Search This Blog

Loading...

Saturday, May 28, 2011

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 1 - Mukamidah


Salam sejahtera kepada semua pengguna motosikal dan pemilik LC135 khasnya.. Blog ini dihasilkan adalah dengan satu tujuan iaitu membuat satu bentuk penulisan dan huraian berkaitan dengan jentera ini secara lengkap dari aspek pengubahsuaian. Disebabkan kurangnya bahan rujukkan khusus dan tersusun bagi moped YAMAHA 135LC ini dalam bahasa Melayu aka Malaysia. Kebanyakkan infomasi disini adalah rujukkan dari mulut ke mulut dan forum. Walaubagaimanapun diakui data data yang dikumpul secara tersusun adalah sangat sedikit untuk dijadikan panduan. Segala aspek modifikasi yang berada di Malaysia terdiri pelbagai aspek dan kategori, antaranya adalah seperti 

- alatan berprestasi tinggi 
- tahap tahap sesebuah modifikasi
- aspek kompilasi pro dan kontra ke atas sesebuah modifikasi 
- estetika dan keselamatan motosikal itu sendiri 

Segala keterangan yang ada disini semuanya diambil dari pelbagai sumber sama ada dari sumber forum dan grup-grup di facebook dan sumber didalam negara mahupun sumber luar negara. Ia akan sentiasa dikemaskini dari masa ke semasa di setiap bab. Maka jikalau bab-bab yang lama tidak semestinya ianya terbiar begitu sahaja tetapi akan dikemaskini mengikut sumber-sumber baru. Isi kandungan didalam blog ini juga berkait rapat dengan perbincangan, pemerhatian dan penyelidikkan penulis-penulis disini sendiri maka mungkin ada sedikit pencanggahan cara ubahsuai ditempat anda. Maka diharap anda yang diluar sana, yang juga mempunyai ilmu yang hendak dikongsi maka bolehlah memberi komen atau artikel anda secara panjang lebar ke laicioutmeter@gmail.com


Pengubahsuaian.
Yamaha LC135 adalah moped yang mempunyai ruang yang cukup luas untuk diubahsuai, samada dari segi prestasi mahupun estetika. Ini disebabkan permintaan terhadap model ini boleh dikatakan amat tinggi dipasaran (Malaysia) mendorong pelbagai pengeluar membina alatan berprestasi tinggi untuk motosikal ini. Bila kita menyebut modifikasi, ia terbahagi kepada pelbagai tahap. Tahap pengubahsuaian ini boleh dibahagikan dari modifikasi standard modi (modi - modifikasi) sehinggalah ke tahap yang paling ekstrim. 

Tahap tahap yang diketahui contohnya:

1. Standard Modi
- CDI - Non Cut Off
- Exhaust Performace - Standard Exhaust - Modi / Performance Same Type
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio
- Oversize Tyre - Front / Rear

2. Modi level 1
- CDI - Adjustable Type Limit
- Exhaust Performace - Standard Exhaust - Modi / Performance Same Type
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio
- Carburator Oversize
- Big Bore - Blok & Piston Oversize
- Oversize Tyre - Front / Rear

3. Modi level 2
- CDI - Adjustable Type Limit by custom gadget
- Exhaust Performace - Racing Type
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio
- Carburator Oversize
- Big Bore - Blok & Piston Oversize 58mm - 60mm
- High Cam / Loc Cam (cam - Camshaft)
- Harden Spring Valve
- Harden Spring Clutch
- Performance Ignition System
- Racing Spark Plug
- Rear Disk Brake
- Oversize Tyre - Front / Rear
- Low Profile Tyre

4. Modi level 3
- CDI - Full Computerize Digital Ignition system adjustable by computer
- Exhaust Performace - Racing Type
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio - Lightweight
- Carburator Oversize Racing type
- Big Bore - Blok & Piston Oversize 61mm - 65mm
- High Cam / Loc Cam (cam - Camshaft)
- Harden Spring Valve
- Harden Spring Clutch
- Performance Ignition System
- Head modification - port n polish
- Racing Spark Plug
- Racing Valve Seat
- Racing Clutch Plate
- Racing Gear box Type
- Rear Disk Brake
- Braided Steel Hose Brake - Front / Rear
- Oversize Tyre - Front / Rear
- Wide Open Sport Rim Type
- Low Profile Tyre Racing Compound Material

5. Ektreme
- CDI - Full Computerize Digital Ignition system adjustable by computer
- Exhaust Performace - Fully Racing Tpye Customade
- Sprocket Ratio - Top Speed Ratio / Pickup Ratio - Lightweight
- Carburator Oversize Racing type
- Big Bore - Blok & Piston Oversize - No limit
- Custom Duration Cam Racing Type
- Harden Spring Valve
- Harden Spring Clutch
- Performance Ignition System
- Racing Spark Plug
- Head modification - port n polish
- Racing Valve Seat
- Oversize Valve Inlet Outlet Size
- Racing Clutch Plate
- Custom Clutch Modification
- Custom Gear box Ratio
- Custom Pin Jack Rod
- Custom Crankshaft
- Custom ground earth wiring
- Direct air-ram system
- Custom Brake Racing Brake system / Superbike
- Racing Disk / Oversize
- Rear Disk Brake
- Braided Steel Hose Brake - Front / Rear
- Racing Brake Pad
- Oversize Tyre - Front / Rear
- Wide Open Sport Rim Type
- Low Profile Tyre Racing Compound Material

Estetika
1. Standard Make up
2. Custom Make up



Senarai di atas adalah sekadar dari pemerhatian penulis sahaja, ia bukan sebuah standard modifikasi kebangsaan atau dunia - hehehe. Senarai itu hanyalah sekadar budaya modifikasi yang kebiasaannya dilakukan oleh pengemar modifikasi dan kebanyakkannya berbeza kategori pengikut pemahaman sendiri. Kadang-kadang senarai modifikasi yang dibuat itu juga bercampur-aduk antara satu sama lain mengikut kehendak pomen atau owner itu sendiri. Yang mana rasa sesuai boleh diaplikasikan ia akan dibuat mengikut kehendak dan keadaan. Dan memang ada pencanggahan senarai itu mengikut budaya modifikasi berdasarkan tempat, maka maafkanlah kalau ada kesilapan. Saya hanya mahu berkongsi supaya lebih mudah pemahamannya. 

Jikalau ada pendapat untuk disuarakan, sila diberikan komen anda. 
Bertemu lagi nanti.


132 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. salam.. aku ade lc tahun 2008.. stended jer... meter pegi 140-150 jer.. aku nak modified sikit lah naik 160-170 pon ok lah.. tahu tak mcm mana cara nye? tq..

    ReplyDelete
  3. salam, nk tnye ape risiko jack rod? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. risiko jack rod sebenarnya boleh diminimumkan kalau pome tahu mcm mana nak setup jack rod utk daily use.. jack rod banyak diguna utk main race mcm sprintest.. risiko apa yang banyak aku tgk adalah enjin pecah.. teruramanya dari modifikasi jack pin rod..

      Delete
  4. bro ajiroh,blok 63mm,ekzos perang,aku pakai yoshimura carbon,thailand punya boleh dapat 160 xpayah tunduk,senyum je duduk sebelah fz,kalau tunduk 170 boleh dapat duduk sebelah 125,cam tak paya usik,tu baru usik blok tu,blm cdi dgn hi cam lg,haha,ex5 full bearing,ekzos shark,cdi racing,blok 53mm korek pakai piston 56mm yg boleh tapau lc standard senyum je aku tnggal,cuma pndpt 20sen

    ReplyDelete
    Replies
    1. comfrim pickup barai..btul x??spoket maen bape??

      Delete
    2. Xbarai mana pun bro,125 standard pun sama pergi je,lupa plak nak.cakap,aku pkai power booster,ganti cdi racing utk power performance,tp elok cdi racing,power booster utk jimat bajet je mana yg belum cukup bajet duit,xpkai booster pikap sakit,aku pkai 33-15

      Delete
  5. aku punya lc tahun 2007 . standard pnya tak usik ape2 pon, bleh naek 170 skrg.. knape ganas sngt enjin lc first model haa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa la bro.. yamaha selalu akan buat satu setup terbaik utk model2 permulaan.. supaya owner ramai yg akan puas hati.. dan anda akan jadi tukang promote secara x langsung apabila org bertanya akan performance motor tu hehehe

      Delete
    2. bro, lu mmg untung sbb dpt lc first model. den baru nak beli nih. adeh! apa kata tolak kat gua je. hehe.

      Delete
    3. Motor LC 2007 aq boleh pegi 180 kph tpi kt meter jela... GPS 112 kph je.. btw cmner nk bgi meter tepat.. saked hati oo kne tipu ngn motor sendiri...

      Delete
  6. ok sorry lambat jawab.

    lc std 170kmh-
    apa yang aku paham la dari perbualan dengan brader teknikal service dia HLY sungai buloh, 800 unit lc pertama yang medarat di malaysia adalah mempunyai spec setting yg berlainan dengan lc2 yang dipasang dimalaysia. macam ni.. lc yang pertama 800 unit tu mempunyai setup compression ratio yg berlainan.. setting tepet berlainan, mapping cdi berlainan dan seterusnya memberikan setup tps carb lc ni juga berlainan. hasilnya 800 unit ini boleh mencapai kelajuan meter lcnya pada kelajuan 180kmh or outmeter dengan mudah. sebab itu ada yg mempercayai cdi lc std 1st ver ini mempunyai kelainan pada mapping tu. dan cdi ini juga mempunyai value yang agak tinggi dipasaran 2nd part.

    risiko jack rod-
    risiko jackrod selalu yang saya lihat adalah enjin pecah. tapi kalau kena pomen2 yang betul2 arif dengan modifikasi jackrod. ianya dapat bertahan lama. penggunaan jackrod samada pada pin rod atau panjang rod tu sendiri memerlukan kajian terperinci kiraan matematik terhadap ketebalan gasket head block, spacer blok enjin, saiz carb, saiz valve intake output.. semua ni perlukan kajian dan ketelitian. kalau main buat je risiko utk jem tu tinggi.. dan kebanyakkan yang main suka suki je mod mcm ni berakhir dengan enjin bawah pecah atau retak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tompang sekaki skit.aku xde lc,tp bakal beli lc,so kena buat research dulu.aku rasa motif jack rod tu utk increase volume stroke ye dak?so xpelik kalau jack rod,pastu maintain combustion chamber asal akan berakhir dgn head pecah.calculation kena betul.aku yakin lc 1st model/latest model boleh jd laju wlupun member aku ckp lc dia ble lari 120kmj je.

      Delete
  7. salam bro.sy newbie dlam dunia pemotoran.boleh terangkan x apa tu custom ground earthing dan serba sedikit cara nak buat.terima kasih bos ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. grounding earth wire adalah modifikasi yg diambil dari geng2 kereta selalu buat kepada enjin kereta modified.. x kira sama ada na or turbo. tujuannya adalah utk mengurangkan kadar rintangan elektrikal tu dgn melepaskan ke bahagian enjin.. ini supaya sistem elektrikal pada motor tu lebih elok.. apa yg kena buat ialah.. buat satu sistem pedawaian elektrikal dari negerif bateri ke point2 seperti 1. chasis 2. block. 3. carb. 4. head 5. spark plug coil. Dari apa yg aku belajar dari pomen aku.. keberkesanan modifikasi ini ada baiknya.. ia utk melaraskan elektrikal tu lebih stabil dan sistem pengapian utk plug tu jd lebih ok.. tp performance x lah terasa sgt antara sebelum dan selepas pakai.. so kalau nak buat.. make sure banyakkan kajian lagi.. sebelum apply..

      Delete
  8. Nak tnye skit..law moto nk bwk jln jauh sesuai pkai blok saiz ap??carburetor nk pkai kip..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai big bore saiz 58mm atau pun 60mm pun dah ok dah

      Delete
  9. assalam bro blaze..sye gne 135 LC II..yg pattern baru..meter pling kuat naek smpai 120 jew stakat jalan2 biasa ni..highway sye blom cuba lagi..cmne cara yg btol klu sye nk wt motor sye lagi laju? nk bgi meter dpat naek 140 or 150 cmtu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok ada masalah sket pada lc baru ni.. 120kmh tu sebenarnya disebabkan meter tu lebih berat dari lc lama.. tp bila aku ngan kawan2 bincang 120kmh lcv2 sama 140kmh lcv1 so itu adalah kelajuan normal lcv2 paling tinggi boleh pegi.. kalau nak dapat 140kmh 150kmh lcv2 punye meter tu boleh.. samada main exzost carb cdi atau main part2 tadi plus big bore

      Delete
  10. Berapa kos kalau nak modify level 1... dan 2

    ReplyDelete
    Replies
    1. modi lev 1 - 700-1000
      modi lev 2 - 900-1300-1500

      ia mcm ni bro.. bergantung kepada brand, kondisi, jenis, spec dan berbagai lagi yang bro akan pilih.. harga diatas tu adalah jikalau semua tu adalah barang tersebut adalah baru.. kalau brg 2nd tp kondisi bagus kos boleh lagi murah.. dan kalau ikut style bukan semua org akan berbelanja sekaligus mcm tu je.. ianya step by step..

      Delete
  11. salam bro. ni dah hari kedua aku usha balik blog bro. nak kata hati dah tangkap cintan dgn blog bro la ni. hahaha. ok aku terbaca mengenai 800 model lc yg pertama mendapat keistimewaan yg cukup luar biasa, yg mana kalau boleh mak aku pon nak beli lc tuh. dia punya setting dan barang mmg ada lain sikit dari lc selepas tu betul tak. tapi kita maih kategorikan lc tu sebgai standard special edition. tiba2 terfikir kalau lc barang std tu boleh cecah 180kmh, ada tak modi yg boleh guna barang std jd mcm special edition? senang citer motor bunyi biasa, brg biasa, tapi laju tahap halilintar memanah pokok mangga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud bro brg plug in tanpa bukak enjin tp dapat 180kmh v1? aku dulu try main exzost std bg modi chamber, carb tzm, ngan cdi brt imax... dapat bro 180kmh.. enjin semua std.. brg yg aku senarai tu je tukar

      Delete
    2. maksud nya begini. nak sama mcm 800 model pertama lc dulu tu. barang2 semua sama je dan masih dalam kategori std. sebab apa yg aku baca dari blog bro model pertama lc tu setting tps lain sikit, carb dll. senang citer kita lahirkan semula model pertama lc tu sebijik2. haa mcm tu la. tapi, modi yg bro bagi tu pon mmg menarik untuk dicuba. ada setengah2 pengguna lc ni nak nampak mcm std tp laju tahap gaban. itu lah yg dimaksudkan. tq bro

      Delete
    3. oo spec detail setting tu.. mmg xtau bro.. benda tu rahsia.. sampai skarang kita orang pun x tau

      Delete
    4. yeke? oh kuciwa nya diri ini..kalau macam tu, dunia modi lah jawabnye..haha

      Delete
  12. terima kasih.... bro tentang info semua ni,,, saya mau beli 135LC yang baru keluar ni... .... macam mana nak buat bagi boleh capai 180Km++

    satu lagi bro.. blog ni susah skit la... nak search....
    buat la label.. senang nak cari bab dan tajuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq komen membina bro.. saya akan buat tag dan cloud tag nnt..

      Delete
  13. wei bro..,.,.mcm mne dgn yamaha LC model 2012.,.,bleh bg naik seperti yg bro cakap tu ke.,.,baru2 ni sy bru je tukar CDI.,.,

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh wei... tukor cdi je mane le mauu naik naik mcm 180kmh v1 tu.. v2 kalau buat std modi pun meter sampey 140kmh je.. pening juger skang ni

      Delete
  14. klu nk pasang hand clutch utk gnti auto clutch bleh x bro.,.,.brape kos agk ny???

    ReplyDelete
    Replies
    1. kos tak tau nak cakap brapa.. tp lingkungan 300-500 mcm tu
      ade dua jenis convert.. full convert tu es v1 atau modi autoclutch jd manual.. paling better convert full spec ikut moto es yamaha buat.. tp kos tinggi la nak beli barang2.. kalau bro v2 nak jd 5speed manual.. x dapat nak tolong.. sebab enjin bwh v2 4s dan 5s sangat berlainan.. tak boleh rojak2...

      Delete
  15. tq bro for the info.,.,mcm mna plak klu main carb dgn ekzos.,.,ada effect x cm xyah la naik smpai 180 km/h.,.,.apa mcm????

    ReplyDelete
  16. Bro, sy ni pakai je motor LC.. first model. tapi cara penjagaan saya xtaw sangat. sejak sy keja jauh nie.. sya berulang alik dari rumah ke tempat keja kira 120KM (pergi balik).

    Masalahnya, minyak hitam slalu kering. Bila dh cukup sebulan nk tukar minyak hitam, tokey kedai motor tu slalu sound aku, ckp minyak hitam kering.. selepas dari tu, sebulan aku tukar minyak hitam 2 kali sebulan..

    Persoalannya, kenapa minyak hitam kering ek? mmg normal ke? atau kena repair?

    ReplyDelete
    Replies
    1. situasi motor moto sama dgn moto kwn saya... standard, 1st model, dan jalan jauh setiap hari... dan minyak enjin hilang separuh bila dihujung bulan.. saya dan rakan2 pun agak pening dgn situasi ni sebenarnya ape punca jd mcm ni...

      pomen saya membuat kesimpulan mcm ni.. lc 1st ver dah brapa tahun.. 4? 5? ok 5 or 6 tahun!! enjin dalam keadaan 6 thn kemungkinan barang enjin tu maybe dah lusuh.. or dah ada disadvantage.. mcm blok dan piston.. keadaannya mungkin lusuh.. valve seal mungkin juga dah lusuh... dan dari segi prestasi enjin motor tu sendiri mcm mana.. adakah still power mcm dulu atau da byk kekurangan power.. misalan katalah power dah drop... kita bwk pulak mcm kebiasaan mcm mula2 beli.. mmg enjin penat sebab kena keja keras... bila keje keras power xde or kurang... haba naek.. haba naek coolant lak tak berputar sebab hanya betul2 panas baru berputar so semua keadaan2 ini mungkin penyebab minyak hitam dikemudian hari..

      mungkin dah sampai masa utk bro overhaul atau try buat top service jer. (cuci head block).. mungkin rasa mcm leceh la kan nak service tp bila fikir balik dah brapa lama dah bergerak so mmg ikutkan kena service lah.. ketatkan balik bahagian yg sepatutnya.. padatkan balik kompress dan tukar clutch plate tu skali bg pikup tu kembali mantops. dan make sure jaga minyak itam... x semesti nya bro tukar setiap kali kurang.. topup pun ok dan dipenghujung bulan baru tukar baru... janji topup minyak sama.. kalau x jaga jd mcm kawan saya rod tangkap pulak.. berbunyi2 mintak tukar...

      pendapat ini mungkin x betul sebab saya hanya menganggak kan aje.. dr situasi yang saya anggap mungkin punca.. bro boleh bertanya lagi dgn ramai org dan tgk mcm mana komen mereka.. sorry kalau x brapa membantu

      Delete
    2. tq bro..dh nampak solution kat ctu... mmg kena antar services ni..buat overhaul.. tokey kdai motor ape lagi... nk duit.. brape kali dh suh aku overhaul... ok bro.. tq.. if ada sesape nk bagi advice kat sy ..di alu alu kan.,

      Delete
  17. Salam bro blaze&pro2 riders yg lain. Sy di sini ingin mendapatkan penjelasan bagaimana bateri kering yg sy beli berharga RM60 dan dipakai baru 2 bulan sudah kehabisan tenaga? Pada pendapat bro blaze sendiri atau pro2 rider yang lain di luar sana, apakah benda rosak yg menyebabkan bateri sy itu kong? Motorsikal ada alternator mcm kereta juga ka? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kes bateri kering kong ni saya x sure sgt mcm mana leh terjadi melainkan ade membuat usikkan pada pendawaian motor yg mungkin menyebabkan tenaga dari bateri tu digunakan sepanjang masa.. ada masuk alarm ke? kadang2 disebabkan membuat pintasan wiring pada moto boleh membuatkan tenaga bateri jd cepat kong.. saya cuba dapatkan info lain utk bro nnt

      Delete
    2. Alarm ada. Kwn2 yg lain pn guna alarm gak, tp mereka xda mslh dgn bateri. Sblm ni dh 3x bateri basah yuasa kong trus tanpa boleh cas kembali. Tukar pkai bateri kering plak. Pun sama. Huhu. Tp belum try p cas lg la bateri kering ni. Okay bro. Sy menanti info yg lain dari bro. Terima kasih bro blaze.

      Delete
    3. kalau kata alarm ada pasang means ada yg x kena dengan sama ada dari sistem alarm tu sendiri, cara pendawaian tu dipasang dan dipintas, dan mungkin ada wayar yang terdedah.. cuba tukar katab ngan moto lain tgk boleh charge ke x boleh charge balik

      Delete
  18. Ptg td sy p kedai pomen motor yg saya bli bateri tu. Dia try cas blk,tp dh xleh. Jd dia tukar yg baru sbb masih dlm waranti. Sy baru pkai 2 bulan ja. Pomen tu ckp, klu dlm 3 bulan rosak lg, myb magnet coil moto dh rosak. Boleh jadi ka tu puncanya selain pendawaian yg bermasalah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup boleh jd.. sebab da penah jd kat aku pun... tgh ride problem bateri mcm bro.. x charge...

      Delete
  19. salam blaze saya ada lc v1 Plat BLD model lama nak pegi ke lc v2 nak tanya sproket berapa sesuai nak main semua standard kondisi mto nak main sproket je lgi satu exzos lc v2 tu dgn exzos lc v1 sedap mne ..tolong balas abg

    ReplyDelete
  20. slm blaze,lc last batch v1,pkai block fz150,camfz150..ape yang perlu topup nk bagi out meter tanpa tukar carburator..performance skrg 140-150 senyum...arap bls..wslm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam bro apiz, berapa bajet hbis tukar block dgn cam?

      Delete
    2. sy pon wat mcm bro apiz uh gune block fz..bole thanla..tp modal 500 lbey..

      Delete
  21. -modified head skit la..intake kt head kna sme besar ngn intake karb..cmne nk terangkan ye..senang cite kna korek lubang kt head 2 bg sama ngn lubang intake pd karb..
    -modified camfz 2 bg ngam..
    -modified spring valve
    -buang stopper kt ekzos
    -spocket blkg trun skit

    *pastu baru setting karb..mj naik semata,pj jgn usik

    ReplyDelete
    Replies
    1. tIME KASIH BRO FOR THE INFO..TP SYG LA BRO NK USIK HEAD SBB BUNYI MEMANG STENDED GABAN..MALAS DH NK BUKAK BALIK..KALO DUK SBLAH LCV2 MEMANG BEST NK BUAT LAUK..MEMANG X PRASAN.TUKAR CDI DAN SETTING MJ PJ BLEH UPP PERFORMNCE LG X???

      Delete
    2. cr cdi lc 1st batch,xpun brt powermax yg de 3 led,mj pj up skit la..hehe..

      Delete
  22. salam bro. sy ada LC v2 5speed STD lgi. nak mnta bro list kan brg untk modi enjin. dah bosan dah dgn tahap klajuan yg skrg.haha skrg bru ja beli blok uma 62mm n blom dpsang. mnta bro tlg skit. :P

    ReplyDelete
  23. bro . blok 63mm sesuai tak untuk jaln jauh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,bro..sy pun xpasti lg sbb skrg tgh running lg..blok xmasak ranum lg..hehe..tp dr pemerhatian selama 2mgu guna blok ni dgn jarak pjalanan 90++ sehari(80-90kmj),sy rs jimat minyak gak..sbb dlu ms standard,myk 3hr br isi penuh..skrg 2hr br isi,xde beza sgt la..

      Delete
  24. salam, blog ni dlu xde org komen pon. skg da ramai dah.. aduhh moto lc aku naik 120 - 130 jer.. camne nih?? sob2.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut cara2 modifikasi yg telah diterangkan dlm blog blaze ni..insyaallah menjadi..kena berani mencuba dulu bro..hehe..

      Delete
  25. salam bro. tlg list kan brg umtuk modi enjin v2 sy. skrg cma ada uma 62mm, rextor, carb uma n pipe leovince carbon fibre jea. smua blom psang lgi. apa lgi eyh brg yg dprlukan untuk modi enjin nie n brand apa yg trbaek sbb nak wt untuk long dstance pnya.hehee please need help from OTAI

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut je cara2 modi kt blog ni..rsnye bro cuma kurang uma high cam,cms spring valve,cms clutch plate+spring,uma ignition system,denso iridium spark plug..klu terkurang sila rujuk modi tahap 3..

      Delete
  26. ops! lupa.. sy gna lc v2 5s gp edition pnya. hrap rply~ thx :)

    ReplyDelete
  27. salam kengkawan...nak lajukan lc135 v2 standard..^_^

    kalaw tukar cdi 1st batch bole up ckit ker??
    ekzos kalaw untuk standard apa yg sesuai??

    tlg bgi tnjuk ajar...$_$

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku baru beli lcv2 5s baru 4 hari beli aku tkr cdi pun sama pick up je mcm ada skit tp top sama esk nye trus masuk blok 62mm cam caburetor sp mj120.pj 38. Spoket 35/15.tayar blakang 120/70/17, dpn 110/70/17.boleh la 160kmh half trothel

      Delete
  28. Salam Bro Blaze and frenz...

    Minta pandangan skill masing2 sket, apa pendapat semua...rasanya LC'es 4speed hand clutch saya nih kalau mengikut piawaian Bro Blaze ni da mcm tahap: Modi Level 3 (x 100% sama ler) tapi x dpt outmeter dan susah nak top 180. Apa yg kurang atau silap yer ?

    Nie spec kasarnya:

    - CDI brand Kashima no cut off(mmg dpt dari owner sblmnya; brp rpm cut off x sure sbb masa remmp tiada rasa cut off langsung).
    - Exhaust Modi ikut pomen spec.
    - Sproket 15 / 30
    - Carb Honda SP + Filter ala K&N
    - Big Bore ; Block UMA 62mm + piston potong (x sure pomen pakai mana pnyer)
    - Cam CMS
    - Harden Spring Valve
    - Harden Spring clutch
    - Head modi port & polish
    - Valve 22 / 19
    - Racing valce seat
    - Racing clutch plate
    - Racing gearbox complete spec(dpt dari owner asal x sure brand)
    - Performance Ignition System + Irridium plug NGK
    - External 100% Spec Std keep it low profile

    ReplyDelete
    Replies
    1. try main spocket lg,kotak angin buang(gn filter uma racing @ smbung hose radiator je)..

      Delete
    2. Salam bro Mahfuz.Creative,Thx for the advice. Akan cuba tips ni dlm minggu ni. Hmmmm... Ada kemungkinan tak salah satu puncanya maybe sbb still guna magnet coil std ? juz curious tapi blum nak tanya pomen lagi sbb like to self explores ?
      Terima kasih sekali lagi.

      Delete
    3. wohhh,jgn usik coil magnet lg..klu mmg berpengalaman & fhm sistem serta fungsi coil magnet 2 br modi bro..klu x,wat rosak moto je nnt..

      Delete
    4. Salam Mahfuz.Creative, alhamdulillah success. Berdasarkan current specs, plus sproket belakang turun "se-mata" (29T), Filter change to cone version K&N(entah ori ke idak)...Top dpt 18+. Cuma lambat sket nak capai top...oleh kerna meter Laici nih mmg x accurate...so bukti dpt masa ikut sebelah-menyebelah KR150 member...yups...
      Tapi satu perkara yg suprise me is, even CDI std pon mmg boleh pakai pd motor saya utk capai top dlm 17+. Cuma pickup dlm gear 1,2 dan 3 ajer yg selalu terganggu oleh cut-off (boleh tarik pendek ajer lah) tapi STILL boleh capai top cuma 'ngantuk' sket lar nak capai 17+ nih....
      Okey...that it for sharing member2 Laici ....
      Next stage nak try another higher stage...tapi yg sesuaidan tidak memudaratkan juz buat daily highway long journey ler....tapi pomen ckp mmg confirm boleh tapau 250...hehehe cube jer lah nanti....salam semua

      Delete
  29. kalo saya nk buat moto dngan blok 62mm, CDI BRT dualband, ekzos leovince, carb std ok x untuk jlan jauh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok je,stll bole jln jauh..tp kureng skit la sbb byk brg2 yg ko xtukar utk harmonikan dgn blok 62mm..

      Delete
    2. Nk kna tkar apa lagi ya Mahfuz...

      Delete
    3. Cdi arata ok tak apa problem dia.....

      Delete
  30. salam kengkawan semua. nk lajukn moto lc 135es tp x tau camne. sy dh tukar blok fz, low cam faito, cdi koyoko, plug ngk, sprocket 15:38 dan racing clutch tp speed xleh blah lebih dr 120km/j. org ckp lc bru ni byk cut off, btul ke? Kalau ade kt mane dan camne care nk buang boleh tlg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku bg ko spec yg ko xwat lg..spocket dpn biarkan saiz asal 14,ekzos racing,skim head,besarkan intake myk & ekzos,gear set(1,2&5),yg lain2 sila rujuk komen di atas..yg cut off 2 kt bhgn coil magnet,tp aku sarankan jgn usik bnd 2 klu pomen xfhm..

      Delete
  31. salam admin sy nak tanya moto lc sy ni dah lembab sikit...kalu sy tukar block 60mm pastu buat exjos je..lain2 x usik. enjin boleh tahan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dh lembab?dh capai bape km?klu dlm 20k 2,baik overhaul..alang2 sarung blok 60 trus & modi ekzos je..baru jimat..

      Delete
    2. 900000 dah nak pusing balik dah meter tu......niat pon nak full service, pastu masuk blok 60mm pastu exzos tukar manifold besar je (modify exzos standert), spoket pakai 15-37...yg lain2 xnak usik..ok ke?..sekarang lembab gile full trotle pon bru 120 je..

      Delete
    3. molek sgt la 2..bagi turun enjin & tukar mane2 parts yg dh haus..tp berter msuk blok 58mm je,xyah tukar pape..klu blok 60mm,cam kena tukar,spring valve & etc..tukar manifold shj mmg xde masalah,cume operate skali sarang dlm 2 kasi buang..

      Delete
    4. 58mm tu block ape sy nak pakai..sy xmau laju2 janji selesa bawak je....sekarang ni ex5 asyik potong je lc es teman nie...

      Delete
    5. guna blok fz,xkesah brand yamaha ke,shark ke,uma racing..asalkan tahan lasak

      Delete
    6. kalu saya pakai blok 58mm..yg lain2 xpayah usik kan...ada orang kata minyak je kena ejas betol ke?...minyak tu nak ejas macm mana

      Delete
    7. karburator kena setting blk..ok,cmni la..yg lain sume standard,tp blok je 58mm kan?set mj&pj,naikkan sikit..pastu set angin balik..

      Delete
    8. mj dgn pj xyah beli baru kan...just ejas mj dgn pj naikan je kan..

      Delete
    9. mj & pj kna bli lain bro..tp klu xnak bli,juz ejas clip jarum karburator je..jarum yg area pgg throttle 2..klu myk kurang,trunkan klip kt jarum 2..klu myk lebih,naikkan klip jarum..angin set 2.5..klu xdpt gak,br tukar mj & pj..

      Delete
    10. mj dgn pj tu kalu beli lain...nak bgtau kedai mcm mana yek...dia ada ape2 sais ke

      Delete
    11. bgtau kedai ada x mj&pj utk jenis karburetor yg ko tgh guna skrg ni..pastu tny die saiz pe yg sesuai,bgtau skali ko dh tukar blok..nnt die bg saiz yg sesuai..xpun try bli mainjet 110,120..pilot 22.5,25..

      Delete
    12. tq bro...page ni dgn admin dia sgt membantu kepada newbies lc....tq bro

      Delete
    13. sy bukan admin..sy hny sekadar membantu shj..

      Delete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. salam bro,nk mtak pndang sket,nk laju sgt xd la cme nk sdap bwk,lc es5speed

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu sume standard ko juz tukar kabel plug racing koyoko @ racingboy,ngk plug iridium @ gpower,cdi brt @ rextor,filter bmc @ k&n,spocket belakang turun 1-2mata..ada modal lebih,tukar ekzos cutting standard(jgn sentuh setting karburetor)..

      Delete
    2. kabel je?bkn cmplete ngn coil skali.

      Delete
    3. coil yamaha adalah yg terbaik..boleh tukar coil,tp nnt ko akan rs mcm api terlebih..aku penah try coil racing sebelum ni..mmg rs mcm api terlebih..

      Delete
  34. salam bos..ini snarai pndk yg akn syg wt
    brt cdi dual band,dh ready
    carb v1,dh ready
    spring valve,in coming
    coil plug,in coming
    buang stoper n tkr mnifol
    and plug iridium,
    agak2 ok x bro,lau bb seting valve n carb sy xd msalh,sal sy lh wt sndr

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok,xde masalah..tp klu xtukar camshaft,baik xyah usik lg spring valve 2..nnt takut bukaan valve cepat sgt..

      Delete
  35. salam...saye nk tanye saye pkai sspoket 15-38...saye bwk moto asik nk mintak gear jew...cube srankn spoket yg sesuai...(sile blas secepat nye)

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  36. so cm ne plak dgan spring cluch,,?

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. salam..saya nak msuk gearbox..agk2 bpe mate y sesuai untuk masuk gear 4??sy skrng pki block saiz 65mm..carb kips..ekzos abm je..cbe bg pndapat sdikit admin

    ReplyDelete
  39. aku pki lc baru baru takda clutch naik 120km je
    tukar spoket 37 naik 130km je,tpi bukit turun smpI 80KM
    BGI cadangan modified motor yg betul dan menjimatkan
    takdala sampai rosak motor
    bosan la asyik kena tapau dengan 125.. hahaha
    broder blaze harap bantu :) banyak fakta tipu,tpi motor same je running

    ReplyDelete
  40. assalam..saya punye lc beli akhir taun 2007..adakah ianya termasuk dlm 800 model rare tu? tapi nape top dapat 120-130 je(kalo tunduk 140)..mula2 beli dulu bole la 170 senang2 je..skrang ni pki sproket depan standard(tak pernah tuka sejak beli) belakang 38..

    ReplyDelete
  41. Bro kalau masuk blok racing baru blok kena anta skim tak pasal ada satu hose dekat water pump mssuk ke filter kadang ada keluar air la sikit. Lg 1 skru ikat head tu ada jual yg high perfomens...tq bro....

    ReplyDelete
  42. Salam bro..da bca kt sni bro mahfuz kta cut of ada bhagian coil magnet..bleh bg lg detail x nk bt cm mna cut of tu.. ada 1 set coil mgnet spare igat nk modi lh..ada spe2 tau kongsi2 la cm mna nk bt.. tq.

    ReplyDelete
  43. salam brade blaze saya nk tanya kalau saya pakai gear4 moto saya 21t berapa pula yang sesuai untuk gear 1,2dan3

    ReplyDelete
  44. salam bang. saya gune lC yg model baru tu, sy tukar ngn CDI BRT, tp bunyi engine mcm kasar sikit la.. boleh menjahanamkan engine ke mcm tu.. dah la x laju.. same je CDi std ngn CDi racing..

    ReplyDelete
  45. Salam.nk tnya enjin stdt lc pkai ekzos abm(ekzos lc open) tu xeffect pape ke

    ReplyDelete
  46. salam bro,kalau pakai block fz, carb dan cam apa sesuai, ekzos nak kena modi tk ?

    ReplyDelete
  47. Salam bro.. nk tnya utk mto saye lc es 5speed.. klo saye pki leo vince carbon tp enjin standard pekak ..


    1)ape effect negative kt enjin? short and long term

    2)klo pki jd letup letup kuar api cmne nk atasi?

    tq bro.. sangat membantu..

    ReplyDelete
  48. Bro mcm mana nk convert lc cutch tangan Ke auto kaki..lc thn 2009 blh sapa bantu tak..hem lg satu ada risiko barai tak..tolong ye..

    ReplyDelete
  49. As salam bro..nak tanya..la bro lc saya ni tahun 2006 bulan 8..adakah lc saya ni tergolong dari 800 unit yang pertama..

    ReplyDelete
  50. salam..sy pengguna lc v2 5speed..spec moto-blok uma 62,cam uma,clutch n spring uma,ekzos nobi silent sport,cdi ikk,carb rxz..soalan-berapa nak set pj n mj?..spoket nk set brape untuk pickup lebih?..sv harus tukar tak?..

    ReplyDelete
  51. bang..saya nk tnye..stu btang rod dgn satu set clutch speed brapa harga dia..?

    ReplyDelete
  52. As salam bro nk tnye, apa fungsi Jack Road??...kebaikan & keburukan dia..tq

    ReplyDelete
  53. salam bro...sy bru bc blog ni,tetarik sgt ni..nak tnya dulu,bole x kita tukar miter asal to miter digital..lc v25s.

    ReplyDelete
  54. Salam bro, nak tanya. Motor saya lc v1. Dah buat sikit. Block fz size 58mm, block head dah buat sikit, high cam, carburator catalyzer, cdi lc spark ori thailand, spring clutch keras dgn clutch plate racing, spocket 33 15, tengkuk exhaust standard dah besar. Meter pergi 190, tapi bila full throttle, gear 4 lemau. Angin dah cun, minyak taktau lah. Tgk minyak cepat habis. Tapi motor pergi 190 je. Carburator main jet 19.5, pilot 22.5. Mohon tunjuk ajar :)

    ReplyDelete
  55. Bro aku pakai lc135 baru 4s.mslah ye tak laju lngsung.naek 100 jek.bole bg pndapat tak std modi yang sesuai.bg naek 160 pon ok.carb die pon mslah.kdg pulas tak rase ape.tolong ea bro.aku dah penat asyik kene gelak gan moped laen.ex5 modi lg aku panas.aku taknak moped laen pgng jalan selain lc generation..

    ReplyDelete
  56. As Salam..aku nk brkongsi sdikit tuk korang..aku ada bli Lc135 V2 4s 2nd..masa mula2 aku try test top speed,hanya bleh dapat 110km/h je..tu pn jenuh gak la..moto tu mmg standard semua..maklumlah,owner sbelum ni amoi (budak sekolah lagi)..sebulan lepas tu aku modi sikit2 ikut apa yg pomen kt tmpat aku suruh(dia bekas pomen cubprix..sekarang buka kedai sendiri)..part mula2 aku tukar ialah Spocket 15-37..pastu exhaust AHM M1(aku buang slincer)..kendian aku tukar Carb Uma Racing 28mm..Thortle Uma...CDI Brt...Clutch racing Fatio..Spring Cluth n Spring Valve....last Skali aku Tukar Tayar jenis Michelin Racing Street..70,80...80,90..kesemua kos tu bila aku kira blk lebih kurang RM1640..banyakk gak tu dah berhabis tanpa disedari sebab tukar sikit2,bkn sekali gus...Tapi pulangannya memang puas hati sebab sekarang Lc V2 4s aku tu bleh dapat Topspeed 150km/h senang2 je..gear 3 je bleh tarik sampai 110km/h...Sekarang aku ngah kumpul duit lgi nak tukar Cam ngan Big Bore..
    Aku bercadang tukar 58mm big bore dah la..macam Cam lak mula2 ritu aku nak tukar dah..tapi Pomen aku tu bgitahu jgn tukar lgi slagi tak tukar Big Bore..sebab tu aku tak tukar lagi..Tu lah saja yg dapat aku kongsikan tuk korang..mungkin leh jadikan panduan bagi yg nak start modi..yg penting sekali duit kena byk la..barang2 lak kena pastikan yg ORi..Pastu Pomen lak mesti(wajib) yg betul2 tau bab modi..

    ReplyDelete
  57. salam bro.sy baru nk mula jinak2 dgn dunia modi ni.sy baru nk modi .so barang ape yg perlu beli.sy dah beli cam cms ngn spring valve cms . boleh ke masokkan dkt blok standard ? ape efeknyer kalo sarong dua2 nih . ker nk kne beli blok 58 dlu baru boleh sarungkan cam dan spring valve nih ?dan lagi satu kalau nk pakai carb v1 or standard v2 boleh ke untuk spec yg saya tulis di atas tu ? maaf masih newbie . MOHON REPLY DENGAN CEPAT.dah tak tahan kne nganjing dgn ex5 modi

    ReplyDelete
  58. salam bro. jumaat ni lc es first batchyg 2007 aku mai. angkat 2nd. kedai dah standard kan barang dlm kecuali blok. uma racing. ada apa2 effect tak?

    ReplyDelete
  59. Salam bro..sy pakai lc model bdy hitam sportrim gold(v2 kot)..time standard moto bole pg 140km/h je..after modified
    -blok X1R ori 62mm
    -cdi BRT Dual band oren
    -karburator RXZ (tengkuk custom-pendek)
    -hi cam racing
    -head korek & polish
    -klas plet 2 keping racing 2 keping standard
    -plug racing
    -spoket (15-39) da try 15-35(gear4 xhidop) / 15-37(sedap tp stakat 150kmh) / 15-33(gear4 mati) / 16-37(xde power langsung) / 14-37(gear 4 mintak gear)
    **tp moto boleh pg stakat 150 kmh jln biase..turun bukit dapat la 160kmh tue pn seksa nk dapat
    nape bole jd mcm nie yer??

    ReplyDelete
  60. Salam bro,sy pkai lc V2..mileage moto tu dh dkt 40+++. Bt msa ni xde problem sgt lah..xde sbrg bunyi lg..Moto tu prlu di buat top overhaul ke full overhaul??

    ReplyDelete
  61. Bro..saya owner lc135 gp edition.. Tpi topspeed 110 je dpt..ekzos nob1 neo ss. Tu je yg tukar. Camne ek nak buat lc saya ni naik 120-140?

    ReplyDelete
  62. Bro..macam mana nak buat 135lc model pertama naik 140-160?semua barang saya dah beli termasuk turbo...

    ReplyDelete
  63. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  64. Bro motor saya Yamaha LC135 tahun 2014. Kalau saya nak pasang footrest kena tambah disc break belakang ke? Sebab LC saya auto clutch, tak ada disc break belakang.

    ReplyDelete
  65. Salam.lc saye tahun 2007,klas tangan,ne model berape,flat jku

    ReplyDelete
  66. 1 lg bro,yg 800 biji t ,auto atau clach tangan
    Sebab cdi aku dah tukar ngan kawan,tahun mula2 kluar,aku leh dpt 160 2 org

    ReplyDelete
  67. Salam just share sy newbie pkai lc.. Lc v2 ni lau x usik mmg cm hampeh ye... Sudah nye tpakse lah... Blok 62mm carb tzm cam race n cdi brand x igt.. Boleh lah dpt 160 kot..

    ReplyDelete
  68. Salam bro.. mcm mane nk contct bro... nak mintak nasihat set motor lc first version..

    ReplyDelete