Salam..
jumpa lagi dalam bab modi2 motor ahahahahahaha... sorry arr... lambat benor membuat sambungan siri modi motor2 ni.. alahai.. terlupa giler dan bz gila kerbau... ok sambung lagi dalam bab ni adalah sambungan bahagian camshaft aka CAM!!!!
Cam Standart |
ok cam.. sapa tak kenal cam.. benda ni letaknye dibahagian head.. mekanikal yg ditugaskan utn mengawal bukaan valve minyak dan exzost dgn setup sepcial pada tepet hasil golekkan roler bearing pada tepet menyebabkan valve tu terbukak.. kalau korang tgk pada cam2 yg ade.. ade bonjol.. bonjol tu adalah kawalan bukaan pada valve tu la.. dan ia berselang antara bonggol tu.. supaya minyak dan exzost takde le bukak serentak.. tak kiraan tu tepat utk elakkan valve minyak exzost bertembung.. so cam adalah penugas bukaan minyak dan exost.. kalau korang nak tahu.. benda kecik ni nampak je mcm takde ape2 pada sesetengah org sebenarnya mempunyai peranan yg sgt besar dalam memberikan kuasa maksimum kalau kena tepat modifikasi bonggol dan degree bukaan nya.. kalau nak aku citer specifik mmg aku tak mampun nak citer sebab kompleks giler so kita sembang simple je.. lagi lama bukaan valve dalam jangka pusingan tertentu lagi byk kuasa boleh dijana... so di sini lah perbezaan cam2 di pasaran.. so cam mcm mana nak korang pilih utk motor yg korang nak? so kena cam tu dulu
OEM CAM
cam jenis ni adalah cam utk motor std keluaran kilang.. cam kaluaran kilang kebanyakkan nya dalam kes cubcai adalah lebih kepada penjimatan minyak dan kurang penyelengaraan.. bila setup ikut jenis ni.. mmg nak harapkan kuasa padu tu tak payah mimpi.. sebab mmg kuasa yg ade cukup2 utk perjalanan yg selamat.. mmg ade dalam kes2 lc yg tetiba kuasa tu lain mcm.. tetapi mungkin pada setup kelegaan tepet pula berbeza.. so impat sekecil2 setup tepet tu pun effectnya besar.. harap paham disini.. jikalau ade kawan2 tanya la.. kalau pakai blok 60 cam yg lain std leh out meter tak?.. anda boleh jawab maybe leh la kot.. or tah tak tahu ar.. sebab kita tak mahu nnt kalau kuasa tak jana yg betul2 kita kena ahahahahahahaha (aku dah merepek)
LOW CAM STREETABLE
low cam adalah cam up sket dari oem cam dgn satu tujuan.. iaitu kepuasan kelajuan tinggi.. cam jenis ni byk org kata cam racing halal atas jalan atau 'streetable'.. streetable disini adalah cam yg bersemangat racing, berkuasa la jugak tapi masih di peringkat low maintainance... kira err mcm tu arr... cam ni nak kata pickup byk tak jugak.. pickup enjin masih sama mcm std kilang.. tp pada top speed pegi mmg lain mcm... nak kenal cam ni mcm mana aku tak tau nak citer la tapi kalau letak sebelah2 cam std tu... bonggol low cam ni up sket je dr std.. tak tinggi bebenor dari std tu.. bukaan valve cam lebih luas sket dr std.. dan kalau tgk mmg ada beza ngan std la.. dan cam ni walaupun streetable tak byk tuner buat sebab org kurang nak or kurang paham dgn cam ni.. so kalau ade pun yg takde brand or faito.. yg lain aku tak nampak la.. low cam ni terjual.. tp bg aku low cam best jugak.. utk malas nak tension bunyi tepet yg radikal selepas selalu merembat.. cam ni mmg pilihan yg patut... yg sangka sebab ia up sikit je dr std.. kadang2 sifat low cam ni boleh kalahkan cam2 lebih otai dr dia.. hahahaha...
HIGH CAM STREETABLE
HIGH CAM!!! mana pegi mesti ade org sembang pasal high cam dalam bab modifikasi enjin.. hi-cam.. sebab apa org suka hicam.. hi performance? hi power.. ia semua tu ar.. dan silap setup leh jd high maintainance... hewhewhew... cam ni tahap bonggolan nye sgt tinggi.. nak banding std.. mmg cam ni lain mcm sket bonggol nye.. dan panjang bonggolan nye pulak lebih penjang dr std or low cam.. bermakna.. bukaan valve anda lebih lama dan lebih ke dalam dan isian campuran petrol oksigen lebih piau byknye.. dan kuasa dijana tu lebih kuat la hasilnye.. cam ni mmg terbaik bagi mereka yg mahukan kuasa pickup dan top speed tetapi perlu diingatkan cam ni agak tinggi cara penjagaannya.. tepet senang bunyi dalam sesetengah kes cubcai.. bunyi tepet mmg boleh dgr la kadang2 tu kuat giler hahahahaha.. (senang kantoi) tetapi kuasa yg dijana mmg tidak menghampakan... byk brand keluar utk cam jenis ni.. dr seayam2 brand sampai la brand ternama.. dr kedai tuner cup prix pun ade juga bwk kuar.. so pilihan mmg byk.. dan mcm2 regenye.. pilih je mana nak hehe
HIGH CAM RACING ONLY
cam ni profilenya sama mcm hi cam biasa tetapi up sket lagi profile bonggol tu.. maka lebih extreme la bukaan nye... dalam sesetengah kes.. bilamana enjin berada di rpm tinggi.. floating valve akan terjadi menyebabkan valve minyak dan enxzost tak terkawal lagi lalu bertembung dgn piston dan valve2 tu sendiri.. cam jenis ini perlu disekalikan dgn valve spring yg mempunyai material tahan lasak pada keadaan super punaya extreme ahahahahahaha... mmg kena benda baek punye ar kalau tak lagi mcm haram dia punye rosak!! dgr kata spring titanium utk lc pun da ade da skang... so anda sendiri paham la titaium ni mmg brg 5 star dalam segi kelasakan dan ketahanan.. ini kerana bonggolnye yg tinggi dan panjang menyebabkan tindak balas bukaan dan penutupan valve tu harus tepat dan pantas serta kejap utk mengelakkan berlaku korosakkan pada bahagian head... hehehe... cam ni namanya racing only so maintaiance nye mmg tahap extreme gak la.. tepet bukan sahaja cepat haus tapi cepat haus juga silap haribulan.. so kalau anda mmg jenis motor track.. leh la pakai.. sebab motor track lepas pakai mmg service enjin manjang.. motor daily 3 4 bulan belum tentu bukak lagi kan? paham2 je la.. dan cam ni juga menhasilkan bunyi exzost yg tahap bising tu boleh kena gasak ramai2 satu taman or kampung tu... mmg kuang ajau bising nya exjost pakai cam ni... lahabau habis!!
CUSTOM CAM
custom cam ni adalah cam jenis buat sendiri mengikut teori owner tu sendiri.. selalu nye cam2 dari std, low, dan hi cam tu di modikan lagi utk kepuasan maksimum owner sendiri.. mcm2 jenis modifikasi la dalam cam custom ni.. potong2 ni.. buang2 tu.. asah2 balik.. weld2 balik.. ikut suka la.. tp kena paham la apa yg dibuat.. kalau tak baik tak payah.. so custom cam ni mmg majoiti adalah mereka yg mmg arif dalam bab modi2 ni.. so kebanyakkan nye mmg tahu apa yg mereka mahu dri enjin mereka.. so ni adalah golongan2 special... sebab cam yg diorang pakai hanya 1 dalam dunia je.. walaupun kata sama je mcm cam aku sebelum ni.. sebenarnya tak sama... sebab cam dibuat adalah by hand satu persatu.. bukan pakai acuan satu yg sama... heheheheheehehehehe...
TIPS SAMPINGAN
- utk kebaikkan mereka yg nak pakai cam2 performance ni.. tukar skali spring valvr yg keras sket.. jgn keras sgt dan jgn lembut dr std.. so ngam2 org kata..
- kalau nak beli jempelang (bahasa kamus) aka rocker arm performance... make sure.. panjang tinggi sama dgn std oem.. jgn beli pendek la panjang sket la.. kalau tak sampai mampus pomen nak adjust tepet tak dapek..
- tukar cam tak semestinye bukak headblock.. tetapi barang tepet perlu lah diadjust utk kesesuiaan semula cam baru.. so kalau ade pomen kata kena service headblock tu boleh la nak buat.. tp tu da charge lebih lak kan.. kalau tanak anda boleh pilih option ini
- bunyi tepet boleh didgr dari luar.. selalunye punye tik tik tik di bahagia head tu... dan pada keadaan makin parah.. anda pulas la trohtel mcm mana pun.. moto pegi mcm siput je rasa... tu tanda2 la tu.. kelegaan tepet terlalu besar sampai valve bukak sikit je.. so adjust tepet balik..
- pemilihan cam spt hi cam menyebabkan enjin mudah mengerang pada gear akhir disebabkan profile cam itu sendiri bersifat high performance at high rpm..
- cam performance menuntut anda membawa motor seperti org dlm track.. masuk simpang tukar gear.. nak memotong tukar gear.. brek tukar gear gak.. ini supaya anda tidak membawa motor anda pada gear tinggi mendesak kuasa tinggi.. nnt tersemput2.. dan memberi kesan pada enjin
cam standart vs hi-cam. pics credit to motomalaya |
so sampai disini sahaja.. beri pandangan dan cadangan.. utk membolehkan artikel ini diedit dan diperbaiki.. kritikan juga dialu alukan
salam hormat.. jumpa lagi..
Lifter cam tu apa..7.0 6.3 lah
ReplyDeleteKalo x de saiz lifter mcm mana nk ajust tepet
hahaha den pun xleh nak jawab sangat.. pasal ni bende keje org expert2.. selalunya kalau cam bagus2 dia sertakan skali spec detail.. yang tu boleh le pomen kira balik ngan tepet brapa nak kena pakai gap tu.. kalau x ikut citarasa pomen la buat pelarasan.. sorry la bro.. tak expert lagi
DeleteSalam bro blaze.. ada apa2 contact tak. Nk hntr moto ke bengkel bro. Pls respond.PM sy bos..0133453009
Deletesalam bro blaze..nak tnya..moto sy ada bunyi tik tik tik...bunyi dia selang dlm 10 saat mcm tu..brbunyi dlm 3 saat..adakah ni bunyi teppet?kalu teppet,brapa modal kena da nak bgi keadaan ok blik?huhu..arap bro leh tlong...
ReplyDeletekemungkinan tu adalah bunyi tepet.. kalau bunyi piston selalunya berterusan je.. kalau nak setting tepet kebiasaannya aku dapat harga bawah 50 la paling mahal pun.. paling murag 10 ringgit pun ade.. bergantung pada kawasan gak benda ni
Deleteoic...kalu kta bt xtaw je pe bolih jadi eh?
Deletebetter check la gab tu luas mana... kalau luas sgt nnt tepet, kepala atas valve yg ditolak tepet akan haus.. dan disebab longgar kadang2 kuasa drop.. kita lak perah lagi nak laju.. letih enjin tu nnt bro.. misalan kata la asyik selalu sgt berbunyi.. cuba pakai cam lain.. dikhuatiri bro punye cam tu bonggol terlalu radikal utk daily ride
Deletebro nk tnya skit. sya ada pakai lc v4 standard. sya dh tukar dh high cam uma racing punya. tapi kenapa bila free gear dia sllu mati?mohon pnjelasan
DeleteMungkin afr x cukup hantar dari karburetor kat low rpm
Deleteo...nnti nak antar kedai la..tgok pomen kt pe..tpi bro blaze dia brbunyi waktu start moto je..bila dah bwk dlm 10min mcm tu,dah xdngar sgt..huhu
ReplyDeletekalau bro kata waktu pagi.. lepas 10km bunyi hilang tp ade sket2 je.. itu sebab minyak enjin semua dah turun ke enjin bawah sebab satu mlm parking.. so bila kita start minyak baru nak pump balik ke atas.. lepas da lama semua bahagian atas berminyak tu yg bunyi tu kurang sgt terdengar.. sebab minyak tu sendiri serap bunyi.. ape ape pun check dulu.. sebab sembang tanpa saya dgr sendiri susah nak tafsir.. ini main agak2 je ni..
Deleteok bro blaze..akan antar laici ni ke kedai..thanks for answering all the questions..terbaek..
Deletesalam bro blaze..sy bro yg ajukan soalan pasal tepet ni..dah g antar kedai dah..pomen cek2..rupa2nya timing chain yg dah rosak..so dia tukarkan yg bru..total kene rm 150 skali mnyak itam dgn coolant..dia kata kalu tepet bnyi slalunya akn brterusan..huhu...ok bro saje je nak kongsi2..
Deleteoh ye ke.. maaf la kalau tafisran saya salah... sebab bercerita tanpa tengok dan dengar sendiri mmg susah nak agak
Deletexdak hal bro..bro pnya pndngan tu byk mmbntu gak..mmg btul kalu crita tnpa tgok dan dngar agak susah nak cari punca..ok bro thanks again..
DeleteSaya pakai motor lc. Sy just nk share sikit. Motor sy pn ada bunyi mcm nk roboh pagi2, lps jalan dan enjin panas, bunyi ini hilang. Bwk pegi dkt kedai, pomen bagitau tepet rosak,so tkr la 2 biji rm156. Lps tu nmpk cam plk rosak RM118. Last2 total kna RM400. Hu3. Motor lc ni jenis yang manja skit. Dah la blok x blh rebore blh polish je. Kira pakai buang la.
ReplyDeletebro..biar btul smpai kena rm400..adoyai...kalu masalah sy mcm bro pnye..abehla..haha..mane nak korek duet..nak tnya bro bawak moto time kena tu mcm mn?ada kurang ke dri sgi perfomance?lama x bwk before g antar kedai?huhu
Deletehumangaih.. tepet rosak ke rocker arm bearing rosak.,, kalau tepet je tak mungkin la harga semahal tu..dan cam mcm mana dia leh kata cam leh rosak sebab benda tu susah nak rosak, melainkan keadaan minyak enjin x dpt di pump head menyebabkan kehausan kritikal pada part2 di head tu.. baru semua skali rosak.. mcm kena tipu je ni,,
Deletesape ckp lc ni manja.. ak pakai 1st model thn 2006 punya.. lasak gile.. mcm kuda ak buat moto tu.. smpai masanye tukar timing chain dgn tensioner je.. tp eo jaga la.. pakai yg elok sket.. kalo nk enjin thn pakai eo rm 15 jgn mmpi le.. hehe
Deletesape ckp lc ni manja.. ak pakai 1st model thn 2006 punya.. lasak gile.. mcm kuda ak buat moto tu.. smpai masanye tukar timing chain dgn tensioner je.. tp eo jaga la.. pakai yg elok sket.. kalo nk enjin thn pakai eo rm 15 jgn mmpi le.. hehe
Deletebos lc standart ok ke tukar tensioner?
Deletekalo bawa motor lagi panas bunyi tik tik tik lagi kuAT... MCM Tu prob rocker arm ke
ReplyDeletetik tik tik sahaja dan tik tik tik seperti bergesel adalah 2 benda yg mempunyai masalah berlainan... tik tik saje mungkin piston atau rocker arm.. rocker arm bunyi leh ikat blaik.. kalau piston bunyi tu makna nya da sampai akhir zaman dia da tu... kalau tik tik bergesel mungkin tensioner timing chain
DeleteBoss tumpang tanya kalau ada bunyi tik tik tik tapi kuat....bunyi area head apa punca dia...x kira enjin panas ka sejuk bunyi tetap sama...boleh tolong x
DeleteSalam & terima kasih blaze untuk info yang sngt berguna. Moto LC saya ni tahun 2007 standard sampai sekarang dari keluar kedai masa mula beli dulu tak pernah kacau enjin. milage dah 105 ribu kilometer. sesuai tak kalau saya tukar low cam macam "takde brand or faito" tu ka untuk tambah top speed (highway cruising) buat nak commute dari penang ke kl, penang ke ipoh. dan ada apa² lagi tips lagi yang boleh saya buat untuk kuda tua saya ni (low maintanance setting)...
ReplyDeleteyang ada duk planning nak buat takat ni.
- clutch housing 6 spring, clutch plate OEM, clutch spring OEM. bajet RM150 +-
- low camshaft tu. RACING CAMSHAFT (LOW CAM - ADVANCED). bajet RM?? tak tau lagi & ka ada cadangan brand yang lain
- tukar High Flow Air Filter K&N Yamaha LC135. bajet RM65 +-
- last skali nak bawa pi hong leong yamaha utk servis dengan setting carburator balik. bajet RM50 +-
nak tukar block dengan head besar tak tergapai, mahal sngt maka kempunan sampai kesudah la ceritanya...
Plug N Play!
-low cam tu bro leh pakai tp saya x tau nak suggest la brand apa sebab brand yg ade pun limited dan takde ke ade ke ntah la..
Delete-clucth hosing 6 spring tu saya x tau la kekerasan nak masuk gear tu mcm mana.. kalau terlalu keras nnt jd susah gak nak bawak.. tp pickup mmg terasa la ketat2 dia pegi tu.. mantops
-air filter tu terbaek bro..
utk lbh info tentang apa shj mengenai lc...kat cni ada sgalanya : https://www.facebook.com/Piston25Performance
Deletenak camshaft..spring valve..clutchplate yg tiada di mana2 sparepart pon leh pm : https://www.facebook.com/inhasdzrie.nadzri
termasuk seting n tuning n jeting carb...( pemasangan dilakukan di rumah..bkn kdai tau )
rajin nyew la blaze....nak baiki...nak mody...nak cam custom..nak blok best yg wat spesel skim..atau nak main head std/big valve porting n polish...leh pm fb sy..https://www.facebook.com/inhasdzrie.nadzri?success=1
ReplyDeleteMana nak cari low cam untuk lc eh ? Banyak kedai jual high cam je.
ReplyDeleteslalu jenama faito ada laa low cam
DeleteAs salam, bro low cam jenama CMS okay ke untuk LC?
ReplyDeleteDan kalau saya pakai low cam dan tukar ke cam standard balik,
bunyi teppet tu tetap ada atau tidak?
boleh terang pasal de comp pin tak?
ReplyDeleteYeke aku nak pakai lowcam tinggi sikit dri standard pastu turun ratio ..bab pikap kompem aku agak2 rpm da rendah tu org nk potong aku masuk rumah org agp rumah sendiri hahaha kompem skit hti org yg memotong bb aku da slow hehehe puas bakar2 org kt lampu isyarat...wek jahat tak
ReplyDeleteeffect pasang hicam memang bunyi tik tik tu memang ada ker?? sbb da buka head 2 kali.. tapi masi ada bunyi... mcm mo pakai std jew ni balik... kalo blok 60 + cam std boleh kew?? n blok std pasang hicam boleh ker??
ReplyDeleteassalamualaikum.nk tumpng tnye sye pungguna ex5..klu nk pakai low cam tu,ape low cam yg terbaik ye..motor standard cume lubang asap je dah korek sikit
ReplyDeleteas salam....bro nak tanya lc V2 4speed kalo tukar blok,cam n spring valve ori fz n ditambah ngn carb nsr-rr n ekzos standard yg dimodifiedkan....agak2 brape leh pg tu...? cdi kre gne ori v1 1st model la...
ReplyDeletebro.. nk tnye skit.. td bru tukar high cam.. clearance tepet cun.. sumua cun.. tp bunyi tik tik kuat giler.. valve lngar piston ke? lift cam 5.8mm..
ReplyDeletebro boleh tak..ejin std block std tp nak pakai lowcam?
ReplyDeletebro mahfuz nk tnye laa, saya barutuka lowcam, pomen tu bukak kotak angin, tk boleh ke kalau tutup? rasa macam moto lembab pulak bilr bukak kotak angin :/
DeleteBro.. saya baru tuka camshaft.. cdi hyperband BRT powermax.. tukar airfilter.. masa sy first pakai cdi je.. moto naik la lam 140km blom ful throttle lg.. tp sejak pakai camshaft hicam.. gear 1.2.3 oke.. gear 3 smpai 110km.. tp smpai 4.. down.. 120km je full throttle.. ni mslh apa.
ReplyDeleteSalam.. kat mana ye boleh dapat lowcam utk LC?
ReplyDeletebro...aku tgk kt blog syark86 tu die ada lowcam faito utk lc pnye, brand len xdela aku tgk
DeleteNak tanye bro..Sy pengguna LC..
ReplyDeleteDah tukar minifull exhaust,buang sarang,cdi BRT High performance,blok FZ,Cam(Uma Racing.Moto pikap mmg bez..Dr 0-150km tak lebih dari 15 saat.
Masalahnya kena main throttle sikit..Mase nak starting ade rase blow2 mcm enjin nak mati.Pakai air filter moto takmau pegi..Bukak air filter baru ok..Tapi mcm ade rase2 semput..Ape lg nak buat ea..??Perlu ke setting carburator balik..??
ASSALAM..bro blaze..saya ada 1 soalan..skrg ni moto sy ada prob skit..bila sy start moto dan pulas2 trotle ok je..tpi bila start jalan je akan kuar 1 bunyi len(tet tet te)...lpas 10minit jalan,bunyi tu akan hilang..kalu mcm ni pa la pnca masalah moto sy ni..hhuhuhu..arap bro blaze boleh bgi skit pndpt..tq bro
ReplyDeleteNiw bunyi getah seal d waterpump.servis blk gnti seal dh ok
DeleteNiw bunyi getah seal d waterpump.servis blk gnti seal dh ok
DeleteSalam bro., aq bru bli moto lc135 seken,. Awal2 aq gune sng giler naek 150 .. pstu xlame kmudian xbley bwk lju, motonye semput,. Aq hantar la kt kdai yg aq bli moto tu., dy bikin ap nta kt carburetor,. Pstu aq bwk nk cecah 130 pon susa,. Cube ceciter cket ap yg pomen tu bikin., n ap yg ptut aq wat supaya dpt top speed lek?
ReplyDeleteSalam.bro ty cikit blok standard klu nak pkai hicam brand apa ok.tlg suggest ckt.lc es 5speed
ReplyDeleteSalam..tumpang beri pndpt bro. Sy pkai block x1r 62mm & exzhau cjipoh modi std,ok x klau sy tukar spring valve racing & low cam skali? Klau pkai calburator std,brpe saiz mj & pj yg sesuai utk spec block sy ni? Spoket saiz brpe lak yg sesuai dgn berat sy yg 50kg & tayar dpn brlkng saiz 90/80..?? Tolong beri pndpt otai2 kt cni..
ReplyDeletesalam..sy pengguna lc v2 5speed..spec moto-blok uma 62,cam uma,clutch n spring uma,ekzos nobi silent sport,cdi ikk,carb rxz..soalan-berapa nak set tepet?
ReplyDeleteAssalam, nk tnye kalau psg low cam dekat enjin stended, kalau xtukar carb xpe ke?
ReplyDeleteSetting minyak semua mcm biase xpe kn? Tnx
Salam bro blaze ,kawan punya tenggiling ada bunyi tiikk tiikk yg berterusan lah bunyi nya kuat ape masalahnya ye maaf lah kawan ni tak arif pasal moto ni.sblum kawan hantar ke bengkel baik kawan tanya bro dulu sbb kawan ragu-2 ngan bengkel ni,kekadang benda yg elok lagi pandai-2 nak tukar.tq
ReplyDeletebunyi tik tik ada banyak makna.sama ada tepet longgar atau piston sudah jemm
DeleteSALAM BRO BLAZE.. nak tnyee ckit..sifat low cam mmg kurang pickup..sya tkar pkai low cam..masuk gear 1,,2,3 ok g...msuk gear 4..moto mcm xmau p jeww..lepas tuu..kadang2 sya tdengar mcm gruupppp2 dkt bhagian depan moto tuu..napa eyh..kasi mintak pandangan...
ReplyDeleteSalam bro. Lc std. Exzos cobra. Yg laen semua std. Cuma baru tuka low cam uma racing. Mmg rpm low semput2 eh?
ReplyDeletekena set karburator balik.
Deletebro nk tanya, saya baru tukar lowcam, cdi brt powerband, spoket 37-15, tpi kenapa motor boleh pegi 120 je? :( tolong bro, pls reply, pls bro :(
ReplyDeletesistem ekzos kena modi bila tukar cam.sama ada tukar manifold pada saiz besar atau tukar satu set terus
Deletebro, nk tanya.klau tukar low cam pnggunaan minyak kacau x?
ReplyDeletemksud saya lg kuat minyak x?
nak tau psl cam custom boleh baca kt sini.. ada la crita skit2...
ReplyDeletehttp://alangmotors.blogspot.com/2013/11/perbezaan-cam-racing-dengan-cam-potong.html
Kalau LC standard pekak masukkan low cam memang tade masalah ye bos? Atau ada apa apa kesan/bunyi sampingan lepas pasang tu?
ReplyDeleteSalam bro,mana nak dapat low cam selain dari faito.asap....
ReplyDeletesalam moto saya baru buat .kenapa nak rem jadi berat .bawak pun berat .sbb tepet cekang ke ape ?
ReplyDeletesalam moto saya baru buat .kenapa nak rem jadi berat .bawak pun berat .sbb tepet cekang ke ape ?
ReplyDeletesalam bro blaze.. sy nk tmpang tanya. moto sy kuat sangt bunyi tit tit tit... start bunyi kuat.. kalau bawak laju n jalan jauh pon still bunyi jgk.. dah masuk 3 kali obohol motor tu dah. masih ade bunyi jgk dekat head.. head da pernah tukar skli.. still bunyi.. cuma cam jer x pernah tukar.. ke sebab cam? boleh tolong jelaskan x.
ReplyDeleteTukar roker arm
DeleteLow cam.ape jenama
ReplyDeletebro, kalau Camshaft Lift: 5.8mm tu low ke high
ReplyDeleteassalamualaikum,
ReplyDeletetumpang tanya otai2 sekalian, kawan pakai lc. baru tukar cam.
bila start bunyi ok senyap je, tapi bila pulas minyak bunyi tepet naik, agak2 ape problem dia?
nk tanya kwn2 suma cmna nk tau camshaft ad poblem? mcm bearing dia rosak ke..
ReplyDeleteas'kum, betul k lc standart pakai cam potong boleh pi 170kmh meter 125z... minta otai2 komen sikit...
ReplyDeletekalau betul nk jgk cuba...
Lol
Deletenak mintak pendapat sapa-sapa yang terbaca. 'rocker arm' standard boleh support 'spring valve' racing x?
ReplyDeleteblaze..sy punya lc v2 4s nak masuk blok fz ape lg perlu tukar? motor nak pakai lama
ReplyDeletebro na tnye ar.. moto lc ak ad bunyi.. tp bila jalan bunyi x dgar pon.. pastu gi kedai.. kedai ckp bunyi tepet.. n kne tukar timing chain skali kate nyer.. betui ke ap org kedai tu ckp bro?
ReplyDeleteassalammualaikum.. kalau masalah bunyi tu n then moto susah nk start pon masalah cam n tensioner gak ke?
ReplyDeletemengapa banyak lc135 hanya ori head dengan block 62mm boleh top speed 180kmh?
ReplyDeletebg klu highcam nie kne tkar valve spring je ke?
ReplyDeletehighcam nie ade beri ksn x pda komponn mtr lain?
Asmkum otoi semua...
ReplyDeleteNak tanya sikit la...bengang da ni nak cari mslhnya..
Sya ada sebiji motor lc135 ni first model..
Naik blok 62mm..saya guna carb std jer...bila nak start..time parking ni..ok cantek..tp bila nak res time nak jln terus mati...knp mcm 2 arr..api ok..minyk lancar...agak2..dri mslhnya mcm 2..
Res nak jln jak terus mati...tp klw time parking.. x ada mslh...hidup terus..
Sllu kalau block da besar carb std x support da sbb penah try dia kerap ii mati kalu da pakai block 62 nk rasa power sebenar tukaq exhaust dan carb
DeleteAsmkum otoi semua...
ReplyDeleteNak tanya sikit la...bengang da ni nak cari mslhnya..
Sya ada sebiji motor lc135 ni first model..
Naik blok 62mm..saya guna carb std jer...bila nak start..time parking ni..ok cantek..tp bila nak res time nak jln terus mati...knp mcm 2 arr..api ok..minyk lancar...agak2..dri mslhnya mcm 2..
Res nak jln jak terus mati...tp klw time parking.. x ada mslh...hidup terus..
assalamualaikum bro blaze dan otai2 . hehe . nk tanya skit la kalau motor lc standard (cuma tukar cdi racing jer) tp pakai carb uma 32mm . bleh ke? kalau bleh apa size yg cun mj/pj ekk .. harap diberi pencerahan . hehehe
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum boss..nak tanya nk buat cam costum kt kedai..apa yg harus sy bgtau...
ReplyDeleteCam costum kena tukar piston ke....
Assalamualaikum boss..nak tanya nk buat cam costum kt kedai..apa yg harus sy bgtau...
ReplyDeleteCam costum kena tukar piston ke....
Salam bro
ReplyDeletesy baru saja 2kar highcam racing...tpi pakai block std.
pertanyaan....
cara pasang sproket taming chain ikut mark mcm mana.ada kwn ckp kena lompat 1 atau 2 mata.betul ke bro....minta penjelasan
Low cam mcmna tu...jenama yg paling ok..baik punya
ReplyDeletesalam bro,
ReplyDeleteLC sy dah makan minyak hitam, macam dah sampai masa nak kena buat major service. So alang2 nak bauat tu, sy nak tukar block semua kepada FZ. bro boleh buat ke atau ada bengkel yg boleh dicadangkan?
Salam broo..nak tnyaa motor lc135 v2 bru buat..tukar pakai satu set cj ipoh standard cutting exhaust,block engine smua standard tpi tukar carb lc v1,low cam cms ngn cdi ori yamaha thai...pomen tu bukak head block n setting apee ntah dkat carb ngn bearing kat low cam..tup2..motor jadi semput terus...ape kess yee??..salah setting kee mcm mnee?
ReplyDeletesalam bro, kalau motor standard habis tapi pakai high cam boleh ke?
ReplyDeleteAslam...saya ada lc 135 lama..masa stat enjin ada bunyi ketukan ..bunyi cam longgar pun ada...munkin camshaft atau pemegang piston haus..tak tahulah...boleh tak bro bagtau masalah ni...klu nak buka baiki bunyi tu berapa kos nye...skrg ni tgh jaga bajet..
ReplyDeleteAslam...saya ada lc 135 lama..masa stat enjin ada bunyi ketukan ..bunyi cam longgar pun ada...munkin camshaft atau pemegang piston haus..tak tahulah...boleh tak bro bagtau masalah ni...klu nak buka baiki bunyi tu berapa kos nye...skrg ni tgh jaga bajet..
ReplyDeleteTakut plak nk pakai highcam...nak tanya barang2 dari uma racing memang tahan lama eh?..harga dia agak keras..
ReplyDeleteTakut plak nk pakai highcam...nak tanya barang2 dari uma racing memang tahan lama eh?..harga dia agak keras..
ReplyDeletesy pakai y15zr memeang nak tukar ecu@cdi cam ner nak dapatkan
ReplyDeleteBro nak tnya kalo tukar cam memang kena tebuk piston kerr??
ReplyDeleteBro nak tnya kalo tukar cam memang kena tebuk piston kerr??
ReplyDeleteKenapa lc sya bila start bunyi pelik ja tapi bila dah bergerak bunyi itu hilang.kenapa ye lc v1
ReplyDeleteSalam nk tnya skit,,knpa lc roller roker arm asyik pecah?
ReplyDeleteSalam nk tnya skit,,knpa lc roller roker arm asyik pecah?
ReplyDeleteCam ape starter bole tarik aek ?
ReplyDeletebos saya pakai y15zr kalau saya pakai blok 62 uma racing untuk jalan jauh mudah jem ke enjin
ReplyDeleteSalam..nak tanya..td moto y15zr saya tukar high cam uma..lepas je tukar..motor terus semput...bila high speed baru dia tarik kuat.... Mmg high cam seperti itu atau ada masalah lain..
ReplyDeleteAssalam. V1 klau nk maintain standard nak jalan jauh better low cam ke high cam?
ReplyDeleteSalam bro mintk tlong ckit.. sy pkai block saiz 62mm cam decompression brand due2 tu cms.. knpe kurng pickup ye.. mcm standart je tp top speed ttp dpt 180km jgk smpi cut off..tp mslh pickup jd kurng.. apekah punce sbb cam?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum bro blaze , nk tanya .. Cam ni kalau masuk kat blok std boleh ker ? Tpi siap tukar spring clutch , valve racing , spring valve racing .. Rasa2 boleh ker ?
ReplyDeleteKnape aku pakai low cam moto jd sebu.. Nk pecut pon susah
ReplyDeleteKnape aku pakai low cam moto jd sebu.. Nk pecut pon susah
ReplyDeleteassalamualaikum geng,klau pakai blok fz 62mm pakai low cam atau high cam lagi ok
ReplyDeleteasslamualaikum geng, nk tanya saya baru tukar high cam uma..pikap mmg down sikit ek ?
ReplyDeleteSalam bro blaze,moto lc sy 4s v3,dh tukar cabrtor v1,cdi v1,tp topspeed dia sma ja..mcm x tukar apa2,nk dpt 120 pn berat,spoket 37 blkng,depan std..mcm mna nk bt..klu boleh dpt 140 pn ok dh
ReplyDeleteSalam bro blaze,moto lc sy 4s v3,dh tukar cabrtor v1,cdi v1,tp topspeed dia sma ja..mcm x tukar apa2,nk dpt 120 pn berat,spoket 37 blkng,depan std..mcm mna nk bt..klu boleh dpt 140 pn ok dh
ReplyDeleteTry 15_36.../..15_37 sedapp
Deletemotor aku standard LC ES 5speed just tukar cdi yamaha oren siam dan spocket 16_37 bleh la dpt 130 tunduk 140
DeleteSalam bro blaze..moto saya selalu bunyi tiktiktik..rpm tinggi makin kuat bunyi nya...jln bising je..ni bunyi apeye...x henti2 bunyinya???..pleasee
ReplyDeleteSalam bro blaze..moto saya selalu bunyi tiktiktik..rpm tinggi makin kuat bunyi nya...jln bising je..ni bunyi apeye...x henti2 bunyinya???..pleasee
ReplyDeleteSalam..nk tanya..moto lc baru..masa mula start moto..biar idle 20 saat enjin mati..lepas tu start lg sekali idle enjin tak mati dah..tu normal ke tak normal?sebelum ni tak jadi mcm tu
ReplyDeleteenjin sejuk ke? tk pun setting timing naik sikit
DeleteTumpang tanya bro2 laici sekalian kalau pakai highcam uma hitam tu
ReplyDeleteberapa clearence tappet yg cun untuk in dan ex...
salam bro.lc v4 standard tukar hicam cms je moto jdi semput bila full throtle..knpe ea...
ReplyDeleteSalam nk tnya.mtr sy baru ejas tepet..pastu mula2 tu elok senyp dah..pastu dlm beberapa minit tu dia bunyi blik..sy buka tgx..skru tepet jdi mkn/rosak mslh ap tu erk..
ReplyDeleteBlock 54mm stndrd tu boleh ke tuka cam?masuk cam y15?boleh?
ReplyDeleteAssalam , sesiapa tlg jwb newbie ni bertanye , hehehehe , klau nk pkai cam biase tp valve spring std , n tukar cdi no cutoff serta spark plug racing acane ? Boleh ke ?
ReplyDeleteNak tnye.....klau motor std tapi nak tkar carb nsr dgn cam uma r1 kena sentuh bahagian mne ii x?
ReplyDeleteMoto top speed mati pada kmh 110 walaupun cam racing sbb apa eh?
ReplyDeletebro nk tnya lau tukar block saiz besar dan yg lain standart perlu ke ejas tepet?
ReplyDeleteSalam bos, nak tnya.. moto sy block fz, cam semi dome, head korek 28mm, ekzos uma 28mm, carb uma 28mm, can esr 1 57mm, knp smpai 80km rse sengguk2 ye?
ReplyDeleteSalam bos.. Sy pengguna motor lcv1..bole x sy trus pasang cam uma r3..ke ada brg yg perlu sy tukar.. Contoh mcm spring atau sebgainya..
ReplyDeleteNk tnye,, klau tukar cam racing,, mnyak mmg kuat ea?
ReplyDeletesalam bos kalau dah tukar cam racing dkt moto standard memang akan bunyi tepet ke ? kalau dibiarkan tkde jdi ap ii msalah ke ? lgi stu ekzos memang akan letup ii ke bila lepas trottle
ReplyDeleteBro cam cms t2 vs esr1 mana lagi bagus untuk spec 62
ReplyDeletesalam nak tau yg ori cam uma cmna erk...ada kata tengok wrna dia yg silver ori atau wrna hitam erk....tlong mmber baru nak blajar2 modi motor
ReplyDelete