Search This Blog

Thursday, September 18, 2014

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 7 - Carburator Part 4

UMA RACING 28mm - 32mm



Sapa main lc modi kalau tak dengar pasal carb ni bermaksud ada yang tak kena dengan komnuniti yang anda lepak tu hahaha.. gurau jerk.. ok carb UMA Racing.. carb ni popular kot.. sangatlah popular.. mustahillah tak tau kan.. carb ni hadir dari zaman blok 58mm tengah meletup lagi.. dan carb ni adalah keturunan carb PE yang dikemaskini kan sedikit teknologi tu dengan sistem powerjet.. banyak viarasi yang anda boleh beli dari skecil 22mm sampailah ke 40-50mm (erkk!!) tapi kebiasaannya moto lc yang modi ni akan guna 28mm ke 32mm je mengikut besar big bore kit tu.. carb ini ada satu teknolgi yang dipanggil power jet.. dan fungsi power jet ni apa yg aku nampak bekerja secara automatik apabila pada satu tahap vacum kemasukkan angin menjadi sangat tinggi especially ketika high rpm di kelajuan tinggi, minyak akan dipam secara semula jadi atau auto hasil dari vacum tadi dan menyembur kan minyak dari atas mulut kemasukkan angin tu.. korang boleh check ada satu host getah dari mangkuk carb tu naik ke bahagian atas mulut kemasukkan angin tu.. carb ini jugak popular dengan sifat susah nak tuning pada awal pengeluarannya.. mungkin disebabkan hasil pembuatan yang tidak kemas pada bahagian2 yg kritikal dalam carb tu sendiri.. hari ni semua dah ok rasanya.. selain dari tu ia jugak sering memeningkan owner moto dengan bunyi slider rata (flat side) yang agak kuat menyebabkan owner motor keliru sama ada bunyi tu dtg dari blok atau carb.. dan tak lupa.. satu perkara yang sangat menyakitkan hati tentang carb ini adalah alatan sampingan seperti minjet dan pilot jet yang sangat mahal, dah la carb tu mahal sistem sampingan dia juga mahal.. 
minjet set optional
lai lai lai... pilih mana yang berkenan
walaupun banyak kontra2 sperti tu.. performance carb ini tak boleh dipertikai.. ia adalah antara carb yang memberikan kawalan kuasa yang terbaik dalam kelas persaingan carb lain.. cara ia meluncur mengehmburkan kuasa tu takde masalah spt tersengguk ke bobok ke.. terus je pergi.. dan yang paling penting ada sistem pertolong akhir iaitu power jet di akhir2 rpm tu.. setidak2 nya ada lah dari takde... cuma orang kata carb ni minyak nya agak kuat.. sebenarnya penalaan carb tu sendiri harus lebih teliti untuk mendapatkan penjimatan.. pilihan ada dua.. kuasa maksimum atau kuasa ok ok tp minyak jimat sket dr biasa (dalam kes modi lah) bagi aku ia antara carb yang bagus kepada mereka yang hendak mencuba.. cuma harganya kadangkala memeningkan kepala.. dan stock kadang kala sering habis.. terutama saiz 32mm yang kini mcm dah takde atau susah nak jumpa.. sebab apa.. sebab owner yang pakai blok 65mm.. sangat memerlukan carb ini hehehehehehe... apa pun carb ini sesuai bagi yang tanak pening nak cari carb2 yg bagus tapi rare2 kat market... ramai dah pomen yang dah expert nak tuning carb ini dan carb ni sangat universal sampai macam2 jenis moto korang leh jumpa pakai carb uma ni.. 


YOSHIMURA MIKUNI TM-MJN SERIES


fuuuhhhh meleleh kahkahkah
Ini adalah carburator paling legend hahahaha... sapa tak tahu takpe... anda boleh dimaafkan... sebuah carb yang sangat2 diburu oleh semua budak2 yang modi motor lc pada ketika mula2 zaman lc mula modified dan terus diburu oleh mereka2 ni termasuklah aku sendiri sampai hari ini!!! semua orang nak pakai. semua orang nak.. tapi barang takde.. stock rare.. aku pun tak tahulah celah mana tetiba carb ni orang sebut2.. tapi memang ada yang pakai.. dan hasilnya kerja carb ni takyah pertikaikan lah... tengok hasil kerja kemas luaran tu kita dah nampak macam mana performance dia boleh bagi.. bak kata seorang kawan aku yang memang power dalam modi2 lc ni... THE LAST ULTIMATE WEAPON yang dia akan cari sampai jumpa sapa nak jual... dan akhirnya dia dapat jugak.. dan lepas pakai bila tanya ape cer der.. best ke.. owner punya senyum aku memang jahat betoi senyum dia tu... siot betol.. carb keluaran dari yoshimura iaitu syarikat yang sama otai pembuatan exzost superbike jepun ni memang diakui oleh semua tuan yang memakainya sangat berpuashati performancenya.. kebanyakkan berkata memang ianya sangat bagus.. takde apa cacat celanya..baik dari segi kuasa dan rupa carb tu sendiri.. kalau korang tengok sistem corong yang unik dual stack tu.. semua bukan setakat kosmetik.. ada rahsia2 menjadikan ia bagus... 
sitem corong dual stack
akan tetapi nak memilikki carb ni bukan mudah.. satu.. ianya takde kat Malaysia.. takde orang yang jual.. (dulu) melainkan dibawa masuk oleh orang ketiga bukan melalui pengedar sah.. (skarang dah ade rasanya) kedua.. carb ni mahal nak mampos.. hahahahahaahahaha.. ini lah penyebab ramai hanya mampu tengok je lah... telan air liur je lerrr... full set carb sistem termasuk set pilot dan minjet dan corong unik tu skali mengjangkau hingga hampir ke 2 ribu!!! ooiiiiiii mati katak la nak beli oi.... hahaahaha.. ketiga takde sapa tahu macam mana nak tune... melainkan anda cari pomen yang memang teliti dalam bab tuning or anda sendiri memang kaki tuning ha leh la cuba cuba...  aku takleh nak cakap banyak macam mana rasa, bila bawak macam mana bunyi, bila tarik pikap bunyi macam vtec ke ape ke, tapi apa yang aku tau owner yang pakai memang bila dah pakai diam jerk tak banyak bunyi... kalau anda terjumpa ada orang tengah terdesak nak pakai duit jual menatang giler ni sila lah beli tanpa banyak citer.. tapi dengan syarat tahulah apa yang dia bagi tu complete ke tak... aku penah jumpa kawan aku nak jual.. baru je post kat fb nak jual dan aku baru nak tanya berapa harga? onwer jual kata carb dah sold... gila vavi... tak sampai seminit pun... sial jerk hahahaha.. kepada anda yang berduit boleh la melayari ebay ke amazon ke yahoo auction japan ke untuk cari menatang ni... boleh la beli baru atau kot kot ada 2nd nak jual dari hujung dunia lain.. dan jangan terkejut kalau menatang ni mahal walaupun 2nd hand.. sebab satu dunia akui.. ianya carb yang sangat bagus.. atau lebih mudah bahasanya terlalu bagus sampai orang nak jual pun sedih hati nak berpisah (terdesak punya pasal punya kes)
enjin sapa itewwwwww


So citer carb sampai sini je saya boleh ceritakan... terlalu banyak carb untuk dicerita yang mana owner buat experimen masuk kat lc.. carb superbike lah carb zaman hail amirlah... macam macam.. kalau nak citer semua memang alamatnya tak habis... apa pun carb yang anda pilih.. tak kesah la apa jenis.. pastikan spare part dalam mudah nak cari dan tak maha sangat.. tuning tak susah.. dan paling penting tak memeningkan pomen nak tuning... sekian.. 


93 comments:

  1. Bro? kalau pakai blok 62, cdi cikai je, carb uma 28mm .. berapa saiz mj dan pj? mintak pencerahan tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. pilot jet 30-38
      main jet 100-125

      *hanya cadangan... hasil akhir perlu dibuat kajian dengan lebih teliti

      Delete
    2. Nak tanya kalau lc std nk tukar carb 32 boleh ke main jet pilot jet nk stting saiz ape

      Delete
    3. Salam ..bro sy pkai block shark 63mm car saiz 30pwk kihin ..brape mj dgn pailot nk pkai. . info skit boss

      Delete
    4. Salam ..bro sy pkai block shark 63mm car saiz 30pwk kihin ..brape mj dgn pailot nk pkai. . info skit boss

      Delete
  2. Sekarang pakai mj 130 pj 40.. Bila moto dah lama panas, timing naik sendiri sampai rpm 3 dan ke atas.. Kenapa bro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba check balik gasket2 kat carb.. antara tiang ke carb tu n tiang ke head... ada bocor ke? sebab awak cakap bila enjin dah panas timing jd tak tentu hala.. sepatutnya takde kene mengena pun sama ada enjin sejuk atau panas

      Delete
    2. Bro kalau carb Uma 32 nk setting untuk 65 22/25 mj pj size brpe

      Delete
  3. boss nk tanye skit kwan pakai block FZ 57mm caburator shark 28mm mj 95 pj 20 sampai top speed 140 dia mcm tersangkut2... kenape yek.. mj dgn pj nk kene seting lagi ke... mintak bantuan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. carburator shark?? tak penah dgr plak carb mcm ni...
      apa pun cuba up sket minjet tu ke 100-110.. and pilot tu ke 30-35

      Delete
    2. ade boss baru.. sebijik mcm uma racing.. made in taiwan tpi murah je skit..dari uma
      Sunworld punye syarikat

      Delete
    3. Salam geng semua.nk tanya sikit.kalo pakai crb uma 28mm dekat lc mj n pj berape ea sesuai.untuk pgatahuan kwn enjin std haed blok semua std.kwn cme pakai cdi gan vrb uma jep.mohon bantuan

      Delete
    4. salam...saya pun ternanti2 jawapan dari bro blaze ni...xsanggup dah nak duduk atas moto sebab top cuma 120 je...taiping-temerloh..

      Delete
    5. Cube crik benda tutup mulut carb ,kemungkinan terlebih masuk angin dekat carb ,sbb pernah ada sama kes

      Delete
  4. Bro? Kalau pakai carb uma 30mm ,blok x1r 63mm, cdi brt , ekzos std dengan cam cms

    Berapa saiz mj pj yg sesuai ? Mohon pencerahan terima kasih :)

    ReplyDelete
  5. salam bro..kalau pakai carb uma 30..pastu pakai air filter ok tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro aku pakai carb yoshimura 32 pastu aku pakai blok shark 65 dan aku pakai full baf ok x bro

      Delete
    2. Salam bro2 sekalian. Nak tnya. Ak bru lps tukar blok uma 62.. Tapi skrng ni.. Dy jadi mcm berat.. Mcm amgin kuar x habis.. Top speed susah nk dpt.. Mcm xda pikup. Ke sebab paip saiz standard? Atau kotak angin kena tukar ? Atau setting carb?

      Delete
    3. Ekzos tuka bro.. std xlawas ibarat nak kentut xklua

      Delete
  6. bro blaze...sye pkai carb uma 30mm,block uma 62,cdi uma,cam uma,valve spring racing
    Berapa saiz mj pj yg sesuai?? Mohon pencerahan tqvm :)

    ReplyDelete
  7. Brofilter lc v2 tukar uma racing filter boleh naik ke top motor?

    ReplyDelete
  8. Brofilter lc v2 tukar uma racing filter boleh naik ke top motor?

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. blok 63 carb 32, bole cadangkn x ap size mj n pj ? erm

    ReplyDelete
  11. blok 63 carb 32, bole cadangkn x ap size mj n pj ? erm

    ReplyDelete
  12. blok 63 carb 32, bole cadangkn x ap size mj n pj ? erm

    ReplyDelete
  13. bro, nak tanya sikit
    kalaw lc135 guna block fz dan carb uma 28mm , apa main jet dan pailot jet yang sesuai ?

    ReplyDelete
  14. Bro, sy mintak pendapat, aku pakai carb yosimura 28mm, paip yosimura, block fz, cam uma. Pilot dan main jet apa yg sesuai...

    ReplyDelete
  15. Bro tumpang tnye....kalo moto std gaban tp nk msuk carb uma 28mm bole ke? Atau ada problem?

    ReplyDelete
  16. Assalam... abg kalo motor lc v1 block fz piston forged dome, head 22/19 carb uma 28mm berapa setting mj/pj dia. Jarum takuk berapa ye? Maaf bertanya.. newbie.

    ReplyDelete
  17. Brap harga piston uma racing..piston sahaja

    ReplyDelete
  18. Bro nk tanya kalau blok 62 cdi std kilang exhaust dh operate tapi carb std kilang berapa mj ngan pj ekk ?

    ReplyDelete
  19. Bro.. Sy pakai block 62, hcam, klau uma 34 brpe size plet n mnjet... Klu carb stderd brape size plet n mnjet... Moto lcv2.. Mohon pncerahan... Moto tak laju2.. Lc stderd pon boleh duduk kt tepi..

    ReplyDelete
  20. Kaberator ni boleh masuk kt nouvo lc tak?

    ReplyDelete
  21. Kaberator ni boleh masuk kt nouvo lc tak?

    ReplyDelete
  22. lc 5speed carb rxz... size main jet dan pilot jet apa yg ngam bro??

    ReplyDelete
  23. Salam bro. Carb tzm masuk dekat LC air filter muat tak ?

    ReplyDelete
  24. Salam bro. Carb tzm masuk dekat LC air filter muat tak ?

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum bro....klu lc 5s stander masuk carb uma 28mm ok ke...atau kene beli brg main untuk support carb tuh

    ReplyDelete
  26. aslm boos tmpung tnye block uma saiz 65mm cab uma saiz 30mm mj dn pj saiz bpe eh yg sesuai sbb dh tuning naik 140 je bobok

    ReplyDelete
  27. aslm boos tmpung tnye block uma saiz 65mm cab uma saiz 30mm mj dn pj saiz bpe eh yg sesuai sbb dh tuning naik 140 je bobok

    ReplyDelete
  28. Asalammualaikum..nak tnye..Aku baru tuka block sck 62mm,cam,dgn carb rxz..moto jd sebuu,sempot2 nak padam..bile rem nmpk kelua asap skit..skrg pkai mj 160 pj 27..mntak advice skit bro..nak adjust mcm mane..bawak 100kmh pon dah sebuu,mcm tak boleh go dah..tolong ye..tq

    ReplyDelete
  29. Bro tumpang tanya kalau pakai carb uma 28mm cdi uma racing , set ekzos yg lain standard . Main jet dengan pilot apa sesuai ?

    ReplyDelete
  30. As,salamualaikum...Saya nak tanya sikit pasal carb ni,yang mana sesuai ye Uma Racing atau Rxz Mili

    Sekadar bertanya

    ReplyDelete
  31. salam bro...berapa saiz pj.mj untuk blok 65...carb saiz 32mm head 22/24...tolong bos...

    ReplyDelete
  32. salam bos..sy pakai blok fz..pipe semua buat dah..spocket 36 14..tp masih semput..setting carburetor mcm mana ok?

    ReplyDelete
  33. Bro..biasenye blok 76mm jual bpe ratos erk

    ReplyDelete
  34. Bro lc 135 klau pakai blok 62 cdi brt card uma 28..mj nak tukar brpa pilot nak tukar brapa?

    ReplyDelete
  35. Asalam bro kalau block 58mm aka fz, cam cms,,cdi hispeed,coil uma,exzos yy pang n carb apa yg sesuai??? Kips 150rr or nsr???

    ReplyDelete
  36. motor standard lc135 fc hanya tukar cdi dan ekzos adakah boleh pakai carb uma 28mm?

    ReplyDelete
  37. Asalam bro ...saya nk tanya sikit saya pakai block 65mm ngan carb 32mm ape saiz sesuai utk pilot jet ngan men jet ?? Mohon jasa tuan tlg saya ini....

    ReplyDelete
  38. bro saiz minjit pilot tzm yg sesuai untuk semua spec apa yee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mj 185-195,try
      Pilotjet 30-32.5...
      Open..jarum setting sendiri tgk...try dulu cmnerpun

      Delete
    2. As salam boss ! Tumpang tnya, block racing saiz 60 mm carb uma set mj92pj30, mnyak jadi tak saport, ada cadangan tak yg boleh set mj&pj cun tuk carb uma saiz28mm ? Mintk bntuann boss?? Tq !!

      Delete
    3. Ada bajet masuk je head racing 22/19 carb 28mm aku set 100mj38pj still tersedak, tp lpas tkar head std ke racing, terbaikkk

      Delete
  39. Salam boss... tumpang tanya... sekarag ni pakai blok fz kalau nak pakai carb uma 28 berapa mj dan pj?? Sbb sekarang ni pakai carb standart pastu pakai ekzos open cutting standart... motor jadi sangkut dekat gear 1 2 nak kena main minyak...gitu..

    ReplyDelete
  40. Salam boss... tumpang tanya... sekarag ni pakai blok fz kalau nak pakai carb uma 28 berapa mj dan pj?? Sbb sekarang ni pakai carb standart pastu pakai ekzos open cutting standart... motor jadi sangkut dekat gear 1 2 nak kena main minyak...gitu..

    ReplyDelete
  41. Salam bro.. tumpang tanya..kalau pakai blok uma size 62mm dengan pakai carb uma size 30 okey ke ?? Mohon jasa tuan untuk tolong saya..

    ReplyDelete
  42. Utk wave125 block 65mm jekrod 9mm head valve 24 28 ....brp size pj dgn mj yg sesuai utk carb. Uma?

    ReplyDelete
  43. Utk wave125 block 65mm jekrod 9mm head valve 24 28 ....brp size pj dgn mj yg sesuai utk carb. Uma 28mm?

    ReplyDelete
  44. As salam tuan tanah, nak tnya klaw head korek block 60 carb uma 28 pj32.5 mj95 minyak jadi makan lebih apa yg tk kena ekk, larat nk buh mnyak .. tak tau nk set mcm mna, bru bljar carb uma ni ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. P kedai la sat oi.. x kena set mmg la makan minyak.. rm20-30 ja set kedai.. hahaha..

      Delete
  45. Salam bro newbies bertanya.. Saya pkai block 63mm head cms 19/22 carb PWK 30mm ape size mj pj yg cun ye?

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  47. salam.kebanyakan semua brtanyakan saiz mj apa nk sj brapa.bergntung kpada bukaan throtle tu sbnrnya.saya pun br bjr sbnrnya.mj diseting pd open 3/4 ke full.sj setingan di close throttle ke 1/4.yg mid tu kita main jarum sj...sekadar nk bg pndpt..tlg pebetul kalu xbetul..

    ReplyDelete
  48. Bro kalai block stndrt 135lc..masuk carb 28..tuka carb je lain stndrt...ade go tak???

    ReplyDelete
  49. Asalam boss saya pakai blok 63 carb nsr.high cam.ezos prangg cutting standard.. berapa saiz pj mj sesuai

    ReplyDelete
  50. salam semua apa jadi kalau caburetor 2 stoke pakai kat 4 stroke punya motor?

    ReplyDelete
  51. nk tnye..cab uma 30mm lc spec 66mm apa mj n pj yg sesuai??

    ReplyDelete
  52. Nak tanya carb 28 mm powerjet blok saiz 60mm apa menjit dan pailot yg sesuai..

    ReplyDelete
  53. Nak tanya carb 28 mm powerjet blok saiz 60mm apa menjit dan pailot yg sesuai..

    ReplyDelete
  54. nk tya cab umaVR 28mm msuk kt lc sesuai pkai mj&pj bpa??skg mtor kuar asap hitam lekat

    ReplyDelete
  55. nak tnye skit kalau blok 68mm .dah jetpin 6mm pkai carb tzm brp eh saiz mainjet dgn pilotjet ?

    ReplyDelete
  56. Nk tnya lc block 65 pilot 38 minjet 120..minyak xckop..mntk oendapat skit

    ReplyDelete
  57. Salam nak tanya .. sy pakai blok std cuma tukar carb nsr taikom .. boleh bagi panduan tak utk saya tukar minjet ngan pilotet macam mana kita nk tentukan ya ?

    ReplyDelete
  58. Assalammualaikum bro , saye pakai lc v2 cablereter Uma 28 , bile saye tarik gear 1 2 and 3 memang ngam tapi bile masuk je gear 4 moto terus sedut sedut , gear 4 memang tak boleh nak tarik , kenape ya boss ?

    ReplyDelete
  59. Salam bro, nk tny block fz dn carb rxz berapa mainjet & pilot yg sesuai.. Sy punya motor klau blow minyak ada menarik sikit.. Sekarang pakai mainjet 215 pilotjet 25

    ReplyDelete
  60. Bos block spec62 kopreta taikon 34mm mj dengan pj hok mano ngam dengan dio exzos std cam pistok cdi std sntai2 org tua

    ReplyDelete
  61. Salam bro , nak tanya mto kalau spec 63 cab pwk 32mm mj pj ape sesuai

    ReplyDelete
  62. boss nk tnye..spec moto saya 63 head cardinal 20/23 cam yypang sp2 ekzos ahm m3 32mm carb uma 30mm..pj dan mj bape?? skrg ni tgh pakai pj44 mj146...bila buka plug colour coklat tpi yg bwh tu ade colour coklat sikit dan putih sikit..adakah setting carb tu ngam atau x??

    ReplyDelete
  63. kalau nak buat sedap rasa , boleh ke pakai carb racing , cdi racing , exhaust racing tanpa set engine ?

    ReplyDelete
  64. Nak tanya skit ni kalau pakai spek 63 power jet 30 mainjet pilot ape yg sesuai..

    ReplyDelete
  65. Spec 60,,,keinhin size 28,mj 140 pj 40 sya pkai,gear 1234,4 gear boros

    ReplyDelete
  66. Bro nk tnya lc135v1 blok ssoada 62, cam uma, cdi thai, carburator apa ngan tzm or uma??

    ReplyDelete
  67. Salam boss, sy pkai block 62, cdi uma, carburetor 32mm , paip 32mm.
    Saiz ap yg sesuia untuk pilot jet & main jet sy?

    ReplyDelete
  68. Nak tanya,Block 65 mm..carburetor UMA 28..apa saiz pilot dan main jet yg sesuai ya

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum broo,kalau spec 57 pj-mj berapa yer?

    ReplyDelete