Search This Blog

Tuesday, October 30, 2012

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 6 part 3 - Big Bore Material


Cerita Tambahan Pasal Big Bore 

MATERIAL
Setiap block2 big bore yang dijual dipasaran mempunyai material yang berbeza.. ini sedikit info utk anda ketahui..







Block Logam Biasa Selinder Aluminum
material ni banyak terdapat dipasaran hari ini.. sebagaimana yang korang tahu lambakkan blok2 besar hari ini terdiri dari logam ini.. logam ini tidak bersifat seperti blok diasil std lc yang mana mempunyai teknologi yang lebih maju.. logam biasa dihasilkan dengan mencairkan besi lalu dituang ke acuan dan disejukkan.. dan aluminium selinder blok dimasukkan selepas itu dan polish sehingga berkilat aka licin.. sifat besi block ini juga tidak maju kerana cara ia membebaskan haba agak lambat.. manakala selinder block pula menggunakan selinder tanpa bahan salutan istimewa menjadikan ia tidak lasak dan tidak tahan lama.. cara pembuatan ini dipilih kerana ianya murah dan dapat dihasilkan dengan mudah utk pasaran besar.. tidak memerlukan teknologi maju utk pembuatan block jenis ini. Banyak perngeluar motosikal menggunakan block jenis ini utk enjin motosikal2 biasa. Dan disebabkan itu kebanyakkan orang yang pakai blok besor jangka hayat block tak lama.. tambah2 jenis melenjan hari.. biasanya kalau betul2 jaga pun paling lama boleh tahan adalah setahun je.. pastu bertukang la nnt..


Kelebihan-

  • Kos penghasilan yang murah dan boleh dibuat secara besar besaran
  • Selinder block boleh diganti / dikeluarkan untuk saiz lebih besar 
  • Boleh direbore semula apabila rosak 
  • Boleh buat banyak2 (jd murah) dan jual pada harga mahal (betul2 buat duit cara nih)


Kekurangan-

  • Kawalan lepasan haba tidak cemerlang menyebabkan enjin lebih panas dari biasa
  • Haba yang panas dari block ini menyebabkan minyak enjin meresap aka ghaib ntah ke mana
  • Tidak tahan lama terutamanya digunakan untuk aplikasi performance
  • Mereka yang memilih jalan performance melalui block jenis ini perlu lebih penjagaan minyak enjin




contoh dipasaran credit : uma racing



Block Logam Biasa Selinder Aluminium Ceramic 
Akhir2 ini banyak kedengaran mengenai block ini.. block ini adalah lanjutan siri dari block logam biasa selinder aluminum.. apa yang membezakan block ini adalah ia disalut dengan salutan ceramik.. meterial ceramic telah lama digunakan kepada part2 enjin untuk tujuan perlumbaan terutamanya pada bahagian kebuk pembakaran head, intake outake head, piston, piston skirt dan intake manifolds. Teknologi ceramic sangat popular kerana ia boleh disalut dibahagian yang disenaraikan diatas dengan membuat kerja2 custom kepada tangan yang pakar pada mana2 bahagian yang anda mahu.. bermakna kalau korang ade duit nak buat so boleh buat! tp mahal lah.. sebab ianya kerja2 pakar. Kelebihan ceramic adalah tahan lasak pada suhu sangat tinggi. pelinciran kritikal yang sangat tahan lasak, dan kurang terhakis. Bahan ini mmg diakui sangat bagus sehinggakan NASA menggunakkan bahan ini pada kapal angkasa mereka utk menahan haba tinggi dibahagian bawah badan dan sayap kapal angkasa ketika memasukki semula ke bumi. Part2 performance yang dijual dikedai2 motor juga diakui bahawa benda ni tak murah dan mmg mahal.. disebabkan ia adalah kerja2 special.. bukan dibuat secara besar besaran kepada public.. sapa yg tahu utk apa di aplikasikan maka dia mmg akan laburkan wang ke arah block nin (saya x campur sgt pasal block ceramic ni.. kalau ade info nnt saya update kemudian)

Kelebihan

  • Tahan lasak pada haba tinggi
  • Memastikan pelicir bertindak cemerlang pada suhu tinggi - tidak meresap aka ghaib
  • Kurang terhakis aka tahan lasak
  • Boleh dibuat pada bahagian2 seperti kebuk pembakaran head, intake outake head, piston, piston skirt dan intake manifolds - kerja2 custom


Kekurangan

  • kos yang sangat tinggi utk diaplikasi
  • kekurangan tenaga mahir untuk kerja pembuatan 





credit : Luke Racing Engine
Block Aluminium Metal Plating
Block ini lebih kurang sama seperti Block std lc cuma yang membezakan ia adalah bahagian selinder diasah aka polish sehingga berkilat dan disalut dengan metarial Nickle-Silicon-Carbide (Nikasil) generasi pertama.. (Diasil generasi kedua - dimajukan oleh Yamaha) block ini digunakan pada Fzi generasi pertama aka vixion. (Fzi terbaru sudah menggunakan Diasil)

Kelebihan-

  • Lebih ringan berbanding block besi tuang biasa
  • Lebih cepat membebaskan haba
  • Minyak enjin lebih tahan
  • Lebih tahan lasak


Kekurangan 

  • Kos penghasilan tinggi
  • Susah utk direbore





credit : Yamaha



Block Selinder Aluminium Tempa Diasil
Diasil yang digunakan pada block std lc adalah sejenis material yg disalutkan pada selinder block. Pada asasnya block std lc menggunakan teknologi aluminium die casting yang mana cara pembuatan block ini berbeza sedikit dari cara biasa.. material aluminium dipilih atas sebab ciri2 ia membebaskan haba dengan lebih cepat dari logam biasa.. piston juga menggunakan material serupa utk pilihan yang lebih tahan lasak.. piston aluminium tempa ini dihasilkan dengan membakar seketul besi alumnium dan dielatakkan didalam acuan lalu ditekankan kebentuk piston ketika ia terbakar merah utk menjadi bentuk piston.. teknologi pembuatan ini dipilih kerana ia dijamin kepadatan bahan meterial itu seragam ketika dibentuk menjadikan ia tahan lasak.. sama juga pada block.. selinder block pula disalut dengan material electrodeposited lipophilic nickel matrix silicon carbide dengan tambahan 20% bahan aloy berbanding nikasil untuk menjadikan ia lebih keras ketika menerima tekanan tinggi enjin berkerja.. sebab itu enjin lc std kalau lenjan giler2 atas hiway susah nak jem sebab pilihan meterial terbaik utk menjadikan ia tahan lasak

Kelebihan - 

  • 60% lebih baik utk kawalan suhu bagi mengekalkan prestasi dari material biasa
  • 30% kos pembuatan lebih murah dengan teknologi yang telah dimajukan oleh YAMAHA
  • 30% lebih ringan dari block menggunakan meterial logam biasa
  • lebih mesra alam (block tahan lasak maka kurang buangan block2 yang rosak)
  • minyak enjin lebih tahan lama dan tidak 'ghaib' atau bahasa pasar 'dimakan' oleh block (hahahaha!)


Kekurangan-

  • Susah untuk dikorek semula utk dimasukkan piston lain kalau rosak.. mmg ada foundary yg boleh rebore tp charge agak mahal dan salutan 
  • Salutan Diasil akan terhakis apabila direbore menyebabkan yang tidak lagi tahan lasak.

jikalau anda mempunyai komen tentang pencanggahan info disini..saya sangat2 hargai pandangan anda semua.. info bernas anda akan dimasukkan ke dalam blog saya dan diberi kredit kepada anda

sila beri pandangan anda di laicioutmeter@yahoo.com