Search This Blog

Wednesday, October 24, 2012

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 6 part 1 - Big Bore


salam sejahtera.. bertemu kembali.. amacam motor.. ok ke tak ok.. minyak itam cukup tak? tepet bunyi? block ade bunyi? harap semua ok.. dan terus menjaga enjin moto anda dengan teliti.. kali ini kita akan berbincang mengenai block dan piston besor.. ataupun dak2 motor dan taukey2 sparepart panggil big bore kit.. 


BIG BORE KITS aka BLOK BESOR

so apa benda big bore kit ni.. blok besor la big bore la... big bore kit adalah gelaran utk performance part bagi peralatan block dan piston yg melebihi dari cc motosikal standard keluaran kilang anda guna skarang.. kit2 ini terdiri dari pelbagai jenis brand, saiz, dan material.. kalau anda yang biasa berforum di forum2 motosikal atau join group2 lc di facebook sedikit sebanyak akan terdedah dengan perbincangan mengenai modifikasi ini.. banyak saiz brand dan material membezakan performance yang akan terhasil selepas pasang.. paling penting adalah saiz.. amat penting dalam menentukan utk tujuan apa yang anda mahu dan pilihan saiz utk dalam modifikasi enjin anda.. saya cuba terangkan selebar2 dan seluas yang mungkin dari awal mula2 pengeluaran lc didedahkan dengan big bore kit sehinggalah ke hari ini.. ini berdasarkan pemerhatian saya dan lain orang lain pendapat.


barisan jantung pejuang - pejuang... hahaha
gambar credit to - Nadzri Syadzrie


Persediaan
Ramai dikalangan owner lc atau motor apa pun akan terfikir apa agaknya rasa bila pakai big bore kits ni.. yang jenis berkomuniti dia sedikit sebanyak akan paham dan boleh try motor kawan2 yg dah pakai tp kalau yang langsung xde geng or klik mcm mana nak rasa dan tahu? Nak rasa kena la pakai.. tp sebelum pakai tu apa benda nak kena ready? ape benda nak kena tahu? kalau nak pakai big bore kits anda mmg kena amik tahu macam2 perkara.. dari segi saiz, material, kos barang, kos upah pomen. penjagaan, cara melenjan dan mcm2 lagi. 

Tapi yang paling penting adalah part2 sokongan yang perlu ada supaya dapat menyokong modfikasi tu dengan lebih baik dan seimbang.. kalau ikutkan style aku dan kawan2... kalau nak pakai big bore ni kalau boleh sediakan barang macam hi cam or low cam, spring valve keras / racing, exzost performance or custom kan..  dan.. sedikit wang utk main spoket la kan hahaha... sebab dgn 4 benda ni akan lebih terasa la nikmat big bore tu.. nak pakai std punya pun boleh xde hal.. cuma rasa mcm lemau sket la.. ala alang2 da bukak kan.. manakala kalau nak respond lebih mantap.. cari la pulak cdi.. dan carburator (carb)... 2 benda ni lak akan buat enjin tu lebih lega dan respond lg mantap.. 1. sebab cut off dan xde.. 2. sebab carb dah up sket maka respond cepat. dan make sure cari pomen yg ok dan harga upah yg munasabah.. jgn suruh pomen yg hanya stakat buat service pasang repair enjin std.. tp cari pomen betul main modi motor.. mcm bengkel motor jenis main cup prix ke.. or pomen mat rempit terkenal pun layankan je.. (tapi jangan korang g layan lumba haram lak.. ) selebihnya apa yg perlu diketahui akan disambung nnt.. 



57.5mm - Permulaan perang saraf
58mm - 155cc
block 57.5 atau pun 58mm dalam bahasa pasar.. nickname biasa adalah blok 5-8.. untuk pengetahuan, block saiz ni lah yang mula2 sekali dak2 lc pakai dulu masa nak modi lc punya enjin.. pada lc 1st ver yang popular dah outmeter tu untung laa kan.... tp geng2 meter tersangkut kat 140kmh amat berbulu mcm mana nak dapat kelajuan 180 or outmeter mcm lc2 1st ni.. maka ini lah pilihannya pecah tradisi... block ni hadir pada mulanya dari indonesia disusuli dari thailand dan barulah ada pengeluar dari malaysia.. brand yang popular dulu adalah antaranya mds.. shark dan xde brand.. kosong je kotak.. block ni mempunyai sesaran 152cc kalau ikut kiraan dan bahasa mudah 150cc la kan... material adalah besi biasa seperti mana blok racing yg sudah biasa dipasaran.. tiada lagi coating diasil pada block.. bermakna risiko jem adalah tinggi kalau x pandai jaga minyak enjin.. 


Bore kits original Vision aka  Fzi Yamaha Indonesia 

Tak lama kemudian FZi pula menyenggah ke pasaran Malaysia.. dan pada geng2 lc ni.. diorang x tengok moto tp tengok enjin fz tu dulu hehehehehe.. dan berita yg sgt mengembirakan adalah enjin atas fz sama dengan enjin lc.. (enjin atas - head block) maka mereka kini sudah mempunyai pilihan block yang lebih tahan lasak terus dari kilang Yamaha dengan sistem coating nikasil.. berbeza dengan diasil pada lc.. beza nama je tp teknologi sama.... tp apa yang agak x best ngan fz block adalah harga.. kalau mcm brand2 sebelum ni.. harga adalah lingkungan 100 ke 180 mcm tu je.. tp dgn block fz kits.. anda kena keluarkan RM450 kat situ je.. skarang ni dah murah sket rasanya... rm300-380 mcm tu lah... tu belum masuk upah pomen lagi kalau nak pasang hahahahaaha... mmg garu kepala la kan.. tahan sket tp mahal la pulop... mmg pening nak buat pilihan.. 

so apakah kelebihan saiz ini.. saya selalu percaya bahawa saiz block yg up sedikit sahaja dari std lebih banyak memberikan kadar kelajuan yang tinggi berbanding pickup.. so kelebihan block ini adalah top speed yang stabil.. pickup pada block ni kalau nak banding std mmg la kuat kan.. tp kalau nak banding dengan block2 lain mcm 60 dan 60 ke atas dia mmg kalah la.. tp kejahatan block ni adalah top speed tinggi yang stabil pada enjin yang kurang mengerang.. susah nak terangkan mcm mana tetapi kebanyakkan mereka yang mula2 pakai block saiz ni bila up ke cc lebih tinggi.. mcm x puas hati.. (ade la segelintir) dan balik semula ke saiz ini.. top speed nak kata cepat dapat tu tak lah tp lambat sikit aje pun.. dan kadang2 ia boleh memalukan block2 yang lebih besar dari dia jikalau kesemua setup modifikasi tu perfect.. perfect tu tak bermakna barang2 yg bagus.. tetapi kelebihan pomen yang setting juga penting.. dan paling penting.. stabil untuk perjalanan jauh.. enjin x brapa nak mengerang..  dan untuk info korang.. saiz ini semakin kurang di pasaran dan yang ada pun adalah kits dr fz kebanyakkannya.. keturunan blok ni yg mula2 dulu mcm mds dah jd sgt rare.. (mds yg mula2 dulu tahan lasak gak) dan kebanyakkan kawan2 aku kalau jumpa 58 mcm mds or shark mmg sebat je buat simpan.. hehehe


carburator yang disarankan adalah dari carb std hinggalah ke MIKUNI TM24, TM28, KEIHIN PE 28, PWK 28, UMA RACING 28,



60mm - Pembuka fenomena gila modi

60mm - 166cc
belum pun habis lagi ujikaji ke atas 58mm tiba2 terdengar ura2 bahawa 60mm dah ada dipasaran.. ramai yang mcm x percaya pada mulanya sampaikan lah melihat sendiri block ni.. bukan la terkejut apa pun.. cuma ia mcm.. mcm mana nak cakap ye.. kebanyakkan yg pakai block 58 bila dapat 180kmh tu dah 'pergghhhh best gila.. gigil siot laju gila atas hiway' tiba2  dengar 60mm plak.. masa block ni keluar.. kebanyakkan mcm kata oi gila ahh.. 58 pun dah gila ni kan pulak 60.. ni kalau pakai mesti jem.. ni kalau pakai mesti enjin pecah.. hahaahahahahaha!!! mcm2 la.. tapi kawan2 aku dalam dok gabra2 sorang2 rupanya dah bertukar cc lagi.. ceehh!!! 60mm yang bersesaran 165cc pada kiraan.. maka disini kita dapat lihat peningkatan cc.. bila bore dah semakin jauh dengan stroke.. maka dgn secara kasarnya kita leh kata.. torque tu makin kuat.. bermakna daya pickup dah bertambah kuat.. maka saiz 60mm ini adalah memberikan imbangan dari segi pickup dan top speed.. dan kedatangan block ni mmg boom!!! tepat pada masanya.. dengan market jualan lc makin meletop dan org2 lama yg mula2 pakai block 58 dan block std da tak boleh tahan.. semua upgrade.. bila blok ini menyenggah pasaran harganya mengambil alih pasaran 58mm iaitu disekitar harga 180 dan 58 turun ke 100-140 mcm tu lah.. 




Saiz blok ini memberikan imbangan kekuatan pada pickup dan top speed.. kalau tanya aku.. 60mm adalah pilihan ideal sebab enjin tidak terlalu melampau / extreme tetapi masih didalam keadaan boleh diterima.. dan kebanyakkan ujikaji yang dijalankan apabila kesemua part2 performance ditala secara optimum.. kekuatan pickup akan menjadi kuat melampaui kekuatan top speed.. ok ada yg keliru.. mcm ni.. apabila daya kilas (torque) menjadi sgt tinggi dalam kebanyakkan kes top speed menjadi mampos.. or mati or tak idup.. bila sampai gear 4 hujung nya dah x boleh laju.. ada yg mati setakat 150kmh or 160kmh dan enjin mengerang minta gear.. padahal dan abis gear.. (5 speed lain citer la kan heh heh heh) so tension la ye tak? maka kat sini la permainan spoket diperlukan... ia adalah cara paling mudah utk menala balik kuasa pickup dan top speed bagi mendapatkan konfigurasi 50-50.. tp kadar enjin mengerang masih lagi ada tetapi setakat level medium je jikalau nak bandingkan 58mm yg lebih rendah mengerangnya pada high rpm.. kestabilan enjin pula pada blok ini menurun sedikit yang mana pada rpm tinggi terasa sedikit gegaran pada motor.. ini disebabkan bore yg menjadi lebih besar dan jauh kiraanya berbanding stroke... maka tahap handling perlu dikemaskan sedikit.. so kalau anda mahukan blok yg meberikan situasi kawalan pickup dan topspeed pada keadaan 50-50 ini adalah pilihan yang baik.. cuma permainan spoket tu yang menjadi penentu.. 

carb yang disarankan adalah dari carb std hinggalah ke MIKUNI TM28, KEIHIN PE 28, PWK 28, UMA RACING 28,



bersambung di part 2 nnt