Search This Blog

Loading...

Wednesday, November 14, 2012

Tips 1 - LC Standard Laju Sket la Tanpa Barai Enjin


Ok kita keluar sebentar dari bab2 khusus part2 modi lc... beri laluan pada perkara yang banyak orang tanya skang ni... Ramai yang bertanya macam mana nak lajukan lc std mereka tetapi tanpa mengusik enjin motorsikal mereka? nak laju tp taknak usik.. taknak usik tp nak laju... mana bleeehhhh... kena usik aahhh... heh heh heh.. kebanyakkan yang bertanya ini adalah dari mereka yang baru menggunakan lc terutamanya lc v2.. dan ada juga dari lc v1.. ada yang mengatakan mcm mana nak up lagi kelajuan dari hanya menunjukkan kelajuan 110kmh - 120kmh (v2) or 140kmh (v1).. ke lebih tinggi.. 

Persoalan begini sebenarnya sudah lama ditanya dari awal keluaran lc lagi.. macam kes saya dan rakan2.. kami kebanyakkan adalah generasi lc v1 batch ke-2.. rata2 kami menggunakan model ES dan sudah tentu lc kami hanya setakat 140kmh (v1) std kilang... nak laju lagi tp tanak usik la.. sebab sayang la sgt aduhai nye pun.. jawabnya kami kena naik ke genting sempah hiway karak tu dan turun ke gombak dgn meroket sentiasa sepanjang hiway.. mmg dapat la tgk meter tu melentok kat nombor 180kmh.. pastu da sampai bawah.. hmm std 140kmh mcm tu je lah.. puas? puas sekejap je.. 

Disebabkan generasi lc v1 pada ketika itu boleh dikatakan kalau didalam komuniti lc boleh la dkira dengan jari brapa kerat yang modi2.. sikit sangat.. kalau ada pun yang modi bila ditanya macam nak tak nak je bagi jawapan.. semua mcm menyorok atau tanak berkongsi.. itu belum lagi yang tunjuk pandai bukan-bukan.. maka alamatnya saya dan rakan-rakan terpaksa cari penyelesaian sendiri... ubahsuai je lah... bedal je... dengan berdasarkan pengalaman jd mat rempit dulu2 (hahaha) maka saya dan kawan2 modi je la berpandukan dari cakap2 org dan cakap2 pomen.. apa benda kena beli apa benda kena buat... ade yang menjadi ada yang tak..

Persoalan 
Macam mana nak lajukan lc std tanpa bukak enjin?
Apa benda nak kena beli untuk tujuan tu?

Ada 3 style yang anda boleh buat untuk bagi lc std jd laju sedkit dari kelajuan biasa... ya mmg banyak cara.. tp masih mengekalkan keadaan standard tu atau mengekalkan part2 standard... nampak sama tapi ada beza kat situ.. ramai orang mcm2 style.. tp realitinya mmg dah ada org buat apa yang akan diceritakan...

So apa nak kena buat dan apa part nak kena beli? Dibawah ni adalah Style yang berbeza2 org buat utk lc std or kekalkan part std.. ini berdasarkan pemerhatian.. selalunya memberikan hasil yang berbeza2.. ada yang bergantung kepada part dan selebihnya nasib... 

Style 1
V1- Exzost, Spoket set 
V2- Exzost, Spoket set, 

Style 2 -
V1- Exzost, Spoket set, Carburator, 
V2- Exzost, Spoket set, Carburator, 

Style 3 -
V1- Exzost, Spoket set, Carburator, Camshaft, Cdi
V2- Exzost, Spoket set, Carburator, Camshaft, Cdi

Style 4 - (yang ni memaaanngg tak ramai yg buat)
V1- Exzost, Spoket set, Carburator, Camshaft, Cdi, Port & Polish, Gear 4 21T

Anda boleh tengok senarai diatas mempunyai perbezaan yang ketara antara satu sama lain.. makin tinggi level makin ade je part bertambah..  saya cuba beri penjelasan mudah disini.. 

Style 1
Exhaust
Exzost apa yang anda nak pilih.. pilih  exzost bentuk mcm STANDARD tapi performance siries.. bermakna exzost yg racing tp dalam bentuk std.. OK? Ok ada yang tanya jenis ape? CJ Ipoh, Ahau, ABM, Nob1 dan mcm2 lagi brand.. termasuk la yang antar modi exzost std ori lc bg jd racing.. dan yoshimura exzost yang popular tu.. walaupun cutting mcm exzost perang tp target nya adalah utk std.. maka sesuai jugak.. ada yang tanya takleh ke pakai yg perang mcm cubprix? boleh tapi sebenarnya tak sesuai.. kompilasi jangka panjang adalah valve bengkok atau bocor.. 


exzost ahau cutting std
cjipoh exzost
Yoshimura exzost credit to emir lcbc
Nob1 titanium dan Nob1 Silent siries
Spoket Ratio
Spoket ratio pula apa yang sesuai utk lc std.. pengalaman saya pada ketika cuba main mcm ni adalah 15-37 adalah terbaik bg motor saya... motor korang, saya x leh janji ia leh jd terbaik.. maka anda kena cuba sendiri mana spoket ratio yang betul2 sesuai dan puas hati.. benda ni subjektif.. sebab ia memberi kesan berbeza mengambil kira berat, cara bawak, dan jalanraya. So anda kena cuba sedikit demi sedikit.. rantai nak rasa ringan paka 415 or 420 la.. tp kalau yang berat lebih 70kg better pakai 428 je lah.. takut rantai stress dan cepat rosak.. dibawah ini adalah spoket ratio yang telah diguna pakai oleh kebanyakkan user lc.. buat ujian anda sendiri berdasarkan list dibawah

SPOKET DEPAN / BELAKANG = ratio (depan bahagi ke belakang)
HIJAU - LEBIH KEPADA TOPSPEED
MERAH LEBIH KEPADA PICKUP

16 35 = 2.19
16 36 = 2.25
16 37 = 2.31
15 35 = 2.33
16 38 = 2.38
15 36 = 2.4
16 39 = 2.44
15 37 = 2.47
16 40 = 2.5
14 35 = 2.5
15 38 = 2.53
16 41 = 2.56
14 36 = 2.57

15 39 = 2.6 Stock gear ratio

16 42 = 2.63
14 37 = 2.64
15 40 = 2.67
16 43 = 2.69
14 38 = 2.71
15 41 = 2.73
16 44 = 2.75
14 39 = 2.79
15 42 = 2.8
16 45 = 2.81
14 40 = 2.86
15 43 = 2.87
16 46 = 2.88
14 41 = 2.93
15 44 = 2.93
15 45 = 3
14 42 = 3
15 46 = 3.07
14 43 = 3.07
14 44 = 3.14
14 45 = 3.21
14 46 = 3.29

credit kepada T135 & MBC

Style 2 + 1
Carburator
Tambahan carburator... pada lc v1 boleh dikekalkan carb asal kalau nak la.. tp v2 better tukar.. soalan kenapa v1 takyah tukar kalau nak tp kenapa v2 better tukar? sebab carburator v1 lebih bagus dari v2 yang guna sistem diafram.. topik pasal carb diafram akan diceritakan dalam bab carb nnt..tp apa pun.. bg saya carb v1 tetap ada kelebihannya tersendiri.. dgn sistem TPS yang mengawal powerjet didalam carb ini ada kelasnya tersendiri..  v2 pun ada jugak tps dan powerjet tu.. tp masalah diafram ni aduyai.. 

Pada yang nak cuba carb lain pun boleh.. kadang kala ia lebih bagus.. jgn besor2 sgt dah le.. biasa 24mm or 26mm je..  carb rxz.. 125z.. pwk. pe.. uma racing... so korang leh pilih je mana nak pakai.. pasal tuning kena bawak ke pomen lah.. insyallah boleh dpt tune tu.. elok ke bengkel cup prix je.. tp upah le mencanak.. kalau anda mmg jenis boleh tuning sendiri.. so try tuning sendiri.. yang tak tau.. better ke bengkel.. ha sebelum tu.. better exzost da ready.. baru complete nak setting

Style 3 + 2 + 1
Camshaft
jenis apa yang sesuai... low cam je la sesuai utk std.. sebab apa sesuai.. sebab bonggol low cam taklah tinggi mcm hicam... cuma bukaan naya lama.. dan kata tanak bukak enjn kan? so ni pilihannya.... kalau nak masuk hicam kena bukak lak headblock tu... so low cam takyah nak bukak head block tu.. cuma keluarkan cam lama masuk je cam baru.. dan setupkan balik teppet tu.. bg yang memlih cara ni mmg akan terasa perubahan tu.. selalunya akan terasa pada top speed..  apa2 pun rujuk semula topik Camshaft

CDI
yeah.. baru masuk CDI kenapa skarang baru masukkan cdi.. kenapa x awal2 lagi cdi.. cdi pada standard takde rasa sgt pun kalau masuk awal2.. cuma bila da masuk camshaft baru masuk cdi.. kalau korang nak masukkan masa style 1 dan 2 pun xde masalah.. sebab kadang kala rpm dibawah 9k pun speed leh dapat lebih dgn kuasa yg jana melalui perubahan yang dibuat.. kalau betul terasa cut masa speed memuncak.. yang tu maknaya kena tukar la cdi.. so cdi hanya utk lepas cut off je.. takde kelebihan lebih pada pengapian, sebab  kemungkinan besar tak main advance retard pada cam tu... 

Style 4 + 3 + 2 + 1
ok style yang ni adalah menjurus ke arah std modi sebenarnya.. tapi disebabkan ada sesetengah orang dia still nak pakai blok std tu maka tak masuk la lagi dalam kumpulan std modi.. ni geng atas pagar je ni style ni.. yg korang buat ni std usik hahahahaha... apa pun ade ke org buat mcm ni.. ade.. kebiasaanya sebab lc diorang jem... blok rosak ke.. rod tangkap ke.. jem lain2 ke.. kena bukak dan turun enjin.. std kalau jem kebanyakkan sebab tak jaga minyak enjin je.. itu je.. kalau jaga elok la sentiasa.. dan jem sebab pakai oil filter tak original.. ni pun punca gak std jd jem yg pelik2... 

Port & Polish
kaedah port n polish adalah satu skill yang mana kita besarkan sedikit bahagian intake, inlet dan oulet head dan tiang carb tu utk bernafas dgn lebih lega dan bagus..ia utk berikan kelancaran kemasukkan minyak dan keluarkan exzost secara lebih licin dari kebiasaan... kaedah ni kalau enjin std buang stakat 0.5mm je dan polish.. dah cukup.. x perlu banyak2.. sebab block masih std lg.. 


contoh gear 4
Gear 4 
gear 4 21T.. ni adalah pelesit naharooom no 1 kalau lc std usik2 ni masuk benda ni.. ade kes bila tgk std je.. main exzost je.. tp pegi mcm haram jay.. mmg bengang ngan lc mcm ni.. lain mcm lajunya.. padahal usik tak banyak.. memasukkan gear 4 akhir lebih rendah bermakna speed dilepaskan ngan lebih laju pusingan dr std.. tp masalah nak masuk benda ni kena turun enjin seketul tu.. ada brans? hehe.. selalunya dema yg buat mcm ni adalah org yg jem rod.. alang2 terburai masuk la pelesit ni.. tu ok lagi masuk gear 4 je.. kena yang masuk 3 dan 4.. lagi mcm harem.. 



So macam mana?
hah mcm mana? nak try ke tak..?? style di atas adalah salah satu cara mod tanpa bukak enjin.. plug n play.. bermakna konfigurasi enjin std masih lagi DARA la.. raba2 luar je kan ... hahahahaahaaha.. kecuali skill style 4 tu lah.. agak keterlaluan la sket.. tp adeeeerr org buat mcm tu.. so result mcm mana.. aku x brani nak jamin lah korang buat mcm ni naik brapa km punyer pegi kat jarum meter motor korang tu.. tp ade la peningkatan dr std kilang... selalu mainan terakhir adalah spoket ratio je selepas usik semua... so kalau korang rasa sayang ngan enjin std korang tu.. maka ini la caranya... dari membaraikan enjin terus kan? cuba dulu bermain sedikit demi sedikit.. dan paham cara kita modi.. dan mcm mana nak jaga bila da buat mcm ni.. baru betul... so selamat mencubalah.. ape2 hal.. komen.. 

Taknak buat mcm ni ke? hehehehe - gambar sekadar hiasan

228 comments:

  1. bro nk tnye sikit gear 3 sesuai msk brpe kat motor std

    ReplyDelete
    Replies
    1. gear 3 std da cukup bagus bro.. tak perlu tukar pun dan kebanyakkan yang main gear x usik pun gear 3 std.. melainkan tukar 4 je atau tukar 1 2 dan 4 terus

      Delete
    2. kalau potong gear box stdt mcm ner bro

      Delete
    3. potong gear nak bg ringan je.. bukan lajak top speed.. kira top cepat sampai.. tp belum tentu top dpt lebih mcm sebelum potong

      Delete
  2. bro .. boleh x kau cerita skit psl magnito ?? sbab aku ade dngar dri membe klu psang magnito ni , moto jdi laju skit ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya x berkesempatan nak guna dan rasa mcm mana pakai part ni.. tp ada beberapa kenalan penah guna... nnt saya cuba terangkan fungsi magnito ni melalui perbincangan dengan diorang

      Delete
  3. Replies
    1. kebiasaan nya kalau standard turun 0.2 - 0.3 point je..

      Delete
    2. Utk gear 5 5speed ni, gigi OEM brape, n seeloknya tkar gigi brapa, utk modifikasi tahap standat ni ja.

      Delete
    3. bro,standard spocket 5speed ko saiz bape?lc v2 aku guna 14-40,skrg pakai spocket 16-39..tp rs mcm ada kurg skit dr segi top..pe pendapat bro blaze?saiz pe yg paling sesuai..tq

      Delete
    4. sebenarnya elok pakai depan 15 atau 16 utk main top.. kalau pakai 14 enjin nak kena keje lebih sebab nak pusingkan spoket depan yg kecik tu.. kalau 15 or 16 radius besar dan kurang beban.. kalau nak pasang 16 tu mungkin x lepas bg yg guna rantai 428.. 15 lepas je mcm biasa.. kalau nak main depan 16 pakai rantai 415...

      15 39 = 2.6 Stock gear ratio

      16 35 = 2.19
      16 36 = 2.25
      16 37 = 2.31
      15 35 = 2.33
      16 38 = 2.38
      15 36 = 2.4 <-----
      16 39 = 2.44 <-----
      15 37 = 2.47 <-----
      16 40 = 2.5 <-----
      14 35 = 2.5
      15 38 = 2.53 <-----
      16 41 = 2.56 <-----
      14 36 = 2.57

      bahagian yg saya tandakan adalah sesuai utk dicuba, sebab jatuh point 2 mata je.. kalau lebih enjin mungkin tak larat nak bk lg bg lc std la.. cuba dulu

      *sorry lambat balas.. agak bz kebelakangan ini

      Delete
    5. tq bro,sy akn cuba tukar rantai saiz 415 saiz 16 39..xsabar tgu post yg terbaru,byk ilmu dpt diperolehi..hehe..

      Delete
    6. kalau gear box potong biase di org potong 1,2dan 4 ke. . . . agak2 mcm ner top dia g

      Delete
  4. Pencerahan yang sangat mudah difahami, bagus..... I like...

    ReplyDelete
  5. Kalau nak masuk carb V1 kat V2...ada modi ape2 tak ke plug n play?

    Main dan Pilot still std ke? :-)

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Sory nyampuk, skdar brkgsi, nak tkar carb v1 kna tkar throttle cble n throttle skali klu x slap, sbb :2 gna 2 cble.

      Delete
  7. salam bro. dah lama tak menjenguk-jenguk. rindu plak kat blog bro. hehe. ok persoalan nak diutara-selatankan kali ni psl lc GP edition. tak ada beza langsung ke dengan model biasa dari segi performance?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama je bro.. design je lain.. ni semua nak kasi laris je.. mcm2 keluaran keluar

      Delete
    2. lc gp edition yg kaler putih ni setting karburetor rendah & saiz spocket plk xsama dgn lc v2 5speed..ni dari perbandingan yg sy wat dgn lc 5speed sy dgn lc gp baru pakcik sy..top blh lari smpi 140++ hny tukar cdi yamaha siam shj..huhuhu..

      Delete
    3. serius? kalau dipikirkan tak kan saje tukar cover set je. setting barang mesti ada lain sikit. cdi yamaha siam mana boleh dapat bro?

      Delete
    4. Serius bro,mmg setting lain skit..tp sakit la klu pg2 nak start enjin,mmg kna tarik choke..klu x mmg ssh skit nk hidup..cdi aritu beli kt kedai spare part motor area banting,rm 90 klu xsilap..xbyk yg aku jmp kedai spare part utk motor,biasa kete je byk..cdi lain pun ok,asalkan xde cut off..BRT paling elok..

      Delete
    5. 140kmh tu ko belasah highway mana bro, cer citer, lain jalan lain top speednya, lain angin lain jgk topnya. 120kmh lc stendet tu top speed purata ja, bkn xle pegi lebih walau tanpa cdi sekalipun. 140kmh tu dh kira setaraf dgn top FZ dah. pd pndapat sy BRT bukanlah plg elok tp plg ramai bdk2 beli.

      Delete
    6. hohoho... mcm spec extreme spirit je nih... adakah gear box racing yamaha factory? nak kena selidik lebih dalam nih

      Delete
    7. memang betul BRT terlalu ramai yang beli CDI ni. tapi sejauh mana kebolehannya masih lagi belum diketahui. Yamaha LC135 ES GP Edition ni terhad 2000 unit saja pengeluarannya. tapi kalau hanya setakat cover set limited edition memang tak berbaloi. tapi kalau macam bro mahfuz kata setting ada lain sikit memang berbaloi. apa pendapat bro blaze?

      Delete
    8. PLUS,dari bkt raja ke kl..biasa kt lane kanan je nk cpt smpi kl..bro blaze kna selidik gear box 2,mane tau racing ke..blh la start cari part2 lc gp plk..hehehe

      Delete
    9. betul tu. nak tau jugak pasal motor 'RARE' ni. dah boleh la tubuhkan team penyelidik yamaha LC135 untuk kegunaan bersama

      Delete
    10. bang sye pkai lc baru .lc baru sye boley naik top speed dia 130 jew.. kalau sye nk buat top speed pergi mencanak 140-150 cume tukar cdi boley kew??? nk kene guna kn cdi ape?? tahan kew enjin kalau mengguna kn cdi modified

      Delete
  8. Bro Blaze, Bila nk msk part carburator nim. hahaha nk tanya, Carb ape y elok Utk LC 5Speed, Carb OEM Belang Bole Msk dop, bgtu jga Con Rod Belang ngam ak? n cer bg idea Cam&spring ape y seswai. kt bwah ni seting Super kapcai sy.

    Modifikasi 135LC 5 Speed ES Clutch
    -Exhaust = Nob1 Cutting Standard
    -Spoket = SSS 15 38@37
    -CDI = Rextor Adjustable
    -Air Filter = BMC
    -Plug Coil = Faito
    -Plug = NGK G Power Platinum Alloy

    Coming....
    -Carburator = OEM 150 Belang
    -Cam&Spring = ?
    -Block = OEM 150 FZ DiAsil
    -Con Rod = OEM 150 Belang

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. bz ngan keje ni bro.. aduhai sabar2..

      -carb tu mana2 jenis pun leh dimasukkan selagi boleh masuk la.. tp nak setting tu yg kena buat sampai dapat..

      -hohoho ubah suai con rod belang ye.. byk benda tu nak kena buat bro.. modal pun besar tu.. saya rasa baik bro bertanya kepada org yg bg idea tu.. hehe

      -cam kebanyakkan org pakai cms, ikk, hi speed and mcm2 lagi.. spring valve lak tkr n mcm2.. bukak topik spring valve utk more info

      Delete
    2. oret, part carburator xmsk lg, terpaksala sy tnya kt sini memandangkn ad cerita sket psl carb kt sini, utk membolehkan sy tukar carburator, ape lg brg sampingan y sy perlu tkar?

      Delete
    3. Conrod tu projek lg 2tahun, setelah conrod asal ni goyang, sekali dgn tu nk tkarla gear 5 skali, gigi brape y bagus eh, xprnah cuba pn psl nim. carb tu ape lg nk kene tkar eh?

      Delete
    4. hoh, oret, carburator ni kalo nak tukar kena tkar skali dgn ape lg ek?

      Delete
    5. info baru,td br tgk kt bgkel..amik racing gear set je bro..
      1ST - 32T
      2ND - 29T
      5TH - 25T
      rasanye hrga dlm rm160 b4 less..
      ni baru la pelesit sejati..hehe

      Delete
    6. 160 ni belum psg lg bro, upah die besar utk psg benda nim.

      Delete
  9. salam...bro skrang ak pakai block moto 62mm, racing clutch plate, cdi racing, cable plug uma racing, ngn ekjos racing, so ratio sproket ape yg ssuai tok digunakan bg up topspeed..?skrang leh pegi 170km/h je..xleh nk out meter ar..

    ReplyDelete
  10. bro ak nk crik ekzos ahau cutting std tu.. kt mne bleh dpt??

    ReplyDelete
    Replies
    1. exzost tu dgr kata da susah la plak nak dapat.. cuba cari kat sck shah alam tgk mcm mana..

      Delete
    2. baik bro putera cr nob1 silent sports MB,cutting standard siap blh sarung cover ekzos ori lg..klu xnak bising,balut ngn fiber..hehe

      Delete
  11. Bro Blaze, any idea, tmpt y pandai setting carburator. mtk share kordinat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya biasa setting ngan kawan2 je.. kebanyakkan kedai motor boleh buat.. tgk lokasi bro lah... kalau lembah kelang leh try kat ah hong motor or utm racing.. kalaus shah alam leh try maju motor or sck.. better amik kedai yg mmg modi motor sebab diorang lebih paham sebab apa kita pakai apa yg kita buat.. kedai biasa bukan x boleh.. nnt dema gelak la komplen la.. mcm haremm

      Delete
    2. Saya area Shah Alam, utk confirmation, ni ka kedai dia? n bro tlg bg alamat utm racing, rasa tringin nk gi situ tp tatau alamat plk.

      Motor Maju
      No. 9 Jln Cetak 16/3 Seksyen 16 40000 Shah Alam Selangor
      Shah Alam, Selangor 40000
      Malaysia
      tel: +60 603-55108036

      SCK MOTOR SDN. BHD.
      Address: 24, Jalan Pedoman 25/88, Taman Sri Muda, Shah Alam, Selangor, 40000
      Phone number: +60 (0)3 6259-7355

      Delete
    3. alamat atas tu betul la tu

      UTM Racing
      No. 14, Jalan Gombak,
      53000 Kuala Lumpur
      (seberang jalan belah tepi balai polis setapak, sederet ngan Tymen Airbrush)

      Delete
    4. kedai y memang modi motor tu kat mana, sy duk area shah alam

      Delete
    5. salam bro blaze.. sorry menyampuk sikit. hehe. nak tny nie, kedai2 yg modi moto nie ade tak dkt area sepang or nilai. kalau bro tau la.. :)

      Delete
  12. bro kalu moto lc klac 1st model nk kene modi ape kasi out meter, moto sy pun buat untuk long distace dr melaka ke selangor, igt nk cocok rr..hehehe..stakat ne meter paling tinggi boleh smpai 180 jew..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wooo da 180kmh.. nak laju lagi.. cucuk rr tu byk keje gak bro nak buat hehe.. bro da ready ke nak melayan karenah enjin modi yg manja penjagaan nih hehe..

      Delete
    2. hehe kene bersedia jugak la kan..skrang ne pun moto dh kuar asap putih sikit so mmg rasa nk buat balik la..ingatkan nk pakai block seramik saiz 62, low cam, pas tu caburetor tkar dalam je, head port n polish, ok x buat long distance dr melake ke kl..??tengs bro, jasamu dikenang..hehe

      Delete
  13. salam bro blaze,sy bercadang nk tukar blok X1R 62mm,valve spring racing,carburator 28mm..adakah blok X1R ni tahan lasak?sbb sy dpt harga siap psg & setting rm480(blh nego lg)..mntk pendapat dari bro..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro, brape cost y dh spend utk carb original keihin 28 tu? n kalo tukar carb kena tkar skali dgn ap lg?

      Delete
    2. carb rm210 siap psg..biasa complete set trus bro.. blok,camshaft,carb,ekzos,cdi,valve spring..alang2 dh bkk enjin,port & polish head,pastu besarkan sikit lubang ekzos 2..sy aritu tukar cdi,ekzos,spocket,camshaft..blok xtukar lg,ble gear 5 je trus lemau..rs klu tkr camshaft utk lc 4speed je sesuai..

      Delete
    3. maaf,lupa nak bgtau..sy tukar skali clutch plate & clutch spring..ketatkan handle skali,klu x cnfirm goyang nnt..tyar kna besar utk kestabilan semasa menunggang & lap..hehe

      Delete
    4. carb tkar kat mana? camshaft xde efek ek, lc 5speed.

      Delete
    5. P&E Bikers,sy tukar di branch Teluk Pulai..efek pd camshaft sy xpasti lg,sbb wat ms ni xde masalah lg..tp pas tukar,nak naik 100kmj 2 sakit skit la..tp ble dh seminggu tkr carb & camshaft,motor rasa ringan pd gear 3,4,5..

      Delete
    6. *Y&E Bikers..
      Bro Blaze,sekadar ingin berkongsi pengalaman.
      -moto baru abs pantang,xjadi pki 62mm..guna blok 60mm je..
      -alhamdulillah,moto skrg pickup terbaik & ringan..bwk atas 130,stabil & xgoyang..full throttle je xtry lg..hehe
      -cme 1 je mslh,rs mcm semput skit ble laju..pendapat sy maybe sbb guna carb standard,myk xsupport..hehe..
      -ekzos sy sumbat fiber byk2 bg bunyi padat & senyap..
      -enjin bunyi skrg ni,maybe tepet sbb bunyi tik3,kuat lak 2..hampir kantoi smlm ngn jpj..

      Bro Blaze,de cadangan & cara x untuk bg enjin ni syp blk?
      pertolongan dari bro amat diperlukan..hehe

      Delete
  14. bro blaze, nk tanya..saya baru beli lc v2, tp x berkenan dgn bunyi ekzos. soalannya, kalau tukar ekzos dgn spoket set SAHAJA tanpa usik bnda lain, jangka panjang x effect enjin ke (rosak, x sedap dan sbgnya)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekzos ngn spocket xmemberi ape22 kesan pd enjin..cme seelok2 nya bg abs pantang br tukar bnd2 ni..hehe

      Delete
  15. brooo... nak tnya laa lc 2006 block fz,cdi,cam thai spket 15-35 tapi boleh pgii 180kmh je.. tu pon kne super goo goo bru bolehhh.... mcm mana nak bg ketok miter erk... tolongggg... bulan dpn nak pnjat shah alam to langkawi...

    ReplyDelete
  16. salam..sy da tuka carb v1 masuk v2..exhaust pn dah tuka..cutting std modi..knp moto kua asap putih??kalau dibiarkan ade kesan sampingan x??help pls

    ReplyDelete
    Replies
    1. asap putih kalo xsalah msalah myk itam bocor, kalo asap itam tu ad petrol bcor. kalo xsilap lar, y ptg mmg ade msalah, kui3

      Delete
    2. Askum bro sya pkai v2 4speed skrg ni motor stnd lg just main ekzos ahau,cdi brt&sproket 15-36 p cle g jgk..rsa cm sma jer..klu sya tkr fz block stnd gn cam agak2 meter blh cecah brapa erk..tunjuk ajar ku sifu...

      Delete
  17. tp moto sy baru pki 3 bulan..xkn da bocor sana sini??kalau pg kedai yg sy bli motor dulu tu dia.nk layan x??sedihnye :(

    ReplyDelete
  18. bro motor tuk wave 125 x xde kew buat review pasal2 modi heheheheh

    ReplyDelete
  19. sy da tuka exzoz focus racing cutting std..tp skrg tepet ade bnyi sikit..mmg normal ke??nk biakan atau sebaliknya??help pls..trimas..

    assalamualaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. aik,xkan tukar ekzos je tepet blh bunyi?moto bro dh modi ke?

      Delete
  20. belum..std..br pki 3 bulan..org kata tepet bunyi sbb tuka exzoz

    ReplyDelete
  21. ler...awl2 dlu sy tukar ekzos besar gak..tp rsnye xpenah pun bunyi tepet..try tny bgkel2 @ senang cite g pusat servis yamaha terus..

    ReplyDelete
  22. Bro tumpang tanya motor lc saya bila topspeed jeh 140 kena main gear 3 jeh kalau masuk gear 4 terus kena tinggal dengan wave 125 tolong ye bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. moto bro dh modi ke?bro cbe main spocket..saiz xbetul 2,dlu pun sy penah jd g2 gak..gear 5 trus drop mendadak..

      Delete
  23. Salam bro..sy nk tnya cket..ade ape2 kesan negative tk klu kita juz tukar cdi jer??tpi yg leb tk usik..sy.guna lc es 5 speed gp edition 2012..

    ReplyDelete
  24. biase mj and pj carb atdt lay diorg pkai pe saiz bro

    ReplyDelete
  25. Salam kawan2..nk tnya klau nk tukar cam mcm bro blaze cita kt ats tu kn..brapa degree ngan lift yg sesuai ek..blok ngn piston 54mm je..so agk2 cam yg mcm mna ok? Tq~

    ReplyDelete
  26. salam kawan2...sye hri bru tkar carb untuk lc v2..tp mslhnya skrang ssh nk start..kna main choke dlu bru la dpt start..n mse jln 2 kdang2 ade rsa nk semput kdang x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam minyak terlebih je..hehehe

      Delete
    2. so mcm mne ek?...nk g anta kt pomen tu blik ke..

      Delete
    3. bro area mane?ms bli karb 2,pomen xset jetting blk ke?karb jenis pe 2?

      Delete
  27. sye nie duk kuching..dh jmpa pomen tu blik..die adjust sensor tps tu..ader ok ckit la..tgok esok cmner..lgi stu pomen tu ckap yang pipe ekzos 2 kecik sngat..angin mcm sendat nk kuar..sye gna ekzos double silencer..carb gna carb dr lc v1..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunye karb ni wat lay n set mj&pj blk..ekzos 2 buang silencer,stopper pun buang gak..bg angin lawas..sumbat fiber putih brand apido klu xnak bising..air filter klu blh gn uma racing @ trumpet mcm rxz 2..sekadar pendapat shj,selamat mcuba..

      Delete
    2. Akhirnya bro brtukar kpd karb yg asl..n guna ekzos cutting standard..pickup trasa..1st n last la gna karb tu..pomen tu nmpak jer cmtau..tp mcm tu gak..xder prubahan..

      Delete
  28. salam bro, klu masuk carb 28mm n ekzos nob1 silent sport yg hijau tu ok x? spocket 15-38. mohon pendapat otai blaze.

    ReplyDelete
  29. salam bro ..sy berat 80kg .. sy pkai lc v2 ss ..sproket 15-37 ,enjin masih standerd lg..skrg top dpt 140km ja.niat di hati nk buat mcm bro kata tu .kalau sy tukar carb lc v1 ,exzos cutting stndard abm racing,cdi oren thai/cdi 1st model,low cam cms agak bpe rege harga smua nih .. and 1 more ,ada kesan dkt enjin x kalau modi cmni dn bunyi tepet slpas masukkan cam tu dianggap biasa or wht .. mohon beri tunjuk ajar ..sy lcians dri penang :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Top 140?dahsyat 2,jarang dgr v2 dpt 140 klu standard..carb v1 rm305,ekzos abm rm215,cdi oren rm140,low cam cms xpasti..tepet bunyi la skit,tp mntk la pomen adjust tepet 2..dgr cite pomen penang power..lebih2 lg setting RR,senang2 je outmeter..hehehe..

      Delete
    2. Fuhhh smpai sna tau pomen penang power setting RR..1 tmpat ngn sy pomen tu tp hmpeh lyan 2 stroke ja 4 stroke xnk buat x best power mcam 2 stroke..

      Delete
  30. aa top dpt 140 tu pon da super abes ats highway .jalan biasa 120 je.thx for da info.

    ReplyDelete
  31. bro kalau guna lc demak nak laju camner ne?

    ReplyDelete
  32. salam bro..macam mana cara nk buat mj pj kt carb lc 135 standart?

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. salam bro blaze .saya pakai lc gp 2012 punya .heran betul sebab top saya cuma 120 je .motor std lagi .tak sentuh apa apa lagi .berat saya 50kg je .spoket berapa yang sesuai untuk saya tukar ye? naik 140 pun jadi la . :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. turun belakang 1-2 mata..jgn sentuh depan

      Delete
  35. salam bro blaze kalau nak starder modi bape ek kos diee... Posmen mane terbaik area kl

    ReplyDelete
  36. salam bro,moto sy lc v2 5 speed,sy dah buat standard modi,cdi,block,kaburator,cam, tp mcm xlaju je dpt g 140km/j je...sprocket ape yg sesuai utk long distance nk dpt top yg maxima...

    ReplyDelete
  37. salam bro... nk tnya sikit... kalu aku pkai exzost stndrt modi + cdi RACING BEE + sprocket 15-37 ok x bro?? skang moto aku standart kilang v1 ats hiway jln straigt xde bukit leh p 160km/h.. lps aku tukar yg ats 2 agak2 bleh smpai 180 cpt sikit x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tp skang aku mmg pkai sprocket 15-37 da..

      Delete
  38. salam bro... sy pengguna lc first model... dlu top speed blh dptt 160 wlaupun naik dua org... skrg nk naik 130 pon skit.. mcm mne nie?? sy nmpk prubhan nie time lpas excident ari tu.. excident ringan2 je tp motor kuat gk la jatuh... mohon penjelasan bro2 sekalian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. better pas accident aritu g check sume..takut ms jatuh 2 piston berlanggar ngn dinding blok,xpun valve bocor ke,timing chain de masalah..myk mkn kuat x?pas jatuh 2 de rs enjin mcm gegar x?bunyi2 ke?

      Delete
    2. bunyi kt enjin cm plik cket.... minyak byk gk ar mkn....

      Delete
    3. klu valve bcor byk x kos repairnye??? klu overhoul enjin trus blh x??/

      Delete
    4. kos overhaul xtentu bro..ada yg rm1.5k,rm1.8k..ada gak bgkel yg tekan smpi >2k..tp klu nk bwh rm1k,blh buat di tmpt sy di area bandar parklands,klang..sebelum overhaul ktorg akn test dulu moto,kemudian pastikan punca kerosakan baru ktorg akan turun enjin sume..

      Delete
  39. bro bole tk nk gune style 2 tp tambah cdi??

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh,xde masalah pun..buang cut off je

      Delete
    2. Tp ad orang kate kene pakai cdi thailand sebab tkde cut off.... batter pkai yg mane bro

      Delete
  40. salam bro..

    nk tanya skit, sy ni baru nk berkecimpung dlm lc es v2 ni.. dulu main scooter x hengat pnye.
    skrg ni dh pikir nk pkai moto biasa wat p keja je..

    cadang nk pkai tayar besar skit kt blakang 110.70.17 ..
    so, soalan nye, spoket saiz apa yg sesuai untuk top speed tayar ni, yg x membebankan sgt..
    sy dgr, lc yg untuk 5 gear ni lain skit ratio nye..

    cadangan skit bro..
    tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tayar dpn pun tukar gak..80/90..sy pun guna tayar belakng saiz 110/70 gak sebelum ni..spoket paling sesuai turun 1mata belakang..i2 pun kalau semua standard..

      Delete
  41. salam bro sye nk tnye. antara blok x1r n blok shark 63mm mana lgi bgus n tahan lama??
    n ape pantang nye utk permulaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada spe2 yang boleh beri cadangan atau nasihat??saya perlukan dengan kadar segera nasihat anda

      Delete
    2. pki blok shark je..sy guna blok shark 63mm fz & conrod fz.head skim n korek lubang ekzos & myk,camshaft cms modified bonggol..mmg kuat blok 2..sy pantang selama sebulan..1st week 60kmj,2nd week 70kmj,3rd week 80kmj,4th week 85kmj..yg penting jgn tarik rpm..ms pantang sy guna ron97 & myk hitam tukar 2 minggu skali sbb akan ada serpihan2 besi halus dlm enjin..lepas pantang wat top overhaul cuci piston,valve & setting tepet skali..

      Delete
    3. bro sy nk tnye sikit...sy gne blok 60mm,cdi brt,cam dgn exzos ape sesuai nk pkai bro

      Delete
  42. assalamualaikum bro blaze
    saya pengguna lc135 es,meter menjangkau lebih dari 13000
    nak tanye sikit macam mane kesesuaian rantai untuk spocket jenis RKM size 15-37
    mintak bro balze bagi cadangan sesuai

    ReplyDelete
  43. bro aku tak paham sangat pasal ratio spoket ni ..
    bole terangkan lebih lanjut tak..
    cara nak pilih yang mane sesuai nak gune ..?

    ReplyDelete
  44. Salam bro...aku ada lc es 5 speed...std semua..kalau tukar kaburator rxz..ada masalah x?xmau laju2 sgt nak kepuasan sikit ja...dari segi mainjet dgn pilotjet bolh suggest x nk pakai saiz berapa?sporket pakai 15 37 la ni...newbie bertanya harap membantu...

    ReplyDelete
  45. Bro nak tanya, kalau 135lc first model std pasang focus racing exhaust ada keburukan tak ?

    ReplyDelete
  46. Bro Mahfuz Creative

    Bengkal motor kat mana. Tlng email kan saya contact dan alamat bengkel kat bbassa2004@yahoo.com

    Tq

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Bro blaze boleh x saye tukar spoket, camshaft dan cdi sahaje kat lc v2 dan ade x kemungkinn masasalh akan brlaku?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh nak tukar.. cam tu kena tgk juga apa jenis.. kalau nak kekal std pakai low cam.. kalau hi cam x sesuai... masalahnya low cam tak banyak pilihan selain dari faito..

      Delete
  49. klau pkai cdi brt , set spoket agak-2 pergi mencanak tak ? haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. cdi sahaja takkan menaikkan top speed

      Delete
    2. salah tu bro..sy pakai lc V2 4 speed hanya tukar manifold..saiz tayar depan 70/90 blkg 80/90 topnya dpt 120 jln rata dgn berat badan 90kg. Lepas je tukar tayar depan 90/80 blkg 80/90, meter dah berat..hanya 100kmh shj top jln rata..Then sy tukar cdi standard ke cdi Apido Racing 8 adjust.. dapat balik 1110-115 kmh.. Apido Racing okay gak pasal boleh adjust dari 0-8, tapi jgn set 8 tak sedap..terlampau high..set kurang sket iaitu 6 baru dpt dia pnya power..kira mcm setting karburator @ spoket juga lah..try and error..akhirnya dapati no.6 paling sesuai dgn sy.

      Delete
  50. sy da tukar cdi,ekzos tukar manifold,sproket 15 38....tada perubahan pada top speed, minyak saja yg bertambah penggunaan....hahahaha, myesal p tukar, hbs rm500 dgn benda tak berfaedah...baik guna standard ja, topspeed 120km/h... kepala batas,spu ke hospital p.pinang 2kali sehari kos minyak bru rm6.. skg da ubah topspeed sama 120km/h, minyak guna rm10...pickup ja lebih ckit...myesal pun tara guna....hahahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. exzost tkar maniflod je ke bro? dalaman tabung tu ade mod tak.. dalam tabung tu kalau ikut pomen area kl ni mmg kena ubah sket buang e stopper tu.. kalau x mod mmg baik takyah buat ape2 kat exzost tu

      Delete
  51. Lc sy standard.. Lc v1.. sy dah cukup puas hati dengan kelajuan nya.. Yang sy usik cuma sporket n filter kotak angin sy cabut.. set angin.. Sporket 15 36.. lc sy dah boleh pergi 170.. Masuk highway dah lentok 180..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jaga minyak enjin kalau dah boleh dapat keadaan mcm ni.. minyak enjin yang bagus dapat menjaga dan mengekalkan keadaan dalaman enjin tu

      Delete
    2. bro..meter ringan amat tu..cuba gi dyno test leh dpt bape? mungkin bro terpedaya ngan meter ringan tu..dan jgn terkejut silap haribulan ex5 biru potong motor bro dikala meter bro terpacak 180..??

      Delete
  52. assalam..saya punye lc beli akhir taun 2007..adakah ianya termasuk dlm 800 model rare tu? tapi nape top dapat 120-130 je(kalo tunduk 140)..mula2 beli dulu bole la 170 senang2 je..skrang ni pki sproket depan standard(tak pernah tuka sejak beli) belakang 38..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha susah nak cakap.. 800 pertama tu yg mulaaaaaa skali keluar.. means kalau masa keluar tu bro amik 2 3 minggu lepas secara rasminya dikeluarkan maka termasuk.. kalau kata 170 masa beli senang tu boleh kata termasuk.. kalau speed dah turun means enjin tu dah setting yang lari pada part2 tu.. mungkin sebab selalu merembat.. biasa la benda2 mcm ni...

      Delete
    2. tiada model rare 800 pun...Realitinya meter ringan dan berbeza2 ikut motor.. Kepada yg kata lc 1st model hanya tukar spoket dpt 180km/h...memang lawak lah bunyinye.. jangan terpedaya dgn jarum meter yg ringan tu..

      Delete
  53. SALAM NAK TNYE SIKIT NIE LC V2 5SPEED GEAR RATIO DYE BPE YG 25T TU ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1st: 2.833
      2nd: 1.875
      3rd: 1.429
      4th: 1.167
      5th: 0.963

      Delete
  54. salam,

    bro nak tanye ni, sy gune lc v1 blok 57 ceramic. cam ap yang sesuai untuk pasang skali kt moto ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya pendapat 4sen saye..low cam kot?

      Delete
  55. salam bro . saya nak tahu , saya pakai block x1r 62mm skang nie . saya main dengan rr saya boleh fight lagi , p bila da msuk gear 4 saya da tak dapat na fight ngn rr lg . . skng nie saya na tahu block bly pakai smpai bpe mm tanpa tukar head n kne pkai carb saiz bpe ?

    ReplyDelete
  56. Salam satu malaysia..

    Modi yamaha 135lc es gp 5s

    Block ceramic-62mm
    Cam-uma racing
    Cdi-brt imax smart click
    Cab-tzm ori kogyo
    Exhaust-standard modi monifu
    Coil api-apido racing
    Plug ngk racing type
    Spoket 16-38

    Kenapa top dpt 130km je?
    Cab nk setting mj/pj bpe?? Sbb plug lepas set jadi hitam legam..

    ReplyDelete
  57. assalamualaikum . engine standert lc135 topspeed die berape ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut luck moto masing2 la ade bole outmeter tros..kalo yg malang mcm aku ni 140 je lekat..hihihi

      Delete
    2. btol3..ikot luck..slalu 120 jelaa..klaw tkar cdi tuu..naek laa ckit

      Delete
    3. mana boleh motor yg sama spec nya (standard) kelajuannya boleh berbeza2 jauhnya.. terimalah hakikat bahawa JARUM METER RINGAN yg menjadi puncanya..

      Delete
  58. salam..bro sy pkai carb cat 26mm,pkai low cam,block 60 mm,spoket 36,15..cdi standart,ekzos stdart tp da modi skit(tukar minifold,pas tuh dlm ekzos da korek skit)..800m bley p 170 jew...cmna nk bg out mter bro? nk pkai wt long dstance,,,,cdi kne tkar x,spket kne trun lg ke?

    ReplyDelete
  59. Salam bro..
    Gua baru bejinak2 pakai lc ni..tp model baru punye..kecewa gua asyik makan asap je ngn moto lain..kalo nak modi lc std baru blh apply yg mcm dalam forum ni x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try tukar ekzos,n sproket
      Compem lc lama x leh mkn
      Bleh nek gi 130km/h,klu tunduk bleh gi 140,turun bukit 150,yg tu x leh nek da,haha

      Delete
    2. Lc lame lgi laju ngn lc bru la bro,,, same2 tnduk lc lame ley nek 180,,,men ekzoz ngn spoket jew,,125z std snang2 jew pintas

      Delete
  60. Aq nk jual mto lc gp edition.cover set biru.
    No plat : pkw
    Keluar:1.1.2013
    Rm6000,mto da abis byar

    ReplyDelete
  61. nk ty if blok63 cam uma carb uma 28mm cdi brt dual band berat badan 70..berapa size sprocket terbaik?skrg pakai 14/36 meraung gak la.

    ReplyDelete
  62. Salam penguna 135LC suma..ni nk mintak pndangan sikit pada yg dah lama guna LC ni..bg tips skit nk up grade top speed 135 LC es 5 Speed ni..jlan straight dpat 120km/j je,puas tunduk..klau bleh tips yg luaran je lah. Klau bab head blok syang lagi nk modi..ada tips..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuka ekzos ngan spoket bro..Bleh nek gi 130km/h,klu tunduk bleh gi 140,turun bukit 150,yg tu x leh nek da,haha

      Delete
    2. Spoket brape ssuai ngan brat bdan lbih krang 70kg..klau cdi bleh tmbah power dok..klau tank nk tukar minyak ron 97 kna brsih kn jgak ke,ke bleh cmpur je

      Delete
    3. senang je..buh minyak ron 97 dlm botol..bwak sekali gi jale2.. pastu bawak jee moto smpi minyak ron 95 habis dlm tank..buh minyak 97 dlm botol tadi..setel..harap membantu...

      Delete
  63. Salam sy pengguna 135lc es 5speed..bro blok standrd bleh x masuk cam fz.de perubahan x dr segi pickup n top.piston nk kena modi ke tuk masuk cam ni? Supaya x berlaga piston ngn cam.tlg bro n otai2 sume comment ckt...nobi lg ni..

    ReplyDelete
  64. beli super bike jer..ko duk merapu kat cini xdak guna motpr ko tetap slow..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala nanti la aku beli katana savana..tengah menanam anggur xde keje ni..

      Delete
  65. bro..nak tanya sikit ngn otai2 sini, saya bru jak ganti xzoz stndrd ngn xzoz LeoVince, adakah xzoz ni mmberi efect yang -ve pada enjin saya? saya guna xzoz ni sbb nak up sikit bunyi dia..bukan nak bagi laju la..hihi..nak bgi cantik2 n bgya sikit. tpi yg jdi persoalan saya, kesihatan mesin kesayangan saya ni sbb mesin saya ni vargin n sihat lagi. bawa pun slow2 je..bwa g kuliah n jalan dekat2 ja.harap dapat penjelasan dari shbt2 LC sekalian. (newbie lagi)...TQ.

    ReplyDelete
  66. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  67. Exzost, Spoket set,Camshaft, Cdi

    bro klaw kcaw yang nie sjeww boley kerr??

    ReplyDelete
  68. salam bro blaze..nk tnye..aku pkai 135lc v2 4speed semua dalam stndrt..motor boleh pegi max pn 115 je..ap yg perlu ditukar klau nk tmbah speed? ingat nk ambil style 1 je..ap cadangan bro tuk spoket ratio dgn exhaust?exhaust ap yg x sangkut dgn abg JPJ? maaf newbie..

    ReplyDelete
  69. aku lc v2 top dapat 140 je.. main spocket je..
    rider kena betul la

    ReplyDelete
    Replies
    1. V2 4S @ V2 ES...pkai spoket brape..saya pkai 4S

      Delete
  70. salam..betul ker lc v1 first model clutch tangan punyer senang2 je out meter sebab dah ade toyol dari kilang yamaha..? membe saye cakap la tapi saye xcaye sangat..

    ReplyDelete
  71. salam..moto saye lc v1(2007)..sume stended cuma bukak kotak angin..bila saya tarik full trotell gear 1 carb rase semput je..dan bila lepas trottel dlam keadaan laju(80 keatas) carb rase menarik2 semput gitu..adakah saya kene setting balik carb sebab buang kotak angin aritu xsetting carb pon..lagi 1 ejos saya dah bocor bahagian bawah ade 4-5 lobang..effek jgk kat enjin gak ke?

    ReplyDelete
  72. Nak tanya pd yang pakar... Motor sy thn 2008... almaklumla thn tu kuar version klac tgn... ada effect kalo kita tukar kepada auto??? harap sgt dapat penjelasa... bukan apa... senang untuk org umah guna... dia x pandai nak main clutch tangan ni...

    ReplyDelete
  73. as salam bro nak tnya ckit,boleh terangkan x kenapa enjin standart tapi tukar gear 4 (20t) boleh menyebabkan jem...mintak pencerahannya.

    ReplyDelete
  74. salam bro blaze, kalau lc v2 standart baru keluar kedai, nk kasi top speed naik nk kene tkar apa ye?
    minta bro reply

    ReplyDelete
  75. Salam bro blaze... syaa newbie ttg lc nyy... kalo wuat cdi...carb...exhausr bleyy utk sedap naikk?? Kdaii adaa cadangkan.. carb tzm...cdi hyperspeed.. pipe standard(ubahsuai)

    # rm700 tuhh... bro adaa idea tk?? Utk tukar papew carb and cdi kew?? Nnak bgii sedap naik... tk race pown... hrap bro dpt bantu syew! :) salam blaze..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro..info tak lengkap..camner org nak tolong..spoket bape? berat bdn bape? motor V1/V2? V2 4 speed @ 5 speed..?? ada saka ke tak der(kalau ada moto berat laaa..) ni spec standard moto sy..lc V2 4 speed tyr depan 90/80 blkg 80/90, spoket 14-37,tukar manifold, tukar cdi apido racing 8 adjust(sy pakai no.6 baru ngam)..berat sy 90kg.. top dapat 110-115 kmh..oleh sbb tyr depan dah besar..anggaran sy kelajuan tepat dah cecah lebih 130kmh badan tegak jln lurus.... tak perlu modi2 extreme kepala jadi serabut..

      Delete
  76. Salam, nk tnye ckit nie, bile 135lc v1 gune block fz saiz 57 dan motor jadi semput sbb ape ehh, cdi n main jet x kacau lagi hnye setting karburetar ikut block je n ttap jadi mcm tu, wlaupun pernh tukar main jet saiz 135 masih keadaan same, harap cik dpat tlong masalah saye ni.....

    ReplyDelete
  77. salam,,nk bertanya spec moto sy plak lc v1,,
    brg2 yg da ditukar,,
    -blok shark 60mm
    -cam potong thailand
    -spring valve gx9 thailand
    -cdi storm

    carb stended,,just set carb utk saiz blok je,,main n pilot jet x kacau lg,,ekzos stended just buad manifold dan lubang blkg kasi besar skit spye angin die bole lawas..n spoket 15/34..ap saiz spoket yg terbaik,,n carb z mili klau msok nk set mcm mn n mj/pj bpe..minx kongsi ilmu..

    ReplyDelete
  78. assalamualaikum , nak tanya la . kalau nak buat standard modi untuk 135lc v2 5speed agak2 sedap tak kalau guna :-
    1) blok fz150i (selain blok ni , blok 55mm apa yg blh masuk ?)
    2) karb lc v1
    3) cdi lc v1
    4)manifold racing (28mm)
    5)exhaust standard

    mintak pendapat ye . terima kasih :D

    ReplyDelete
  79. Bro nk.tye.ckit ah... Kburetor lc 1st model le cuci x? Minyak dlm tank ad lg.. Tp xle abis.. Knpe ye... Sumbat ka?

    ReplyDelete
  80. salam bro nk tnye n mntk pndpat ckit..aku pkai v1 2nd batch clutch..meter aku dh nk smpai 160 jd sebu2..knp ek..ape mslah sbnr nye..carb problem or spocket xngam..spocket aku pkai 15 37..ape prlu aku buat..

    ReplyDelete
  81. salam bro blaze, sy nk tny skit la.. sy pkai lc v2 4 speed, beli setahun yg lepas.. awal tahun ni (dlm bulan 4) tukar blok fz, cdi rextor adjustable, ekzos nobi tribold & spoket blkg 36-15. masa baru-baru tukar ok lg boleh pegi smpai 140-150km/j, tp dlm sebulan dua ni dh jd mcm standard, nak pegi 120km/j pon sakit jiwa. motor kriss pon boleh ikut belakang. pickup masih ok.. cuma bila dh top speed tu kureng. apa punca keslowan yg teramat sgt n patut ke sy bukak enjin tukar gear 4 racing? sbb masa top gear tu je rasa sebu semacam.

    ReplyDelete
  82. Salam..nak minta pndapat otai2..sy guna Lc V2 4s... Enjin standard..Exhaust AHM M1...Carb Uma Racing 28 ...CDI BRT...Spocket 16-36...tapi bleh pi stakat 110km/h je...berat saya 60kg...ada apa2 cadangan?

    ReplyDelete
  83. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  84. Salam.. nak tanya sikit sya LC 135 GP EDITION 5S sya da tukar spoket 15-37, ekzos lc V1 (agin lepas) dan cdi BRT thailand ori. tapi x de perubahan ape2 pon kat topspeed.. meter dpt 120 km/j je. minta penjelasan dan cadangan..

    ReplyDelete
  85. As salam bro, sy gune LC v1 4s..dh tukar blok 62 uma, high cam uma dan spring valve uma..lepas tukar tu mmg ada rase pick up & top brubah..masalhnye, tepet slalu bunyi..lepas adjust ok pastu xsmpai seminggu dh bunyi blik..nk kate slalu lenjan xde pun..agak2 ade x cara utk mengatasi masalh tepet cpt bunyi tu??..mintak nasihat o pndapat bro..tq

    ReplyDelete
  86. aku rasa, korang belum pernah cuba plug ni... autolite.. cuba.. ada beza.. kalau rasa nak besar lagi api.. splitfire.. aku puas main moto muda2 dulu.. mana ada moto EX5 blog standard boleh pakai mainjet minyak 130(KABURATOR RX100)
    honda wave aku yg standard kuar kedai laju 115kmj tu pun dpt 130kmj lps aku tukar plug outolite(kaburator aku buang system chock) dia cut power kat atas.. kasi over kat bawah la...

    ReplyDelete
  87. bro klau aq pkai style3 tu,,,moto x jame kew bro??? klau top speed bole nek brapa??

    ReplyDelete
  88. Saya bru tuka Exzost Cj Ipoh dgn CDi Excel Racing... rasa rugi je..! pasni nak tuka Spoket set pulak...~ harap ni la die punye punce pegi laju ke tak laju...~ hmmm.. sedih...!

    ReplyDelete
  89. salam broo..mnx sgt2 balas chat niee..

    nie spec moto lc v1 sya:
    spocket 15-37
    ekzos stndrt dh modi

    meter top speed sya : 140km/150km

    masalhnya:
    gear 1,2,3 ckup cun dy pergi..pickup ada,meter naik laju ja tap
    masuk gear 4,meter trus drop..dari 140km ke 130km
    knpa ea broo? mnx sgt tlong slsaikann..TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tukar 4th gear kot ? Cuba tengok kt atas kan ada tulis. Aku rasa lah, sebab gear 4 je kan yang tak pickup ?

      Delete
  90. bro bru2 ni aq tukar mainjet bg besar skit ..
    lpas abis setting tuning apa suma , motor gua stakat abis 140 jerrr ..
    napa eh ?

    ReplyDelete
  91. bro saya newbie je..saya pkai LC V2 4Speed..saya nak tanya,skarang saya pkai cdi standart kilang je tpi kalau saya tukar ke cdi LC V1 Clucth bole ke..spoket 14 36

    ReplyDelete
  92. As salam admin,
    sedikit pertanyaan dan ingin minta pendapat dan kongsi pengalaman jika ada..
    1) mengenai carb yoshimura..
    ada perbezaankah diantara carb yg selalu dipakai seperti tzm, rxz, 125 dengan yoshimura mjn 24 atau 26?selalunya yg mana is better for performance?apakah maksud dual stack?
    2) apakah ok jika kita menukarkan manifold dari ekzos asal kepada manifold LC yg besar sedikit?
    3) jika menggunakan rextor adjustable untuk LC 5 speed, untuk TPS perlukah settingnye bergantung pada green light (kedudukan asal TPS) pada CDI atau pun tidak mengapa jika kita mengubahnye pada 0.5 atau 0.6 v?

    ReplyDelete
  93. Kalau pasang 4th 21T tu boleh ke tambah pickup ? Apa efek dia eh ? Kena setting sproket ke nak biar lembut sebab saya ni suka jalan jauh. Tujuan nak pasang ni biar laju and lembut. Tolong jawab sesiapa :(

    ReplyDelete
  94. Salam bro, nak tnye laa, CDI Ori Thailand yang warna oren tu okey ke? Pastu rpm dia berape?

    ReplyDelete
  95. spec standart sahaje...modi2 memendekkan jangka hayat umur LC anda..maintain 125/130kmh..tunduk 140/150kmh..kan dah laju tu spec standard.....

    ReplyDelete