Search This Blog

Thursday, October 25, 2012

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 6 part 2 - Big Bore




61mm, 62mm - KE ARAS BARU
61mm - 172cc / 62mm - 178cc... 

cc semakin meningkat lagi!! maka torque makin tinggi.. blok2 ini adalah siri lanjutan kepada saiz 60mm yang sekian lama mendominasi pasaran.. kalau x silap saya kehadiaran blok saiz2 ini hadir selepas hampir 1 tahun blok 60mm berada di pasaran.. tiada apa yang nak diperkatakan mengenai blok saiz ini kerana ianya adalah lanjutan dari saiz 60mm... pickup pada block ini adalah lebih kuat dr 60 maka disini maka permainan spoket belakang menjadi agak kritikal pada para pencari mainan pickup dan top speed.. mereka yg menggunakkan blok2 ini kebiasaannya bermain spoket depan samada 15 dan majoritinya 16...  


60mm credit : Nadzri Syadzrie

kebanyakkannya pakai blok ini hanya bertujuan utk lanyak hiway atau utk kekuatan main korner pada kaki bukit dan track day riders.. pickup yg kuat dari blok ini kalau nak main hiway terpaksa diterjemahkan kapada spoket belakang yg secara biasanya di pakai dari 34 ke 32 utk 15 depan dan 39 37 utk spoket 16 depan.. mmg best apabila pickup yang kuat tu dialihkan kepada top speed... kelajuan 180kmh tu secara amnya mudahlah utk dapat dan ianya amat singkat sekali.. kebanyakkan owner2 yg kurang tahu atau tak biasa dengan keadaan enjin blok besar yg sgt jauh berbeza di bore asal menrungut bahawa rpm tinggi mengerang adalah sgt tinggi.. mengerang pada rpm tinggi adalah satu fenomena yang mana apabila anda sudah sampai pada kelajuan 180kmh or 170kmh tetapi enjin seakan akan meminta anda masuk gear lagi!!.. padahal dah habis gear.. keadaan ini disebabkan bore dan stroke yang terlalu jauh dr kiraan asal adalah penyebab terjadinya keadaan sebegini.. blok2 melebihi saiz 60mm ini juga popular dengan terma minyak itam ghaib.. lenyap..  kebiasaannya mmg leh ghaib disebabkan haba yg terhasil dr blok ini sudah melibihi tahap optimum dan haba yg tinggi ini meresapkan minyak enjin tersebut, samada hangit ke meresap ke ape ke tak tau la nak cakap ape.. dalam kes2 yg lebih giler.. dalam masa 3 hari je minyak enjin da hilang tinggal suku je.. so penjagaan blok ini adalah amat perlu dititik beratkan kepada mereka yang mahu menggunakannya.. secara am.. blok saiz selepas 60mm meletakkan kos penyelenggaraan dan penjagaan ditahap lebih tinggi... penjagaan minyak enjin memerlukan perhatian lebih.. kalau tak nnt tengah layan speed tiba2 enjin dah mula bertukang... bertukang xpe lagi.. kalau terus senyap... haru 

carb yang disarankan adalah dari carb std hinggalah ke MIKUNI TM28, KEIHIN PE 28, PWK 28, UMA RACING 28, 32



63mm, 65mm - TERLAMPAU?
63mm - 183cc / 65mm - 195cc


65mm bersama setup bypass coolant

up lagi... up dan up.. makin tinggi bore maka mkin tinggi la pelarasan yang perlu diseiringkan kehendak bore tu.. selamat datang ke pintu masuk modifikasi extreme.. ini adalah pembuka jalan2 modifikasi extreme kalau anda da mula nak main dengan saiz sebegini.. berbaloikah? berbaloi pada mereka yang tahu apa kehendak yang mereka mahu dan tahu apa yang perlu dibuat.. mereka yang memilih saiz2 ini kebanyakkannya adalah dengan satu tujuan.. champion.. hahahahahahahaha!!! gurau je tp mmg pun.. ini adalah pilihan saiz2 paling besar lah kiranya dalam keluarga big bore 'legal' di pasaran hari ini.. ada lagi besar weii tp yang tu citer lain kali je lah.. so apakah bestnya pakai saiz sebagak mcm ni pada enjin lc.. jawapannya kuasa... saiz yg besau gilau babau mcm ni jangan tanyalah mcm mana dia punye power.. torque mmg tinggi, kena ngan setting spoket ngam.. mmg meleleh la air mata melayan top speed... penahkan layan speeding sampai meleleh air mata kena pukulan angin tu.. haaa yang mmg tahap lelehan maut punyer.. secara kasar nya dengan cc dah menghampiri 200cc dgn berat motor saiz kapchai.. daya pecutan tu mmg sgt2 mendebarkan.. kalau silap pulas trotel motor akan mendongak ke langit mencari bintang2 atau langit biru...  


custom inlet outlet coolant bypass.. perhatikan longkang atas ditutup sepenuhnya
credit : motomalaya
sebenarnya dalam keluarga 61mm 62mm 63mm dan 65mm.. semua nya adalah berkaitan dengan daya kilas yg tinggi aka torque.. senang kata pickup.. kalau kita cakap 61mm pickup power.. maka 65mm? lagi lah power kan? so ianya mingikut turutanlah.. 61mm sampai 65mm.. jadi 65mm pickup power tak hengat.. mcm mana lak 63mm? 63mm bila dikirakan balik.. ia berada di tengah2.. kalau 65mm dah jd pickup kuat maka 63mm jd topspeed balance utk 65mm.. 65mm tu kalau anda nak pakai.. bg aku.. motor tu dah kena masuk dalam bab extreme.. banyak penyediaan nak kena buat.. takleh la nak main masuk macam mana korang main sarung kat blok 60mm.. apa nak kena buat.. refer balik bab1 bahagian extreme.. berjela2 kan kena buat? sebab apa kena buat mcm tu sebab nak imbangi kuasa yang terhasil dari saiz tu.. DAN bila penyediaan 65mm mcm tu dipraktikkan pula pada 63mm maka ia mengimbangi kadar pickup melampau dan top speed giler tu.. so 65mm pickup 63mm pula top speed.. pening nak pilih tu.. (dalam kategori extreme) kat sini kebanyakkan part2 enjin dan skill dah jd lain sket.. port n polish head kena ada kiraan velocity vaccum.. big valve.. custom hi cam.. thermostat remover.. coolant bypass.. carb besar2.. cdi tuneable.. clutch mod.. jack pin.. heavy duty rod.. dan pergh mmg banyak lah nak list.. ada juga yang guna blok2 ini tp cara modi mcm kategori std modi.. boleh je.. tp sedikit leceh la sebab ia tak harmoni atau seimbang.. MMG KENA SEIMBANGKAN.. kalau x mcm2 benda jd x cukup utk menampung kuasa dan kehendak saiz blok ini.. 

ade ke orang buat.. yes mmg ade.. tapi nak menjaga... kadang2 kalau silap percaturan.. jawabnya makan nasi dengan lauk ikan bilis goreng je.. bukan semudah tu je leh buat utk blok sebesar mcm ni.. belanja banyak.. kalau tgk saiznya.. kebanyakkanya buat utk pertandingan sprint test... sebab mmg itu lah yang diperlukan.. pickup dan daya pecutan yang pantas.. kalau ada kawan2 anda yang pakai saiz ni utk daily.. cuba tanya diorang mcm mana nak jaga.. hehehehe.. sayu je muka nak cakap.. duit banyak xde hal.. duit ngam2 mampus.. lain la kalau utk sprint test.. ade sponsor.. ada kemasukkan dana2 rakan yg support korang.. tu lain citer.. service kena kerap.. minyak enjin lagi jgn tanya la nak kena topup.. belum lagi masuk petrol.. secara kasar saiz ni mmg memberikan kuasa muktamat apabila setup dan setting perfect.. pickup dan top speed takyah nak citer banyaklah.. champaiyooon... outmeter badan tegak je mcm bawak 100kmh... amacam.. best tak menganjing mcm tu...? hahahahaha.. dan lauk2 di jalan raya bukan lc lagi dah... pegi cari saingan setara lah.. kalau lc pun sama spec mcm dia je lah leh lawan2... takleh nak cakap main ngan sapa.. kang ade yg sentap pulak.. tp paham2 je lah dgn cc mcm tu sapa mainan diorang yg pakai spec mcm ni atas jalan raya.. setting blok ini disebabkan torque dah jd melampau.. maka korang leh tgk spoket belakang diorang kebanyakkannya mmg comel2 je saiz.. sebab nak topspeed kena balas balik ngan pengorbanan pickup.. dalam comel2 mcm tu pun pickup gila vavi jugak.. kestabilan? gegornye lain mcm weiii.. mmg gegar la.. handling kena improve kaw2 kat sini.. kalau tak jalan lurus takde ape pun leh tergolek... hahahahahahahahahaha ini bukan benda lawak.. dah jd dah pun kat kawan aku hahahahahahahaha!!! so.. nak pakai 63 atau 65.. silakan.. jikalau wang dan masa bukan masalah besar dalam hidup anda.. 

carb yang disarankan adalah errrr atas 32.. carb yoshimura tmjn tu ke.. carb superbike pun ade org pakai.. 




Kesimpulan
so kat sini apa yang aku tau je lah aku leh citerkan.. hanya sekadar pemerhatian aku dengan bergelumang dengan golongan2 yg bermain big bore ni.. maka korang boleh la buat pilihan.. yang macam mana kuasa yang anda nak.. ada yang sedap layan.. ada yang kaw2 punye layan.. pastikan anda ambik tahu apa keperluan yg perlu utk menyediakan modifikasi yang anda mahu.. wang.. masa.. penjagaan.. semua kena seiring.. wang adalah perkara no1 dalam pemilihan big bore.. sebab dia mempengaruhi perkara yang perlu disediakan pulak utk bore yg anda pilih.. masa pula adalah perkara penting sebab nak buat bukan sekadar mainan suka2.. nak siap cepat nnt jd hampeh sebab setting ntah ape2.. penjagaan pula adalah tunjang bagaimana anda nak pastikan dikemudian hari tak banyak kerosakkan akan berlaku bila ianya nak rosak.. jgn cakap jaga kaw2 x rosak.. sebab ianya TETAP akan rosak bila tiba waktu yg benda ni akan rosak.. cara bawak cara melayan di mana nak layan keadaaan nak melayan pun kena ambik kira.. cara pembawakkan motor modi x sama macam korang bawak motor kilang.. totally different..

maka pilih betul2 yang mana sesuai dengan matlamat dan minat.. jgn ikut kawan pakai korang pun nak pakai mcm mana dia pakai.. ambil masa utk godek pendapat dan cari ilmu2 yang perlu supaya sedikit tak banyak.. anda tahu apa yang perlu dibuat dan apa yang tak perlu.. takde le wang tu membazir.. keseronokkan melayan big bore mmg diakui ianya marvelous.. tak nafi.. tanyalah sesiapa pun yg pakai.. mmg senyum.. tp rosak kesabaran tu sama penting mcm mana seronoknya.. hahahaha.. kalau anda jenis susah hati kalau rosak mcm mana maka nasihat aku jgn buat.. sebab benda ni DIJAMIN ianya tidak akan kekal ok sampai bila2 lepas pasang.. akan ada masalah sket.. baik layan std dan pakai peralatan bolt-on je mcm biasa.. pun ok.. tak hilang kawan pun ye tak.. lebih memudahkan.. maka sampai kat sini je dulu pasal big bore.. akan datang akan diceritakan mcm mana nak seimbangkan atau selarikan modifikasi selepas masuk blok besor.. panjang lagi perjalanannya.. minta maaf banyak2 kalau ada yang terasa.. saya hanya berkongsi utk kemudahan dan iktibar semua.. especially... newbies2.. tq sebab baca... see u next chapter...