EXHAUST aka Exzost, ejossh, sistem penyerap bunyi
Salam... Pada topik yang lepas, penerangan mengenai apa itu CDI dan Camshaft, diruang kali ini, saya ingin menerangkan mengenai exzost (kita guna bahasa mudah ditaip je), kalau diikutkan cara turutan penerangan bahagian yang perlu diubahsuai, sepatutnya didahulukan karburator tetapi saya dahulukan bahagian exzost, sebab dalam terma standard modified, penukaran kaburator ni dah masuk bab lain, so saya bagitahu tentang exzost je dulu.
Kalau kita lihat budaya bikin membikin motor ni, exzost mmg banyak menarik perhatian bagi mat motor, ini kerana faktor2 menjadikan motor mereka lebih ke arah sporty (kesukanan?) kalau diusik. Korang biasa tengok kebanyakkan orang walaupun motor standard kilang, mereka akan menukar exzost motor diorang betul tak? tak kisahlah exzost tu bunyi macam mana sekalipun, ada yang bunyi pekak giler, ada yang bunyi sedu sedu, ada yang bunyi sepadan ngan motor , dan ada yang bunyi senyap habis walaupun ianya didalam kategori exzost sport. Mengapa orang banyak bikin exzost? Sebab dari bunyi yang terhasil, ia akan memberikan perasaan rasa sempoi, rasa sporty atau semangat mcm motor racing walaupun ia hanya kapchai je pun, tak kira la motor mcm mana pun. Penggunaan exzost sport atau dalam bahasa rempit exzost perang, ia adalah perkara no 1 dalam kepala utk diusik, melainkan anda memang sayang motor taknak usik itu ini kat motor tu hehehe.
Walaubagaimanapun, perlulah diketahui exzost yang macam mana dianda patut pilih utk disesuaikan dengan keadaan enjin motor tu, sebabnya pemilihan exzost yang salah ke atas kondisi enjin motor akan mengakibatkan kompilasi atau masalah dikemudian hari. Perkara ini selalu terjadi kepada mereka yang baru nak berjinak-jinak hendak bermain motor atau mereka yang terikut ikut dengan budaya orang lain. Saya akan menerangkan secara ringkas je la utk pemahaman mudah, selebihnya kita bicara dilain topic. Disini saya ringkaskan exzost bagaimana perlu anda pilih untuk motor anda, pemilihan exzost adalah bergantung kepada apakah tujuan enjin dimodi atau keadaan enjin motor anda.
- Enjin standart
- Enjin standart modi
- Enjin full modi
- Enjin racing
Dan exzost juga ada banyak jenis. Antaranya
- Street
- Racing
- Track only
- Custom Standart
- Custom Racing
Enjin standard, hati semangat sukan. Penguna motorsikal jenis ini adalah sebahagian dari majoriti pengguna motorsikal yang banyak dilihat disekeliling anda hari ini, motor standard (STD) pakai exzost sport a.k.a perang, banyak pemakaiannya pada motor budak-budak sekolah, muda-mudi, awek-awek daring(aauumm!!), pakcik-makcik (maybe mmg dia nak pakai atau anak dia yg memandai pakaikan hahahaha), dan mereka yang join komuniti dan mempunyai semangat permotoran yang sihat. Exzost utk enjin std sebegini anda perlu bijak memilih. Kebanyakkan exzost utk enjin std memang banyak dijual dan selalunya rekaan exzost utk enjin ini ianya tidaklah radikal, anda boleh melihat bahagian paip manifold yang menjulur keluar kebelakang hanya besar sedikit sahaja dari ukuran paip exzost std kilang, rekabentuk ada yang seakan akan exzost std kilang dan ada yang seperti exzost racing cup prix. Juga dapat dilihat exzost std kilang tetapi telah dimodifikasikan sedikit mengikut spesifikasi untuk enjin std, yang ini kena buat kerja2 custom di pakar modi exzost. Bunyi exzost2 ni pula tak terlalu pekak sgt, tapi ade yang pekak juga, tu kalau jenis bentuk mcm racing cup prix la, kalau bentuk mcm exzost std tu, bunyi bass nya lebih padu dan kuat sket dari std kilang.
Anda perlu pilih exzost adalah jenis std street type utk enjin std anda kerana perkiraan matematik utk pengeluaran kapasiti asap tu ngam2 utk enjin sebegini. Bermakna jika anda pakai, kadar penggunaan minyak hanya lebih sedikit dari std kilang dan kadang kala lebih jimat!!! Dan kuasa yang dijana pula seharusnya terasa lebih sikit dari exzost std kilang. Jikalau penjimatan minyak menjadi tidak lagi ekonomi, bunyi plak memekak je lebih tetapi enjin langsung tak leh nak blah dan kadang2 lagi teruk dari exzost std kilang maka exzost anda pilih tu dah tak betul utk spec enjin std anda. Ini perlu dititik beratkan sebab sesetengah dari anda tak mahu modi enjin tetapi hanya suka sahaja bukan? So pastikan anda tanya penjual betul2 exzost tu untuk enjin bagaimana. Kebiasaannya exzost streetable std ni, saluran manifold dari head enjin ke tabung belakang tu lebih besar dari std dalam lingkungan 2-6mm sahaja. Untuk exzost std kilang tu boleh je nak dimodi, tetapi kena ada pakar la, kebanyakkannye beli manifold besar sket dr std dan diweld ke tabung belakang mengantikan paip manifold yang std tu. Kalau yang betul2 pakar pula, tabung std tu dia buat chamber kon dan paip akhir lain bersesuaian dengan enjin. Harga? Biasanya dr rm60 ke 200 melihat kepada brand la. Brand2 local biasa tak mahal mana pun, melainkan Yoshimura utk LC tu la.. dulu mula2 jual sampai rm1.2k skang ni rm600 je, paip Yoshimura tu bagus sebab mmg dibuat oleh pakar tuning exzost ternama dunia dan KHAS UTK LC STD, so ianya perlaburan yang berbaloi. Tapi pastikan original bukan cap ayam..
Pesanan ringkas
- Jikalau anda menggunakan exzost racing (racing punya, utk cup prix) kepada motor std anda, enjin anda akan mentekedarah petrol mcm haram jadah tetapi power takde pun, pekaknya kadang kala lagi melampau dari exzost racing org dah modi enjin. Silap motor std kilang pun leh cantas anda. Hahahaha.. jaga2
- Memakai exzost racing pada moto std juga menyebabkan beberapa bahagian mekanikal enjin menjadi rosak, selalunya valve bocor, kadang2 leh bengkok, enjin menjadi terlalu panas dari biasa, piston ring haus, dan head tembak (bahagian kebuk pembakaran pecah n hancur)
- Exzost racing sgt tidak sesuai kerana kebanyakkan exzost jenis ini adalah utk piston besor atau dah up cc enjin, so enjin std anda tidak mencapai kehendak kepadatan volume paip yg dibekalkan maka losse power.
praaanggg praaanngg praaanggg!! (perang)
BERSAMA KITA PEKAK MEMEKAK!!! Kalau korang tengok la jenis mereka2 yang pakai exzost ni memang adalah dikalangan memang kaki2 modi motor sejati, bunyi yang memekak tu sebati dengan jiwa, tak kesah kena maki hamun ngan jiran & sumpah seranah pengguna jalan raya. Pakai exzost jenis ni adalah mereka yang jenis memang selamba je muka, lantakkan orang nak cakap apa.. sebab jiwa mereka kepada motor adalah lebih suci dari cacian orang ramai. Ingat senang ke nak pakai exzost ni berhadapan dgn masyarakat? Banyak dugaan woo… Untuk mereka yang telah modified enjin, disinilah terletaknya syurga bunyi padu dentuman guruh petir ribut taufan kepada enijn mereka (hahaha). Enjin sebegini sesuai untuk dipadankan dengan exzost racing sebab kebanyakkan enjin ini telah dibuat dan disumbat pelbagai mak nenek toyol jembalang hantu raya ke dalam enjin. Disebabkan itu exzost racing adalah diperlukan untuk melepaskan kapasiti hembusan karbon padu dari hantu2 dalam enjin tu keluar dari enjin untuk menjanakan kuasa yang sepadan dengan modifikasi enjin. Dan pemakaian exzost ini juga bagi merasakan keseronokan semangat kesukanan dunia motosikal sebenar. Terasa macam pelumba handalan didalam litar. Dengan memakai exzost racing type ke enjin jenis modified tindakbalas throttle cepat, kuasa disalurkan terasa, dan membuatkan modifikasi enjin tu semua sempurna tanpa ada rasa seperti sekatan. Semua terasa seperti enjin bekerja secara harmoni.
Untuk kaki2 modi, pemilihan exzost untuk enjin mereka adalah jenis radikal, paip manifold kebanyakkannye besor2 semacam, lengokkan paipnya mecapang ke luar dari kecil membesor ke tabungnya, dan paip manifold tadi, ada yang panjang dan pendek , tabung juga seperti model superbike, panjang dan pendek, rupa exzost ni macam cup prix selalu pakai tu, itu pun banyak jenis juga, ada yang street ada racing jalanan ada juga yang ‘track only’ pun diorang belasah pakai. Sesetengahnya pula menggunakan pula exzost streetable (rencana atas enjin std) utk ke enjin modi mcm ni pun ada, sebab memang boleh support pun dan kuasa mmg dah tentu terasa. Dan yang menggunakan exzost std kilang motor tu balik dan dimodifiedkan mengikut specfifikasi enjin, otai modi exzost yg buat keja ni perlu diberitahu apa hantu raya, toyol, jembalang dalam enjin supaya dia boleh sesuaikan modi kat exzost std kilang tadi. Memang kena pakai exzost racing kalau nak power tu rasa, nak pakai std kilang (standard habis tanpa usik) pun boleh tapi macam lemau la pulak enjin tu, kurang tidak balas dan lambat nak pegi. Exzost jenis racing ni memang banyak dijual dipasaran, baik dari siam, indon dan local brand. Di Malaysia ni kebanyakkan memilih brand local, sokong jenama tempatan (yeahh) dan diakui exzost racing negara kita sepert YYPANG, AHM, dan CJ IPOH banyak digunakan oleh kaki2 modi ni, dan mereka juga terbukti bagus sehinggakan exzost local brand ni diimport menjelajah keluar hingga ke rantau negara2 Asean, Japan dan Greece. Ada juga brand luar masuk ke sini dari indon dan siam tetapi tak ramai yang pakai. Dan banyak jenis exzost2 racing ni, susah juga nak diterangkan, street, race, racing track, sprin test & mcm lagi. hanya mereka yang peka dan rajin RnD sahaja tahu mana satu yang bagus utk disesuaikan dengan tujuan modifikasi enjin masing2. Jenis jenis exzost berlainan spec juga menghasilkan bunyi yang berlainan, ade yang pekak2 ok, pekak pekak la jugak, pekak sangat, pekak sangat nih dan pekak nak kena baling lesung batu pun ada hahahaha… So pemilihan adalah berdasarkan apakah modifikasi enjin, std modi, full modi, or etc. So kena paham spec exzost dan modifikasi enjin kerana berlainan spec exzost memberikan kuasa berlainan.
Mungkin ada yang bertanya bagaimana pula dengan exzost ‘use in track only’, Selalunya exzost jenis ini hanya sesuai utk enjin yang disediakan untuk race atau modi extreme, yg jenis modi mcm tu sesuai la dengan kehendak enjin tu yang mahukan the last ultimate weapon. Keberkesanan exzost ini hanya terasa dengan kajian modifikasi yang teliti dan kesermpurnaan setting enjin tu, dan kebanyakkan exzost jenis ini adalah custom tempah dituner2 or dibuat bersama bengkel2 cuprix. Yang kebanyakkan dijual disertakan spec atau kateria sejauh mana exzost ini boleh menampung modifikasi enjin tu pula. Exzost ini memerlukan anda adalah jenis PELUMBA (halal) yang menggunakan utk tujuan yang betul dan serius. Exzost track ni adalah sangat le tak sesuai nak dibuat pakai daily.. sebab exzost ni sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat la pekak!!! Pekak giler!! Piawwwww mcm petir punyer pekak!! Kalau lalu depan org tua leh lemah jantung la jugak.. jangan ingat pakai kat kapchai mcm lc tak pekak.. pekak oi!! Dan kalau masuk kat enjin modi std or full pun boleh kalau hati jenis Gua Ni Rempit Sejati Balai Cerita Apaada Hal Lah… nak pakai atas jalan pakai la.. tak hal.. Cuma mengganggu masyarakat la.. baik di kawasan perumahan dan jalan raya sana… memang ganggu orang punyer lah… bukan takat org atas jalan dengar sakit hati.. riders yg pakai nak try try la konon pun leh jadi tak sanggup nak berhadapan dengan masyarakat hahahahahahahahaaha… exzost jenis ni biasa digunakan utk pertandingan sukan permotoran, perlumbaan yang diluluskan, atau pun korang guna masa main track day kat litar2 lumba diseluruh negara. Ada juga yg guna utk race haram jenis betting2 ni… jgn race haram tau tak elok.. (nasihat) Yang race halal bertauliah tu memang tak salah pun pakai. Atas jalan tu salah la.. polis jumpa kena maki, jpj jumpa terus sita.
Pesanan ringkas
CUSTOM MADE
– unik rupanya, merdu iramanya, kuasa tak dijangka.. semua ditangan pakar…..
Yaaaa!! Custom made!!!! made in kampong puaka sekejap, made in warong pak munawer, made in belakang umah tepi longakang.. heh heh heh… hurmm.. mcm mana tu.. selamat datang ke alam exzost bikin ikut apa anda mauuuuu….. exzost jenis ini adalah utk mereka yang mahu explore sesuatu yang sedia ada, atau mereka yang mencari kelainan dari sesuatu yg sudah dicustom atau juga mereka yang tak puas hati dengan exzost power tetapi merasakan ianya masih lagi boleh dimajukan. Ok ke penerangan tu? Hehehe.. ok kita amik contoh…
Contoh pertama. Sesetengah golongan ini mereka percaya hasil kerja tangan orang halus buatannya keatas benda yang sedia adalah lebih baik dari membeli terus seperti yang ada dikedai2. Maka meraka memajukan exzost std kilang itu. Dengan berbekalkan penyelidikkan dan kepakaran tukang welding yg amat arif tentang modi exzost, dia meletakkan kepercayaan untuk membedah exzost std tu, kebiasaannya pakar2 bedah ni tahu atau dah berpengalaman dalam kerja2 ni, anda hanya perlu bagitahu apa barang yang anda modi kat enjin dan dari pengamatan dan pengalaman beliau, dia akan bikin baek punye exzost, kadangkala anda juga boleh bgtahu yang mcm mana anda nak berdasarkan penyelidikkan anda sendiri, pun boleh jugak.. budaya modifikasi exzost custom mcm ni memang popular.. dan menjadikan ianya unik, sebab lain org lain spec.. hehe tak sama ma.. sebab ikut apa modi enjin anda..
Untuk kaki2 modi, pemilihan exzost untuk enjin mereka adalah jenis radikal, paip manifold kebanyakkannye besor2 semacam, lengokkan paipnya mecapang ke luar dari kecil membesor ke tabungnya, dan paip manifold tadi, ada yang panjang dan pendek , tabung juga seperti model superbike, panjang dan pendek, rupa exzost ni macam cup prix selalu pakai tu, itu pun banyak jenis juga, ada yang street ada racing jalanan ada juga yang ‘track only’ pun diorang belasah pakai. Sesetengahnya pula menggunakan pula exzost streetable (rencana atas enjin std) utk ke enjin modi mcm ni pun ada, sebab memang boleh support pun dan kuasa mmg dah tentu terasa. Dan yang menggunakan exzost std kilang motor tu balik dan dimodifiedkan mengikut specfifikasi enjin, otai modi exzost yg buat keja ni perlu diberitahu apa hantu raya, toyol, jembalang dalam enjin supaya dia boleh sesuaikan modi kat exzost std kilang tadi. Memang kena pakai exzost racing kalau nak power tu rasa, nak pakai std kilang (standard habis tanpa usik) pun boleh tapi macam lemau la pulak enjin tu, kurang tidak balas dan lambat nak pegi. Exzost jenis racing ni memang banyak dijual dipasaran, baik dari siam, indon dan local brand. Di Malaysia ni kebanyakkan memilih brand local, sokong jenama tempatan (yeahh) dan diakui exzost racing negara kita sepert YYPANG, AHM, dan CJ IPOH banyak digunakan oleh kaki2 modi ni, dan mereka juga terbukti bagus sehinggakan exzost local brand ni diimport menjelajah keluar hingga ke rantau negara2 Asean, Japan dan Greece. Ada juga brand luar masuk ke sini dari indon dan siam tetapi tak ramai yang pakai. Dan banyak jenis exzost2 racing ni, susah juga nak diterangkan, street, race, racing track, sprin test & mcm lagi. hanya mereka yang peka dan rajin RnD sahaja tahu mana satu yang bagus utk disesuaikan dengan tujuan modifikasi enjin masing2. Jenis jenis exzost berlainan spec juga menghasilkan bunyi yang berlainan, ade yang pekak2 ok, pekak pekak la jugak, pekak sangat, pekak sangat nih dan pekak nak kena baling lesung batu pun ada hahahaha… So pemilihan adalah berdasarkan apakah modifikasi enjin, std modi, full modi, or etc. So kena paham spec exzost dan modifikasi enjin kerana berlainan spec exzost memberikan kuasa berlainan.
TRACK USE ONLY
– guna dalam litar, bukan atas jalan raya pastu sesuka hati buat mcm litar..Mungkin ada yang bertanya bagaimana pula dengan exzost ‘use in track only’, Selalunya exzost jenis ini hanya sesuai utk enjin yang disediakan untuk race atau modi extreme, yg jenis modi mcm tu sesuai la dengan kehendak enjin tu yang mahukan the last ultimate weapon. Keberkesanan exzost ini hanya terasa dengan kajian modifikasi yang teliti dan kesermpurnaan setting enjin tu, dan kebanyakkan exzost jenis ini adalah custom tempah dituner2 or dibuat bersama bengkel2 cuprix. Yang kebanyakkan dijual disertakan spec atau kateria sejauh mana exzost ini boleh menampung modifikasi enjin tu pula. Exzost ini memerlukan anda adalah jenis PELUMBA (halal) yang menggunakan utk tujuan yang betul dan serius. Exzost track ni adalah sangat le tak sesuai nak dibuat pakai daily.. sebab exzost ni sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat la pekak!!! Pekak giler!! Piawwwww mcm petir punyer pekak!! Kalau lalu depan org tua leh lemah jantung la jugak.. jangan ingat pakai kat kapchai mcm lc tak pekak.. pekak oi!! Dan kalau masuk kat enjin modi std or full pun boleh kalau hati jenis Gua Ni Rempit Sejati Balai Cerita Apaada Hal Lah… nak pakai atas jalan pakai la.. tak hal.. Cuma mengganggu masyarakat la.. baik di kawasan perumahan dan jalan raya sana… memang ganggu orang punyer lah… bukan takat org atas jalan dengar sakit hati.. riders yg pakai nak try try la konon pun leh jadi tak sanggup nak berhadapan dengan masyarakat hahahahahahahahaaha… exzost jenis ni biasa digunakan utk pertandingan sukan permotoran, perlumbaan yang diluluskan, atau pun korang guna masa main track day kat litar2 lumba diseluruh negara. Ada juga yg guna utk race haram jenis betting2 ni… jgn race haram tau tak elok.. (nasihat) Yang race halal bertauliah tu memang tak salah pun pakai. Atas jalan tu salah la.. polis jumpa kena maki, jpj jumpa terus sita.
Pesanan ringkas
- Kebiasaannya penggunaan exzost ini, suhu enjin meningkat dari biasa, ini kerana factor modifikasi enjin dan exzost tu sendiri, exzost jenis ni adalah jenis lepas terus, kesannya enjin perlu diselenggara secara berjadual.
- Tepet dibahagian head sering kali akan longgar dalam jangka masa tertentu, maka kena peka dengan bunyi dibahagian head tu.
- Kadangkala minyak enjin menjadi cepat meresap hilang disebabkan haba yg tinggi maka amatlah perlu dititik beratkan kapasiti minyak enjin.
- Pakai exzost jenis ni semangat jadi lain mcm, riders lain yg pakai pun sama, mula nak bakor membakor, pastu bila dah terbakor mula la nak tunjuk power, last2 race, bila race tu dah termaktub dlam kategori race haram la atas jalan, nak race biar kena tempatnye, jalan tak sibuk takpe, jalan sibuk cari naya, jangan sampai jadi bahan berita… ingat org tersayang..
- Penggunaan exzost ini sangat bising, seringkali mereka yang memakai dilabel sebagai mat rempit. Pihak berkuasa juga amat suka untuk menahan mereka yang memakainya tetapi tidaklah bermakna ianya tidak boleh dipakai dan bertoleransi. Oleh itu pastikan anda memakai exzost racing ini jenis tidak terlalu bising, sperti spec street dan race. Kalau pakai jenis “track only” sendiri mau jawab.
- Berdasarkan pengalaman aku, pak polis boleh lagi bertoleransi dengan mereka yang menggunakan jenis exzost racing ni (bukan track only atas jalan.. ni keje hati kering giler) dengan dengan syarat dokumen anda dan motor tu lengkap la.. dan motor tu sendiri lengkap.. lampu, plet no, side mirror, dan rupa yang ada lagi mcm rupa moto asal tu, kalau korang dressup ngan jaket kasut n glove lagi la dia bg lepas mcm tu je. So rupa paras mcm riders yang mementingkan keselamatan dan kesempurnaan motosikal akan membuatkan pihak polis ni lembut sikit hati. Tapi kalau dengan pak JPJ.. sorry le.. tiada maaf bagimu sayang.
CUSTOM MADE
– unik rupanya, merdu iramanya, kuasa tak dijangka.. semua ditangan pakar…..
Yaaaa!! Custom made!!!! made in kampong puaka sekejap, made in warong pak munawer, made in belakang umah tepi longakang.. heh heh heh… hurmm.. mcm mana tu.. selamat datang ke alam exzost bikin ikut apa anda mauuuuu….. exzost jenis ini adalah utk mereka yang mahu explore sesuatu yang sedia ada, atau mereka yang mencari kelainan dari sesuatu yg sudah dicustom atau juga mereka yang tak puas hati dengan exzost power tetapi merasakan ianya masih lagi boleh dimajukan. Ok ke penerangan tu? Hehehe.. ok kita amik contoh…
Contoh pertama. Sesetengah golongan ini mereka percaya hasil kerja tangan orang halus buatannya keatas benda yang sedia adalah lebih baik dari membeli terus seperti yang ada dikedai2. Maka meraka memajukan exzost std kilang itu. Dengan berbekalkan penyelidikkan dan kepakaran tukang welding yg amat arif tentang modi exzost, dia meletakkan kepercayaan untuk membedah exzost std tu, kebiasaannya pakar2 bedah ni tahu atau dah berpengalaman dalam kerja2 ni, anda hanya perlu bagitahu apa barang yang anda modi kat enjin dan dari pengamatan dan pengalaman beliau, dia akan bikin baek punye exzost, kadangkala anda juga boleh bgtahu yang mcm mana anda nak berdasarkan penyelidikkan anda sendiri, pun boleh jugak.. budaya modifikasi exzost custom mcm ni memang popular.. dan menjadikan ianya unik, sebab lain org lain spec.. hehe tak sama ma.. sebab ikut apa modi enjin anda..
Contoh kedua. Ada orang beli exzost racing tetapi dia rasa boleh dimajukan maka bikin balik jadi custom, ikut rasa dia nak, pun ada jugak, ada sesetangah exzost racing ni ianya tak sempurna, mcm tabung takleh nak dibuka utk sumbat fiber sebab semua ikat pakai rivet so kasi bikin leh ikat pakai elenkey, ada yang mengabungkan paip manifold racing brand lain ke tabung brand lain.. ada yang membuat stopper rerama di tengah manifold utk rasa low rpm balance ngan high rpm sama2 power. Dan mcm2 lagi la.. cakap je.. kalau boleh dibuat pakar tu buatkan. Membuat modifikasi custom ke atas exzost racing type tak sama dgn exzost std kilang.. sebab anda kena tahu apa yang anda mau bikin.. pakar pun anda kena fahamkan dia sebab kadang2 dia pun tak paham apa yang anda nak, racing type tu dah custom di customkan lagik.. so benda jd projek rare.. bukan semua org buat hari2.. penyelidikkan dan ilmu tu penting sebab kalau tak jd sia2 lah
Contoh ketiga. Aku nak exzost mcm ni mcm ni mcm ni… aku nak bentuk mcm ni dan bunyi plak mcm ni.. aku nak panjang/pendek mcm ni.. aku nak abang buat mcm dalam gambar ni… aku nak aku sorang je la pakai!!!! haaaaa yg ni meemaaaaang custom habiiiiiis.. dia sorang je pakai dan org nak tiru pun leh gak kalau brani nak pakai hahahaha.. dan pakar tu sekali lagi perlu diberitahu enjin tu anda da modi apa.. supaya dia boleh sesuaikan mengikut pengalaman dia penah lalui. Kebiasaannya exzost jenis ni mmg satu je.. sebab di besi yg kosong dibikin sampai jd sebuah bentuk exzost.. buat lain kali samanya siikiittt je.. takkan sama pun, sebab rupa pakar ni buat takde pun dlam pasaran, dan pakar tu bikin maybe ikut matematik kiraan apa yg owner nak dan digabung ikut matematik tambahan + fizik + sains kejuruteraan + bla bla bla pengalaman pakar tu. Korang boleh cam exzost jenis dengan bentuk yg sangat2 pelik. Dan dalam pelik2 tu jangan tertawakan exzost tu, sebab kalau kena pada pakar yang dah otai gila dalam keje mcm ni, exzost racing kat kedai tu kadang2 leh jadi takleh lawan ini keje exzost custom ni. Dan kebiasaannya jenis custom ni mmg bunyi sgt padu dan merdu. Percaya la.. kalau kena pakar yang buat.. memang puas hati geeeyyyleeeerrrr….
Kesemua kerja2 custom ni memerlukan pengorbanan wang yg tak murah kadang kala.. sebab harganya boleh jadi lagi mahal dari jenis jual kat kedai. (dah le exzost kena sendiri punya kalau bedah std kilang) Dan ada juga yang langsung kadangkala tak masuk akal!!! Yang menentukan ianya power atau tak adalah berapa pakar org yg bikin exzost tu, pengalaman dan hasil kerja itulah nilai yang anda bayar dan bila pakai memey power ar wei… pengalaman saya sendiri pernah merasa contoh ketiga kawan saya tempah.. peehhh.. power ada bunyi pun merdu nak mamposs.. mmg puas.. rupa je org kadang2 takleh terima bg sesetengah org. Kepuasan adalah penyebab utama pakai.. sebelum kawan amik balik. Sesuatu yang sengat best pakai exzost custom custom ni adalah warranty… kasi bikin itu brg power sampai anda puas hati.. dan kalau rosak pada masa akan dtg, datang je kedai nnt pakar tu kasi bikin balik, dgn syarat anda buat dgn dia sebelum ini. Service lepas jualan mcm ni mana ada kat exzost racing kat kedai biasa.. ko beli pakai tak ngam tu ko punyer pasal la.. duit melayang. Tetapi dengan custom made in teeeeet (kat mana2 PAKAR la) anda mendapat sesuatu yang lebih dari itu yang tiada di kedai2 biasa jual. Kenapa bagus.. kalau dia tu pakar.. kenapa org sanggup datang beratus2 kilometer hanya utk buat dgn beliau.. kalau takleh dtg.. lu call apa lu mau.. nnt gua post pegi tempat lu.. hahahaha.. amacam.. local made, world class.. org tempatan tuu. Jangan main main… acrapovic pun mintak antar motor kat dia tau, x mcm ni pakar… wakakakakakaka….
Pesanan ringkas
Hurrrmm setakat ini je le yang saya tahu.. selebihnya korang kena la cari lagi.. saya tak pandai sangat pun tapi cuma nak berkongsi ilmu dan pengalaman saya.. kadangkala ada modifikasi diatas berlainan dengan yang berlaku di persekitaran anda.. ianya mengikut budaya dan cara sesuatu tempat dan keadaan. Apa yang saya letakkan disini adalah melalui pemerhatian ditempat saya. So lain tempat lain peel nya.
Jikalau ada yang terasa saya sangat2 la minta maaf.. Cuma gurauan dan perumpaan sahaja.. kalau anda ada komen dan tips yang ingin dikongsi boleh la komen. Dan ilmu yang akan korang kongsi akan saya masukkan ke dalam artikel ini dan diletakkan credit kepada anda.. jumpa di topic seterusnya nnt..
Contoh ketiga. Aku nak exzost mcm ni mcm ni mcm ni… aku nak bentuk mcm ni dan bunyi plak mcm ni.. aku nak panjang/pendek mcm ni.. aku nak abang buat mcm dalam gambar ni… aku nak aku sorang je la pakai!!!! haaaaa yg ni meemaaaaang custom habiiiiiis.. dia sorang je pakai dan org nak tiru pun leh gak kalau brani nak pakai hahahaha.. dan pakar tu sekali lagi perlu diberitahu enjin tu anda da modi apa.. supaya dia boleh sesuaikan mengikut pengalaman dia penah lalui. Kebiasaannya exzost jenis ni mmg satu je.. sebab di besi yg kosong dibikin sampai jd sebuah bentuk exzost.. buat lain kali samanya siikiittt je.. takkan sama pun, sebab rupa pakar ni buat takde pun dlam pasaran, dan pakar tu bikin maybe ikut matematik kiraan apa yg owner nak dan digabung ikut matematik tambahan + fizik + sains kejuruteraan + bla bla bla pengalaman pakar tu. Korang boleh cam exzost jenis dengan bentuk yg sangat2 pelik. Dan dalam pelik2 tu jangan tertawakan exzost tu, sebab kalau kena pada pakar yang dah otai gila dalam keje mcm ni, exzost racing kat kedai tu kadang2 leh jadi takleh lawan ini keje exzost custom ni. Dan kebiasaannya jenis custom ni mmg bunyi sgt padu dan merdu. Percaya la.. kalau kena pakar yang buat.. memang puas hati geeeyyyleeeerrrr….
Kesemua kerja2 custom ni memerlukan pengorbanan wang yg tak murah kadang kala.. sebab harganya boleh jadi lagi mahal dari jenis jual kat kedai. (dah le exzost kena sendiri punya kalau bedah std kilang) Dan ada juga yang langsung kadangkala tak masuk akal!!! Yang menentukan ianya power atau tak adalah berapa pakar org yg bikin exzost tu, pengalaman dan hasil kerja itulah nilai yang anda bayar dan bila pakai memey power ar wei… pengalaman saya sendiri pernah merasa contoh ketiga kawan saya tempah.. peehhh.. power ada bunyi pun merdu nak mamposs.. mmg puas.. rupa je org kadang2 takleh terima bg sesetengah org. Kepuasan adalah penyebab utama pakai.. sebelum kawan amik balik. Sesuatu yang sengat best pakai exzost custom custom ni adalah warranty… kasi bikin itu brg power sampai anda puas hati.. dan kalau rosak pada masa akan dtg, datang je kedai nnt pakar tu kasi bikin balik, dgn syarat anda buat dgn dia sebelum ini. Service lepas jualan mcm ni mana ada kat exzost racing kat kedai biasa.. ko beli pakai tak ngam tu ko punyer pasal la.. duit melayang. Tetapi dengan custom made in teeeeet (kat mana2 PAKAR la) anda mendapat sesuatu yang lebih dari itu yang tiada di kedai2 biasa jual. Kenapa bagus.. kalau dia tu pakar.. kenapa org sanggup datang beratus2 kilometer hanya utk buat dgn beliau.. kalau takleh dtg.. lu call apa lu mau.. nnt gua post pegi tempat lu.. hahahaha.. amacam.. local made, world class.. org tempatan tuu. Jangan main main… acrapovic pun mintak antar motor kat dia tau, x mcm ni pakar… wakakakakakaka….
Pesanan ringkas
- Berapa anda bayar itulah kepuasan yang anda dapat.. kadang2 mahal juga..
- Semua motor leh bikin dr std sampai ke race track
- Sesuai utk mereka yang suka membuat penyelidikan (wang kena banyak!!)
- Power dan puas hati… dijamin!!
Hurrrmm setakat ini je le yang saya tahu.. selebihnya korang kena la cari lagi.. saya tak pandai sangat pun tapi cuma nak berkongsi ilmu dan pengalaman saya.. kadangkala ada modifikasi diatas berlainan dengan yang berlaku di persekitaran anda.. ianya mengikut budaya dan cara sesuatu tempat dan keadaan. Apa yang saya letakkan disini adalah melalui pemerhatian ditempat saya. So lain tempat lain peel nya.
Jikalau ada yang terasa saya sangat2 la minta maaf.. Cuma gurauan dan perumpaan sahaja.. kalau anda ada komen dan tips yang ingin dikongsi boleh la komen. Dan ilmu yang akan korang kongsi akan saya masukkan ke dalam artikel ini dan diletakkan credit kepada anda.. jumpa di topic seterusnya nnt..
motor aq lagenda stndr nak ubah paip perang mcm nob1 ok ke? atau kna ubah dalaman?aq trus pakai stu xzos je xnk tkar2 lain dah...
ReplyDeletebro kena tengok spec exzost bro tu utk motor mcm mana.. std atau modi.. pada pamahaman aku kebanyakkan exzost nob1 adalah utk motor std. tak menjadi masalah kalau nak pakai.. kalau bro pakai dan merasakan kekurangan kuasa pada enjin dari pada pakai exzost std.. adalah tidak digalakkan menggunakan exzost tersebut
Deletesaya kalau boleh nak pakai exhaust cj ipoh untuk lagenda untuk enjin stndr kilang,saya akan set angin carb je,,, ok tak?atau tak ok?
Deletecjipoh ada byk spec.. kalau utk enjin std better amik czost yg rupa mcm exzost std tp dah siap modi by cj ipoh.. kalau pakai jenis mcm cup prix pun bolej jugak.. tp enjin keje keras la nnt bro sebab exzost tu terlalu lawas.. tanya org yg jual exzos bro nak pakai tu utk enjin std atau modi.. takut ada kesan pada enjin dikemudian hari kalau pakai spec exzos modi pada enjin std. :)
Deleteekzos yoshimura saya asyik meletop letop kdg2 smpai kluar api.. spec carb 28 mm + cam cms + blok espada 63 seramik
Deleteknapa erkk?? mohon bantuan
DeleteKlau ekzos kuar api n meletop mcm berperang tu masalah kt spark plug...tp klau kluar api shj x letup tu setting carb lean sgt...
DeleteKlau ekzos kuar api n meletop mcm berperang tu masalah kt spark plug...tp klau kluar api shj x letup tu setting carb lean sgt...
Deletemntak krja sme yr
ReplyDeletesalam bro.. enjin modi tu da ubah dr spek apa?
ReplyDeletebiasa nya org ubah piston saiz.. carb.. cam.. spring valve.. dan beberapa bahagian clutch
Deletesalam,kalo moto std pakai ekzos bising ni ad efek x kt speed??mksdny boleh laju skit dr biasa??
ReplyDeletesepatutnya kalau pakai exzost selain dari std dan bila dah pakai mesti ader rasa kelebihan exzost tu samada dari..
Delete-pickup bertambah
-topspeed bertambah
-pickup dan topspeed lebih cepat dari biasa
-pengunaan petrol bertambah seiring dgn kuasa yg bertambah
kalau pakai tp xde ape2 kelebihan diatas maka ianya setakat kosmetik dan gaya.. tapi dalam keadaan mcm tu penggunaan petrol make sure sama mcm std.. kalau lebih dr std maka elok jgn pakai la.. rugi je..
Salam bro. Sbg contoh, klu ekzos cj ipoh design mcm std tu agk bising bg pendapat sesetgh owner tu, solution utk menyengapkan ia dgn membalut kain fiber tambahan ke bahagian dlm tabung ekzos tu sesuai x bro? Atau tindakan tu hnya akn mengurangkan performance yg mampu diberikan oleh ekzos tu sblm dibalut dgn kain fiber tambahan? Mekaseh bro.
ReplyDeletemmg lebih elok balut fiber pada silencer tu.. cari fiber putih dan balut.. balutan tu terpulang kepada bro la.. nak bunyi bassy balut padat2 sampai penuh2.. nak bunyi bising2 pedam balut sket2 je.. bro leh buat uji kaji kat situ.. jgn risau xde kesan sampingan ke atas enjin.. cuma ia memberi rasa berlainan ke atas prestasi motor.. mcm saya balut padat2.. sampai betul2 ngam masuk je.. rasa padu dan respond enjin lebih padat..
Deletehati2 bermain ngan fiber bila nak balut.. basahkan dulu fiber dengan air sebelum balut.. dan ikat fiber yg balut kat silencer tu ngan dawai..
bro kalau nak operation exhaust standrt boley kan?? mcm mne erk bro??
DeleteAkan ikut nasihat bro. Terima kasih.
ReplyDeletesalam , nak tnya skit...klu mtor lc std cuma tkar cdi pastu pkai exhaust yoshimara ada kmukinan x lc ak akan rosak n apa yg prlu bt utk masuk exhaust yoshimara bagi mtor x prblum , mksudnye bagi mtor dlm keadaan yg baik wlpun da tkar exhaust...tq
ReplyDeleteyoshimura bro make sure original.. sebab yoshimura da bg jaminan exzost tu sesuai utk motosikal lc std.. kalau dia brani keluarkan utk lc std maka ia da buat kajian supaya bila user lc std pakai make sure xde problem.. kalau x dema mampos nak jawab..
Deleteokea ^_^ t.kasih bro...
Deletesalam..spec moto sy skarang ni spring cluth racing,ekzos abm cutting stndrd,cdi oren thailand..ad kmungkinan x lc sy akan ad msalah nnty?(LC135 V1)
ReplyDeleteinsyallah ok, periksa jaga paras normal minyak enjin slalu je
Deleteany idea mana nk dpt ekzos cuting standard mcm LC 5Speed?
Deletev2 exzost bukan sama ke 2 - 2 ver
DeleteEkzos V2 5Speed ngn 4 Speed mmg sama, tp xsama dgn ezos V1, cover xle ngam. jd tu y tanya mana bole dpt ezos standard cuting y sama mcm V2 nyer ekzos? tringin nk tkar Ekzos tp nk cuting standar, spya trafik buta matanya. hak hak hak
Deletehahaha... rasa nya dengan polis x jadi isu sgt kalau exzost modi modi2 ni.. janji xde le bunyi tu melampau2 nya... jpj je ade masalah skang ni
Deleteexzost performance rupa std v2 sebijik sama x jumpa lagi rasanya.. kalau ade saya pun nak cuba... yg da jumpa v2 ori exzost mod... ade je jumpa lc v2 pakai exzost v1 dah mod.. ok je
sy dh jumpa du, exzos nob1 high performance CS, beli kat YNE Shah alam. jumpa dlm u tube.
Deletead fb x?snang2 bleh chat..trima kasih jwb soalan sy
ReplyDeletesaya xde facebook khusus utk identiti blog ini.. takpe bro boleh bertanya disini dan saya akan balas pertanyaan bro
DeleteBro ada emaiL?
Deleteassalamualaikum..kalau motor saya standard, tuka cam racing ada effect tak??
ReplyDeletev2 4speed - 2012
bleh pakai tp setakat low cam je bro, head block pun x perlu bukak... kalau nak pakai hi cam kena bukak head blok utk buat poket valve pada piston tu pulak
Deleteekzos apa yang sesuai untuk moto saya yang dah modfy block guna uma racong 62mm dan head dah besai yang ada bubuh tembaga yang saiz dia 19mm dan 22mm
ReplyDeleteterpulang pada bro.. kalau ikutkan kebanyakkan level modi mcm bro ni da pakai ahm m1, yypang sp, kozi, yohimura, endurance sp, atau std modi custom mod for 62mm
Deletesalam bro, kalau pakai ekzos leo vince gp corsa untuk enjin standand akan mendatangkan masalah tak? tepet pun dah bunyi tapi sejak ekzos standard lagi. Takpe ke kalau tepet bunyi tu dibiar je?
ReplyDelete*sorry lambat balas.. agak bz kebelakangan ini
Deletetepet bunyi tu agak pelik kalau enjin std sebab agak kurang dgr komplain pasal std bunyi tepet... mintak pomen yamaha check betul2 bunyi tu dtg dr mana.. kalau misalan kata pomen byk katakan ia adalah dr tepet better bro suruh diorang ketetkan balik ikut spec std.. sebab kalau dibiarkan tepet dan kepala btg valve akan haus.. dan enjin akan bekerja lebih keras nak janakan kuasa enjin.. makin dibiarkan kuasa enjin akan drop dan akan memberikan masalah berantai kepada enjin motor tu nnt
exzost tu kalau pengeluar mengatakan ia sesuai utk enjin std maka x jd isu utk dipakai... kalau misalan kata ia tidak sesuai makan yoshimura adalah pilihan lain yg berbaloi utk dibeli
ouh standard jarang bunyi tepet eh? pelik gak sebab member yg kate tepet yg bunyi. lagipun moto sy tu selalu jalan jauh melaka-kl tiap 2 minggu. merembat top je. hehe. pernah tanye banyak pomen (kebanyakkan bukan pakar motor lc) ada kate bunyi tu takde apa masalah, biasa je. ada setengah tu kate elok overhaul. musykil2. nnti sy tnye pomen balik berdasarkan komen bro. risau gak kalau dibiarkan je masalah tu. anyway, thanks reply bro. =)
DeleteHalo Slmat pagi rider2x.. nak tumpang tnya ne . . Kalo moto da masuk blok 60mm , Cam CMS , spring valve ... Carb std. MJ dan PJ nak gna saiz brpa yaa? utk konvoi..?? n sproket saiz brpa yg sesuai??
ReplyDeleteSelepas saya modfy lc saya yang 5speed tu guna block racing dan head sekali termasuklah cam yang thai punya bunyi engin ada kasar sedikitlah maca tepe dia bunyi bising menang macam tu ke engin yang dah modfy kalau dibiarkan tak apa ke
ReplyDeleteSetahu aq kalo masuk blok sma cam mmg ada bunyi tepet. tpi, law pasal rosak ne.. Tgk dri tangan pomen yg buat n penjagaan moto...
ReplyDeleteKalau naktukar carburter lc yang 5speed tu carburter apa yang sesuai dgn specs moto saya dah guna block 62mm tu.block uma racing untuk lc ni bagus atau tahan lama ke
ReplyDeletesalam bro..kt mna ek leh dpt ekzos yoshi below Rm600??
ReplyDeleteblock uma racing untuk lc boleh tahan untuk jangka masa yang lama ke
ReplyDeletesemua block yg ASLI ok...tahan lama atau tak bergantung pd kualiti material blok tersebut & penjagaan minyak enjin...most important pomen mesti berpegalaman dlm bab modi ni
Deleteblock sy murah jer tk smpai pun rm2xx & dh 2 thn lebih guna,setiap 10000km servis head,block & etc...smooth bro
salam bro, ape exhoust, spocket,dan carburetor sesuai untk lc sy kalo piston 62,cdi brt,block racing,camp racing..mintak pendapat untuk jimat minyak untuk long distance kalo dah modify.
ReplyDeleteSaya dh modi mcm tuan...minyak kuat.... Boleh tahan 2 hari je...pegi balik keje,,,biasa 3 hari...tp performance 150 je pegi...
Deletesalam bro. sy pakai lc klac v1 1st model. nk tnya kalau pakai ekzos cutting standard tu konfem ke takde effect kt enjin.? sbb tgk member pakai pun bunyi agak prang gak. risau nk pakai takut jahanam enjin. pastu kalau dah sarung ekzos ni nk kena set blk ke carb.?
ReplyDeletesalam bro..boleyh cadangkan apew modi yang tepat dan sesuai untuk lc135 es v1..?tanpa usik bahagian enjin..saya hanya guna spoket 37-15..dan top speed kalu kat highway 140 jew..penat dah tgok lc lain belesup2 jew kat depan mata..:D
ReplyDeleteAssalam bro, saya skunk ni gunakan LC135 v2 5 speed, tapi bunyi tak bopa sedap lah macam LC lama(v1). saya nak tanya boleh ka nak tukar dari paip LCv1 ke LC v2 saya tuh. enjin still std. or any solution utk bunyi senyap? sorry bro, still noob ;) . thanks master.
ReplyDeletesalam bro.. sye gne hi cam uma.. ok x dgn s.valve mds?? lagi satu.. sye gne ekzos abm.. bro rase ngam x ngan blok 62mm??
ReplyDeletebro kalau sy pasang exzost Leo Vince kat lc std seseuai tak???
ReplyDeletemntk pendpt tuan blaze
sy user LC135 es..ingin brtnya tuan..kbnyakan user LC guna ekzos jenis apa utk machine mereka?...tq
ReplyDeleteSy user lc... Nk tnye Knp ekzos sy meletup bunyinya masa slow minyak... Pergi meme ok... Lancar je... Sy guna Block 60mm..cam uma racing, cdi brt, exzos ABM racing... .yg xthnye... Slow minyak meletup2 exzos... Dgr kat org malu je.... Apa mslh ni bro.?
ReplyDeleteKarb std lg... Cuma tkr menjet minyak je 115... Plug baru...angin nk buka brape kalau Karb std?..
DeletePada hemat sy masalah backfire tu sbb pilot jet kecik. Bila throttle tutup pilot jet yg main pranan. Besarkn pilot jet. Cari sais yg seswai. Selamat mencuba
DeleteSy nk b'tnya pndapt bro mngenai ekzos ahm m1...ekxoz ni sesuai x utk enjin stnadard kilang utk lc 5 speed,klu pakai ekzos ni ada apa2 kesan efect x pada enjin...
ReplyDeletesalam bro.. bro ader workshop? sy ingat nk hanta moto jer dekat bro.. biar bro kasi power ckit.. hehe~
ReplyDeletethx for the info bro.. bila ada masa dan duet nnt sy gi.. hehe~
DeleteAs-salam
ReplyDeleteSaye pakai lagenda z burung antu...enjin std....cuma ade servis carb dan tuka ekzos lc ori catalyzer....pandangan tuan...ape lg patut d buat untuk enjin lagenda saya (dah 5 tahun guna) nak bagi pikap n lajak balik..lani nak cecah 100 pun jenuh....mean nk std+modi sikit enjin tp jgn FC mentekedarah sgt dh le :-)
maaf lmabt reply..minyak itam xde masalah...tukar ikut time...kdg2 lajak tempoh pun minyak itam x kurg...
Deletedr segi spoket ape yg ideal ya? selalu naik 2 org....lmbt change gear je..alamak...penat ngayuh nya...:-)
maksud bro..overhaul tukar saiz2 yg bsar sket atau restore/std overhaul
Tmpang tnye bro,,sy pngguna lc v2 5 speed,,sy ingin mdified mtor tp xnak usik enjin,,std modi je,,xde ape2 cdangan ke bro?,,stkat ni sy bru modi bhgian blok,cdi n cam,,blok fz,cdi ikk n hicam,,pliz bg cdangan yg lbih bernas bro,,jnji std modi yg wow,,pastu bleh jlan jaoh,,
ReplyDeleteNak tkar clutch plate brand ape?,,uma ke?,,ekzos plaq brand yg cmne?,,bgtahu yg dtail,,snang sy bli,,xpyah pning2 lg,,hehe,,
ReplyDeletetq bro,,erm,,sy ade trbace blog yamahat135..dlam tu ade ckap lc v2 5speed laju bila usik magnet dan mangkut clutch(lay kasi ringan),,soalan sy,,mgnet tu part mane lam mtor??,,sori la,,sy org terengganu,,mgkin magnet dibhasekan dlam bhase lain kt trengganu ni,,so,,ape itu mgnet?,,bleh terangkan dgn detail,,
ReplyDeleteerm,,bro carb ape cun untuk lc v2 5 speed ni?,,pastu ape mj n pj yg sesuai?,,
ReplyDeletetp xnak carb yg bnyak telan mnyak,,bese2 je tp sdap gune untuk mto yg dh modi cmni-blok fz,hicam,cdi
ReplyDeleteBro,,sy pernah pakai carb rxz,,tp bleh jlan 500m je pastu mto sy mati,,sy kene start blek,,lenguh gak kaki mase start nk kasi mto hdup blek,,ape msalah ni bro?,,cmne nak set?
ReplyDeletebro,,cmne nak modi lc v2 5speed ni nak kasi bleh tapau 125z &rxz?,,bgtahu yg dtail,,cntoh tkar blok,,blok brand ape size ape,,jnji dtail,,
Deletetkhairuzzaman@gmail.com. Erm nak jmpe susah ler bro,,sy duk trgganu,,
DeleteSaya guna lc 5speed..leh share resepi nk modi smpi leh tapau 125 or rxz tu..email: apistate_cinoiva@yahoo.com..terima kasih byk2 klu sudi share.
DeleteBro..
ReplyDeletesaya lc v1 stndt..
klu ekzos stndt tukar monifold size mm brape sesuai?
bro apa SEBAB lc sekarang lembab gila.
ReplyDeleteapa masalah dia?
macam mana nak atasi?
ver2 ker tu?haha klu ver2 geng lh kite..
Deletedpt lc v1 ok lah..yg laen sume kilang dh tkr cdi yg ad cut off so motor akan jadi meter mati..stndby lah 200/300 tukar cdi..bru best..
Deletebro..sy pengguna lc ver2..agk kcewa perfomance std nie.. dr segi keselesaan memng x d nafikn tip-top tp keljuan plak agk kurg mnyenangkn hahaha... trfikir gak nk sarung ejoz mne tau untung2 naek sikt meter tu..pandangan bro?? kawn2 d atas utk ekjoz std chamber ver2 memng xde puas da sy cari sume acai ckp blum klua lg..but yg korg tgk ade yg pkai tu mungkin dorg modi..sy tnye kdai modi ejoz std ver2 makan rm150-rm200..klu ade yg da modi murh tu info lah..sy area cheras
ReplyDeleteNk tnye, sye ad pakai exhaust Scorpion untk 135lc v2 . Tkpe ke gne exhaust tu dgn engin stndet? & klau nk kluar kan ap dri exhaust scorpion tu mcm mne?
ReplyDelete* klau nk kluar kan api dri exhaust Scorpion tu mcm mne ? Boleh tlg ajar kan ?
ReplyDeletesalam bro , sy pkai blok ori fz150i.ekzos ape sesuai nk bg laju lg??
ReplyDeletesalam bro mahfuz.creative..... nk tnya.. antara lc 4speed ngan 5speed v2.. mana lg better ambik.. dan maan yg lebi sesuai utk modified... sbb ada kata enjin berlainan... 4speed mudah nk modi... mtk tunjuk ajar.. dlm proses beli lc v2. tq
ReplyDeleteakuzakie@yahoo.com
salam bro.. sy dah tukar block besar dri std, cdi, dn high cam.. carburator stndet tpi dah tukar pailot dn manjet.. so sy nak tnya ape perlu sy tkar ekzos kew? dn jnis yg mcmna? untk mkluman sy xsuke yg bising ckup stkat performant trbaik dn xde effect...
ReplyDeletesalam, ak nk tnya ni, klau mto lc 135 y stndrt sesuai pkai ekz0s ap ea??bg pndpt. .
ReplyDeletesalam bro, aku guna lc 135 v2 4 speed, dah tukar cdi brt, blok 62mm shark, cam cms, kaburator tzm, ekzos nob1, spoket 15-37, speed 140km/j je. Apa pandangan bro, apa yang perlu diubah/ditambah?
ReplyDeleteuih..peliik tuh..myb otoclutch ngn clashpeed prob tu..saye pernah terjadi bende ni...lepas tuka naik 180:) setting kena cun lah...
Deletecuba pakai 15-35.. aku pakai 15-32 carb uma 28, eksoz yy pang 1st edition, cam cms, cdi brt, blok stantd kilang..senyum 180kmh.. gear 3 aku ley sampai 150kmh..
Deleteyuhuu..salam..sy pkai Yamaha Lc135ES new standard n sy pakai ekzoz AHM khas tok Lc punye..skru bhagian bdekatan ngan ekzoz rajin tggal la der..Macam ane tu ek..?Padahal yg laen masih standard badak ag..
ReplyDeleteslm bro , cmne nk bezakan ori yoshimura dgn ciplak nye 1!??
ReplyDeletemane nk dpt ekzos yoshimura ni !?? abg blaze !!
ReplyDeleteSalam. Bro, aku pakai ekzos racing yg jenama i-one racing kat lagenda, tp speed nya lebih kurang sama ja dgn yg ori. Kalo aku pakai ekzos LC std kt lagenda boleh ke ? speed kurang ke bertambah ?
ReplyDeletesaya nk tnye sikit,saye pakai lc std. tapi saya tuka ekzos nob1 silent sport,ape akn terjadi ngan moto saya
ReplyDeletejaga maitainance n selalu cek mnyk hitam sbb takut makan mnyk hitam or valve bengkok
Deletesye nk tnye antara blok x1r n blok shark 63mm mne lgi bgus n tahan.
ReplyDeleteape pantang nye lepas tukar blok??
sye nak tanye , sy pkai lc135..sy nk pkai ekzos racing yg mgeluarkan bnyi snyap dan bntuk sme mcm std..ade jual x kt pasaran? bole syorkan x ape brand yg sesuai..tq..
ReplyDeletenobi or cj ipoh..cutting sme mcm eksoz stntd..
Deletebro mahfuz..sye nk tnye blok x1r or uma yg bgus??size 62mm..
Deleteheheheee.. ad jugak org syor kn sye pakai shark 62mm..tpi sye xtw nk amek yg mana..sye xpnh maen blok.. sblm nie sye maen sume kcuali blok..agak2 mne yg bgus??n biasa uma 62mm..x1r 62mm..shark 62mm..mne lgi bgus??
ReplyDeleteblok shark 62mm bpe lama nk jge pantang??bro pkai size bpe??
ReplyDeletehuhu..sedap lah tue moto bro..bpe meter bro boleh pegi??
ReplyDeletesbb v2 mmg stntd cdi ad cut off..buang cut off..rasainya..heheheee..dri stu yg beza kn nye coverset yg limited je..lc v2 yamaha dh strt buat cdi ad cut off..
ReplyDeletebro blaze sy ada ambi gt128 dlm 2 mggu dn sy nak tkr xzos nob1 sss ok tak tu bro utk enjin stendet dn mcm m nak tambah fiber dlm nob1 tu spya bunyinya bulat sket...tlng bg tunjukajar....jub...sabah
ReplyDeletetrima ksh byk2 bro blaze utk tips ni terima kasih
ReplyDeletebro, ekjos aftermarket ape yg sesuai utk LC135 v2 4speed standard kilang...
ReplyDeletenak kasi bunyi kuat sket..sbb ekzos std ni slow sgtla bunyik..kurang selamat sbb kenderaan sekeliling x aware kehadiran kite...tq..
bro blaze ni sy ni jub..nak Tanya lg ni xzos standard dpt lari 140km tp gn nob1 ni dpt 120km ja bro blaze napa ya...blh tlng bg tips nak wat pa atau nak setting apa2 kah...timakasih
ReplyDeletesalam bro sy edi,sy nx mnx pndpat ckt...sy ad laici v1 2010 sblm nie top yg sy bole dpt ngn setting sporket 15-37 dlm 160+/-(tunduk),sjak akhir nie dh cm drop ckt dlm 140,sy plan nx bt ganguan ckt kt enjin mcm tukar block,cam,sprng valve,msk bearing,tkr gear 4,cdi,ekzos/manifold dn sporket 15-37 ok x???lw bearing,jnama ap trbaik???lw skf ok x???cdng nx long distance so ekzos ap yg ok n silent ckt la...skrng sy cm ad block x1r 62mm & custom cam je,plan bln nie nx tambah...lw bole nx pndpt n komen dr bro sb sy nie newbie lg dlm dunia modi nie...
ReplyDeletehahaha. bro saya suka care bro cerita. kadang kala memang lawak baca waktu hang bergurau. respect
ReplyDeletesalam broo...aq nk tnya la...moto saye masih standard pekak...klau ekzos 135 lc standard yg dh operate (maksudnye buang sarang dalam) ade efek tak kat blok...kawan saye cakap rod akan patah...pembuat ekzos saye cakap pakai silencer suzuki rg yg disumbat fiber glass...betul ke? sory klau ade yg silap sebab saye tak brape pro pasal moto nih...bru blaja nk main moto...
ReplyDeleteSalam bro,
ReplyDeleteduk shah alam area mne?
jom minom2 ble free.,
nubie minta pendapat nk modi lc..hehe
helmi, sec 32 shah alam, 0192251087
Assalam Mahfuz, sy bru guna LC V2 4 speed second, tp performance menyedihkn, blh x klau ada masa jmpa di shah alam atau emel atau contact number, supaya sy lbh jelas.
Deletesalam bro. nak tahu ni, lc (v1) std kalau sarung nob1 silent sport tanpa ubah carb atau pape hanya ekzos gua maksud, so soalanye, gune ekzos ni boleh long distance tak or ade efek kat valve or enjin? contoh dari KL ke Terengganu.
ReplyDeleteSlm bro aq pakai ekzos leo vince dkt lc blh bwk motr jarak jauh
ReplyDeletesalam...bro nak tanya..saya pakai lc135 5 speed standard...tapi nk tukar ekzos leo vence corsa carbon....adakah ia sesuai??? takaut kacau enjin denga top speed moto????
ReplyDeletesalam bro..pe pndpt bro ttg ekzos brnd SPI?de pe2 ngtif efek x klo pkai moto std?sbb igt nk bli yg cttg std tp ble tgk hrge die rm120 ttbe trus bli 2..
ReplyDeletesalam..bro.sy pkai lc v1 2010..block 60mm,low cam,carb rxz(cat,spoket 36.15,cdi masih standart,ekzos stndrt da tkar mnifold srang da buang(bunyi bsing skit,nk wt bg bnyi snyap skit cmna bro)..bley p 170kmh dlm 800-900m..cmna nk bg out meter ye bro?..motor pkai nk utk long dstance..
ReplyDeleteSalam, sy pakai LC v2 modi. sblm ni moto pki head & valve racing then tukar kpd head valve standard. knp skg moto bila bwk slow pd klajuan 20-40, ada bunyi meletup kat depan (klu x silap kat head). lepas bunyi letup tu moto akan mati slama 1 saat.
ReplyDeleteProblem ke2 bkenaan carb. carb kips yg dh lama keihin, nak start pagi tlalu ssh. dh puas setting tp mcm tu jgk. biasanya kan masa setting enjin msti dh panas. ms panas xde mslh cuma wktu pagi. adakah carb ni xsesuai?
salam bro,cam mane nak kasi eksos kita senyap gile sampai org pun x sedar kalau kita datang?
ReplyDeletesalam..sy pengguna lc v2 5speed..spec moto-blok uma 62,cam uma,clutch n spring uma,ekzos nobi silent sport,cdi ikk,carb rxz..soalan-apsal ekzos meletup letup?,,kdang2 keluar api dr ekzos tu?..tolom
ReplyDeletetapi bang saya guna lc v2 5 speed. cm ne nk kasi pelan lagi bunyi dia?
ReplyDeletebang saya nak tanya satu lagi, lc saya baru keluar. cam mane nk kasi top speed dia mencanak? tanpa membarai enjin? nk tukar apa? spoket ke hape ke? minta penjelasan bang :-)
ReplyDeletejust bgi pandangan...
Delete1-sebb moto baru guna dulu smpai abis warranty(sambil kumpul duit) tpi
kalau nak gak....
2-berapa bajet yg ada ?...bila ada bajet bru gi tanya pomen minta advise
kemudian bgi tahu spec apa yg u nak...itu jer
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
Deletebang ni nk tnya pesal sumbat fiber kat ezos saya ni..tak dapat puas hati je bunyi dia!skang dah tukar std cut ABM..camne ni?nak sumbat padat ke?ade perbezaan power tak pasal sumbat sumbat ni??pintak tolong bang kasi paham pasal nih~!tima kaseh~
ReplyDeleteBang , Moto saya lc v2 4s standard , macam mana nak kasi laju sikit motor saya ? mula2 kena tukar apa ? motor boleh pergi 130je ..
ReplyDeleteemail : azkasyarizal@gmail.com
130!huiyoo~aku py lc v2 std balu dulu 120 je~!!
DeleteLC135 v2 saya dah tukar CDI BRT & spoket 38 , std 120kmh skrg 135kmh , tmbh 15kmh je , skrg nak tukar exzos tp tak tau yg mna satu . . . BRO bleh bg cadangan tak ?
ReplyDelete*LC135 4SPEED
Deletebro sya dh modi lc sya bore 63mm strockup 4mm, so sya nk mntk pndgn ekzos apa yg sesuai utk sya guna
ReplyDelete//
Assalamualaikum bro! aku nye motor pakaj exjos yoshimura trioval full system dengan cdi apido racing dan spark plug g-power..yg lain stended..nak tanyalah,motor aku ni bile bawak sampai rpm 7k(digital meter) pastu nak slow down nanti rasa semput-2..sebelum nie tkde pun jadi mcm nie dan lagi satu semalam aku ad try tarik gear 1 smpai cut off..pastu masuk gear 2 tiba-2 jadi semput..kenapa ek? ? Harap tuan hamba dapat tolong..motor aku tu pernah skali xsident..tapi tk teruk laa..jatuh-2 cmtu je... Terima kasih :)
ReplyDeletebro..na tanye..kalau enjin standart just modi cdi hyperspeed tp pkai ekzos leo vince ok ke?
ReplyDeleteassalam bro blazr dan mahfuz..
ReplyDeletesalam jumaat.
berkenaan ngn ubahsuai ekzos std. ak baru2 ni adaa beli manifold besar, tp smpai skrg xpsang2 sbb rasa balum pasti cara nk buat dan ap yg perlu di usik dan di buang yg di bahagian depan saja x usik sarang di belakang, ada x tips yg bro boleh kongsi dlm modi ekzos std ni. moto STD v2 5s otw nk pkai carb pe28.. tq bro
As-salam bro,
ReplyDeleteNak tanya kalau tukar ekzos CJ IPOH MB series kena buat apa2 setting kat carburetor x?saya guna LC135 4speed thn 2010.saya just nak tukar ekzos dan kalau boleh setting2 lain tak nak usik.Hope bro2 boleh tolong explain sikit pasal nie.
bro BLAZE (sape2 pon bole gak)boleh bagi resepi x? kalau boleh dapat sblah2 125(STD) pon da kira ok ni..saya pkai LC 135 v2 5 speed
ReplyDeletetolong email kat saya ( zafri093@gmail.com ) .. baru nk menceburi bidang sukan pemotoran ni. hehe
salaam bro..aq pakai moto 135lc v1...boleh ke aq pakai exhaust yang ade manifold je atau dalam bahasa kampung ekzos potong masuk kat lc aq...enjin std cume tukar cdi racing je...ada x keburukan kalo aq pakai ekzos potong nie...???
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam bro..aq ade pkai lc bru tuw..bru pkai sebulan sngh..klo aq pkai ekzos nobi,enjen akan jdy ape2 kew..??
ReplyDeleteTlonk broo..!!
Salam bang ..saya pkai lc v2 4 speed bru tukar cdi...pastu koi api uma..alhamdulillah blh g dalam 140 nk tanya abg saya nk tukar ekzos tp x tau nk pilih yg mana...takut ade efek je at blok..head..n carb...ekzos ape yg sesuai pada pendapat abg..
ReplyDeleteenzos apido ok x ngn lagenda 115z..maaf perlu bntuan..cmne nak bg bunyi perlahan ckit ekh?
ReplyDeletebro nk tnya skit motor aq bru overhaul up cc dan belum habis pantang apakah pendapat ko klu aq pkai ekzos racing> adakah ai akan memberi kesan buruk utk enjin yg bru di overhaul
ReplyDeletebro blaze...saya nak minta pendapat ni.....saya pakai lc v2 5s,kalau saya pakai karburator lc v1,cdi oren thai ori,...lepas tu,ekzos apa yang sesuai untuk moto saya...ada ke yang tak bising sangat....sebab tkot kena sumpah orang je....bahaya
ReplyDeletenak tnya,, ekzos jenis dan brand apakah yg sesuai utk lc 5s standard gaban dan x kacau / merosakkan komponen dalaman moto... lingkungan harga dia bapa ea?
ReplyDeleteAssalamualaikum bro.
ReplyDeleteTumpang tanya ni. Motor saya std lagi.
Baru2 ni terdetik di hati nak tukar CDI dan ekzos.
CDI ada kedai tu offer indonesia mari (2nd) RM150 macam tu la. OK tak?
Ekzos pula teringin Yoshimura, takut dapat tak ori lak.Kozi punya ok tak? Ada tak untuk std?
Saya taknak usik enjin, spoket depan belakang mana ok? Saya suka jalan jauh :)
Salam, nak tanya .. kalau ekzos saya standard then saya operate..kalau letak fiber..angin keluar lawas tak? Hehe..takut jugak..sumbat fiber banyak2 nanti ...process angin keluar menganggu...(budak baru belajar)
ReplyDeletesalam..sy nk tanya..sy bru nk pkai ekzos leo vince gp corsa carbon punya..jdi sy nk thu ape yg prlu sy modi kt enjin sy sbb setahu sy ekzos tu racing type..nk pasang kt lc135 es enjin standard..apa yg prlu diubah suai..harap bantu dan bgi nasihat..trima kasih..
ReplyDeleteSalam bro, nak tanya sikit pasal ekzos cj ipoh.
ReplyDelete1. antara model m1 dan model mb, apa perbezaannya?
2. antara model m1 dan model mb, yang mana saiz manifold lebih besar ?
3. antara model m1 dan model mb, yang mana bunyi lebih kuat?
4. secara keseluruhannya, model m1 atau model mb yang lebih sesuai untuk yamaha lc 135 versi baru dan standard kilang (tak usik apa-apa dalam enjin).
terima kasih.
bro injen std blok stad pki carburator kips150 n Exhaust cj ipoh ad x kebarangkalian rosak?
ReplyDeleteSalam bro..aku bru modi block 62mm, spring valve cms, carb rxz, spring clutch, cam cms, ekzos nk pakai cj ipoh fm manifold 32mm ok x? Risau ade effect je..bg pendapat sket..
ReplyDeletesalam, otai boleh senarai kan masalah yg dihadapi bila tukar exjoss ni..(engin std, n modi). t.q
ReplyDeleteAs salam bro... Engine moto mmg standard kilang tahap katak.. Hamba rase nk tkar ekzos.. Bole bagi cadagan x ekzos ape yg sesuai utk enging standard kilang tahap katak nie ???
ReplyDeleteSalam ...tumpng tnye,,brt powermax boley pegi 13500 rpm..jarak 0-1200meter top speed da cut off,,sampai tngelam bunyi exjos stnd,,bunyi cdi mnjerit..boley x bg cdgan cdi ape plu sy gne utk cdi ley tampung 15000 rpm keatas,,modal xlbh rm500.
ReplyDeleteGear 4 mate 21...spoket 15-32...enjin da usik...top speed mntk api lg ...cdi brt pomermax..cdi mnjerit time top speed jarak 1200meter..ape punce?cdi xcukop support?
ReplyDeleteJackup pin rod 4m..putaran enjin,piston ngn mampatan xselari ngn hicam yg dgunekn..sbb sedut lebih..buang lebih..putaran cam hadapi masaalah kelewatan?ade cre utk atasi tu x?
ReplyDeleteMotor LC V1 saya standard modified.. tak barai enjin pon.. kalau saya tukar exzost standard kepada exzost AHM sesuai ke..??
ReplyDeleteSalam, saya ingat nak besarkan piping ekzos lc 5s saya, ade affect tak kat enjin kalau besarkan piping tu eh? Mohon bagi pendapat. Thanks !
ReplyDeleteSalam ,saya pakai ekzos nob1 silent sport ES2 . Ekzos ni untuk lc v2 sebenarnya . Saya masukkan kat dalam lc v1 .nak tanye ade efek tak kat enjin motor ? Pastu saya potong silencer nak kuatkan bunyi .
ReplyDeleteSalam, saya pakai lc 2nd model std. Modi ape yg sesuai dgn saya yg hujung minggu balik kampong ni? Saya keje di KL, kampong di Johor.
ReplyDeleteTumpang tanya , kalau lc std v2 pakai exzos yypang ada effect apa apa.. ? effect baik & buruk
ReplyDeletekalau enjin std effect buruk... kalau enjin modi ffect baik
DeleteHello bro..sy pngguna lc v2 5speed (std) nk minta pndpt ckit..blh x sy nk gune exhaust scorpion? ?
ReplyDeletebro nak tanya la klau pakai exhaust standard tapi tukar manifold ada effect ke kat enjin dan bunyi?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteNk tanye. Klau pkai enjin standard tp pkai ekzos cutting standard ok x.. Ad masalab ke dgn enjin nnti
ReplyDeletehaha poning jap pikir.. lc std pakai cutting std... ok sebenarnya exzost racing cutting mcm std la kan... boleh... tapi kena pastikan saiz paip exzost performace tu tak terlalu besar dari paip yg asal... biasanya besar sikit je... jgn besar sgt mcm exzost cuprix tu... ...
Deletebro.. tmpang tnye.. kalau moto jenis std abis.. xsnth pape pon lg.. ekzos yg brand ape yg snyap abis yg bole bg up sket top speed??? agak2 bape modal bro??
ReplyDeleteahau.. cjipoh.. (bentuk mcm exzost std)
Deleteyoshimura original (bentuk mcm cuprix tp utk std)
bro. . exzost cjipoh, yoshimura, dan leo vince. antara ketiga-tiga exzost ni, yg manakah exzost yg terbaik dari segi performance? (135lc std model 2010)
DeleteSalam bro.. Sy gne v24s,spec block,s.valve,cam fz.. Soalanny perlu x setting carb? Pomen xset n ktany xprlu.. Sy jd musykil.. Mhon pnjlasan bro.. Tq.
ReplyDeleteSalam bro. Moto sy lc135es 2014 std gaban. Baru tuka pipe ritu psg NOB1 neo ss dual sound. Sbnrnye silap beli, pipe tu utk lc v1. Moto sedap, pegi ringan jer. Persoalannya skrg, sy perlu tukar brg2 ape lg lps psg pipe ni? Enjin x jejas ke kalau pakai pipe ni? Mintak pendapat bro, TQ :)
ReplyDeleteSALAM.
ReplyDeleteADMIN, NAK MINTA RESIPI MODI UTK TAPAU 125& RXZ. SY PAKAI LC V2 5S ES 2011. KALAU XKEBERATAN, BOLEH LE EMAIL DEKAT SAYA DETAIL2 NYA. ASAL PAHANG, BERTUGAS DI SANDAKAN.
aqmarahman@yahoo.com
TERIMA KASIH IN ADVANCE.
Newbie nk tnya.. Klw engine std kilang.. Nk tukar exzost apa ehh yg sesuai..
ReplyDeleteyoshimura
Deletesalam bro nk tanya ni. lc 135 enjin std elok tk kalau saya pakai leo vince gp corsa. ada tk masalah apa2 pada motor saya kalau saya pakai ekzos ni. contoh blok rosak ke enjin rosak ke? harap balas
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletebro nalk tanya
ReplyDeletelc 4s v2 enjin std kalau pakai eksos kozi std ok kew?
(pekedai kata std cutting)
macam mana nak kira manifold bro ( ukur lilitan kew jejari ?)
Bro nk tnye , exzhaust ape yg betul2 sesuai untk lc v2 4speed standard?.. sy sekrg pakai exzhaust GL pro racing n mkn byk minyak sgt .. ramai jugak membe2 tegor jgn pakai exzhaust racing sebb moto stay standard n akan rosak kan carburetor , valve .. kalau nk pakai jugk kne tukar manifold besr skit .. so agak2 bro exzhaust ape yg betul2 sesuai untk moto standard yg dh tuka cdi , carburetor,sprocket ?..
ReplyDeletesalam bro moto sy lc v2 thun 2014 lau ekzos std kilng sy tukar ke ahm m1 spr ok ke? enjin lh jd rosak tak lau pkai paip open ni? mcm mna ngn fuel consumption lpas pkai paip open ni hrap blas bro
ReplyDeletesalam bro moto sy lc v2 thun 2014 lau ekzos std kilng sy tukar ke ahm m1 spr ok ke? enjin lh jd rosak tak lau pkai paip open ni? mcm mna ngn fuel consumption lpas pkai paip open ni hrap blas bro
ReplyDeletebro. bole bgi jenis exzos utk lc 135 v2 enjin standart x? amcam dgn jenis blackcobra? ker exzos tu terlalu lawas utk enjin std lc
ReplyDeleteassalamualaikum....sye pkai moto lagenda 110 standard klo nk pkai ekzos abm cutting standard bleh x???? ade pape effect kt enjin x???
ReplyDeleteassalamualaikum....sye pkai moto lagenda 110 standard klo nk pkai ekzos abm cutting standard bleh x???? ade pape effect kt enjin x???
ReplyDeleteSye newbie bro nak tanye ni , sye ade ultimo std pasang spi, agak agak enjin boleh ade prob tak? Ke nak tukar ke asal balik?
ReplyDeleteSye newbie bro nak tanye ni , sye ade ultimo std pasang spi, agak agak enjin boleh ade prob tak? Ke nak tukar ke asal balik?
ReplyDeletebg rse klu tkr ekzos ape yg ptut2 ditukar dlu?
ReplyDeletesy ada satu ekzos track use yy pang spec cp130..bunyi jgn tya la sbb sy sdiri pun meleleh taik telinga bila pakai ekzos tu.2jam je guna pastu tukar ekzos lain yg lebih plahan bunyinya tp lawas dari ekzos stendet...
ReplyDeletesalam bro....ni nak minta komen sikit..mtor sy yama-LC135 std v2@4s...sy dah pun beli ekzos BMpower tpi masih belum pasang lagi..sebab ragu2 tapi dsebabkan semangat sukan permotoran tu ada hehe, jadi prkara ni nak minta pandangan dari org yg expert kaw2 mcm bro la...ride on...
ReplyDeleteBoss lc v2 4s dah tukar cdi warna oren taiwan ori ezoust nobi less sound more power punya ok ke
ReplyDeleteAda tak masalah akan dtg utk engine sebab nobi tu 100% plug and play
Boss lc v2 4s dah tukar cdi warna oren taiwan ori ezoust nobi less sound more power punya ok ke
ReplyDeleteAda tak masalah akan dtg utk engine sebab nobi tu 100% plug and play
Salam bro, sy ad pkai lc v1 Dan bercadang untuk tukar ekzos STD sy tu kpd nob1 Neo ss . Jd untuk tukar ekzos ni . Ad brg² yg perlu di usik ke ?
ReplyDeleteBro bleh tnya ka ? Klau ekzos brand racing line dari mana ehh ? Local ker atau import ?
ReplyDeleteBro bleh x tumpang tnya . Skg aku pkai lc 135 sp v2 so skg aku ragu2 nk beli ekzos yg sesuai untuk enjin std tpy aku nk pkai ekzos yg jenis racing pnya so skrg aku nk minta pendapat ekzos apa yg sesuai untuk enjin std aku tpy ekzos yg racing bkan cutting std lr . Ok aku harap bro boleh bantu aku .
ReplyDeleteSalam bro, kawan baru ambil kawasaki Z250SL, meter da jejak 500km. Ada plan nak tukar ekzos SC Project full system or slip on. Nak tanya pendapat. Adakah sesuai ditukar ekzos full sistem kerana enjin standard kedai or just slip on krn nak dgr bunyi.
ReplyDeleteSalam bro, saya nak tanya lagenda 115z dan 115zr Sesuai pakai ekzos apa yang tak merosakkan enjin? Motor saya standard tak buat apa apa lagi setakat ni hehe. Tq
ReplyDeleteBro boleh tak moto std tp nak ekzos bunyi letup?
ReplyDeletesalam bro mohon bls reply nie...kalau aku nak guna leovince cobra untuk lc tanpa ubah enjin ada masalah x...takut rosak enjin mohon reply
ReplyDeleteSaya nak modi wave 100r sy...carburator standard nsr keihin pe28..block 56mm..apakah pilihan ekzos yg sesuai utk motor sy?..adekah yypang black cobra sesuai?
ReplyDeleteLagi satu adekah sy akan menjahanamkan enjin jika saya memakai highcam?
Saya nak modi wave 100r sy...carburator standard nsr keihin pe28..block 56mm..apakah pilihan ekzos yg sesuai utk motor sy?..adekah yypang black cobra sesuai?
ReplyDeleteLagi satu adekah sy akan menjahanamkan enjin jika saya memakai highcam?
Ermmm abang sorry ni nak tanya maklum lah baru nak up tak tau lagi ape2 pasal moto hahaha nak tanya kalau motor 135lc v2 cluth 5speed standard ori dari kedai then tukar exzost apido racing ada infect apa2 tak ? sebab tauke kedai cakap infect die sama ada dekat piston tak pon block so apa solusi untuk elakkan dripda terkena infect seperti berikut ?? hope balas sebab tak tau apa2 lagi psl moto
ReplyDeletesalam abam blaze nak minta pendapat..
ReplyDeletenak modi moto lc 5s. standard
exos cj ipoh 28mm manifold + cdi racing thai..ok x?
salam abam blaze nak minta pendapat..
ReplyDeletenak modi moto lc 5s. standard
exos cj ipoh 28mm manifold + cdi racing thai..ok x?
Nak Tanya ni boleh saya skrang pakai exhuast apido asik meletup letup smpai keluar API ada prb kalau mcm ni ka try enjin
ReplyDeleteSalam....sy pakai moto lc135 v4...hjatnye nk pakai Ekzos nob1 silent sport...pertanyaan sy ialah..klau tukar Ekzos..as kerosakka .pads block atau enjin x..enjin std lg..sy no x tau sngt hal2 moto in..kwn BG cdangan KT sy..trims kasih
ReplyDeleteSalam....sy pakai moto lc135 v4...hjatnye nk pakai Ekzos nob1 silent sport...pertanyaan sy ialah..klau tukar Ekzos..as kerosakka .pads block atau enjin x..enjin std lg..sy no x tau sngt hal2 moto in..kwn BG cdangan KT sy..trims kasih
ReplyDeleteBro nak tnya..moto lagend 110z standrat abis..klau pakai exzos yypang boleh rosakan enjin x?
ReplyDelete