Search This Blog

Wednesday, May 22, 2013

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 7 - Carburator Part 2



Carburator RXZ - Mikuni 26mm - Round slide
Carb Rxz.. carb ini selalu menjadi bahan ujikaji kebanyakkan ketika mula2 geng lc v1 satu dalam nak meneroka potensi enjen std boleh pegi berapa laju tanpa tukar blok besar... dalam kebanyakkan kes resepi carb ini digabungkan dengan exzost std yg diubahsuai atau exzost perang kadangkala menjadi tp dalam kebanyakkan kes ianya menjadi kehampaan.. semuanya terletak kepada tangan pomen yang setting.. ramai orang mengambil jalan operate sendiri dengan mengambil info2 dari forum2 yg diorang ikut.. tapi sebenarnya ujikaji carb selalunya perlu dilakukan sedikit demi sedikit sampai dapat tune yg terbaik... ok kita tengok sket tetntang carb rxz ni.. carb rxz terdiri dari banyak ver yang paling ramai orang tahu adalah ver borch dan catalizer (rxz set baru)
Borch vs Cat / Millineum


Kedua-dua ver carb rxz ade perbezaan sedikit sebanyak samada dari bentuk luaran dan juga dalaman.. keadaan carb z lama berat sikit, mungkin material yg digunakan pada carb lama besi yang lebih padu dan tebal, identikalnya pula bila di rpm tinggi.. penangannya top speed berdesup.. tp agak sebu.. atau bahasa ramai org guna bobok.. atau mudahnya lagi permulaan pulasan trotel tersengguk2.. carb ini juga sering diklasikasikan oleh geng rxz sendiri agak mudah utk dituning berbanding carb z cat. Manakala pada carb z baru pula ianya agak ringan, mungkin material binaan yg telah diubahsuai.. sesuai utk pembawakkan dikelajuan santai tapi top tinggi agak susah nak dicapai.. perbezaan juga terdapat pada lubang2 dalaman pada carb tu.. forumer rxz mengatakan bawaha rxz borch liang2 udara adalah lebih besar sedikit dari carb z cat.. tapi apa pun keadaan setting akhir adalah penentu.. dibawah adalah spec yang aku dapat kutip dari risalah geng rxz berkenaan dengan carb nih

SPEC STD CARB RXZ
BORCH : Mainjet 210 pilot 22.5
MILLENIUM : Mainjet 210 pilot 22.5
CATALYTE : Mainjet 195 pilot 22.5
  • jarum silde set di takuk tengah
  • pakai jarum panther txr atau jarum ori dan diasah sedikit pada bahagian hujung tajam tu
  • jarum carb ni susah nak jumpa ori jepun yg baru, kebiasaan kat sparepat adalah yamaha siam. yang betul2 ori kena g HLY
  • kalau nak pakai kat 4 stroke mcm lc amik satu getah hos masuk ke bahagian lubang 2t.. potong pendek bahagian hos tu dalam 1 inci setengah dan matikan dgn bakar hos sket dan kepit ngan tool playa
SETTING : 
  1. tutup habis skru angin
  2. tinggikan sedikit timing motor dalam 3k rpm
  3. bukak skru angin slow2 dan rpm akan naik dan terus bukak sampai rpm paling tinggi.. dan kalau terlebih bukak rpm down so pulas kebelakang balik skru bagi rpm paling tinggi balik
  4. bila da dapat rpm tinggi tu setting balik skru idle enjin kepada idle ikut sesedap rasa 
  5. so g try dan tgk mcm mana dia pegi kalau dapat 160 170 tu kira ok la tp make sure exzost dah pakai bukan std badak tu le
  • nak tahu minyak samada cukup atau tak.. kebiasaan dekat hujung mulut exzost tu calit ngan jari dan rasa sendiri debu carbon tu.. kalau debu tu halus dan kering dan lembap tu kira ok.. kalau debu tak banyak minyak agak kurang.. plug minyak cukup biasanya perang terang.. kalau putih ramai org cakap minyak x cukup so kena up balik mainjet tu.. kalau bobok giler biasa pilot kena up sket (perbanyakkan tanya pomen mengenai hal ini)


sumber setting - RXZ Malaysia / MBC


sedang diupdate sedikit demi sedikit utk carb lain

75 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam bro dpt berita lc 5 speed gearbox tukar gear 5 standed 27 tukar pakai 25 top speed tak termenung.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam... tumpang lalu n tumpang tnya... ade x mane2 pomen yg bole d rekomen klu nak wat lc v1 mod ekstrim giler babas kat kwsn sh alam @ klang... time kaseh...

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Salam ... nk bertanyakn ckit .. moto lc sy ni de sangkut2 ble nk lebih 120, tu tnda setting carb x betul ke?? kne besokn Mj ke?

    sbb aritu saja men gosok2 tengkuk carb ni ms wt top overhaul, mybe terlebih gosok agaknye ...

    ReplyDelete
  8. salam, aku pkai blok size 62mm/cam rcing/cdi rcing & carb STD, soalan: bile aku tuka ezos cj ipoh cutting std mto aku letop2?nk kne tuka jetting blek atau tuka carb laen, dn kalo tuka carb laen size ape yg ssuai untok blok 62mm, dn jetting yg plg ngam?

    ReplyDelete
  9. Untuk blok fz 57mm..klu msuk uma 28mm..ok x? byk x dpt pbezaan dri top n pickup..

    ReplyDelete
  10. Salam..minta tolong pndpt kwn2 yg thu pasal motor. Sy pkai block X1R 62mm,exzos cjipoh std mody,yg lain smua std. Bila bawa 120rpm motor sempot2 mcm x cukup minyak. Saiz mj&pj brpe yg sesuai utk block ni klau pkai cubr std? Pe yg prlu sy tmbah lgi utk tmbah laju & dpt top speed & picup yg sedap utk jln jauh? Klau bleh x mhu yg exstrem sngt.. Biar nmpk std yg penting laju sikit..☺ Pleasee..☺

    ReplyDelete
  11. salam..sy pengguna lc v2 5speed..spec moto-blok uma 62,cam uma,clutch n spring uma,ekzos nobi silent sport,cdi ikk,carb rxz..soalan-brape nk set pj n mj tuk dpt pickup lebih??..tolom otai..

    ReplyDelete
  12. Bro blaze i dah tukar block fz 57mm, x1r high cam, perfomance valve spring, racing clutch plate n clutch spring, exaust nob1 yg tak bising, carb suzuki TS125, CDI oren yg thailand punye tu... Pickup mmg tinggi tp top speed sampai 150-160 je... Ape perlu dibuat lg supaya dpt outmeter..??

    ReplyDelete
  13. assalam brader blaze dan mahfuz..

    berkenaan ngn carb ni.. tetiba ak terasa sgt nk pakai carb pe28.
    so nk minta tips skit setting pj&mj dan barang2 lain yg di perlukan untuk v2 5s STD badak.
    tips2 dari bro amatla dihargai..

    ReplyDelete
  14. Salam bro
    sy br tukar karburator rxz
    block sume standart
    Nk tau saiz main jet n pilot jet yg sesuai
    skrang pkai main jet 120 / pilot jet 22.5
    bila pulas minyak lebih enjin jd mati
    x tau angin atau minyak yg x ckup
    minta bantuan...

    ReplyDelete
  15. salam BRO Blaze.. saya dan motor saya nak minta pendapat..moto lc V2 4speed hanya tukar manifold ezos & pakai cdi apido 8 adjust.. saya dah cuba karburator nsr sp, 28mm tak silap..pikup mmg mencanak gila tapi top sampai 100kmh gear 3..masuk gear 4 terus drop 80kmh..pastu bobok2.. pomen kata kena tukar blok besar..tukar high cam.. lagi satu cdi apido ni betul ke no.1 api kecil sampai no.8 api bbesar..ke terbalik??

    ReplyDelete
  16. Salam tumpang tanya..
    Spec motor carb rxz cataly 26mm
    Pj 25 Mj 165.
    Blok 62mm ,cam ikk,Cdi arata.
    Ekzos perang.
    Spoket 15 - 36 / 37.
    Masalah sekarang motor pickup takda.Motor jadi berat nak pegi.
    soalannya berapa nk set pj & mj ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pj 2.25..mj 210 - 180...yng tuja...guna kan ekzos cutting standard...

      Delete
    2. mj pakai 105 kalau pj pakai 215 ngan 220 try ahh

      Delete
    3. Tumpang tanya. Kalau lc std pakai carb rxz catalyzer berapa pilotjet dan mainjet yg sesuai ya. Minta tolong sangat sangat

      Delete
  17. Tumpang tanya saya baru beli 135LC TAHUN2013, kalu kelajuan 180 kilometer sejam kompenen apa perlu ditukar keseluruhannya tanpa ada masalah pada motosikal kemudian hari harap penjelasan, sila balas mesej saya balik terimakasih.

    ReplyDelete
  18. Bro blaze..aq bru up blok uma 62 +carb 28 uma+ hi cam cms.valve cms..berat aq 67kg..lc v2 5s..nk pkai sproket bape ek...bru tukar smlm..da rembat..x ada efek ke ek..skrg 15.37 menerang enjin

    ReplyDelete
  19. bro tkr benda ni...
    1)block 62mm x1r ceramic
    2)cam indon
    3)spring valve
    4)carb uma 28mm
    5)head uma
    6)cluch 6 spring 1 set
    7)gear 4 21t
    8)jack rod 2mm
    meme terbaik.....meter digital cecah 230kmh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spec untuk moto ap bro,v1 or v2,,n nk tnye jack rod brape ea,tq

      Delete
    2. Spec untuk moto ap bro,v1 or v2,,n nk tnye jack rod brape ea,tq

      Delete
    3. Bossss saiz spocket berapa ni spec mcm ni

      Delete
  20. luper lak cdi kozi & exzos cj ipoh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bro..nk ty..cdi kozi adjustable mapping mne yg cntk n oke..sbb wktu setting ngn carb pwk cms 30 mj 120 pj 38 jarum duk ats skli..plug wrna hitam carbon wktu setting mapping 6/7..tp td ble try mapping 2..pas perembat jee td ekzos trus letup2 tibe2..sblum ni xpenah pn..sbb ap ea..tlg whatsapp sy syafiq 012-2460860

      Delete
  21. assalamualaikum,
    saya pakai lc 5speed block 65 ceramic,cam cms,head dah bwat,cdi thailand,ekzos cutting standard cj,cab tzm pj mj?? dan sporket bpe yg elok? harap abg dapat tolong sye...

    ReplyDelete
  22. Tumpang tanya..sye bru tkar crburetor uma 28mm..ekzos kluar asap hitam..n moto jdi bobok..camne tu??perlukan bantuan.tq

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum bro,
    minta pendapat dgn spec lc 5s saya..
    head porting 22/19
    cam uma
    block 62mm
    cdi cheetah power programble
    carb uma 28mm pj32/mj110
    exjos modi cutting std
    gearbox T25
    jackrod 2mm
    uma hiper clutch
    spoket current setting 16/37 rpm at 8.5k speeding 130kmh (gps)

    persoalannya berape kah max rpm utk jr 2mm ni boleh tahan? dengar cer jr ni max 8.5k -9k...buat masa ni saya hanya tested sehingga 9k sahaja...
    so ape perlu saya buat utk dapatkan 160kmh(gps)? adakah turunkan spoket rasio lagi atau boleh hentak sampai 10k?
    kalau dulu dgn spec spoket 16/39 at rpm average 11k speeding 150kmh(gps)...tapi skrg ni dh jr kena bertanya dulu dan minta pandangan dari bro dan rakan2 seperjuangan...harap dapat membantu.....salam..

    ReplyDelete
  25. salam otai2 skalian.,,
    sya pakai LC v2 5s, klau sy nk tuka ke carb LC v1..
    ape brg2 yg sya perlu beli utk convert carb ni.. TQ

    ReplyDelete
  26. bile agknye nk ada update yg bru..hehe dkt stahun tgu ni.. :)

    ReplyDelete
  27. ade tak yg nk jual carb tzm area melaka?

    ReplyDelete
  28. Salam, apa spec yg sesuai utk long distance, moto ulang alik bwth Alor Setar. Kegunaan harian. Mohon dapaatkn pencerahan. Kalau dpt mau turun engine seblum raya...... Emailkan ke miiz78@yahoo.com. Terima kasih.

    ReplyDelete
  29. lc 5sp pakai block fz.low cam.sv racing.cdi apido.ekzos maniful 26 nak seting carb rxz brpa mj n pj?

    ReplyDelete
  30. Salam bos nk tanya motor lc v3 sye block standt pakai cab rxz m'jet 210 p'22.5 tpy bile motor tu stay dlm meter 80 dia mcm tarik2 knpe eh .. Klu dh full trotl okey pulk . knpe eh mintk pendpt ckit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bos,pakai carb rxz m"jet 210 minyak x kuat sangat ker...

      Delete
  31. Assalamualaikum .aku ada lc v2 2014 .aku turun spoket 15 36 cdi brt tapi pergi 120 je .apa yang boleh dibuat bagi up sikit ? dapat 160 170 pun memadai

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum. lc v1 saya pakai block standard, ekzos cj ipoh. baru2 ni saya sumbat carb nsr ori thai. bila saya start moto saya nampak ada asap keluar dari lubang ekzos. bila naik moto terasa semput. harap dapat tolong masalah saya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau asap hitam yg keluar. Minyak lebih la tu

      Delete
    2. Kalau asap hitam yg keluar. Minyak lebih la tu

      Delete
  33. Salam bro blaze,kalau pakai block FZ,carb RXZ berapa saiz MJ dengan PJ ??

    ReplyDelete
  34. Salam bro,sy pkai lc yg first model..mslh sy,bla moto sy bobok,bila mati moto..minyak petro kluar dri lubang buang kt kburetor tangki.sampai kering minyak moto dlm tangki.ramai dah pomen cuba baiki..tp msh sama mslh tu blaku..tolong bro..

    ReplyDelete
  35. Lc 5S: Block FZ 57mm + High Cam CMS T2 + Spring Valve CMS + Manifold 28 = Carb Rxz Mili tune Mj185 Pj27.5 Jarum takuk 3. Spoket kekal 14 depan 5s belakang turun 1 atau 2 mata. 36-14.

    Selamat mencuba

    Selamat mencuba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro . Spec fz carb mili pakai kotak angin tak ? Tq

      Delete
  36. Bro izzat carb z pakai kotak angin x?lg satu takuk jarum 3 kira dari atas ka dari bawah?

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum bro. Saya pakai Honda Wave 125 Ultimo. Carb RXZ, CDI racing, Block 57mm, Head Racing, exhaust GT Racing

    Sejak saya tukar carb ni, saya bila pakai air filter K&N ataupun tak pakai langsung open je carb, bila pulas habis, motor letup2 tersangkut2. Bila tutup sikit air filter tu dengan tape, boleh full throttle tapi tak pergi pun. Enjin jd berat. Pulas full throttle tapi tgok meter sama je lepastu enjin pun maintain je tp bunyi berat semacam. Lambat nak mampus. Dah nak give up dh dengan motor ni. Haritu dah pakai carb 28mm KOSO tapi jetting semua mmg takkan ngam sbb susah nak cari menjet dgn pilot dia.

    Bila saya tanya pomen kat sini, dia kata setting dah elok dah? Tu yang saya pelik skrg ni. Cadangan tape air filter tu pun cadangan pomen lepas tu dia give up mcm tu bukannya nak bukak carb ke apa. Duit habis kat motor je tp hasilnya macam harem. Harap dapat bantu saya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  38. sape pomen area mlk yg boleh upgrade kn moto sy bg laju..skrg 100 je..dpt pi 160 ok la

    ReplyDelete
  39. Mcm mane set carb rxz dkt lc std

    ReplyDelete
  40. Boss otai2. Minta dorongan skit pasal lc v2.skrg sya guna block 62 cam cdi dh upgrade.cabr rxz baru guna.motor slop teruk.boleh bwk dlm 60 ja.nk tukar mj/pj brapa ye? Skrg mj/pj 210/22.5 minta tnjuk ajar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mj biasa set 160/170..jarum biar kan dkt tgh.kala starting mcm selok ejas jarum takuk paling bwh pj biar asl

      Delete
  41. Mohon bantuan. Lc sy spec 57mm carb lcv1 yang lain standard. Jetting tu xngam susah. Bila nk full throttle mengejut jadi semput. Top gear 70kmh pulas throttle stengah jdi semput. Bagi accelerator pump ejas mcm mne? Jarum takuk brape? Perlu ke guna accelerator pump?

    ReplyDelete
  42. Asalamualaikum otai2 semua . Nak tanya , saya dah masuk carb rxz mili dekat lc 135 v3 saya . Skrg open . Tak pakai kotak angin . Kalau saya nk pakai kotak angin mcm mana ? Boleh ke ? Boleh dapat setting tak agak2 . Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,, bos tumpang tanya, moto xjadi bobok kew bila buang kotak angin,, bos set mj pj size brape???

      Delete
  43. salam tuan lc v1 sy guna block taikom 62 crab rxz mikuni pj saiz 30 manjet saiz 100..angin bukak 1..1/.5...2...semua xkene.. letih da nk seting.. sebu hujung.. timing bila ram lambat turun tlg la sy.. siapa tahu nk setting guane

    ReplyDelete
  44. Bos klau motor std abis mj pj brape yg sesuai utk motor lc yg guna carb rxz

    ReplyDelete
  45. salam...blok 57,carb. rxz...menjet bpe ngam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun mau tnya soalan ni jugak.. Skerg dah 2020 takde org nk jawab lgi ke 😅

      Delete