Search This Blog

Saturday, May 28, 2011

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 1 - Mukamidah


Salam sejahtera kepada semua pengguna motosikal dan pemilik LC135 khasnya.. Blog ini dihasilkan adalah dengan satu tujuan iaitu membuat satu bentuk penulisan dan huraian berkaitan dengan jentera ini secara lengkap dari aspek pengubahsuaian. Disebabkan kurangnya bahan rujukkan khusus dan tersusun bagi moped YAMAHA 135LC ini dalam bahasa Melayu aka Malaysia. Kebanyakkan infomasi disini adalah rujukkan dari mulut ke mulut dan forum. Walaubagaimanapun diakui data data yang dikumpul secara tersusun adalah sangat sedikit untuk dijadikan panduan. Segala aspek modifikasi yang berada di Malaysia terdiri pelbagai aspek dan kategori, antaranya adalah seperti 

- alatan berprestasi tinggi 
- tahap tahap sesebuah modifikasi
- aspek kompilasi pro dan kontra ke atas sesebuah modifikasi 
- estetika dan keselamatan motosikal itu sendiri 

Segala keterangan yang ada disini semuanya diambil dari pelbagai sumber sama ada dari sumber forum dan grup-grup di facebook dan sumber didalam negara mahupun sumber luar negara. Ia akan sentiasa dikemaskini dari masa ke semasa di setiap bab. Maka jikalau bab-bab yang lama tidak semestinya ianya terbiar begitu sahaja tetapi akan dikemaskini mengikut sumber-sumber baru. Isi kandungan didalam blog ini juga berkait rapat dengan perbincangan, pemerhatian dan penyelidikkan penulis-penulis disini sendiri maka mungkin ada sedikit pencanggahan cara ubahsuai ditempat anda. Maka diharap anda yang diluar sana, yang juga mempunyai ilmu yang hendak dikongsi maka bolehlah memberi komen atau artikel anda secara panjang lebar ke laicioutmeter@gmail.com


Pengubahsuaian.
Yamaha LC135 adalah moped yang mempunyai ruang yang cukup luas untuk diubahsuai, samada dari segi prestasi mahupun estetika. Ini disebabkan permintaan terhadap model ini boleh dikatakan amat tinggi dipasaran (Malaysia) mendorong pelbagai pengeluar membina alatan berprestasi tinggi untuk motosikal ini. Bila kita menyebut modifikasi, ia terbahagi kepada pelbagai tahap. Tahap pengubahsuaian ini boleh dibahagikan dari modifikasi standard modi (modi - modifikasi) sehinggalah ke tahap yang paling ekstrim. 

Tahap tahap yang diketahui contohnya:

1. Standard Modi
- CDI - Non Cut Off
- Exhaust Performace - Standard Exhaust - Modi / Performance Same Type
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio
- Oversize Tyre - Front / Rear

2. Modi level 1
- CDI - Adjustable Type Limit
- Exhaust Performace - Standard Exhaust - Modi / Performance Same Type
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio
- Carburator Oversize
- Big Bore - Blok & Piston Oversize
- Oversize Tyre - Front / Rear

3. Modi level 2
- CDI - Adjustable Type Limit by custom gadget
- Exhaust Performace - Racing Type
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio
- Carburator Oversize
- Big Bore - Blok & Piston Oversize 58mm - 60mm
- High Cam / Loc Cam (cam - Camshaft)
- Harden Spring Valve
- Harden Spring Clutch
- Performance Ignition System
- Racing Spark Plug
- Rear Disk Brake
- Oversize Tyre - Front / Rear
- Low Profile Tyre

4. Modi level 3
- CDI - Full Computerize Digital Ignition system adjustable by computer
- Exhaust Performace - Racing Type
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio - Lightweight
- Carburator Oversize Racing type
- Big Bore - Blok & Piston Oversize 61mm - 65mm
- High Cam / Loc Cam (cam - Camshaft)
- Harden Spring Valve
- Harden Spring Clutch
- Performance Ignition System
- Head modification - port n polish
- Racing Spark Plug
- Racing Valve Seat
- Racing Clutch Plate
- Racing Gear box Type
- Rear Disk Brake
- Braided Steel Hose Brake - Front / Rear
- Oversize Tyre - Front / Rear
- Wide Open Sport Rim Type
- Low Profile Tyre Racing Compound Material

5. Ektreme
- CDI - Full Computerize Digital Ignition system adjustable by computer
- Exhaust Performace - Fully Racing Tpye Customade
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio - Lightweight
- Carburator Oversize Racing type
- Big Bore - Blok & Piston Oversize - No limit
- Custom Duration Cam Racing Type
- Harden Spring Valve
- Harden Spring Clutch
- Performance Ignition System
- Racing Spark Plug
- Head modification - port n polish
- Racing Valve Seat
- Oversize Valve Inlet Outlet Size
- Racing Clutch Plate
- Custom Clutch Modification
- Custom Gear box Ratio
- Custom Pin Jack Rod
- Custom Crankshaft
- Custom ground earth wiring
- Direct air-ram system
- Custom Brake Racing Brake system / Superbike
- Racing Disk / Oversize
- Rear Disk Brake
- Braided Steel Hose Brake - Front / Rear
- Racing Brake Pad
- Oversize Tyre - Front / Rear
- Wide Open Sport Rim Type
- Low Profile Tyre Racing Compound Material

Estetika
1. Standard Make up
2. Custom Make up



Senarai di atas adalah sekadar dari pemerhatian penulis sahaja, ia bukan sebuah standard modifikasi kebangsaan atau dunia - hehehe. Senarai itu hanyalah sekadar budaya modifikasi yang kebiasaannya dilakukan oleh pengemar modifikasi dan kebanyakkannya berbeza kategori pengikut pemahaman sendiri. Kadang-kadang senarai modifikasi yang dibuat itu juga bercampur-aduk antara satu sama lain mengikut kehendak pomen atau owner itu sendiri. Yang mana rasa sesuai boleh diaplikasikan ia akan dibuat mengikut kehendak dan keadaan. Dan memang ada pencanggahan senarai itu mengikut budaya modifikasi berdasarkan tempat, maka maafkanlah kalau ada kesilapan. Saya hanya mahu berkongsi supaya lebih mudah pemahamannya. 

Jikalau ada pendapat untuk disuarakan, sila diberikan komen anda. 
Bertemu lagi nanti.