aku msuk gear 5 .. Laju lagi ex5 dream ... Mmg drop hbss .. Sedih broo .. Klau dpt minta tolong bossku smuaa ... Apa puncaa jdi gini .. Bila aku pasang air box filter mkin lah teruk semput nyaa ... Lbh baik aku buka .. Aku sudah hntr kedai lain dia buat .. Dia tukar plug pulaaa aduiii2 .... Aku cakap servis carb lain dibuat tokey babi cinaa .kalau dpat minta pertolongan otai2 sekian terima ksih
Ws aku urgent lahh 01139287607
Harap ada org yg akan ws aku ..
lame dah menyepi brader blaze.. hahaha
ReplyDeleteSalam..tumpang tnya..moto sy modi blok 60mm cam cms..tp knpa bila gear 4 bwak 80km/h jd sentap2 xmau pergi bila nk full throttle..sblom nie kotak angin msok air n minyak jd kaler putih n msa tu moto dh sentap trok..tp lepas cuci kotak angin n tune carb ckit..sentap kurang tp still ada..adkah carb kotor..lc v1 carb std mj pj std..tq
ReplyDeletecarb tu service balik tak...
Deletesalam, nak tumpang tanya : :D moto nak buat standard modi..
ReplyDeletecuma carb saja tgh pikir. dalam cadangan nak ambik UMA 28 mm,
okay kah kalau pakai pada motor standard ?
tapi tak reti main MJ PJ.. ada link or cara nak belajar pasal MJ PJ ni ?
std kalau pakai carb 28mm nnt minyak lahap giler... kalau std nak tukar jugak jangan lebih 24mm..
Deletesalam bro . Ah Hong sentul yang bro cakap tu Chua Motor Sport tu ke ?
ReplyDeletekat maybank tu
DeleteSlam bro..5s v3..spec 62mm,car tzm30.superhead 20/23, ekzos uma 30. 1. Apa ptut sy emprove utk tunning carb agar moto x mudah mati bila tekan clutch. (Pickup n speed gear 1234 ok.tiada semput). 2. Mcm mana nak omprove agar moto mudah dihidupkan utk high spec. Tqvm yr advise..
Deletesalam admin..sy harap blog ni always update..banyak info dan tips yg berguna buat newbie yang mcm saya..tq admin...
ReplyDeletesalam bro.. ak pkai lc135 5sped es.moto mmg x usik lngsung lg. ak blajar kuantan dr melaka meter cecah 120 je broo.. so mcmana nk bg moto tu laju ? nk buat jln jauh..ni email zfiqri60@gmail.com .. tlg ye bro
ReplyDeletebukak balik topik2 sebelum ni... ada saya ulas mcm nak modi motor tu dan apa kena buat
Deletesalam bro
ReplyDeletenak tanye klau lc 4s es nk sumbat crankshaft lc 5s bleh x??
This comment has been removed by the author.
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteLc v1 block fz cdi racing carb stndet nk set mj pj brpa..kalu pkai mj pj stndet je boleh x?
ReplyDeleteSalam kalau lc135 blok 62 shark carb kips nk set mj pj die brape ye?terima kasih..
ReplyDeleteSalam bro...nk tanyr carb TS ok x untuk LC v1
ReplyDeleteSalam admin adakah carb juga boleh rosak?contoh kerosakan pulak mcm mana?
ReplyDeleteSalam... Sy pakai block uma 62
ReplyDeleteCrab Kips nk sitting mj dgn pj Dy bpe???
Tlg.....
Salam... Sy pakai block uma 62
ReplyDeleteCrab Kips nk sitting mj dgn pj Dy bpe???
Tlg.....
bro, tnye sikit, bila pkai carb PE kat moto lc, tengkuk carb pun kene tukar ke?? n brpe mj/pj yg sesuai buat moto dh modi blok 62mm, head porting, cam uma, ekzos open, cdi brt.. mse ni pakai mj 135, pj 30. angin lepas tpi mnyak mcm air.. tlong komen bro blazer
ReplyDeleteNak tumpang tanye saye pakai lc 4speed block 62 carb tzm cam ori cdi ori..mj pj mane yg sesuai ye tlg plss
ReplyDeleteNak tumpang tanye saye pakai lc 4speed block 62 carb tzm cam ori cdi ori..mj pj mane yg sesuai ye tlg plss
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam bro nk tanya kalau saya pakai carb tzm,block 63mm,cdi brt,exzos apido...mj pj berapa yg ngam...tolong bro
ReplyDeleteAssalamualaikum bos saya guna blok fz lepas tu nak masukkan caburator nsr....Bole cadangkan main jet dan pilot jet yg terbaikkk
ReplyDeleteDah cuba sebulan tak jumpa
Pm 0196226164
Salam bos nak tumpang tanya sikit saya pakai lc v1 block 62 carb tzm ni nak tanya sikit carb tzm ni boleh masuk kotak angin tak kalau tebuk kasi modified kotak tu rasa ada tak harapan utk lawas tu
ReplyDeleteSalam semua . Nak tanya sikit pasal lc v2 .. Semalam tukar carb lain.. Kalo tukar carb ni lampu check enjin memang menyala ke .. Camne nak hlangkan yee selain cabut mentolnya
ReplyDeleteSalam nak tau, kalau lc135 v2 semua std kecuali exhaust 28mm
ReplyDeletetapi saya nk tukar carb std ke carb nsr 28mm...boleh ke?
Salam bro.. Tumpang tanya sikit.. Saya pakai moto lc135 standart modi.. Block 63mm, head 19-22 ,cam cms t2,full bearing skf dan carb tzm ori kedai.. Berapa saiz mj dan pj yg sesuai ya.. Dan pening x larat nk tukar mj dan oj dan.. Sekarang ni mj 160 pj 35..ekzos ada keluar asap putih.. Kuat bau minyak petrol... Harap tuan boleh share sikit
ReplyDeletesalam tumpang tnya lc 135 block 63mm, head korek ja, cam uma , cdi stndrd , carb nsr . nk set mj pj brpa ya..
ReplyDeleteAssalammualaikum dan selamat malam nk tya kalau block 65 carb32 head std x de jet rod berapa mj pj ye dh pening sering x jumpa2 harap kawan2 dalam ni bole tolong
ReplyDeleteBang kalau pakai carb nsr kena tukar minjack ke?
ReplyDeleteAssalamualaikum..
ReplyDeletekalau saya ada exhaust uma racing lebih utk y15..
boleh pakai ke dkt lc135 v1 yang 4speed tu.
Salam bro.sya pki lc135 v3.mtor std.hnya tukar cdi racing je n plug iridium.kelajuan still sama je.apa bende yg perlu sya tukar utk naik skit keljuan tu.asyik 120km pling laju.malu oo ex5 bleh potong mcm tu.agak2 klu tukar carb ade perubahan x
ReplyDeleteBos kalau speck 65 sama cam je
ReplyDeletesaiz berapa aa pilot jet sama mainjet carb tzm
lc ni penyakit dye timing lmbt turun bila lepas throttle psl ape ye.. bnyk lc kena cm 2..
ReplyDelete