Search This Blog

Monday, November 21, 2011

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 3 - Camshaft


Salam..

jumpa lagi dalam bab modi2 motor ahahahahahaha... sorry arr... lambat benor membuat sambungan siri modi motor2 ni.. alahai.. terlupa giler dan bz gila kerbau... ok sambung lagi dalam bab ni adalah sambungan bahagian camshaft aka CAM!!!!

Cam Standart

ok cam.. sapa tak kenal cam.. benda ni letaknye dibahagian head.. mekanikal yg ditugaskan utn mengawal bukaan valve minyak dan exzost dgn setup sepcial pada tepet hasil golekkan roler bearing pada tepet menyebabkan valve tu terbukak.. kalau korang tgk pada cam2 yg ade.. ade bonjol.. bonjol tu adalah kawalan bukaan pada valve tu la.. dan ia berselang antara bonggol tu.. supaya minyak dan exzost takde le bukak serentak.. tak kiraan tu tepat utk elakkan valve minyak exzost bertembung.. so cam adalah penugas bukaan minyak dan exost.. kalau korang nak tahu.. benda kecik ni nampak je mcm takde ape2 pada sesetengah org sebenarnya mempunyai peranan yg sgt besar dalam memberikan kuasa maksimum kalau kena tepat modifikasi bonggol dan degree bukaan nya.. kalau nak aku citer specifik mmg aku tak mampun nak citer sebab kompleks giler so kita sembang simple je.. lagi lama bukaan valve dalam jangka pusingan tertentu lagi byk kuasa boleh dijana... so di sini lah perbezaan cam2 di pasaran.. so cam mcm mana nak korang pilih utk motor yg korang nak? so kena cam tu dulu

OEM CAM
cam jenis ni adalah cam utk motor std keluaran kilang.. cam kaluaran kilang kebanyakkan nya dalam kes cubcai adalah lebih kepada penjimatan minyak dan kurang penyelengaraan.. bila setup ikut jenis ni.. mmg nak harapkan kuasa padu tu tak payah mimpi.. sebab mmg kuasa yg ade cukup2 utk perjalanan yg selamat.. mmg ade dalam kes2 lc yg tetiba kuasa tu lain mcm.. tetapi mungkin pada setup kelegaan tepet pula berbeza.. so impat sekecil2 setup tepet tu pun effectnya besar.. harap paham disini.. jikalau ade kawan2 tanya la.. kalau pakai blok 60 cam yg lain std leh out meter tak?.. anda boleh jawab maybe leh la kot.. or tah tak tahu ar.. sebab kita tak mahu nnt kalau kuasa tak jana yg betul2 kita kena ahahahahahahaha (aku dah merepek)

LOW CAM STREETABLE
low cam adalah cam up sket dari oem cam dgn satu tujuan.. iaitu kepuasan kelajuan tinggi.. cam jenis ni byk org kata cam racing halal atas jalan atau 'streetable'.. streetable disini adalah cam yg bersemangat racing, berkuasa la jugak tapi masih di peringkat low maintainance... kira err mcm tu arr... cam ni nak kata pickup byk tak jugak.. pickup enjin masih sama mcm std kilang.. tp pada top speed pegi mmg lain mcm... nak kenal cam ni mcm mana aku tak tau nak citer la tapi kalau letak sebelah2 cam std tu... bonggol low cam ni up sket je dr std.. tak tinggi bebenor dari std tu.. bukaan valve cam lebih luas sket dr std.. dan kalau tgk mmg ada beza ngan std la.. dan cam ni walaupun streetable tak byk tuner buat sebab org kurang nak or kurang paham dgn cam ni.. so kalau ade pun yg takde brand or faito.. yg lain aku tak nampak la.. low cam ni terjual.. tp bg aku low cam best jugak.. utk malas nak tension bunyi tepet yg radikal selepas selalu merembat.. cam ni mmg pilihan yg patut... yg sangka sebab ia up sikit je dr std.. kadang2 sifat low cam ni boleh kalahkan cam2 lebih otai dr dia.. hahahaha...

HIGH CAM STREETABLE
HIGH CAM!!! mana pegi mesti ade org sembang pasal high cam dalam bab modifikasi enjin.. hi-cam.. sebab apa org suka hicam.. hi performance? hi power.. ia semua tu ar.. dan silap setup leh jd high maintainance... hewhewhew... cam ni tahap bonggolan nye sgt tinggi.. nak banding std.. mmg cam ni lain mcm sket bonggol nye.. dan panjang bonggolan nye pulak lebih penjang dr std or low cam.. bermakna.. bukaan valve anda lebih lama dan lebih ke dalam dan isian campuran petrol oksigen lebih piau byknye.. dan kuasa dijana tu lebih kuat la hasilnye.. cam ni mmg terbaik bagi mereka yg mahukan kuasa pickup dan top speed tetapi perlu diingatkan cam ni agak tinggi cara penjagaannya.. tepet senang bunyi dalam sesetengah kes cubcai.. bunyi tepet mmg boleh dgr la kadang2 tu kuat giler hahahahaha.. (senang kantoi) tetapi kuasa yg dijana mmg tidak menghampakan... byk brand keluar utk cam jenis ni.. dr seayam2 brand sampai la brand ternama.. dr kedai tuner cup prix pun ade juga bwk kuar.. so pilihan mmg byk.. dan mcm2 regenye.. pilih je mana nak hehe

HIGH CAM RACING ONLY
cam ni profilenya sama mcm hi cam biasa tetapi up sket lagi profile bonggol tu.. maka lebih extreme la bukaan nye... dalam sesetengah kes.. bilamana enjin berada di rpm tinggi.. floating valve akan terjadi menyebabkan valve minyak dan enxzost tak terkawal lagi lalu bertembung dgn piston dan valve2 tu sendiri.. cam jenis ini perlu disekalikan dgn valve spring yg mempunyai material tahan lasak pada keadaan super punaya extreme ahahahahahaha... mmg kena benda baek punye ar kalau tak lagi mcm haram dia punye rosak!! dgr kata spring titanium utk lc pun da ade da skang... so anda sendiri paham la titaium ni mmg brg 5 star dalam segi kelasakan dan ketahanan.. ini kerana bonggolnye yg tinggi dan panjang menyebabkan tindak balas bukaan dan penutupan valve tu harus tepat dan pantas serta kejap utk mengelakkan berlaku korosakkan pada bahagian head... hehehe... cam ni namanya racing only so maintaiance nye mmg tahap extreme gak la.. tepet bukan sahaja cepat haus tapi cepat haus juga silap haribulan.. so kalau anda mmg jenis motor track.. leh la pakai.. sebab motor track lepas pakai mmg service enjin manjang.. motor daily 3 4 bulan belum tentu bukak lagi kan? paham2 je la.. dan cam ni juga menhasilkan bunyi exzost yg tahap bising tu boleh kena gasak ramai2 satu taman or kampung tu... mmg kuang ajau bising nya exjost pakai cam ni... lahabau habis!!

CUSTOM CAM
custom cam ni adalah cam jenis buat sendiri mengikut teori owner tu sendiri.. selalu nye cam2 dari std, low, dan hi cam tu di modikan lagi utk kepuasan maksimum owner sendiri.. mcm2 jenis modifikasi la dalam cam custom ni.. potong2 ni.. buang2 tu.. asah2 balik.. weld2 balik.. ikut suka la.. tp kena paham la apa yg dibuat.. kalau tak baik tak payah.. so custom cam ni mmg majoiti adalah mereka yg mmg arif dalam bab modi2 ni.. so kebanyakkan nye mmg tahu apa yg mereka mahu dri enjin mereka.. so ni adalah golongan2 special... sebab cam yg diorang pakai hanya 1 dalam dunia je.. walaupun kata sama je mcm cam aku sebelum ni.. sebenarnya tak sama... sebab cam dibuat adalah by hand satu persatu.. bukan pakai acuan satu yg sama... heheheheheehehehehe...



TIPS SAMPINGAN
  • utk kebaikkan mereka yg nak pakai cam2 performance ni.. tukar skali spring valvr yg keras sket.. jgn keras sgt dan jgn lembut dr std.. so ngam2 org kata..
  • kalau nak beli jempelang (bahasa kamus) aka rocker arm performance... make sure.. panjang tinggi sama dgn std oem.. jgn beli pendek la panjang sket la.. kalau tak sampai mampus pomen nak adjust tepet tak dapek..
  • tukar cam tak semestinye bukak headblock.. tetapi barang tepet perlu lah diadjust utk kesesuiaan semula cam baru.. so kalau ade pomen kata kena service headblock tu boleh la nak buat.. tp tu da charge lebih lak kan.. kalau tanak anda boleh pilih option ini
  • bunyi tepet boleh didgr dari luar.. selalunye punye tik tik tik di bahagia head tu... dan pada keadaan makin parah.. anda pulas la trohtel mcm mana pun.. moto pegi mcm siput je rasa... tu tanda2 la tu.. kelegaan tepet terlalu besar sampai valve bukak sikit je.. so adjust tepet balik..
  • pemilihan cam spt hi cam menyebabkan enjin mudah mengerang pada gear akhir disebabkan profile cam itu sendiri bersifat high performance at high rpm..
  • cam performance menuntut anda membawa motor seperti org dlm track.. masuk simpang tukar gear.. nak memotong tukar gear.. brek tukar gear gak.. ini supaya anda tidak membawa motor anda pada gear tinggi mendesak kuasa tinggi.. nnt tersemput2.. dan memberi kesan pada enjin
cam standart vs hi-cam. pics credit to motomalaya



so sampai disini sahaja.. beri pandangan dan cadangan.. utk membolehkan artikel ini diedit dan diperbaiki.. kritikan juga dialu alukan
salam hormat.. jumpa lagi..