Search This Blog

Wednesday, November 14, 2012

Tips 1 - LC Standard Laju Sket la Tanpa Barai Enjin


Ok kita keluar sebentar dari bab2 khusus part2 modi lc... beri laluan pada perkara yang banyak orang tanya skang ni... Ramai yang bertanya macam mana nak lajukan lc std mereka tetapi tanpa mengusik enjin motorsikal mereka? nak laju tp taknak usik.. taknak usik tp nak laju... mana bleeehhhh... kena usik aahhh... heh heh heh.. kebanyakkan yang bertanya ini adalah dari mereka yang baru menggunakan lc terutamanya lc v2.. dan ada juga dari lc v1.. ada yang mengatakan mcm mana nak up lagi kelajuan dari hanya menunjukkan kelajuan 110kmh - 120kmh (v2) or 140kmh (v1).. ke lebih tinggi.. 

Persoalan begini sebenarnya sudah lama ditanya dari awal keluaran lc lagi.. macam kes saya dan rakan2.. kami kebanyakkan adalah generasi lc v1 batch ke-2.. rata2 kami menggunakan model ES dan sudah tentu lc kami hanya setakat 140kmh (v1) std kilang... nak laju lagi tp tanak usik la.. sebab sayang la sgt aduhai nye pun.. jawabnya kami kena naik ke genting sempah hiway karak tu dan turun ke gombak dgn meroket sentiasa sepanjang hiway.. mmg dapat la tgk meter tu melentok kat nombor 180kmh.. pastu da sampai bawah.. hmm std 140kmh mcm tu je lah.. puas? puas sekejap je.. 

Disebabkan generasi lc v1 pada ketika itu boleh dikatakan kalau didalam komuniti lc boleh la dkira dengan jari brapa kerat yang modi2.. sikit sangat.. kalau ada pun yang modi bila ditanya macam nak tak nak je bagi jawapan.. semua mcm menyorok atau tanak berkongsi.. itu belum lagi yang tunjuk pandai bukan-bukan.. maka alamatnya saya dan rakan-rakan terpaksa cari penyelesaian sendiri... ubahsuai je lah... bedal je... dengan berdasarkan pengalaman jd mat rempit dulu2 (hahaha) maka saya dan kawan2 modi je la berpandukan dari cakap2 org dan cakap2 pomen.. apa benda kena beli apa benda kena buat... ade yang menjadi ada yang tak..

Persoalan 
Macam mana nak lajukan lc std tanpa bukak enjin?
Apa benda nak kena beli untuk tujuan tu?

Ada 3 style yang anda boleh buat untuk bagi lc std jd laju sedkit dari kelajuan biasa... ya mmg banyak cara.. tp masih mengekalkan keadaan standard tu atau mengekalkan part2 standard... nampak sama tapi ada beza kat situ.. ramai orang mcm2 style.. tp realitinya mmg dah ada org buat apa yang akan diceritakan...

So apa nak kena buat dan apa part nak kena beli? Dibawah ni adalah Style yang berbeza2 org buat utk lc std or kekalkan part std.. ini berdasarkan pemerhatian.. selalunya memberikan hasil yang berbeza2.. ada yang bergantung kepada part dan selebihnya nasib... 

Style 1
V1- Exzost, Spoket set 
V2- Exzost, Spoket set, 

Style 2 -
V1- Exzost, Spoket set, Carburator, 
V2- Exzost, Spoket set, Carburator, 

Style 3 -
V1- Exzost, Spoket set, Carburator, Camshaft, Cdi
V2- Exzost, Spoket set, Carburator, Camshaft, Cdi

Style 4 - (yang ni memaaanngg tak ramai yg buat)
V1- Exzost, Spoket set, Carburator, Camshaft, Cdi, Port & Polish, Gear 4 21T

Anda boleh tengok senarai diatas mempunyai perbezaan yang ketara antara satu sama lain.. makin tinggi level makin ade je part bertambah..  saya cuba beri penjelasan mudah disini.. 

Style 1
Exhaust
Exzost apa yang anda nak pilih.. pilih  exzost bentuk mcm STANDARD tapi performance siries.. bermakna exzost yg racing tp dalam bentuk std.. OK? Ok ada yang tanya jenis ape? CJ Ipoh, Ahau, ABM, Nob1 dan mcm2 lagi brand.. termasuk la yang antar modi exzost std ori lc bg jd racing.. dan yoshimura exzost yang popular tu.. walaupun cutting mcm exzost perang tp target nya adalah utk std.. maka sesuai jugak.. ada yang tanya takleh ke pakai yg perang mcm cubprix? boleh tapi sebenarnya tak sesuai.. kompilasi jangka panjang adalah valve bengkok atau bocor.. 


exzost ahau cutting std
cjipoh exzost
Yoshimura exzost credit to emir lcbc
Nob1 titanium dan Nob1 Silent siries
Spoket Ratio
Spoket ratio pula apa yang sesuai utk lc std.. pengalaman saya pada ketika cuba main mcm ni adalah 15-37 adalah terbaik bg motor saya... motor korang, saya x leh janji ia leh jd terbaik.. maka anda kena cuba sendiri mana spoket ratio yang betul2 sesuai dan puas hati.. benda ni subjektif.. sebab ia memberi kesan berbeza mengambil kira berat, cara bawak, dan jalanraya. So anda kena cuba sedikit demi sedikit.. rantai nak rasa ringan paka 415 or 420 la.. tp kalau yang berat lebih 70kg better pakai 428 je lah.. takut rantai stress dan cepat rosak.. dibawah ini adalah spoket ratio yang telah diguna pakai oleh kebanyakkan user lc.. buat ujian anda sendiri berdasarkan list dibawah

SPOKET DEPAN / BELAKANG = ratio (depan bahagi ke belakang)
HIJAU - LEBIH KEPADA TOPSPEED
MERAH LEBIH KEPADA PICKUP

16 35 = 2.19
16 36 = 2.25
16 37 = 2.31
15 35 = 2.33
16 38 = 2.38
15 36 = 2.4
16 39 = 2.44
15 37 = 2.47
16 40 = 2.5
14 35 = 2.5
15 38 = 2.53
16 41 = 2.56
14 36 = 2.57

15 39 = 2.6 Stock gear ratio

16 42 = 2.63
14 37 = 2.64
15 40 = 2.67
16 43 = 2.69
14 38 = 2.71
15 41 = 2.73
16 44 = 2.75
14 39 = 2.79
15 42 = 2.8
16 45 = 2.81
14 40 = 2.86
15 43 = 2.87
16 46 = 2.88
14 41 = 2.93
15 44 = 2.93
15 45 = 3
14 42 = 3
15 46 = 3.07
14 43 = 3.07
14 44 = 3.14
14 45 = 3.21
14 46 = 3.29

credit kepada T135 & MBC

Style 2 + 1
Carburator
Tambahan carburator... pada lc v1 boleh dikekalkan carb asal kalau nak la.. tp v2 better tukar.. soalan kenapa v1 takyah tukar kalau nak tp kenapa v2 better tukar? sebab carburator v1 lebih bagus dari v2 yang guna sistem diafram.. topik pasal carb diafram akan diceritakan dalam bab carb nnt..tp apa pun.. bg saya carb v1 tetap ada kelebihannya tersendiri.. dgn sistem TPS yang mengawal powerjet didalam carb ini ada kelasnya tersendiri..  v2 pun ada jugak tps dan powerjet tu.. tp masalah diafram ni aduyai.. 

Pada yang nak cuba carb lain pun boleh.. kadang kala ia lebih bagus.. jgn besor2 sgt dah le.. biasa 24mm or 26mm je..  carb rxz.. 125z.. pwk. pe.. uma racing... so korang leh pilih je mana nak pakai.. pasal tuning kena bawak ke pomen lah.. insyallah boleh dpt tune tu.. elok ke bengkel cup prix je.. tp upah le mencanak.. kalau anda mmg jenis boleh tuning sendiri.. so try tuning sendiri.. yang tak tau.. better ke bengkel.. ha sebelum tu.. better exzost da ready.. baru complete nak setting

Style 3 + 2 + 1
Camshaft
jenis apa yang sesuai... low cam je la sesuai utk std.. sebab apa sesuai.. sebab bonggol low cam taklah tinggi mcm hicam... cuma bukaan naya lama.. dan kata tanak bukak enjn kan? so ni pilihannya.... kalau nak masuk hicam kena bukak lak headblock tu... so low cam takyah nak bukak head block tu.. cuma keluarkan cam lama masuk je cam baru.. dan setupkan balik teppet tu.. bg yang memlih cara ni mmg akan terasa perubahan tu.. selalunya akan terasa pada top speed..  apa2 pun rujuk semula topik Camshaft

CDI
yeah.. baru masuk CDI kenapa skarang baru masukkan cdi.. kenapa x awal2 lagi cdi.. cdi pada standard takde rasa sgt pun kalau masuk awal2.. cuma bila da masuk camshaft baru masuk cdi.. kalau korang nak masukkan masa style 1 dan 2 pun xde masalah.. sebab kadang kala rpm dibawah 9k pun speed leh dapat lebih dgn kuasa yg jana melalui perubahan yang dibuat.. kalau betul terasa cut masa speed memuncak.. yang tu maknaya kena tukar la cdi.. so cdi hanya utk lepas cut off je.. takde kelebihan lebih pada pengapian, sebab  kemungkinan besar tak main advance retard pada cam tu... 

Style 4 + 3 + 2 + 1
ok style yang ni adalah menjurus ke arah std modi sebenarnya.. tapi disebabkan ada sesetengah orang dia still nak pakai blok std tu maka tak masuk la lagi dalam kumpulan std modi.. ni geng atas pagar je ni style ni.. yg korang buat ni std usik hahahahaha... apa pun ade ke org buat mcm ni.. ade.. kebiasaanya sebab lc diorang jem... blok rosak ke.. rod tangkap ke.. jem lain2 ke.. kena bukak dan turun enjin.. std kalau jem kebanyakkan sebab tak jaga minyak enjin je.. itu je.. kalau jaga elok la sentiasa.. dan jem sebab pakai oil filter tak original.. ni pun punca gak std jd jem yg pelik2... 

Port & Polish
kaedah port n polish adalah satu skill yang mana kita besarkan sedikit bahagian intake, inlet dan oulet head dan tiang carb tu utk bernafas dgn lebih lega dan bagus..ia utk berikan kelancaran kemasukkan minyak dan keluarkan exzost secara lebih licin dari kebiasaan... kaedah ni kalau enjin std buang stakat 0.5mm je dan polish.. dah cukup.. x perlu banyak2.. sebab block masih std lg.. 


contoh gear 4
Gear 4 
gear 4 21T.. ni adalah pelesit naharooom no 1 kalau lc std usik2 ni masuk benda ni.. ade kes bila tgk std je.. main exzost je.. tp pegi mcm haram jay.. mmg bengang ngan lc mcm ni.. lain mcm lajunya.. padahal usik tak banyak.. memasukkan gear 4 akhir lebih rendah bermakna speed dilepaskan ngan lebih laju pusingan dr std.. tp masalah nak masuk benda ni kena turun enjin seketul tu.. ada brans? hehe.. selalunya dema yg buat mcm ni adalah org yg jem rod.. alang2 terburai masuk la pelesit ni.. tu ok lagi masuk gear 4 je.. kena yang masuk 3 dan 4.. lagi mcm harem.. 



So macam mana?
hah mcm mana? nak try ke tak..?? style di atas adalah salah satu cara mod tanpa bukak enjin.. plug n play.. bermakna konfigurasi enjin std masih lagi DARA la.. raba2 luar je kan ... hahahahaahaaha.. kecuali skill style 4 tu lah.. agak keterlaluan la sket.. tp adeeeerr org buat mcm tu.. so result mcm mana.. aku x brani nak jamin lah korang buat mcm ni naik brapa km punyer pegi kat jarum meter motor korang tu.. tp ade la peningkatan dr std kilang... selalu mainan terakhir adalah spoket ratio je selepas usik semua... so kalau korang rasa sayang ngan enjin std korang tu.. maka ini la caranya... dari membaraikan enjin terus kan? cuba dulu bermain sedikit demi sedikit.. dan paham cara kita modi.. dan mcm mana nak jaga bila da buat mcm ni.. baru betul... so selamat mencubalah.. ape2 hal.. komen.. 

Taknak buat mcm ni ke? hehehehe - gambar sekadar hiasan