salam sejahtera.. bertemu kembali.. amacam motor.. ok ke tak ok.. minyak itam cukup tak? tepet bunyi? block ade bunyi? harap semua ok.. dan terus menjaga enjin moto anda dengan teliti.. kali ini kita akan berbincang mengenai block dan piston besor.. ataupun dak2 motor dan taukey2 sparepart panggil big bore kit..
BIG BORE KITS aka BLOK BESOR
so apa benda big bore kit ni.. blok besor la big bore la... big bore kit adalah gelaran utk performance part bagi peralatan block dan piston yg melebihi dari cc motosikal standard keluaran kilang anda guna skarang.. kit2 ini terdiri dari pelbagai jenis brand, saiz, dan material.. kalau anda yang biasa berforum di forum2 motosikal atau join group2 lc di facebook sedikit sebanyak akan terdedah dengan perbincangan mengenai modifikasi ini.. banyak saiz brand dan material membezakan performance yang akan terhasil selepas pasang.. paling penting adalah saiz.. amat penting dalam menentukan utk tujuan apa yang anda mahu dan pilihan saiz utk dalam modifikasi enjin anda.. saya cuba terangkan selebar2 dan seluas yang mungkin dari awal mula2 pengeluaran lc didedahkan dengan big bore kit sehinggalah ke hari ini.. ini berdasarkan pemerhatian saya dan lain orang lain pendapat.
barisan jantung pejuang - pejuang... hahaha gambar credit to - Nadzri Syadzrie |
Persediaan
Ramai dikalangan owner lc atau motor apa pun akan terfikir apa agaknya rasa bila pakai big bore kits ni.. yang jenis berkomuniti dia sedikit sebanyak akan paham dan boleh try motor kawan2 yg dah pakai tp kalau yang langsung xde geng or klik mcm mana nak rasa dan tahu? Nak rasa kena la pakai.. tp sebelum pakai tu apa benda nak kena ready? ape benda nak kena tahu? kalau nak pakai big bore kits anda mmg kena amik tahu macam2 perkara.. dari segi saiz, material, kos barang, kos upah pomen. penjagaan, cara melenjan dan mcm2 lagi.
Tapi yang paling penting adalah part2 sokongan yang perlu ada supaya dapat menyokong modfikasi tu dengan lebih baik dan seimbang.. kalau ikutkan style aku dan kawan2... kalau nak pakai big bore ni kalau boleh sediakan barang macam hi cam or low cam, spring valve keras / racing, exzost performance or custom kan.. dan.. sedikit wang utk main spoket la kan hahaha... sebab dgn 4 benda ni akan lebih terasa la nikmat big bore tu.. nak pakai std punya pun boleh xde hal.. cuma rasa mcm lemau sket la.. ala alang2 da bukak kan.. manakala kalau nak respond lebih mantap.. cari la pulak cdi.. dan carburator (carb)... 2 benda ni lak akan buat enjin tu lebih lega dan respond lg mantap.. 1. sebab cut off dan xde.. 2. sebab carb dah up sket maka respond cepat. dan make sure cari pomen yg ok dan harga upah yg munasabah.. jgn suruh pomen yg hanya stakat buat service pasang repair enjin std.. tp cari pomen betul main modi motor.. mcm bengkel motor jenis main cup prix ke.. or pomen mat rempit terkenal pun layankan je.. (tapi jangan korang g layan lumba haram lak.. ) selebihnya apa yg perlu diketahui akan disambung nnt..
57.5mm - Permulaan perang saraf
58mm - 155cc
block 57.5 atau pun 58mm dalam bahasa pasar.. nickname biasa adalah blok 5-8.. untuk pengetahuan, block saiz ni lah yang mula2 sekali dak2 lc pakai dulu masa nak modi lc punya enjin.. pada lc 1st ver yang popular dah outmeter tu untung laa kan.... tp geng2 meter tersangkut kat 140kmh amat berbulu mcm mana nak dapat kelajuan 180 or outmeter mcm lc2 1st ni.. maka ini lah pilihannya pecah tradisi... block ni hadir pada mulanya dari indonesia disusuli dari thailand dan barulah ada pengeluar dari malaysia.. brand yang popular dulu adalah antaranya mds.. shark dan xde brand.. kosong je kotak.. block ni mempunyai sesaran 152cc kalau ikut kiraan dan bahasa mudah 150cc la kan... material adalah besi biasa seperti mana blok racing yg sudah biasa dipasaran.. tiada lagi coating diasil pada block.. bermakna risiko jem adalah tinggi kalau x pandai jaga minyak enjin..
Bore kits original Vision aka Fzi Yamaha Indonesia |
Tak lama kemudian FZi pula menyenggah ke pasaran Malaysia.. dan pada geng2 lc ni.. diorang x tengok moto tp tengok enjin fz tu dulu hehehehehe.. dan berita yg sgt mengembirakan adalah enjin atas fz sama dengan enjin lc.. (enjin atas - head block) maka mereka kini sudah mempunyai pilihan block yang lebih tahan lasak terus dari kilang Yamaha dengan sistem coating nikasil.. berbeza dengan diasil pada lc.. beza nama je tp teknologi sama.... tp apa yang agak x best ngan fz block adalah harga.. kalau mcm brand2 sebelum ni.. harga adalah lingkungan 100 ke 180 mcm tu je.. tp dgn block fz kits.. anda kena keluarkan RM450 kat situ je.. skarang ni dah murah sket rasanya... rm300-380 mcm tu lah... tu belum masuk upah pomen lagi kalau nak pasang hahahahaaha... mmg garu kepala la kan.. tahan sket tp mahal la pulop... mmg pening nak buat pilihan..
so apakah kelebihan saiz ini.. saya selalu percaya bahawa saiz block yg up sedikit sahaja dari std lebih banyak memberikan kadar kelajuan yang tinggi berbanding pickup.. so kelebihan block ini adalah top speed yang stabil.. pickup pada block ni kalau nak banding std mmg la kuat kan.. tp kalau nak banding dengan block2 lain mcm 60 dan 60 ke atas dia mmg kalah la.. tp kejahatan block ni adalah top speed tinggi yang stabil pada enjin yang kurang mengerang.. susah nak terangkan mcm mana tetapi kebanyakkan mereka yang mula2 pakai block saiz ni bila up ke cc lebih tinggi.. mcm x puas hati.. (ade la segelintir) dan balik semula ke saiz ini.. top speed nak kata cepat dapat tu tak lah tp lambat sikit aje pun.. dan kadang2 ia boleh memalukan block2 yang lebih besar dari dia jikalau kesemua setup modifikasi tu perfect.. perfect tu tak bermakna barang2 yg bagus.. tetapi kelebihan pomen yang setting juga penting.. dan paling penting.. stabil untuk perjalanan jauh.. enjin x brapa nak mengerang.. dan untuk info korang.. saiz ini semakin kurang di pasaran dan yang ada pun adalah kits dr fz kebanyakkannya.. keturunan blok ni yg mula2 dulu mcm mds dah jd sgt rare.. (mds yg mula2 dulu tahan lasak gak) dan kebanyakkan kawan2 aku kalau jumpa 58 mcm mds or shark mmg sebat je buat simpan.. hehehe
carburator yang disarankan adalah dari carb std hinggalah ke MIKUNI TM24, TM28, KEIHIN PE 28, PWK 28, UMA RACING 28,
60mm - Pembuka fenomena gila modi
60mm - 166cc
belum pun habis lagi ujikaji ke atas 58mm tiba2 terdengar ura2 bahawa 60mm dah ada dipasaran.. ramai yang mcm x percaya pada mulanya sampaikan lah melihat sendiri block ni.. bukan la terkejut apa pun.. cuma ia mcm.. mcm mana nak cakap ye.. kebanyakkan yg pakai block 58 bila dapat 180kmh tu dah 'pergghhhh best gila.. gigil siot laju gila atas hiway' tiba2 dengar 60mm plak.. masa block ni keluar.. kebanyakkan mcm kata oi gila ahh.. 58 pun dah gila ni kan pulak 60.. ni kalau pakai mesti jem.. ni kalau pakai mesti enjin pecah.. hahaahahahahaha!!! mcm2 la.. tapi kawan2 aku dalam dok gabra2 sorang2 rupanya dah bertukar cc lagi.. ceehh!!! 60mm yang bersesaran 165cc pada kiraan.. maka disini kita dapat lihat peningkatan cc.. bila bore dah semakin jauh dengan stroke.. maka dgn secara kasarnya kita leh kata.. torque tu makin kuat.. bermakna daya pickup dah bertambah kuat.. maka saiz 60mm ini adalah memberikan imbangan dari segi pickup dan top speed.. dan kedatangan block ni mmg boom!!! tepat pada masanya.. dengan market jualan lc makin meletop dan org2 lama yg mula2 pakai block 58 dan block std da tak boleh tahan.. semua upgrade.. bila blok ini menyenggah pasaran harganya mengambil alih pasaran 58mm iaitu disekitar harga 180 dan 58 turun ke 100-140 mcm tu lah..
Saiz blok ini memberikan imbangan kekuatan pada pickup dan top speed.. kalau tanya aku.. 60mm adalah pilihan ideal sebab enjin tidak terlalu melampau / extreme tetapi masih didalam keadaan boleh diterima.. dan kebanyakkan ujikaji yang dijalankan apabila kesemua part2 performance ditala secara optimum.. kekuatan pickup akan menjadi kuat melampaui kekuatan top speed.. ok ada yg keliru.. mcm ni.. apabila daya kilas (torque) menjadi sgt tinggi dalam kebanyakkan kes top speed menjadi mampos.. or mati or tak idup.. bila sampai gear 4 hujung nya dah x boleh laju.. ada yg mati setakat 150kmh or 160kmh dan enjin mengerang minta gear.. padahal dan abis gear.. (5 speed lain citer la kan heh heh heh) so tension la ye tak? maka kat sini la permainan spoket diperlukan... ia adalah cara paling mudah utk menala balik kuasa pickup dan top speed bagi mendapatkan konfigurasi 50-50.. tp kadar enjin mengerang masih lagi ada tetapi setakat level medium je jikalau nak bandingkan 58mm yg lebih rendah mengerangnya pada high rpm.. kestabilan enjin pula pada blok ini menurun sedikit yang mana pada rpm tinggi terasa sedikit gegaran pada motor.. ini disebabkan bore yg menjadi lebih besar dan jauh kiraanya berbanding stroke... maka tahap handling perlu dikemaskan sedikit.. so kalau anda mahukan blok yg meberikan situasi kawalan pickup dan topspeed pada keadaan 50-50 ini adalah pilihan yang baik.. cuma permainan spoket tu yang menjadi penentu..
carb yang disarankan adalah dari carb std hinggalah ke MIKUNI TM28, KEIHIN PE 28, PWK 28, UMA RACING 28,
bersambung di part 2 nnt
terbaik bro..x sabar nak tunggu part 2!
ReplyDeletebro salam...saya nak tanya nie...kalau pakai blok uma n uma superhead pro oke ke.nk long distance
DeleteSalam bro , nak tanya sikit pasal bore kit original version aka fzi tu , boleh ke sarung kat 135lc v2 5speed , berapa kosnya dan barang ni kalau tak usik enjin tak jadi ap2 ke , maklum laa teman ni bru 2 bulan pkai LC v2 ni , respon pls
DeleteAnd lagy satu , spring valve , cdi dan cam , berapa harganye erk ? Yg elok laa , respon pls
Deletebila pakai blok beso ni,contoh blok 150cc.apa bnda len yg wajib tuka?
ReplyDeletekalau mampu elok tukar skali
Delete-cam
-spring valve
-exzost open / chamber modi
-cdi
cdi jenis apa?modi cmni ok x untuk jalan jauh?
Deletecdi boleh amik mcm brt.. simple dan x peningkan kepala.. cuma kena cari org yg betul2 jual ori import.. sebab kedai pun ada jual cap ayam aka fake item.. utk perjalanan jauh tu sesuai.. alang2 kalau nak berbelanja amik kits fz ori..
Deletenk tnya bro... bole ngam ke klau sy pakai.. kits fz + cam uma + spring valve uma
Deleteboleh ngam.. insyallah.. dah ok da pilihan tu.. carb tu mintak kedai tolong settingkan mj ngan pj pastu cari exzost yang lepas sket..
Deleteoo ok tq.. bole bg cth exhaust ke.. sy sbnarnya nk modi utk long distance pgi blik keje xnk yg extreme2..
Deletekalau utk perjalanan jauh lebih sesuai pakai exzost rupa mcm std tp jenis performance.. saya cadangkan cari exzost cutting std performance dari brand ahau atau pun cjipoh.. 2-2 ni ader reputasi yang bagus.. ahau bagus dari segi kesesuaian menerima apa2 jua modifikasi enjin dan cjipoh juga sama tp bonus cjipoh silencer boleh buka utk tambah fiber utk dapat bunyi pendam atau pun kosong
Deletesalam bro bro, kalau dah pakai block besar tu sesuai pakai cam apa ? high cam or low cam ?
Deletekalo pakai kit fz ori,sgla cam ngan spring valve pakai std fz pny ka racing?
ReplyDeletekalau awak rasa nak cuba kekalkan rasa std tp pada performance best sket.. big bore + cam + spring valve tu leh pakai fz semua skali..
Deletedan kalau nak pakai cam racing ngan spring valve racing pun xde masalah...
2-2 jalan tu boleh diaplikasikan.. cuma exzost tu kalau boleh tambah sket dalam budget..
tp ni lc v2 5speed.boleh masuk jgk kit fz 2??
Deleteboleh masuk.. v2 enjin atas sama.. sama ada 4s or 5s.. enjin bawah 5s je lain sket
Deletemana sambungan part 5 bro, cri xjumpa daaa. hahaha
ReplyDeletepart 2 dan 3 dah ade 5 belum lg... saya agak bz dgn keje.. sabar ek haha
DeleteSy pkai blok 60mm, spoket 14-36, yg lain std.....paling laju pun 150, tu pun puas tunduk dah....mcm mne lg nk tmbh kelajuan ke 170....xout mtr pun xpa....dpt 170 pun ok dah....mcm mne tu bos?
ReplyDeletespoket 14 tu up balik jd 15... try ni dulu
Deletetak pon . tuka CDi bro .
Deletemesti mantap :)
Salam 1 Malaysia,
ReplyDeletetumpang tanya.. LCv2 (LC ES)saiz blok adakah sama dengan saiz blok fz150?
ingat nak convert blok kepada kit fz150 tapi confuse bila ada pomen cakap blok dah sama saiz..
DeleteEngine type Liquid-cooled 4-stroke ,SOHC, 4-valve
Cylinders Single cylinder
Displacement 134.4 cm3
Bore × stroke 54.0 × 58.7mm <-------- ni spec blok dan rod bro...
Compression ratio 10.9:1
Max. output 9.2 kW/8500rpm
Max. torque 12 N.m/6000 rpm
Starter Electric starter and kick starter
Lubrication Wet sump
Engine oil capacity 1.0 L
Fuel tank volume 4.0 L
Carburetion Mikuni BS25 x 1
Ignition DC C.D.I.
kalau tgk spec tu.. blok piston adalah saiz 52mm.. block fzi adalah 57,5 aka 58mm... tak sama.. beza 6mm
bro,sy pkai 135lc es,block da upgred 62-mm,da pky low-cam,cdi da tkar,carb da pkai keihin(kips bulat),tp topspeed cme dpt 175km je,asl mse stndard body 140km,xdpt out mter,agak2 broder blaze,na setting ap lg,untuk pngetahuan broder,sy setting long distance,,
ReplyDeleteok permulaan saya nak tanya sikit dulu.. utk analisis je..
Delete-bro pakai carb kips slider bulat tu.. masa dipenghujung hi rpm di gear 4 tu.. boleh pulas habis ke tak trotel tu.. ade tak rasa kalau pulas habis tiba2 rpm jd mcm menjerit tp speed tak pegi.. atau boleh pulas mcm biasa sampai habis?
-spoket bro ratio brapa?
Sy ade sebijik Yamaha Lc First Model kaler hijau metalic..kalau biase tgk la..untuk performance lebih mantap sy gunakan bigbore Uma Racing size 62mm,Cdi High Performance Thailand mari..spring valve& valve high performance original jupiter racing part. high-cam Fcci racing.high performance..dan tukarkan pada Clutch tngan..clutch plate racing..Pada pendapat saya untuk mantapkan performance motor anda kna tau jgak skill2..alhmdulillah la.menggunakan meter koso racing..lari la kt highway dlm 246-247..set km punye..kalau flyer xtaw nek brpe..ni tunduk je..first skill sy gunakan carb Yamaha TZM first model..lay kan carb sikit..main jet rahsia lah..kene pandai seting sndiri.haha.ezaust gna Leo Vince carbon ni piping modi sendiri.kalau head dia kalau perasan kan dia bentuk petak antara valve..mesin bentuk smpai jd bulat..AwAs..hati2 jngn smpai kene valve plak..nnti bocor boh..gerenti org akan respect sme lu..sbb transmission gear 3 anda menjadi killer..100km/h-195km/h gear 3..memang nanges la org yg nak follow..rpm untuk koso meter sy pgi smpai 13 nak ke 14..mmg superb la..n di settingkan menggunakaan laptop jgak-dyno.sporket 26-15..
Deletesalam..bro ak pkai lc v1..block 60,cdi brt,carb rxz,low cam.spring vlve rcing cms,spoket 36.15.ekzok stdard tp da modi..bley p 170 tnduk..cmna nk ksi out meter bro..bro ade carb tzm ori?bley juai?
Deletesalam..sy nk tya gak ni..sy pki LCes 5spd..dah modi block 62,cdi,hcam uma,carb rxz,spoket 15-37,tp top speed siap tnduk 160kmh je..blh bg pendapat ckit..bro blaze?smlm try tukar spoket 15-36...dpt 150kmh je..
ReplyDelete150kmh bro tu kalau pada meter lc v1 dah sampai 170kmh dah tu... mungkin bro leh cuba pakai mana2 carb 28mm atau 32mm
Deletenk laju lg guna superbike..lol
Deletesalam bro, nak tanye ni. sy pkai lc v2 4 speed. moto sy sume stended kcuali tayar, tayar dah tuka jd 80/90(dpn) n 90/80(blkg).top lak leh pegi 110 kmh je. acane nak bg naek top ye?
ReplyDeletekebiasaannya lepas up saiz tayat speed akan drop sket
Deletesebab saiz dan kelebaran tayar menyentuh permukaan jalan lebih luas dan banyak.. maka lebih banyak la seretan.. tapi benefit dari tayar lebar speed lebih stabil dan melayan selekoh dengan lebih yakin.. kontra disebabkan tayar lebar speed hilang sikit takleh nak elak.. tetap akan jd.. nak tanak sama ada bro kena bermain spoket ke ratio lebih rendah atau terpaksa mengusik sedikit part2 luaran mcm exzost kepada jenis performance.. perkara seperti ni terjadi kepada semua user yang upgrade saiz tayar kepada motor mereka.. apa pun topik utk up kuasa enjin std tanpa major modifikasi dah ade.. bro boleh refer sini.. sekadar itu je lah saya boleh bantu
http://laicioutmeter.blogspot.com/2012/11/tips-1-lc-standard-laju-sket-la-tanpa.html
oo.. kalo pkai sproket blkg 38 ok x? spoket yg 5speed punye.
ReplyDeletekalau moto std jgn turun banyak mata.. turun dalam 1 or 2 mata dr spec asal.. kalau banyk sgt nnt peroformance drop
Deletesalam bro blaze..saya guna lc v2 4speed..cadangan saya nk sarung blok 62mm,hi cam,spring valve racing dan spring clutch racing n ekzos apido cutting std..bro rse smua nie dh ckup okay..atau ade pape yg sye kne tmbah utk sempurna kn modi ni??
ReplyDeletesemua da ok kalau top lambat or x dapat try main carb plak
Deletecarb setting mj & pj ..mj pj tu ape bro?
ReplyDeletepj - piot jets
Deletemj - main jets..
2 alatan kecil dalam carb kawal semburan minyak ke inlet hose
bro tak nyatakan carb bro.. saya anggap carb bto std... kalau top x sampai kebiasaannya top tu minyak x cukup.. blok 62 piston da besar tu.. minyak angin kena cukup utk support bg speed sampai.. contoh kiasannya adalah.. kalau baldi yang besar.. paip air yg tuang ke dalam baldi tu kecik.. brapa lama nak tunggu? lambatkan.. mcm tu la contoh nya.. kalau carb still std.. up ke 28 or 30
ReplyDeleteBro.mne patut tuka bg topspeed antara cdi atau block racing
ReplyDeleteSalam bro blaze..ade kedai jual cj ipoh cutting std perfrmnce?..kongsi skit..
ReplyDeleteLc v2 5s
Nak tnye sye da dua kali tuka blok mula2 pkai 62mm skrg 58.5mm shark... Tp dua2 da calar... Sbb time bwk laju full throttle xjauh pon then suddenly dye mcm mati sendri tp x sampai benti pon just mcm blow mcm tu.. Lpas tu blok tros bising ap sbnananye msalh tu.. Xphm laa sbb bru pkai lc nh.. Carb sye pkai tzm mj 160 pj 38 cam ikk Spring valve rextor cdi brt... Tolong comment.. Da pening asek kuar duet.. Haha
ReplyDeletebro , moto sya lc 5speed
ReplyDeleteblock size 62mm , high cam , cdi brt , carb std lc lme dah ley .
spoket 15 - 31 , pickup terbaik . top drop . msuk gear 5 drop .
apsal erk ? minx pndpt ?
yeke bro ? bro pkai carb pe ? blok ? cdi ? cam ? ape erk ?
ReplyDeletepening2 . huh ..
salam sume..klu pkai block std y dh korek smpai 60mm tahan x??
ReplyDeletesalam broo nak tumpang tnye la...kalo pakai block besar nie memang enging bunyi kasar ke??
ReplyDeleteminyak itam memang cepat kering ke??
air culont memang cepat kering ke??
1 lagi kalo nak guna block fz,saiz ape yg TERBAIK ye..
harap2 bro bg tau la ye...saya bru je nak naek psal lc
Bro , dgr cter nk jual ekzos .
ReplyDeletebleh msuk kt lc 5 speed x ?
berapa ?
urm agak2 untuk sy la kan , berat dlm 68~74
spoket sesuai untuk sy ? leh bgi cdgn x bro ?
oh yeke ? bleh2 .
Deletestandard modi ? agak2 berapa . carb lc lme . berapa agak2 nya spoket ?
email : black_evil02@hotmail.com
As salam. Tumpang tnye bro.. Sy pkai motor Lc 2rd model cluch tangan. Klau sy nk beli block,block pe yg sesuai sy pkai utk dpt top & speed yg best klau jln jauh? Prlu ke sy tukar high cam skali??
DeleteBlock yg terbaik untuk lc , block shark atau uma racing pastikan yg ori . cam pon kena tukar la , pkai cam cms . terbaik :)
Deletesalam bro amirul, cam cms tu high cam ke low cam ? berapa harga pasaran utk block shark or uma racing, mcm mana nak tahu ori ?
Deleteberapa top leh dpt ?
ReplyDeleteklau pkai block 65mm dkt engin std boleh x???
ReplyDelete*barang sume std kecuali block
salam...tumpang tny...
ReplyDeletesy pkai blok uma racing 62mm...
cam cms...pastu modi ekzos...
pj-mj dah setting...valve spring dah tkr...
spoket 36-15...
tp top speed 140km/j je...mcm blok stendet...
knp ye?
btul ckp bro mahfuz tu . Kalau pkai 5speed , carb kena tukar pkai besar ckit mcm TZm , kips , rxz , uma racing 32 , nsr ke ? bru leh pergi . pape pon , carb tzm terbaik ..
DeleteMahfuz 5s lau spoket 39 15 blok cam tak over ram ke....
Deletelc v1...xde la trus rembat...dah hbs pntg 1500km...
ReplyDeletethen br try...tu pon xtarik kaw2...
xmain pickup...
bro....aku ada dngr mber aku gtau ada org pakai blok 78mm...gile kot dah berapa cc jadiny tu....btl ada ke saiz ni skg, silap aribulan blh follow cbr600 dah cume tayar depan je dok ats angin.... haha
ReplyDeletesalam bro..klw tukar block racing, pe lg perlu tukar supaya moto tu ley laju dan tahan lama ble jlan jauh..tolong yee..
ReplyDeletesalam bro..kalo kite korek blok bagi besar ..brape duit atau kos yg harus kita ada?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBRO sya tukar block 62mm apa lagi yg
Deletesya prlu tkarkan..?
Apbila sya tukar kesemuanya bolen brjalan jauh tak...?
LC-V1 2009
block fz150i ada diasil jugak kn??aku beli baru hong liong nak masuk kt lc..tapi aku tengok blok fz ngan lc lain warna kat dinding silinder 2..kalu lc ada putih2 kat dinding silindir 2..tp yang fz aku tengok xada pun putih2 2...sapa2 tahu tolong....
ReplyDeleteconrod fz lagi tahan ke?bro biasa upah kedai tuka blok dengan head brape RM?
Deletenak pakai carb uma 28 head port polish dgan cam uma..exzos xnak bunyi bising, just tuka manifold racing yang sama besar ngan fz 2..ok x macam 2??lagi satu bro cadangkan saya pakai cdi berand ape...pening la bayak sagat cdi yang entah betuk entah tidak..
Deleteyang bole edjust ignition timing la ni??macam mane nk beze ori local ni aku xtahu
Deletedah pegi kedai tengok brt powermax..harga 250...dekat pecking blakang ada manual..pastu ada cop design for export xsilap aku...ori dah 2??
Deletedah beli tempat lain...rm 200..ada nota ngan catalog...calour merah...
Deletengeh3......aku gila modi..kereta...moto...kreta rimot....ape lagi benda bergerak aku nk modi bg laju2 ni...hahaha
DeleteWahaha. Terbaik la bro. Slagi ada bnda bgerak nk modi. Dasat sungguh hobi tu. Hee
Deletesalam bro.saya guna block fz.spoket pakai 36 15.tapi boleh 160 jelah.spoket ape yang sesuai??
ReplyDeletebro pakai block fz je ke??bende lain xbuat ape2 dh?
Deletebro fahmi... sy nak tanya, kalau tukar block fz ori dan conrod fz. yg lain standet. okay x? (cdi uma)
Deletesape blh bgtau kedudukan piston fz mcm mane...poket valve 2 seblah intake ke exzos?????
ReplyDeletesaya nk tnye blok x1r n shark 63mm mana lagi bagus n lagi tahan??
ReplyDeletesatu lagi sye nk tnye kalau dh tkr blok nie.. ape pantang dye utk permulaan ye??sbb sye blok je bru nk tkr. yg laen dh..carb uma 30. cdi brt ori. spoket 14-35. memang sedap lah tapi sye nk bgi yg lgii up skit. so bru nk tkr blok n sye nk tw lah pantang2 nye..
Deletesalam bro...nk tmpng tnya...knpa enjin lc sye bnyi knocking yg kuat...?..lmpu coolant sntiasa mnyala...rasa2 bro enjin sye rosak apa?...
ReplyDeletebro pkai eksoz stntd or what??mmg sume barang stntd kilang ke ape??
Deletebro mahfuz. sye dh pkai blok uma dh..sedap jugak..tpi sye nk tw biasa rate harga utk beli saja berapa ye??nk spare..heheheee
ReplyDeletespe2 ad nk bli carb v1..roger aku
ReplyDeletemto kwn stndrd abis,dh 5thn pkai...dpd beli smpai skrg x pnh ubh suai....bila pulas lebih ckit nti bnyi knocking makin kuat....apa yg perlu dperbaiki....?..
ReplyDeletestndby crik blok bru je..dh jadi pown dkt sye dlu..
Deletekalau pkai bloc 60mm dgn cdi brt...cam ape yg sesuai bro..?
ReplyDeletesye pkai blok 63mm..cdi brt..cam cms..bru sdap..carb pkai jenama ape??cm sye pkai uma 28..puas aty..bro nye top speed bpe??bpe ratio spoket bro??
Deleteassalamualaikum,....spec moto sy blok fz,low cam,spocket 15-37,....carb stndet.nk pkai main jet n pilot jet apa yg sesuai??
ReplyDelete*moto lc v2 4s,...
DeleteTeman pnye moto stnded gila cme tkr clutch tgn je..
ReplyDeletenak tukar clutch tgn banyak part dalam enjin kena tukar
DeletePart pe yg kena tukar tu bro?aku dh tukar pn sbenar nya tapi jadi clutch panjang r.kalu di pendekkan enjin bunyi semacam plak.
DeletePasni ingat nak tukar blok fz.
ReplyDeleteSalam admin....nak tanya nie...moto sy dah masuk block 60mm,valve spring racing,cam cms racing,klas racing,exzos nob1.....cuma kabureter je stendert..boleh ke pakai kaberetur standert..atau kena tukar sais lain mj dgn pj
ReplyDeletesalam bro.. nak tanya ni... sy pakai motor lc5speed 2012.. klu pakai blok fz + cdi racing + exzos nob1 + spoket 15 - 38...yang lain suma standart boleh ke bro...??? agak2 berapa dia punya speed kmj yek...?? bleh bro terangkan cikit????
ReplyDeleteSalam bro.. nak tanya sy pakai lc 2008.. dh upgrade blok fz150.. cam racing cms.. manifold 28mm ngan ekzos standard.. carb standard.. tayar depan 90/80 blakang 110/80.. cdi yamaha thai xde cut-off... sproket 15/36... tp top speed 110 jer dan kekadang ada semacam semput cam putus minyak bila tarik throttle.. boleh bantu?
ReplyDeleteSalam..nk tnya sy nya lc 2nd mdel.. dh tuka blok 60mm brand shark.. da bnyi bsing mcam bnyi tapet ja tp cek tepet ok.. try rev dlam 2rpm ok xda bnyi bla naek je bnyi mmang kuat.. ag 1 nk tnya spec mto sy blok 60mm carb std tuka mj 120 pj 30 xzos std modi buang yg dlam prut xjos tu.. spoket 34-15..lain suma std kdai.. bole pegi 170km/h je trotle 3/4.. ful trotle pn sma gak 170 dh x bole up... knapa erk??
ReplyDeleteWsalam bro...sy bkn admin yek....cuma nak bg pendapat je la...spec moto bro tu dah sama dgn saya...bunyi tu cuba bro tukar tensional timing chain....head,cam,spring valve xtukar ke bro?........mcm saya cam,spring valve racing sy tukar....cdi standerd je saya..dah rapat meter 180
DeleteTrima ksih bro hermee bg pndapat.. cma tkau blok je 60mm seting mj pj sring cluth rcing. set spoket 15-34.. wering cdi da modi ckit.. coil plug rxz.. xzos modi.. lain suma std. gear 1-50 gear 2-100 gear 3-135 gear 4-170 je.. skrg plan nk msuk cam custom ngn cv rcing skli tkau carb rxz.. nti tkau skli tnsional chain.. msalah cluth slive msa trik pik up npa erk?? bro hermee pnya mto spec pe??? set spoket brapa??
Deleteslip clucth tu bro cuma pakai klac racing saje ke? spring dia pakai brand ape?....spec saya sv racing+cam cms+blok60mm+coil plaq faito+klac racing spring klas sprint test punye brand popeye..grip lg syok...cdi standert je...pj standert cuma mj je pakai 110.exjos nobi je...spoket 15-35...top speed 180...better bro tukar pakai cam dgn spring racing baru syok...hehehehehh...kalu mahir porting sikit head tu..bg sesedap rasa jgn besar sgt t dia buang je lebih...lg satu pj tu jgn pakai besar sgt pakai dlm 22.50/25 je...
Deletesalam bro..nk mintak pendapat ckit..sy x brape pndai sgt bab moto ni.
ReplyDeletesy pakai lc taun 2008...sy pakai cdi arata (bkn racing pnye), sporket blkg 37 , tayar dpn 80/90..yg len sume standard.. moto sy blh pg dlm 120kmh cm tu je..kdg2 110kmh je...enjin ase cm x blh pg lbih dh.. selalu ase berat .... mcm mne sy nk bg performance mcm moto standart smle tanpa kluar kos yg mahal..
heheheheeh dah sampai masa nak upgrage jadi 170cc dah tu bro....
Deletesalam bro..nk tnya blok rcing 60mm head std nk msuk hi cam + sv racing brand cms piston kna bt poket valve ke?? @ bley trus psang cam?
ReplyDeleteblok 60mm pakai cam+sv dah ok...kalu nak sedap head tu buat port nad polish....kalu pakai mcm tu pon boleh,,,pasal blok sais 60mm ni ketegori selamat lg...
DeleteLgi 1 da rsa beza ke piston std dgn bt poket valve??
ReplyDeletetakde rasa sgt..
DeleteSalam..bro blaze, blok 63mm X1R.
DeleteNk tanya barang apa diperlukan lagi bila masuk blok 63mm.. dan jenama apa yg ngam dgn blok X1R?
connecting rod boleh tukar tak ? ada aftermarket connecting rod untuk LC ? sebab takut lepas tukar block besar dan con rod tak kahan, nak tanya con rod untuk FZ boleh masuk dalam LC ??
ReplyDeletetgk sais blok ape bro nak pakai...con rod fz dgn lc sama je...biasa budak pakai jetrod kalu btol2 nak modify la...tp modal tinggi sikit la
Deleteterima kasih bro atas info bro
Deletesalam...kalau pakai blok uma racing 62mm,high cam,spring racing,cdi brt,carb uma 28,head valve 24,22..ngan ekzos ahm m1,spocket 15,35..berapa top speed bleh dapt..
ReplyDeletetop kita tak boleh nak cakap bila dah pakai benda2 mcm ni.. biasanya setting... tp pengalaman org bila tgk spec bro kata nak pakai ni 180kmh meter lc v1 tu dah boleh genggam.. lain2 isu kena tgk balik kadar slip clutch macam mana.. kadar mengerang enjin.. setting retard advance cam.. perbanyakkan bertanya kepada pomen atau orang berpengalaman dalam hal bukak pasang enjin.. saya sekadar berkongsi part2 apa yg biasa geng2 lc ni pakai.. insyallah akan diusahakan setting mcm mana pada part2 enjin tu utk mendapat kelajuan yg menggilakan itu haha
Deletesalam bro..nk tnya..sy bercadang nk tukar block uma 62mm ceramic untuk LC es sy..soalan sy, ape lagi perlu ditukar bila sy da masuk block tu? motor sy jalan 1 hari dlm 80KM+..
ReplyDeletecarb, exzost, cdi, cam, gasket 62mm biasa spray gum gasket copper atau gasket copper 62mm terus, dan spring valve. setting akhir sporket ikut rasa
DeleteBro lau spring valve racing tu nk longar skit ke...lau pakai filer gauge nk bape saiz exzos dgn minyak... Lagi 1 bro blaze nk tanya piston kalau dah bersaiz besar ni dgn head dah forting compress memang kuat. Ada tak tiang ikat head ngan blok tu yg jenis heavy duty contoh kereta turbo yg dah upgrde dorang pakai tiang arp.... Tq bro
Deletesalam..bro kalau pakai uma carb 32,oke ke nak tambah top speed..?..mohon cepat skit replies
ReplyDeleteSalam.. da spa2 tau x mcam mna rod dah goncang? klau rod boleh goyang kot tepi kra rosak ka @ mmang nrmal?
ReplyDeletesalam bro blaze..bleh bgtaw tk cmna nk kenal pasti block n carb uma tu ori or fake..ape2 tanda2 brg tu fake? harap dpt reply cept sbb nk msuk block baru ni..thx.
ReplyDeleteikut setting nie ...JPJ lepas x..???hahahaa ..tnye je... klow lepas.. sy folo..
ReplyDeletesaya guna lc v2 4speed....enjin semua standart ja...cuma tukar cdi racing bee dan ekzos s.h racing(manifold besar)
ReplyDeleteSaya pkai 65 spoket 15-33 gear 3 meter 200 gear 4 top mati 170.
ReplyDeleteSpoket 15-35 gear 3 meter 190 top gear4 mati 180.
Perlu ke nek spoket 15-38 utk dpt top speed terbaik lg??
Tp bila jalan2 bawa g keje spoket 15-35 meter stay meter 130 rasa macam mintak gear walaupun dh gear 4.
salam bro..sy gune lc V1 2009..just tukar cdi ngn spoket 39-15..yg lain sume standart..pickup ok tp top 150 je..cmne nk tmbh top naik lg??
ReplyDeletesalam bro..teruskan usaha murni anda berkongsi pengetahuan terkini lc135 bersama2 sahabat2 rider..
ReplyDeleteSalam.. Bro blaze sy pengguna lc135ss V2..kalau nk top dan pickup 50-50 enjin kurang getaran.... smooth.. tanpa menukar exzos standard ape yg perlu sy ganti atau setting??
ReplyDeletesalam bro nak tanya moto kawan lc tahun 2007, jadi skrg ni ngah buat major operation....dah alang2 blok pun daj xbrape bagus doh,jadi nok tanya klu masuk blok fz ngan tak? ni kira nak tukar blok je...lain std kilang....
ReplyDeleteBlock fz ok dah fit tak bunyi lagi bila melenjan block lc ori byk complen bab block baru da longgar tak fit mcm fz pakai la cam hispeed dgn spring valve keras dgn buat poket valve dkt piston long life
ReplyDeleteSalam..nk tnye sikit. Sy pkai block X1R 62mm,exzost std modi,tayar dpn blkng 90/80,yg lain smua std. Apa yg prlu sy tukar lgi utk jln jauh yg best picup & top speed.. Brpe spoket yg sesuai utk berat sy 50kg dgn saiz tayar sy ni? Saiz mj & pj apa yg sesuai utk carbu std sy ni bila dh pkai block 62mm?
ReplyDeleteBro sy dah tukar block fz,carb tzm,cdi brt,high cam dan lain semua brng standard lc jew..tp top sy hanya dpt 160kmh jew...apa masalah bro...apa lg nk tukar bro.. Pening lar..
ReplyDeleteSalam admin..saya pakai motor lc 5speed..klau tukar blok shark 63 ceramic..ada effect apa2 x kat head ngan enjin..boleh pegi jalan jauh x..sbab slalu kene tinggal ngan moto Fzi bile konvoi...saya hanya ingin menukar blok sahaja..meter leh nek sikit x..
ReplyDeletesalam..saya pengguna lc v2 4speed...nak tnya kalau block fzi dgn block uma racing 28 mna satu lebih elok ?? lgi satu kalau tukar block kena tukar cdi tak ??kalau tukar block neh minyak mcm mana?? mkan minyak tak nanti ??
ReplyDeletebro nk tanya block mn yg lebih tahan lasak dan lebih baik, samaada block seramik cms saiz 63 or block seramic uma racing 62..tq
ReplyDeleteBro , nk mintak tolong skit la bleh tak senaraikan barang utk kasi laju motor 135lc n long distance , saya punya semua standart je...
ReplyDeletebro , block dan head apa yg terbaik untuk lc v1 ? sy dah beli carb uma 28mm , hcam uma , cdi koyoko
ReplyDeleteassalamualaikum, sy pakai lc v2 4s std. sy nk pakai block size 65, klu size begini enjin perlu rebor x?
ReplyDeletesalam bro...nk tnye...sy baru tukar ekzoz nobi....pastu ingt nk tukar blok fz plk....ade yg tot ditukar lagi x selain dr dua bnde ni...just tok main2 je...bkn nk race pon...tpi sy agak jenis suke lenjan jgk la....hehehee
ReplyDeleteSalam,nak tanya sapa pernah pakai crankshaft uma racing 60mm atau 62mm.Apa effect pada kelajuan dan tork?
ReplyDeletemmg speed n tork up bro..xdpt dinafikan..klu nk lg rase tukar carb skali...
ReplyDeletebro nie nk tanye ckit..sye pkai lc v2 5s..
ReplyDelete-block 62mm..
-low cam..
-carb 28 uma Rcng
-spring racing
-spoket 15-30
meter 140km/h jee
klau sye pkai spoket 32 keatas enjin mengerang..
nk kene buad ape lagi.???
nk main top jee..
Ye ke..aq pkai
DeleteBlok std 54
Cabr std
Head std
Cam std
Cdi uma racing
Ekzos yoshimura
Bole gi 140km/j
Ye ke..aq pkai
DeleteBlok std 54
Cabr std
Head std
Cam std
Cdi racing lupa
Ekzos std
Bole gi 140km/j
bro2 sekalian minta tolong pls... lc135 es sy modi block uma 62mm, hi cam uma, sv fcci,, sc uma, coil uma, ekzoz yoshi, cdi uma, spoket 15-35 top dalam meter koso set 100% dapat 138km/h dengan rpm 7.5k.. gear 4 mcam tak pergi( tak mengerang) tapi pick up gile kuat... adakah rpm rendah sbb carb std lagi? tolong kawan pls..
ReplyDeleteUntuk lc v2 4speed,boleh cuba carb TZM,dan spoket ratio depan 14 ,dan blakang 32/33/34..
Deleteklau v1 mcam mana ye? sy ada 3pilihan carb tapi xpasti nak angkat mana, uma28mm, sp, atau tzm... so masalah top xpergi sbb carb ye bro?
Deletekalau mau TOPSPEED pakai low cam. tapi bunyi sikit la bila masuk low cam. tp top mmg sedap. moto tak akan over ram bila pakai 15-35 sbb spocket set paling perfect untuk topspeed (sy dah try) . tambahan dgn SV keras fungsi dia untuk kurangkan overram. part paling penting skali adalah CDI. sbb cdi ori sgt2 lah cut off. jadi tukaq ke cdi yg dah boleh hilankan cut off pun dah cukup. pilihan caburetor yg sgt Terbaik Adalah kawasaki RR150 harga dlm rm400++ .(topspeed increase and balance+ minyak save. UMA RACING pun ok. just upgrade P.J and M.J. bak kata perpatah. "TRY And ERROR" so kita akan tau dan rasa.
DeleteUntuk lc v2 5speed,boleh cuba spoket ratio depan saiz 13,belakang 32/30,untuk blok saiz 62/63,motor modi shaja,anda akan dpt pickup dan topspeed tanpa gear 5 mendap atau terduduk,boleh longdistance....apa yg saya share ni,sbb saya dah mencuba pelbagai macam jenis spoket ratio dan pelbagai jenis hicam dan basic untuk lc v2 5 speed,.ini lah bacaan yg sesuai untuk v2 5speed...saya dah mencuba anda bila lagi..hehe
ReplyDeletekira kira pake seher 60 1 liter buat berapa km?
ReplyDeletehttp://ikyrizki.student.ipb.ac.id/
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteCDI BRT dualband
ReplyDelete* Block shark ceramic 62mm
* Cam CMS
* Gasket top set
* Engine oil
* Oil filter
ade p0men buat semua nie, bayar rm50o, rase2 0k tak ?
s0ry,newbie
Assalam..sy pakai blok fz 58mm..yg lain standat..pikup bleh la dr standat..tp top stakat 130..blok lc ori dulu lg laju..dpt gak 145..apo masalah skg....poning kpale
ReplyDeleteLC V2 5speed ka?
Deleteadmin sy nak tanya ni... LC 5 spped, block fz ori , cdi uma, exsos tukar monifold besar sikit. tayer dpn 90/80 bkg 110/80. mintak pendapat semua...
ReplyDeleteSaya pakai block fz,head potong 0.4mm,high cam uma,kaburetor uma 24 tutup angin,cdi koyoko...yg herannye nape leh pegi 140 ja..lc saya 5speed..spoket 14-37..
ReplyDelete. .assalam bro. .sya bru dpt lc 135 4speed scond dri kdai. .sya at sabah asl mtor 2 dri johor. .pa yg blh sya bwat tuk bgi tmba power. .lau tunduk le dpt 155 exzos epower belang. .pa ssuai sya tmbah tuk pjlnan jau. ?bl0ck saiz brp N jNama pa. ?
ReplyDeleteOk,nak kongsi ilmu sikit.Sebab aku pakai motor ni pun bkn utk berlumba so xde apa yg nak di rahsiakan.Dari modi yg aku buat pada motor aku fz150i setakat ni aku rasa puas sgt.Aku pakai blok Uma Racing c/w piston,Trotel body besar dan tengkoknya skali brand Uma Racing,Jackrod crankshaft 62mm,injector 140cc(binatang ni mahal nak mampus),racing camshaft brand CMS,Racing valve spring CMS,Ekzos racing cap ayam dah 2 kali tukar dlm masa kurang 6 bln sebab jahanam.
ReplyDeleteOk TOTAL semua tu sekali dgn upah pomen aku habis hampir 4k++,kalo korang pandai bikin sendiri mungkin lebih jimat.Result???Walla....Speed tegak ada tong givi 160kmh.Tunduk tanpa tong 170kmh.Setakat ni aku puas lah,power yg ada skg padan dgn chasis fz yg kecik tu.Kalau aku nak bikin lagi laju pun boleh,tukar Head Racing pasang FCU hantar gi tunning dyno itu dan ini,boleh dpt out meter.Tapi...nak pakai seminggu je ke?
assalamualaikum Otai Blaze. LC ES saya tahun 2010 punya dah modi skrang ni. sy main long distance. topspeed sy pada kali pertama siap modi mencecah dan maintain at 175km. 2 bulan lepas tu atas highway sy hnya boleh maintain 160 to 150 km ja.
ReplyDeleteNi spec yg sy modi:
1. block fz 150 + piston
2. camshaft orginal fz 150
3. cdi HyperSpeed Adjustable set to "9"
4. Spocket 15 ~35
5. caburetor original upgrade M.J And P.J
6. Tyre Maxxis std 70/90 dpn blkg.
7. Spring Valve masih std
incoming modi yg akan sy buat :
1. caburator UMA RACING 28mm
2. SpringValve brand CMS
3. EO Motul GOLD 3100~10w40 (guna eo ni pulak lepas second modi.)
Bro..., nk tnye.., aq ad plan nk tkar blok fz,.., tpi ble pkai camshaft lc stndrt xpe k??
Deletebro mnta tlng pls...moto lc135 v1, dah tukar head 19,21, hgh cam uma, blck 63 ceramic, carb tzm30, cdi brt smart click adjustble, ekzos stand modi camber manifold32, plug coil uma, sporket 15,34 428, topspeed 180++ xpi semput2 long distnce...hrap dpt bantuan dri bro...
ReplyDeleteSalam bro, sya pengguna bru LC135 ES 5 speed, soalan sya, sma ke LC bru kluaran 2013 ngn 2012? klo sma, modi mcm mna elok untuk long distance ngn top speed?
ReplyDeleteAku baru angkat v2 5s 2 bln lepas ingat std top speed leh dpt 130 tp cantik motor dr powernya. Aku usik skit kot blh dpt lah 130 yg aku idamkan tu, usik
ReplyDeletecdi racing bee
ekzos cj ipoh std
main sporket 1,2 mata turun.
terbang dlm 400++. Atas highway max jln datar 120 x full trotle, full trotle pun x guna moto x leh pegi dah pulas pun dia buat pekak ja. Aku dah mula x puas hati bukan nak race apa pun aku cuma nak power lebih dari motor ni yg sesuai dgn rupa dan specnya. Kalau nak 110 x yah aku beli moto ni yg ghega bawah 5k leh dpt top speed mcm tu.
Mau x mau kena usik enjin
so aku main big bore...x besar pun
blok cms ceramic 57mm
hi cam (siam mali)
cab uma 24 (main jack upgrade)
jackrod setting oleh pomen cupprix
setting ni untuk long distance.
terbang jugak 900++. Belum test maxsimum lg tp okey lah gear 4 dah leh cecah 140 sudah melepasi target aku, Atas nasihat pomen aku drop kan sporket belakang 15-36 untuk delay skit gear kalau tak.... tarik pendek2 lah...praaaghh....praaghhh habis gear. Aku main long distance bro bukan sprint test...kedah ipoh ipoh kedah. Cuma pada satu peringkat rpm, enjin macam semput skit tp lepas tahap tu menjanak dia pegi. Spec luar 100% ori siap letak coolcase box lagi, moto liar skit bila top speed box ni punya pasal tak apa aku low profile.
bro, klo modi cam, spring valve ngn spocket...effect pa2 x? ke ada cdngn...? xnk fly duit byk sngt...mnx tlong..newbies.
Deletesure ada beza sama da sikit atau byk skit, cari cam yg bgi moto ringan (biasanya racing cam lah) benda ni leh buat stage by stage bro. ngamkan part yg nak tukar tu unt plan jangka panjang dapat kan satu persatu, tapi yg penting pomen yg nak setting tu hendaknya category otai jgn cari yg main bantai.
Deletekesan negatif dari modi aku buat ni electronic starter kekadang x leh support kalau 4 valve tutup sebabnya prressure kuat, guna kick starter terangkut buntot aku, punya lah keras nak tendang so caranya ejus ejus bagi valve bukak skit....settle sampai skrg blum test maksima gear 5 lagi sebab bizi dan x main highway lagi jln federal x sesuai nanti di katakan lan si pulak.
DeleteBro nk tnya,klau tkr carb ok x,naik xmeter,sy bru nk bljr je,mto pon bru kuar kdai 2mngu,tp 120km je,spoket 15-38,ke ad ap2 y prlu sy buat,xnk laju2,150 ckup le,ulang alik krja je,blh tlong bg pndpt x?
ReplyDeleteSalam bro, nk tnya..da org pasang turbo kt lc 135 dia....pa function turbo tu? add top ke or add laju?
ReplyDeletetu pasang utk kuasa pikap dan top.. tp kalau laju sgt bahay jugak hehe..
DeleteSalam bro,nk tnya..sye ade LC first model standart habis...klau pkai blok x1r 62mm SAHAJA ok tak jlan jauh dan jalan dekat2...x de masalah jem atau lain2...
ReplyDeleterefer balik topik no1 sebelum ni apa kena buat utk support blok awak tu..
Deletesalam bro. sy guna lc v2 5s. sy bru lepas tukar block 63mm (xingat jenama) , hicam excel, cdi toyo. bru lepas habis pantang. 1st question, ada benda yg nk kena tmbh x?
ReplyDelete2nd question, knp pickup je dapat tapi top sama jugak. takat 120++ ja. (hampir SAMA dgn std ja) explanation abam2 otai amat diharapkan. #tensionnn -.-
carb ape... kalau std tolong tukar 28mm or 32.. exzost tu skali tukar kalau std
DeleteSalam.. Sya nk minta pdpt lc 1st v. Antara kit fz(57mm) n kit uma(60mm) mne yg bgus.. Utuk kgunaan harian n jauh.. N ape perlu dubah jugak jns jnma part... Jns sye full throttle wt g kje. Thx
ReplyDeletedua dua sesuai... jaga minyak enjin betul2 je
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletesalam, sy nk mintak tolong semua. sy pakai fz150i. motor sy lepas modified, gear 5 bila full throttle dia semput dan mcm tendang balik. seram jugak bila bwk tu. sy dh upgrade blok ikk 63, cam standard, head korek, ecu brt, ekzos leo vince, air filter ferrox
ReplyDeleteminyak petrol tak cukup tu... awak injection.. so ecu aka cdi awak tu kena program balik utk suruh injector tu sembur minyak lebih utk support balik upgrade blok tu.. kalau tak silap uma racing ada jual ecu yg boleh setup balik arahan petrol tu.. cuba tgk web site uma racing
Deletesalam , tmpng tnya . sy pkai lc 1st yg wna hijau . klau sy upgrade block ke 65mm + cam racing + carb uma 28 . cc boeh cecah brapa ?. sbb sy tngk 60mm boleh jd 166cc ,
ReplyDelete200cc ke atas
Deleteklau sy dh upgrade block ke 65mm , ap lg yg ptut ditukar ?
DeleteBro...., sy ad mtor lc 4speed..., just bru modi cdi uma racing, set spoket 15-38..., journey alor setar, kdah ke jengka,phg...., ad masa naek gak 140.., sy ingt nk add modi, tkar blok fz.., carb uma 28..., ok x modi ni bro?? Coz pnah dgr rider yg da tkar blok fz top speed 130 je p.....tlong bro...coz nk journey jauh so nk blok yg lasak..
ReplyDeletesebenarnya apa yang nak modi tu ok.. blok.. carb.. tapi kadang kala membuat pengubahsuaian tu tak menjadi.. bergantug kepada pomen sebenarnya dalam nak setting.. mcm kes bro.. cam dan exzost maybe kena tambah.. baru sesuai.. nak kata tahan lasak tu sebenarnya begantung kepada.. mcm mana anda guna motor tu dan mcm mana anda jaga motor tu.. minyak engine adalah satu perkara yang amat penting dalam enjin modi.. kadang kala bukan isu kualti minyak je penting tapi mcm mana nak pastikan minyak enjin tu sentiasa berada diparas maksimum... dan cara bawak tu pula kena jaga.. tak boleh la kalau masuk hiway je nak melenjan.. adakala kena juga slow..
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletesalam bro ,lepas tukar blok fz ,berpantang brape km yg okey untuk bg blok betol2 masak ?
ReplyDeleteBlaze kalau pakai block 60mm engine tahan lama dan long distance tak sebab saya takut nanti rosak macam rod putus / enjin pecah ?
ReplyDeleteBlaze saya baru tukar highcam uma racing,block 60mm,exzort std modi, kuat betul makan minyak,adakah masalah cam yg dgunakan..harap Blaze dapt mnyelesaikan masalah saya
ReplyDeletekebiasaan nya mcm tu lah... kalau awak pakai carb std pada block std pomen akan main minjet sket... utk sesuaikan dengan block.. minyak mmg akan lebih banyak... tp tuning tak berapa tepat... cuba tukar carb 28mm... dan buat penelitian pada uing minjet tu... sampai dapat hasil yang memuasakan pada penjimatan minyak dan kaler plug perang yang mana pembakaran tu sempurna dari nisbah campuran angin dan petrol
Deletesalam semua bro , saya dah beli CMS block 62mm, yamaha head 24/22, uma 28mm cub, semua bro 2 di sini boleh tolong kenal kan poh man kedai motor di johor bahru mana yang sesuai pasang dan setting . tolong la says semua bro.
ReplyDeleteBro ,klaw 135lc 5s standard pkai carb uma 30mm atao 28mm boleh belah x? Kcaw enjin x? Nk tnya pendapat #Newbie
ReplyDeletekalau std steakat 24mm je kalau nak cuba.... kalau lagi up minyak petrol lagi lahap sebab block awak kecik minyak masuk lebih banyak tapi kuasa tak bertambah banyak... melainkan awak tukar blok besar yg sesuai dengan saiz carb...
DeleteSalam..bro blaze, blok 63mm X1R.
DeleteNk tanya barang apa diperlukan lagi bila masuk blok 63mm.. dan jenama apa yg ngam dgn blok X1R?
assalam bro blaze..
ReplyDeletesy pakai moto LC v1 clutch, n ingat na upgrade pakai blok fz, jdi ap jer yg perlu ditukar?
n kalo pkai blok ney.. dr segi minyak pula camner?
salam bro2 lc135 moto dari dulu problem block63 cam cms cdi thai spoket 14-35 tapi meter150 jew entah knpe...ade siape boleh tolong
ReplyDeleteTry tukar depan 15 belakang try 36
DeleteTry tukar depan 15 belakang try 36
DeleteBoleh minta no bro? Sebab pape boleh direct call or wassap
ReplyDeletebro...moto saye leh pergi 100 je meter...mcm mne nk tmabh kelajuan moto....moto lc 5speeed...moto baru..
ReplyDeletebro...moto saye leh pergi 100 je meter...mcm mne nk tmabh kelajuan moto....moto lc 5speeed...moto baru..
ReplyDeleteSalam otai2. Minta tolong. Sy ade satu masalah. Sy pkai lc v1 .spec yg sy dah buat blok fz, cam fz, spring valve fz, cdi brt, carb std dah setting mj pj, ekzos std. Spoket 15-35 tapi boleh pegi 150-160km/h je. Kenapa yer ??. Minta bantuan otai2 sngat2 minta pertolongan ni .tq
ReplyDeleteMOTOR BARU PAKAI 6 BULAN TAPI DAH MAKAN MINYAK HITAM.. KENAPE YE.. BOLE TERANGKAN X? KLU BOLE BAGI SOLUTION SEKALI YE # NEWBIE
ReplyDeleteBro,saya nk minta nasihat skit....moto lc v2 4s...klw pkai blok x1r 62,carb uma 28 okx bro?sbb saya baca kat ats,material dan saiz block main peranan pnting....blok bli bru,tp carb angkat second....
ReplyDeleteBro,saya nk minta nasihat skit....moto lc v2 4s...klw pkai blok x1r 62,carb uma 28 okx bro?sbb saya baca kat ats,material dan saiz block main peranan pnting....blok bli bru,tp carb angkat second....
ReplyDeleteAsalamualaikum bro nk tanye kalu nk tukar blok memang kene overhaul ke xbleh ke kalu x overhaul mcmne plak kalu nk tuka karburator nk kene overhaul gak ke kalu kene brape budget?? Minx sangat2 ade yg balas
ReplyDeleteAsalam ...bro kalau pakai block 62 or 63 .....carb saiz brape ok???
ReplyDelete28 ke 30 ke ??mohon penjelasan
bro barang lc 5 speed bleh pakai tk dkat lc 4 speed macam gearbox,granshaf n clucth tangan ???sbab 4 speed nk upgrade 5 speed ......(skadar bertanya dan nk tahu)
ReplyDelete