Search This Blog

Sunday, October 7, 2012

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 5 - Spring Valve



Maaf kerana lambat update post yang seterusnya.. sebab saya tak biasa ber-blog2 ni.. lebih kepada berforum.. sampai terlupa pasal blog yang saya buat ni.. dan bila tgk email mcm komen datang pada post2 diblog.. sorry sekali lagi.. saya akan cuba untuk sambungkan apa yang saya paham dan cuba dalam modifikasi moto lc ni.. 

Apakah Spring Valve 

Salam modifikasi.. apa khabar.. diharap sehat dan bersemangat utk bermodi-modi kepada lc anda.. sebenar topik kali ini terlupa utk diceritakan sebelum ini.. sepatutnya topik ni lepas topik camshaft.. terlupa.. sorry.. ok spring valve racing.. apa yang korang paham spring valve? Spring valve adalah mekanisma enjin yang terletak di bahagian head enjin anda. Terletak diantara cam (camshaft) rockker arm roller < spring valve > dan valve.. apa tujuan benda ni diletak.. ok saya beri penerangan ringkas.. spring valve berkerja sabagai penutup valve apa bila telah dibuka.. tu jer.. tolong tutupkan valve balik ke tempatnya selepas dibuka.. simple je kan? yup.. ia bekerja mcm ni.. apa bila bonjol cam menolak roler rockker arm.. teppet pada rockker arm akan menolak batang penapak batang valve atas utk membuka ruang pada lubang valve.. semasa proses ini berlaku.. spring valve yang melilit valve tu akan ditekan sepadat2nya.. dan bila ruang valve dibuka.. maka campuran minyak dan angin akan masuk ke kebuk pembakaran.. dan apabila bonjolan cam makin menurun dan rockker arm tiada lagi daya untuk menolak valve.. disini la fungsi spring valve tu berkerja.. disebabkan ia ditekan sepadat2nya.. ia akan menganjal balik bila tiada tolakkan di cam.. maka valve akan kembali ke tempat asalnya.. menutup ruang bukaan... sama juga pada apa bila selesai dibakar valve pembuangan asap dibuka utk membuang asap.. so dalam enjin 4 stroke.. ada 2 jenis bukaan valve.. valve minyak dan valve exzost.. sama je cara berkerja tp berselang seli.. err ok ke penerangan ni.. hehe... 

ok sambung lagi.. so spring valve racing.. apa bezanya dengan spring valve std kilang? nampak mcm sama je.. tp sebenarnya berbeza.. bezanya adalah berapa tekanan ia boleh terima ketika high rpm enjin.. enjin std tekanannya spring valve nya berlainan.. dan apabila anda guna cam racing yang kebanyakkannya mempunyai bonjolan yg lebih tinggi atau disebut radikal.. maka spring valve std kilang tidak lagi boleh menampung tekanan yang dijana oleh cam racing tadi.. sebabnya spring std ia sesuai utk cam std.. bonjol cam x tinggi sgt dan spring valve pun ada kiraan tekanan utk cam std.. berlainan dengan cam racing.. bonjolnya lebih radikal.. terutama hi-cam maka spring valve yang lebih kuat perlu disesuaikan utk menggalas tekanan hi-cam tu.. perbezaan paling mudah utk anda lihat secara visual antara spring std dan racing adalah.. spring valve racing lebih byk gegelung nya dan spring valve std.. apabila gegelung tu lebih byk maka daya anjalan dia utk menendang valve utk tutup tu lebih cepat.. daya anjalan yg kuat dalam rpm tinggi adalah sangat penting apabila anda menggunakan cam jenis radikal bonjolnya kerana bukaan valve yang lama dan lebih jauh kedalam memerlukan daya yg sgt cepat dan tepat apabila ia perlu ditutup kembali ke tempat asalnya.. Mungkin ada yg x paham kenapa kena anjal cepat.. rilek saya akan terangkan.. 



Spring Valve std vs spring valve racing.
ok apabila anda memilih utk menggunakan cam racing.. maka anda perlu mengeluarkan belanja utk spring valve racing tu skali.. kalau boleh! dan kalau x cukup budget.. jangan pasang cam racing tu lagi selagi anda x beli spring racing tu.. KALAU BOLEH bagi jd BOLEH.. hehehee.. sebab apa.. sgt2 penting apabila dikemudian hari prestasi enjin anda tidak mencapai apa yang anda mahu.. nampak macam simple je tp ianya sangat berbaloi dan penting.. eleeeh.. setakat spring.. apalah sangat.. aku pakai spring std je.. ok je.. ye lah.. tu keje tak cukup modal dan x cukup ilmu.. spring racing ni sangat penting utk enjin modi sebab biasanya lah.. org bawak moto modi ni mana ada jenis slow2.. mesti laju je.. laju bermakna rpm... tinggi.. dan pakai cam racing.. apabila pakai cam racing bawak moto dalam kelajuan tinggi.. spring valve racing sgt2 perlu diberi perhatian sebab kalau pakai spring valve std pada cam racing kebarangkalian risiko utk menjadi 'floating valve' tu juga tinggi. apekebendenya pulak floating valve? flaoting valve adalah kejadian dimana apabila didalam kelajuan enjin yang sgt tinggi.. valve yang terbukak tu tak sempat nak tutup balik ke tempat asalnya.. hah? paham? tak sempat tutup balik maka apa yang terjadi? mungkin akan berlaga dengan piston yang menuju utk compress letupan atau pembuangan asap.. atau juga berlaga sesama valve minyak dan exzost.. tu la dia kebarangkaliannya.. dan juga kalau x berlaga kedua-dua benda tu akan kehilangan kuasa lalu x mencapai kehendak kuasa yang sepautunya boleh dijana.. mcm mana leh jd mcm tu?



Risiko - Cam racing + spring valve std kilang
Floating valve (tergantung) terjadi apabila didalam rpm tinggi enjin... spring yang sepatutnya berkerjasama dangan cam racing utk menutup lubang valve tidak mengikut turutan kerja enjin dengan sepatutnya.. ringkasnya malas dan lembab la kau ni spring oi!! cepat ahh!! hehe.. sebab apa.. spring std tadi tak boleh nak 'kejar masa' yang cam tu da mula memberi arahan utk menutup.. beza bonjolan cam racing dgn std.. cam std bonjol yg memberi arahan utk tutup valve tu menurun secara beransur2.. mcm 1-2-3-4.. sikit.. akan tetapi bonjolan cam racing terutamanya hi cam.. arahan memberi waktu tutup tu pantas!! 1-4!! takde 2-3.. cepat2 tutup.. piston mau mari maa.. cepaaatt.. jadi.. selingan masa utk cam std dan spring valve std.. waktu valve nak menutup dan piston naik ke atas tu selari.. valve tutup beransur2.. piston pun naik.. kalau cam racing dan spring valve racing.. semasa piston tgh naik.. valve masih lagi terbukak sedikit tau.. (bukaan valve cam racing adalah lebih lama) dan piston dah mula kompress.. dan apabila piston hampir2 sampai ke kebuk pembakaran.. valve tadi ngam je tutup.. tu la dia fungsi spring valve racing.. tutup cepat.. kan gegelung dia banyak.. bila banyak lagi kuat dia menganjal, walaupun cam beri arahan tutup last2 minit.. power bak superhero.. cuba anda bayangkan apa terjadi kalau pakai spring valve std dalam keadaan tadi.. dia kan benda utk normal spec tiba2 kena keje mcm superhero.. lambat la kan.. itu la yg akan jadi floating valve.. ia tergantung.. anda leh byg anda tengah tarik rpm 12,000 or 13,000 dgn spring valve std bersama valve tergantung? kebiasaannya kerosakkan berlaku diwaktu rpm enjin tinggi.. sebab waktu tu.. ketepatan dan kecekapan adalah penting... kalau lemau dan lembab risikonya piston boleh berlubang or valve bengkok or valve berlaga.. ini semua duit kalau nak merepair balik.. bosan der tgh laju jd mcm tu..



Nak Beli Spring valve racing!!
so anda da paham.. kenapa spring valve racing penting.. tepat dan pantas serta tahan lasak.. tepat mengikut arahan, pantas bertindak dan tahan lasak bila dibelasah di rpm tinggi... jadi ia juga salah satu alatan yang sgt? PENTTIIIIINGGGG.. hehe.. benda ni byk dijual.. mcm2 brand ada jual.. kebanyakkannya dari siam.. dan mcm2 material.. dan harga.. so mcm mana nak tau ekkk ia adalah spring valve racing... pegi kedai bawak skali spring valve std tu.. mintak tokey tu spring valve racing letak sebelah2.. pastikan sama tinggi.. sama saiz bulat dan perhatikan gegelung spring tu.. spring valve racing lebih banyak gegelung nya.. biasanya 3 4 or 5 gelung.. dan cuba test.. anda tekan spring std anda antara ibu jari dan jari telunjuk.. rasa kenyal dia.. dan test plak kenyal spring valve racing tu.. biasanya 50% atau 70% lebih kenyal dari std.. ok dah.. jangan keras sampai takleh nak tekan pulak!!!... 

contoh sahaja

so jumpa lagi.. ada komen dan pembetulan tolong la bagi..