Search This Blog

Thursday, July 7, 2011

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 2 - CDI

CDI

Ok.. Dalam bab modifikasi ni, kita akan mulakan penceritaan tentang pengubahsuaian yang sikit2 je effect sampai la sebesar2 effect kuasa tu. Dalam kes ni kita mulakan dengan ubahsuai dari tahap newbies.. pastu meningkat naik ke tahap medium dan diakhiri dengan tahap gila-gila..

LC ni motor pelik.. motor yg ni ade kuasa hantu raya tetapi dijelmakan sekecil pelesit je. Dalam keadaan standard pun kadang kala potensi untuk mendapat kelajuan tinggi tu ada bagi semua LC. Akan tetapi prestasi std power ni telah dikecewakan oleh sejenis barang dibahagian motor tu sendiri, bahagian yang mengawal pemasaan api pembakaran, iaitu.. CDI. Dalam sesetengah kes, standard pun boleh outmeter, tapi dalam kebanyakkan owner lc lain, kelajuan biasanya 'hanya' setakat 140kmh atau 100-110 kelajuan kereta. Maka tak puas hati.. so kalau tak puas kita try bg boleh.. mana tahu, percubaan tu berhasil.. 

Ini lah pengubahsuaian pertama sekali dalam kebanyakkan owner owner lc akan buat.. tukar CDI, CDI tu amende? Computerize Digital Ignition? Central Digital Ignition? lebih kurang cenggitu la.. terma yang betulnya adalah Capacitor discharge ignition  CDI adalah komponen electronik yang terletak nye dibahagian belakang coverset depan motor lc korang tu.. kotak besar tapak tangan warna hitam tu. Unit CDI adalah unit dimana ia mengawal kadar api yang akan disalurkan ke coil dan ke palam pencucuh dibahagian pembakaran enjin tu. Kadar pengaliran api yang 'diarahkan' akan memberi kesan ke atas kuasa yang akan dijana dan berapa tinggi enjin boleh di REV.. lagi tinggi boleh di-rev lagi byk kuasa boleh dijana.. (ye ke?)

cdi std atas, cdi performance bawah. credit t135.com
CDI standard dalam kebanyakkan kes mempunyai fungsi CUT-OFF.. FUNGSI yg kebanyakkan jiwa kacau yg memberontak nak laju paling tak suka!!! Fungsi CUT-OFF adalah 'arahan' yang telah disimpan didalam flash memori CDI tadi untuk menugaskan CDI menghadkan kadar pengaliran percikkan api palam pencucuh pada had-had rpm tertentu. Sebagai contoh, YAMAHA telah setkan 'arahan' pada CDI 135lc MALAYSIA untuk menghadkan CDI memberi percikkan api pada palam pencucuh aka plug pada had 8000 rpm sahaja. Ini bermakna sekiranya komer cuba nak rev lebih dari 8000rpm, api pada palam pencucuh secara am nye tidak akan disalurkan. Hanya setakat 8000rpm sahaja. Enjin takkan mati walaupun rev lebih dr itu sebab sensor CDI pada magnet akan tetap menyalurkan api selagi putaran enjin berada di 7999rpm - 8000rpm. OK? 

Apa sebab YAMAHA buat mcm tu.. banyak perkara yang menjerumus kearah kenapa yamaha buat mcm tu. Antara sebab2 nya adalah kehendakkan JPJ untuk menghadkan kadar kuasa dan kelajuan, atau untuk lebih daya tahan enjin kepada pengguna2 biasa supaya tidak sesuka hati memerah enjin semahu mahunya. Walau bagaimana pun tak semestinya CDI standard keluaran YAMAHA adalah cut-off. Dalam kebanyakkan kes permulaan pengeluaran sesebuah model baru, pengeluar sering 'memberi' keistimewaan kepada model baru tersebut. Dalam kes LC Malaysia, 800 bijik lc pertama kebanyakkannya adalah NON-CUT OFF. 800 tu terbahagi kepada 4 warna motor. Model2 keluaran pertama ini berbeza setting CDI nya.. wiring system.. dan setup enginenya. 800 model pertama ini walaupun TANPA MODIFIKASI ia tetap akan mendapat kelajuan maksimum meter lc (ler).. sempoikan sapa yg mula2 beli dulu..

lokasi cdi anda disebalik coverset hadapan.. yg hitam tu la cdi bukan yg biru tu
So mcm mana nak tahu cdi tu cut off ke tak? bawak motor tu cuba tarik gear 2 atau 3 lama2 sket.. nnt enjin bila sampai satu2 kelajuan tertentu rasa mcm tersekat2.. mcm nak tanak pegi jer.. cut off la tu.. atau amik exzost pekak mcm ahm or yypang dan seangkatannya tu pasangkan kat enjin, tgk dan dgr la nnt bunyi enzost tu jd macam haram jadah kedengaran bila sampai cut off tu.. bunyi bila tarik gear lama sket jd teerr terrr terrr terrr terrr teerr terrr terrr terrr terrr teerr terrr terrr terrr terrr teerr terrr terrr terrr terrr 4EVER & EVER EVER!!! selagi tak masuk gear seterus nya hahahahahahhahaha hahahahahahahahaha

Contoh cdi dipasaran
Pengubahsuaian.
Orang kata.. kalau manusia la yg bikin manusia jugak la yang boleh ubah kan? dalam kes benda la.. ok skang cdi dah cu-off.. tension giler.. motor takleh nak laju siiiiiikkkittt je pun.. so how? jawapan nye adalah dengan menukar unit CDI LC anda... kat pasaran skarang banyak banyak banyak gileraa CDI berprestasi tinggi.. ade yg berprestasi tinggi ada juga yang berprestasi AUTA.. jaga2 yer heh heh heh.. CDI prefomance ni selalunye fungsi nye simple.. buang CUT-OFF.. satel.. itu tujuan pertama.. yg kedua ketiga tu dah jd lain..

NON ADJUSTABLE PERFORMANCE CDI
OK CDI jenis ni adalah cdi yg fungsi nya hanya la limited non-cut-off.. dah cut off tapi ader limit.. so mcm mana nih? std cdi cut off hanya pada 8000rpm kan?? cdi jenis ini akan beri anda rev sehingga 11.500 rpm - 12.000 rpm.. dan cut! haha.. still ade cut!! tp ok la.. ia cut pada red line rpm tu wei.. mcm meter rpm kreta.. sampai line merah masuk gear kan? haaa mcm tu la.. disamping ia memberi lc anda utk tidak cut-off tp still menjaga enjin anda jugak.. ok la tu.. hehe.. biasa nya cdi jenis ni rege sekitar 180-250 mcm tu la.. tiada tombol2 or benda2 leh adjust utk cdi ini.. plug & play play la with your lc bebeh.. huhu.. simple je.. motor leh larik laju sket dr keadaan biasa.. tgk setting enjin dr kilang gak la..

ADJUSTABLE PERFORMANCE CDI 
haa CDI ni upgrade sket dr yg sebelum ni.. cdi jenis ini dah langsung takde cut-off hehe.. dan boleh adjust2 la pulak ikut rasa nafsu komer!! harga selalu nye disekitar 300-500 mcm tu.. selalu nye cdi ini disertakan dengan tombol2 pada cdi utk disetkan berapa RPM yang mahu anda cut dan juga darjah letupan api plug tu.. atau sesetengah brand pulak letak setting utk berapa kuat api nak dihantar ke plug.. lg tinggi set lg kuat api hehe.. cdi ini menjadi pilihan untuk mereka yg cendering ke arah modifikasi serdahana dan juga ektreme (low budget sket).. so rpm tu boleh adjust2 la ikut suka.. tp ingat.. hati2 jgn tinggi sgt.. dan juga boleh set darjah mana nak meletup.. yang org susah nak paham, tapi kesan api meletup darjah mana adalah mempunyai kesan berbeza, aku cuba la nak explain.. darjah letupan tu adalah ketika mana piston sedang memampatkan petrol dan oksigen dikebuk pembakaran.. masa nak meletup? sedang menaik ke puncak mampatan? sedang memampat? ketika mampat giler? lepas sikit dr mampatan? lepas byk dr mampatan? semua ni ada darjah2 nya mengikut putaran aci engkol aka cranckshaft enjin.. setiap bahagian ni berbeza kesannya masa bila ia meletup? yang tu kena kaji la satu2 secara teliti utk melihat kesan nye.. pening? cuba2 la berimiginasi...

Rextor from indonesia, banyak jenis tuner ni bikin cdi 
FULL COMPUTERIZE ADJUSTABLE PERFORMANCE CDI
ok ni dah sampai tahap full adjustable.. full adjustable ni adalah dimana kita tak main dah setting pulas2 kat CDI.. tapi pakai komputer tross!!!! cdi jenis ini disertakan dgn wayar utk disambungkan ke laptop atau remote control diberi untuk tujuan tuning.. cdi jenis ni sememangnye terkenal pada kaki2 modi extreme dan terkenal dengan harganye.. dr harga 600, 700 hingga la ke riban2 pun ade.. fully adjustable sgt berbeza sebab anda setting dgn laptop dan nak tepat lagi.. letak motor atas mesin dyno on laptop cucuk kat cdi & setting.. mcm kreta sport buat selalu tuning tp ni tuning kapcaia la der.. setiap GEAR mempunyai titik tertentu utk diubahsuai mengikut kuasa yg dimahukan.. atau dislowkan.. kalau gear 3 mcm lambat je nak sampai top sepatutnya.. setting je brapa darjah sepatut nye terbakar utk kasi gear 3 'hidup' balik.. bermakna anda boleh setting sehabis2 yg anda mahu.. betul2 hawliao wooo hohohohohohoho.. jenis ni selalu nye digunakan pada mereka dah mencapai tahap extreme dalam modifikasi.. yg mahukan yg terbaek dan solid power... bukan la bermakna yg modi biasa2 takleh pakai.. boleh je.. ade ongkso moleh meli meehh... talak hai munya..

BRAND & FUNGSI2 UTAMA
Banyak brand banyak level utk jenis modi dan banyak fungsi.. CDI yang ada skarang dipasaran banyak juga brandnya... dan kebanyakkan user2 lc biasa akan memilih BRT.. sebab? Sebab ini la CDI yang mula2 dibawa masuk oleh mereka yang die-hard-fan lc dulu2.. dan bila taukey2 nampak peluang CDI ini dimata pengguna lc mereka jugak bwk masuk dalam kapasiti yg sungguh banyak dan minat terhadap CDI ini menjadi meletop.. ada juga CDI2 brand lain yg mendapat tempat dipasaran tetapi hanya diketahui oleh mereka2 yg benar2 paham dalam dunia modifikasi.. sebagai contoh.. REXTOR, ADRION XP, CHEETAH, KITTY, RACING BEE, CDI2 YAMAHA SIAM INDON VIETNAM, CDI SPARK RACING LIMITED EDITION atau pun CDI2 AUTA yg boleh kata ntah betul ntah idak mcm ACRAPOVIK, MUGEN, HKS Racing.. so jikalau anda adalah kaki forum.. kebiasaan anda akan membaca brand BRT - REXTOR.. dan akhir2 ini CHEETAH.. setiap brand mempunyai kefungsian yang berbeza dan tahap RASA yg juga berbeza... pro dan kontra tetap ada tetapi dalam kebanyakkan kes ia rasa puas hati pada setiap brand2 ini kerana fungsi kehendak utama pengguna telah dipenuhi iaitu NON CUT OFF.
antara fungsi2 CDI dipasaran adalah:
Kitty Gold.. jahat gak nih..
  • membenarkan penyelarasan non cut-off secara automatik atau manual mengikut kesesuaian tahap mofdifikasi enjin dan kehendak owner.. komer leh set bila nak cut-off yg korang la mcm aku citer tadi
  • mengawal pusingan kipas lebih cepat dari keadaan standard yg bermakna.. kawalan kipas akan berfungsi pada suhu yg lebih cepat utk menstabilkan suhu enjin pada kadar terbaik dari ketetapan kilang.. maknanya.. kipas takde le tunggu suhu tinggi biasa baru la nak pusing.. ia akan pusingkan kipas tu cepat dr itu..
  • ader jugak sesetengah cdi yang mempunyai fungsi voltage stabilizer. fungsi ini bagus untuk membolehkan semua voltage pada motosikal anda pada tahap yg memuaskan tanpa ada ganguan naik turun voltage. contoh: jika lampu anda memerlukan kuasa voltage 12v maka dgn bantuan stabilizer ini maka lampu akan diberi voltage optimum sepanjang masa bergerak.. tiada kurang atau terlebih. dan semua bahagian motor juga mendapat voltage yg sepatutnya secara masa nyata. tanpa sedikit kurang dan terlebih. kebagusan fungsi ini adalah utk menjamin dengan menggunakan cdi ini system wiring motor dan voltage tidak akan mengalami sebarang gangguan aplikasi dar std kilang melainkan anda membuat penambahan sendiri seperti meter rpm koso ke.. pencucuh rokok bagai.. alarm.. kalau ada.. mungkin ada masalah atau mungkin tiada. sebab itu jika motor anda menggunakan cdi prestasi tinggi, kebanyakkan rakan2 lebih arif menyarankan supaya anda tidak menggunakan brg spt voltage stabilizer tambahan.. sebab dah mmg ader leeeerrrr.. lain la kalau std pekak.. boleh le masuk benda alah tu
  • power booster!!!! huhu.. fungsi ini terdapat pada cdi mcm rextor dan yg terkenal adrion xp or kitty gold.. power booster adalah option nilai tambah dr brand2 ini utk meningkatkan kuasa percikkan api dari kadar biasa.. percikkan api plug lebih kuat dr biasa ini mempunyai pro dan kontra dan telah banyak dibahaskan di forum.. api yg kuat boleh membantu utk pembakaran yg sempurna, sebab dalam keadaan rpm yg sgt tinggi.. api plug yg kuat boleh membantu sedikit sebanyak utk membakar mampatan petro angin pada kadar lebih menyeluruh dan sekata tanpa ada lag. kontra nye pulak.. kalau api jadi kuat sgt pun tak boleh sebab ada setup terlampau kuat apinya boleh menyebabkan permukaan piston tu mcm berkawah sket dibahagian ia dekat ngan plak.. takle kawah besor geyler.. tp ade le 2-3mm jugak la.. kalau lama2 mau besor juga... so pastikan setting kawalan jgn terlalu kuat.. sedang2 udah 
  • ada juga yg memberi pilihan pelbagai mode.. mcm mode biasa atau mood racing dan boleh on off pulak.. mcm sbk-sbk maju yg bertaburan dgn pelbagai setting a b c mcm2 tu la.. tp cdi kapcai pun ader jugak diberi option ini.. mode nye selalu diset mode a - off, mode b - on.. selalunya mode ni bila di 'on' kan suis mode tu.. cdi akan naikkan semua setting yg telah diset di mode a tadi sebanyak 2 tingkat kadarnya.. contoh: jika anda set api letupan adalah 33 darjah dan cut off 11500 rpm di mode A.. apa bila anda on kan mode B serta merta cdi akan menukar semua setting tadi kepada api letupan darjah 35-37 darjah dan cut off 12500 rpm.. ini kira mcm mode bwk biasa dan mode nak race la.. nampak mcm lawak je kan... tp mmg ada kesan 'rasa' nye, dan selalu rasa sikit2 je dan kadang mmg terasa sungguh.. dan kebanyakkan mereka yg pakai cdi ni pun tak tahu ade fungsi special ni.. sebab dia tak baca spec dan amik tahu pun ahahahahahahaha... fungi ini selalunye ada pada cdi level 2 dan 3..
  • juga memberi option untuk menyimpan setup2 setting cdi tadi dalam bentuk pelbagai mode.. ini adalah fungsi baru ke atas cdi kapchai, anda boleh menyimpan sehingga 10 mode atau 20 mode bergantung kepada cdi tu sendiri. ok mcm ni.. kita ambil contoh 4 mode. mode 1 pick up, mode 2 top speed, mode 3 hujan mode 4 kembara. Mode2 ni semua tiada dibekalkan dari pengeluar, anda perlu membuat kajian untuk mendapatkan mode2 ini. kita ambil contoh situasi bergini, bila dalam keadaan statik atau permulaan anda mesti mahukan motor pickup, ok setkan cdi anda dalam mode 1 dgn menekan satu butang, bila rentap ke throtle minyak motor anda akan dihemburkan dgn pickup yg power sebab dah setting cdi mcm tu, dan bila masuk gear 2 dan ke 3 disini top speed anda sgt diperlukan.. disebabkan cdi tadi telah disetkan mode 1 maka anda boleh menukar karektor cdi anda ke mode 2 utk top speed dan dalam sekelip mata motor anda terus meluncur laju out meter (kalau leh dapat le) mode2 ni boleh ditukar real time dan rasa real time, sama mcm mode hujan or kembara.. tu semua contoh la kan.. akan tetapi jgn terlalu mengharapkan setup2 ini akan rasa giler2 kuasa tu.. rasa tu ada tp takde le sampai terkejutkan rider tu sendiri. 
haa pulas la sampai puas hati
  • memberi kawalan bila letupan akan berlaku.. kiraan letupan dalam enjin akan berlaku dikra dalam bentuk darjah aka degree.. bukan suhu.. tetapi sudut pusingan aci engkol aka cranckshaft.. spt dinyatakan diatas tadi.. bila korang nak campuran petrol + angin ni meletup?masa sedang menaik ke puncak mampatan? ketika sedang di mampatkan? ketika mampat giler giler giler ke!!? lepas sikit dr mampatan? lepas byk dr mampatan? so anda boleh setkan bila nak meletup... ade kesan der.. jgn pikir benda ni merapu je lah.. nak bg penuh je kat cdi bg nampak gempak... takde.. ini bukan memain.. selalu nye bg mereka yg mengetahui fungsi advance - retart pada camshaft akan menggunakan fungsi ini sebaik2 nya... sebab ia mmg berkait.. nak kira tu aku mmg tak reti la mcm mana matematiknye.. tu kena tanya yg betul tahap gaban punye pomen rnd..
  • memberikan kawalan titik2 pengapian secara custom... bermakna.. anda mengawal api setiap titik rpm secara menyeluruh! setiap gear misalan kata ader 11 titik dari 0 rpm ke 12000 rpm.. so ader 4 gear... 1 gear 11 titik.. so ader 44 titik utk diprogramkan bila letupan akan berlaku.. itu kalau 11 titik.. ader brand yg beri sehingga 25 titik.. gilerkan? anda boleh setkan tiitik dalam jangka had rpm tu.. tuning ni dibuat melalui laptop dan bantuan mesin dyno.. mmg kena buat mcm ni utk dapat setting terbaik.. dan ianya mmg yg terbaik.. option terbaik pada rege yg mmg baekk punyerrr... kalau sapa tak tahu bila tengok harga mesti terpacul "terkejut boboy..." hahahahaha
mcm aku terangkan tadi.. brand ade banyak dan aku takleh la spesifik kan brand apa yg bagus kerana setiap brand ader kelemahan dan kebaikan.. so anda kena tahu dulu setiap brand ini memberikan fungsi apa yg anda pilih.. bergantung pada fugsi, harga, kualiti buatan, prestai 7 juga review.. maka perlu banyak bertanya apa yg terbaek dan dgr feedback mereka yg telah pakai.. dan pastikan juga anda memilih cdi yg mm diketahui bagus di arena perdana.. jgn ambik yg pelik2.. nnt takut la kena auta.. naya la pulakkan.. so beware..


PRO & KONTRA.

  • perkara pro dan kontra dah biasa ler mengkomer dengar ye dak.. "weh napa dah pakai cdi bla bla bla tak laju pun" "weh napa cdi bla bla bla ni mcm ade cut off.. adjust mcm nak mati" mcm2 kan?? biasa kat status fb.. kat shout box dulo2.. kat forum teknikal moto anda.. biasa nye la.. pakai cdi pada motor std tidak menjamin motor anda jd laju or power mcm hantu raya secara tiba2.. fungsi cdi hanyalah melepaskan kadar had enjin berputar.. bukan menambah kuasa.. disini anda perlu faham habis2.. jgn salahkan cdi or kawan or taukey kedai.. or salahkan aku! hahahahahaahaha.. aku cerita je pun... CDI hanya mengawal api plug tu... bukan mekanikal enjin sendiri... kuasa berkait dengan br mekanikal kalau dalam bab lc.. cdi jaga api.. so kena paham betul2.. dan dalam anda ghairah menggodek setting sdi tu kena tahu juga brapa limit rpm yg selamat.. takut kang terlebih lebih sgt nnt mau berkecai tarik rev enjin giler2... pastikan anda tahu apa yg anda buat.. kalau tak tahu beri pada mereka yg tahu.. ok??
  • dalam kes lain ada juga mereka2 yg pakai cdi level 1 dan 2 still ade cut off.. yang kes ni kena betul2 hati2.. sebab.. banyak kes kat pasaran skang ni ade cdi tiruan... cdi ni ko setting la sampai mati pun mmg akan ader cut off.. kalau nak beli pastikan beli kat org2 yg percayai.. yg dia sendiri pegi indon or siam ke beli.. sebab yg tu dah tentu dia amik dr kilang.. mcm kawan kita si palex ke.. yg tu aku percaya la.. so hati2 kalau nak beli ok...


ok sampai sini ja dulu.. sambung or update lain kali.. pe pe pun kasi komen dan hujah utk penambahbaikkan artikel ini.. sekian


244 comments:

  1. saya nk cri cdi 135lc baru yg beh prg 180 tanpa ejas kt komputer. . ade x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro blaze.. blog ni amat berguna sangat bro..bagi aq dapat banyak info tentang cdi ni.. tapi aq ade persoalan sikit.. aq punye LC version brape x pasti tapi baru lagi bulan 4 2011.. then aq penah dapat bawak 140km/h kat highway. std barang x usik..kalau nak pakai cdi ni paling the best bro syorkan sikit.. then agak boleh naik ke 160km/h x?

      Delete
    2. Mna da la.. cdi mcm tu.. tpi cut off bkn saja pada cdi.. #Maybank #CNY2014 http://my.sharings.cc/p/6pn0AK

      Delete
    3. Salam bro.. nak tya kawan bro yg jual cdi tu ada lagi x?? Sikit pasal lc aku.. lc v2 mod skang carb tuka uma, blok pakai blok fz standard, Exzos perang.. tp ayam pya ah.. cdi pakai akani.. nak tuka pasal x de rasa.. tolong bro.. email aku zolbasir79@yahoo.com

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. takde bro.. semua cdi baru ada limiter.. 800 bijik lc pertama masuk malaysia je xde limiter

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,bro nk tnye moto lc aku kadang boleh pg 160 ke 170 ats hgway,kadang2 120pn x lpas ats hgway,ni faktor brt bdn or angin,cdi ape yg bagus untk lc first model aku nie.

      Delete
    2. Bro lau leh bg email sng nk cntact

      Delete
  3. Assalam, Bro Blaze, you tinggal area mana? boleh bagi info kat mana nak beli CDI yg boleh buang cut-off untuk LC 135 baru (keluaran sekitar bulan 6 tahun)? Kalau Bro boleh tolong bikin lagi cantik..leh tolong PM saya: mnanuar@gmail.com.

    Tak tahan berulang naik LC mnyk tekan habis tp peginye 110kmh jer...Ingt pakai LC leh ler laju skit..tapi kecewa betulll..

    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tinggal di shah alam.. kalau bro nak saya tolong belikan saya tak mampu nak tolong tp saya cuba berikan link rakan saya utk bro rujuk beliau untuk urusan jual beli barangan original import pada harga terbaik.. mcm ni je lah saya andaikan motor bro ni adalah lc V2.. lc V2 ni meter kelajuan tu berat.. berat dalam 20kmh dari lc v1 sebelum ini.. so kalau bro kata dapat kelajuan pada sekitar 110kmh meter bro means 130kmh pada meter lc lama.. dan kebiasaannya kelajuan normal adalah sekitar 130kmh dan 140kmh mcm tu je lah.. jika bro nak menukar cdi std bro kepada cdi performance.. saya tak berani nak beri JAMINAN bahawa prestasi motor bro akan ada peningkatan kelajuan disitu.. mmg cdi byk mempengaruhi modifikasi ke atas motor tp tugas pada motor hanya lebih kepada non cut off.. saya rasa lebih baik bro menukar exzost moto bro dahulu kepada jenis std cutting modified.. dikuti dengan carb dan barulah cdi.. bahagian dalaman enjin tak perlu diusik pun utk modifikasi ni.. saya akan email kepada bro link rakan saya tu nnt by email

      Delete
    2. apa mksud ekzos stendet cutting modified?

      Delete
    3. exzost std modi adalah exzost std tu diubahsuai dgn membesarkan saiz piping dari head ke tabung.. dan dalam tabung tambah kon utk compress asap dari besar ke satu lubang ke paip silencer didalam tabung tu.. dan silecer juga diubah satu bahagian terus ke luar...

      std exzost direka utk ekonomi dan penjagaan alam sekitar.. std lc ada tiga sekatan sebelum keluar..

      Delete
    4. pergh, kalo bole tanak la modifikasi cengitu kan, y grinding n polishing tu mcmna, kalo buat y tu ja ok ak, xyah kaco pipe ekzos kan.

      Delete
    5. Bro blaze, email kn sy skali link rakan bro yang untuk urusan jual beli CDI original import. pipeco93@gmail.com

      Delete
    6. Bro, saya pkai lc135 v2 dan alami masalah yang sama... hari2 ulang alik KL cyberjaya terasa perlahan yang amat. penah sekali tengah turun bukit meter dah 140 tetiba sebiji lc v1 dengan selamba je potong.. Last month ade buat ekzos kat gombak tp meter naik sikit jer.. dari 110 kpd 120.. kalo tukar cdi boleh naik x lagi 10? emailkan kat saya link utk beli n tukar cdi tu sekali yer.. Terima kasih bro.. huzaimiramadhan@yahoo.com

      Delete
    7. bro,klau buat std cutting modi 2,,ade effect kt bunyi x??sy kai lc v1...

      Delete
    8. Bro blaze, email kn sy link rakan bro yang untuk urusan jual beli CDI original import blh.abdulmustaqeem93@gmail.com

      Delete
    9. bro.. tlh emelkan kwn yg buat jual beli cdi ori tu.. nizam.jamaluddin.rahmat@gmail.com

      Delete
    10. bro emelkan juga cdi yang import.. danialrosh@gmail.com

      Delete
  4. Pembetulan:
    (keluaran sekitar bulan 6 tahun lepas 2011)

    ReplyDelete
  5. Terima kasih Bro..byk jugak ceritanye nak tambah kelajuan motor ni ye...sy ni x berapa tau sgt. Smlm tanya pomen kedai moto kenapa moto LC ni slow jer..dia kata ada cut-off, tu sbb sy cari search mcm ne nak buang cut-off, then terjumpa Bro punye bloq..Very informative blog..Tq ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq komen mengenai blog saya.. apa yg saya paparkan adalah berdasarkan pengalaman yg x seberapa.. banyakkan bertanya di forum2 atau group2 pasal lc terlebih dahulu sebelum membuat keputusan membeli barangan performance.. supaya pelaburan tu tidak sia sia..

      Delete
    2. Sy ad pakai Rextor V3, BMC, Coil Faito ngan Iridium, tapi bole bhya pd moto ke kalo pkai iridium pd tahap modifikasi sy skan? coz api kuat sgt, nati cpt panas, n bole berlubang jgk piston tu. plan nk beralih pd NGK G Power platinum aloy ja. wat do you think?

      Delete
    3. boleh pakai.. berlubang pada bhg titik kedudukan plug pada piston tu mmg pelik gak.. saya penah alami.. kebanyakkan yang pakai plug2 power ni tiada masalah lagi.. maybe ade yang x sesuai.. tu kena pilih2 lah yg mana sesuai.. pengalaman saya pakai.. terasa spt sama je.. dan ada yg x tahan lama.. dan ade yang betul2 tahan lama.. saya lebih suka pakai plug std je.. bersama coil faito..

      kalau ikutkan cdi bro dah mmg bg api tu kuat.. + coil faito lagi.. dan plug saudara bg tu dgn secara amnya akan bg api yang kuat dan konsisten pada semua rpm

      Delete
    4. herm, wayar coil faito sy xpotong lg still asal, mukin nk ptg sket bila tkar plug ngk platinum, api mmg dh kuar warna biru, tp nmpk mcm ad percikan, bimbang jgk terlalu kuat apinya sdgkn myk sket, cdi plk sy set sederaha ignition timing. carb mikuni stendet skan bole ste blik ke jetting die bg myk lebih skit ka?

      pd performance skan sy mmpu follow fz stendet pd kadar sama2 gear 4 coz cdi nim, tp mslahnya, kdg2 kalo ram lebih sket tu lmpu warn enjin pnas akan menyala, mlah kalo stop je enjin bole mati even Tps sy dh up sekitar 90 darjah putaran skru. tp top speed still menghampakan, dgn semua modifikasi ni sy hanya mampu dpt purata 130kmh top speed.

      Delete
    5. Sekadar penghargaan, terima kasih dgn blog y brader blaze y sungguh berminda nim. rextor sy pn dpt kt palex gak, hahaha.

      Delete
  6. salam bro..nak tya..knape bro suh tukar ekzos sbelum usik bhagian dalan atau cdi dulu? klu tukar ekzos boleh laju jugak ke?? ekzos brand ape ye yg boleh bg laju tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya ia lebih kepada try dan error.. tp kebanyakkan da akui modi exzost std atau tukar exzost ada peningkatan kuasa sedikit atau byk.. sebab apa? sebab pelaburan pada cdi adalah pelaburan tinggi tetapi jaminan kuasa meningkat kita tak boleh jamin.. sebab ia bukan mekanikal tp elektronik.. kalau bro nak pakai exzost utk std.. saya cadang cari exzost performance std.. (rupa mcm std tp street race) mcm ahau.. cj ipoh.. bm power or yoshimura tu.. utk perbincangan lanjut baca bab exzost

      Delete
    2. bole lepas jpj ka? nob1 sy dulu dh 3 kali kena saman, hahaha

      Delete
    3. jpj tu mmg semua org akan jd masalah bila berdepan ngan diorang.. nak kena std mcm kilang baru lepas.. stakat ni saya pakai exzost std modi ok lagi.... haha yg perang2 ni bila pakai ade gak berdepan ngan jpj tp lepas.. mungkin dressup la kot.. jaket padding glove buat dia konsider bg lepas hehe..

      Delete
    4. Ok, bole bro upload u tube tak sound ekzos std modi nim, kasi link ka biar dpt share ngn rakan2 lain kt sini. n bole bg tau xtmpt y bole sy buat modifikasi pd ekzos standard nim.

      Delete
    5. ni contoh je.. dr brand ahau.. cutting std
      http://www.youtube.com/watch?v=l--2uI-Wrsc&feature=related

      kalau nak mod exzost std tu.. boleh buat sbg contoh kat takim exzost kpg chu badak sentul.. bengkel ni dekat ngan fly over duke
      latitude : 3°12'13.97"N
      lognlitude : 101°41'49.44"E

      cari bengkel ni kalau nak buat

      Delete
  7. salam.....
    terima kasih kerana membuat blog ini untuk kita penggemar lc. walaupun bro kata tak seberapa tapi apa yg bro tulis sumenye ape yg saya rasa dan sedang kaji. klu diikutkan lc nie dah tak payah nak mod langsung. sy amik contoh perbandingan antara gt128 dan lc. gt kurang 1 takuk dr segi bore, cc kurang 5, carb kurang 1mm dan compression ratio kurang 0.9 dr lc. tapi kenapa gt walaupun pickup langsung tiada dr lc tapi mendapat max top kkdng blh lajak sikit outmeter dr lc. ble diperiksa, mmg betul cdi cut terus. so performance amatlah mengurengkan. sebab itulah ble kita full throttle moto tak pegi tapi minyak, adoi... parah dibuatnye. minyak pula terpaksa bekerja keras untuk bg moto tu laju dgn mengorbankan dirinya sebanyak mungkin. rasanye ramai yg tidak perasan moto lc diorg nie larap minyak sebenarnye. sblm nie sy menggunakan legend 115. oleh kerana mahukan long distance yg tiada gangguan dan tidak khuatir jam ditgh jalan, bertukarla ke lc. bile menggunakan lc mmg terasa performance yg rasanye nak campak aje moto tu ke sg berdekatan. 115 bore hanya 50mm, carb pun br 17mm dan yg penting mempunyai diaphram fuel yg digunakan kebanyakan scoot dan itu jugalah penyebab mengapa moto tu paling jimat minyak walaupun lajunye kureng sikit dr lc. dah panjang sy berceloteh nie untuk tatapan semua. sy nak tanye bro la pulak. 1.clutch set yg digunakan lc adakah sama dgn 115? iaitu menggunakan beberapa keping shj dan tidak mempunyai spring clutch? 2.cdi arata ramai yg pakai di seremban tapi payah lak nak tanye mcm mane performance dia. ape pendapat bro tentang cdi tu? brt dual band ada tapi 2rat lebih la...
    sy adalah pengguna lc v2. terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq beri komen pasal blog ni.. apa yg nak disampai mungkin x dapat nak puaskan semua org tp memadai memberikan pemahaman basic pada yg nak tahu.. harap tujuan tu sampai..

      1. kebanyakkan modi lc bahagian clutch tu ramai guna mangkuk clutch lc v1 3rd series (gold rim) sebab ada sedikit perubahan yamaha buat kat bahagian clutch tu.. dan kebanyakkannya guna clutch honda wave.. dan spring clutch.. saya x pasti lagend 115 boleh ngam atau x pada lc tp 125z punya ada yg cuba dan ngam.. mungkin part tak ngam tp cara modifikasi tu boleh dipraktikkan sama antara dua jenis moto ni.. spring mmg kena pakai..

      2. cdi arata ni antara yg baru jugak kat market skarang ni.. tp saya belum dpt apa2 info mengenai pengalaman mereka yg pakai cdi ni.. mungkin saudara boleh bertanya hal ini di lc 135 malaysia

      Delete
  8. camne cara nk buang spenuh nye cut off kt LC 135?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tukar cdi bro.. kalau nak cdi std tu buang cut off mmg x dapat lah.. yamaha sendiri pun xnak tolong buatkan

      Delete
  9. Bro aku nye lc v2 boleh reach 140-150 meter berat tu, sebelum ni tk dpt, mcm mana boleh reach smpai mcm tu eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau std mmg susah nak dpt bro.. kawan aku v2 tukar blok, carb, cdi ngan exzost baru leh dapat kelajuan tu 150kmh v2.. kelajuan tu dah bersamaan dengan 180kmh meter v1

      Delete
    2. yang peliknya..knapa lc v1 ptong rileks jerr walaupun meter lc v2 140=180 lc v1..T_T

      Delete
  10. salam...saya pemilik lc v2,nk tanye ckit...top speed mtor saye cuma boleh pgi smpai 100-120...mtor standard habis... andaikata saye tukar cdi standard dgan cdi rextor... adakah ianya boleh menambah kan kelajuan atau menjadi risiko.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tukar cdi je saya leh kata takde effect sgt bro.. cuba main exzost performance std cutting dengan carb.. pastu baru disusuli dengan cdi..

      Delete
    2. Bro, info blog ni mmg sgt mantap tidak boleh dinafikan oleh profesor madya mahupun matrempit. Aku ada satu cadangan untuk menambah la kegunaan blog ni. Apa kata setiap level modi disertakan dgn brand2 yg sesuai. Sbgai contoh untuk modi baginlevel 2 yg menggunakan blok 58mm, brand apa yg perlu dibeli untuk cdi, blok tubsendiri , cam, carb dll.pendek kata postbno 1 kat bahagian level modi tu kasi tambah brand dan kalau boleh anggaran harga. Konfem rozita che wan pon suka kat blog ni abaq ang. Anyway kaminsuka blog lubbro!!

      Delete
    3. hahaha.. sempoi giler komen bro.. terhibur jap.. saya akan copy satu list bentuk modifilasi enjin dari kawan2 saya kat blog ni nnt.. so korang leh tgk dan bandingkan antarasatu sama lain.. saya tak boleh la spesifikkan sesuatu model sahaja.. (saya tak dibayar utk promote) tp saya akan try letak dalam 5 atau 8 jenis spec berbeza2 dalam satu kategori.. sabar ekk hehehe

      Delete
    4. carburator mikuni stendet lc v2 pn bole seting main jet n pilot jet jgk kew bro?

      Delete
    5. boleh bro... tp ade kekurangan pada carb v2 ni.. ade duit try cari v1 punye carb atau upgrade carb2 lain..

      Delete
    6. xsabar nk msk baba carburator plk.

      Delete
    7. sabar2.. byk info kena cari dulu.. kalau info x cukup nnt saya sendiri pun x paham lak nnt hehe

      Delete
  11. Terbaik la blog ni. Salam bro. Sory bahasakan diri aku. Aku ni takde motor lc lg. Tp cadang nak beli dlm sebulan dua lg. Cuma nk tnya psl meter lc v1 dggn v2 ni. 1) Kalau v1 140kmh sama dgn 110kmh kereta, maknanya meter lc v2 adalah sama dgn kereta lah ye? 2) Apa beza lc v1 dgn v2 dr segi performance? Barang kt dalam still sama lg atau tak? Anyway blog lu mmg stail. Gua support!

    ReplyDelete
    Replies
    1. meter lc
      meter lc v1 dan v2 berbeza dari segi kelajuan tinggi.. ok kita ambil contoh lc v1 140kmh.. meter lc v2 adalah 120kmh dan meter kreta mostly adalah 100-110kmh mcm tu lah.. so bermakna meter v2 lebih hampir2 nak tepat lak kelajuan tu.. sebab yamaha buat begitu adalah kita waktu v1 tgh sale.. ramai owner2 membuat aduan mengenai meter yang 'tipu' ni.. sehingga kes bawak mahkamah tribunal pengguna atas sebab yamaha dikatakan menipu pengguna lc dengan baca meter yang palsu.

      performance
      dari segi performance v1 dan v2 ada pelbagai pendapat yang dikeluarkan di mcm2 forum.. tp perkara yang dapat dikenal pasti agak tak best pada v2 dua hanya lah pada sistem carburator std lc tu sendiri.. carb v2 menggunakkan sistem diafram sistem diafram ni ada sedikit disadvantage performance... ada sesetengah owner v2 pakai carb v1 utk prestasi lebih baik.. yg lain2 dah ada pembaikkan utk lebih prestasi... carb tu akan saya terangkan dalam bab lain

      tq atas komen bro.. saya akan cuba perbaiki lagi blog saya yg mana part2 belum sempurna

      Delete
  12. salam bro.. Klolah ak tukar cdi rextor sja. . Agk2 meter cecah brpa? Skank mter cecah 120 standard lc v2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. better main exzost dan carb dulu.. cdi tak banyak beri hp.. ia hanya melepaskan cut off enjin je..

      Delete
  13. Bro....kalau tka carb tnpa usik enjin standard xde effect kew??? Sy lc v1 yg sportrim gold tu...bru jew tka cdi firstmodel..kalau dulu 130 jew..tp skunk 170...tp 170 moto sy msih ktggalan dgn lc v2 standard....meter sy 170v1 vs lcv2 bru 140......ade cdgn x supaya x kena tgal lg? Hee...slain modi exsos...sbb sy x suka exsos bsing...lg stu blh x nak tau tntg pnggunaan plug?? Ade effect x?? Cntohnye guna plug yg api kuat kew.....untuk mto standard jew..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa maksud bro meter v1 170kmh vs v2140kmh masih ketinggalan.. pickup ? top speed? kalau bro nak tukar carb.. boleh takde masalah kalau spec std nak main carb pastikan jgn lebih 28mm je.. dapat 24mm 26mm lagi cantek.. exzost tu kadang2 tak perlukan yg bising mcm cupprix kalau nak laju.. pakai yg std performance pun ok.. api kuat x menjadikan motor power.. api plug yg kuat, stabil dan sempurna percikkan tu membantu pembakaran lebih sempurna.. bila pembakaran sempurna kuasa dijana secara konsisten

      Delete
  14. Maksud sy meter lc v1 sy 170 tp masih ketinggalan dibkang lc v2 yg meter dier bru 140...ckup kew kalau exos nobi silencer yg wane hitam tu...bro rekemen carb ape?? Cdi yamaha oren thailand tu ade cut off x?? Ade stgah kate x bgus yg nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. exzost cari ahau atau cjipoh bentuk std lc..
      cdi try cari rextor, brt, kitty gold,

      oren tu pun boleh kalau betul2 ori la.. sebab cdi oren tu byk kena ciplak

      Delete
  15. bro nak tnya la..sy pnya moto lc yg ad class tu v1 pnyew..skrg condition moto standard je,meter boleh pegi dlm 140km cm tu..agak2 nak tukar ap bg meter dlm 160-170km??ekzos tu klu tros beli yg kat kdai tu boleh ke?carb plak rse2 jenama ap yg bgos la bg bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. exzost cari ahau atau cjipoh bentuk std lc..
      carb leh lg pakai std.. kalau nak tukar cari carb kips sebelum ver rr skang ni.. kalau dapat carb kips rr skang lagi ok.. try plug n play.. x dapat gak baru main brg dalam enjin

      Delete
    2. bro model moto lc yg mcm gua ni yg class pnye ni cdi yew cut off ke x yew?rse mcm x tp x psti la nak tnye org yg arif dlu dlm bnda ni..

      Delete
    3. tgk luck gak bro.. ade yang cut ade yg x.. sesetengah std pun da power.. cut tak semestinya x power.. kalau bro dah full trotel pun 140v1 or 120v2 mean spec setup bro tu biasa2 je.. sama spt org lain..

      Delete
  16. Assalamualaikum BB (Bro Blaze).
    Bro dok kat shah alam kan? Seksyen brapa? Aku dlu study kat shah alam,tp lani dh balik penang la. Haha. 1) Agak2 bro la kan,keluaran lc v1 smpai tahun bila yg masih menggunakan cdi std tnpa cut? Moto aku tahun 2006,rasa mcm xdak cut ja (perasan btoi aku ni). Hehe. 2) Baru2 ni aku tukar blok lama aku sbb asap putih dh kuar (moto tua = asap putih; org tua = rambut putih). Hehe. Aku pkai blok uma ceramic yg 62mm tu. Pickup mmg gila2 la. Tp top mcm kureng skit ja. So aku ingt nk pkai paip cj ipoh bike yg npk mcm std tu. Pd pndpt bro,dgn cara tu top leh naik x? Ada org kata atleast kna tukar cam skali even dh pkai blok besar,and then baru pkai cj tkot t top lagi kurang. Apa pndpt bro? 3) Ada sorg mmber ni,dia modi mcm2 dh la kecuali cdi. Pkai lc v1 gak. Mmg laju moto dia. Tp dia ada korek head. Apa function korek head ni bro? Dgr kata klu korek head,moto pnya hayat akan berkurangan. Btoi ka bro? Buat masa ni tu ja yg aku nk tnya. Sori byk tnya sbb wlupun moto dh lma,tp bab2 modi ni trsgt2lah newbiebaby. Haha. Harap bro dpt mmbntu. Thanks bro. Btw, your blog is rock!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dok kat seksyen tuuuut hehehehe... ade la kat shah alam..

      1) 2006 tu berkemungkinan bro punye moto dalam kategori non cut off.. test pakai exzost perang masa gear 3 tu try tarik lama2 sampai 140kmh.. leh tak dapat tanpa ada sekatan.. leh tau dari bunyi tersekat2 kat exzost perang..

      2) exzost bro cakap tu saya pun pakai hehehe.. stakat ni puas hati.. top exzost mcm ni ade tp lambat sket sampai.. kalau nak banding ngan exzost perang bunyi pekak tu.. kalau da pakai blok mcm tu elok sgt la cam ngan spring valve pakai lesing2 punye sket hehe.. baru la terasa puehh..
      cdi + blok + cam + spring valve + carb + exzost modi / performance / perang = std modi..
      ini combinasi utk bg enjin bro betul2 leh kejar meter sampai hujung.. kalau x dapat.. main spoket sampai dapat..

      3) korek head aka port & polish ini adalah skil nak bagi minyak masuk angin masuk lagi banyak seiring ngan pembesaran piston block.. so kadar masuk tu lebih licin dan efisyen.. ade byk cara style org buat.. korek tak polish.. polish tak korek.. korek dan polish.. semua ada kesan2 berlainan pada prestasi dan rasa bila main trotel tu.. korek jgn sebarangan.. buang sket2 je.. mula 0.5 or 1mm...atau tgk pada kiraan saintifik kompleks..dan polish.. jgn korek byk sgt.. nnt takda power...

      takpa nak tanya mcm2.. saya try layan selagi boleh.. hehe

      Delete
  17. Btoi gak bro,bhy dedahkan tempat tinggal dlm blog2. Bahaya. Hehe. Okay bro. Penerangan dari bro sgt bgs utk geng2 startermcm sy yg nk berjinak2 dlm dunia modification. Sesetengah org,penerangan yg mereka berikan seolah2 org yg bertnya tu dh agk cekap,last2 apa pn xtau. Haha. I'm so glad to find your blog bro. Its really make my life easier. Haha. Kalau ada teringat nk tnya apa2 lg nnti,sy tnya. Thanks again bro blaze.

    ReplyDelete
  18. BOLEH BG LINK KDAI MEMBER BRO YG JUAL CDI YG ORI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,bro. beri pada saya sekaly yew. shahrulazmi93@gmail.com. tq

      Delete
    2. ahmadnazirulsaid@gmail.com
      knp lc sy masuk je gear 4 terus semput, nak naik 120 pun perit, sblum ni sy asyik long distance ja kuala kangsar-sungai petani

      Delete
    3. Assalam bro.. boleh bagi link tu kat saya skali..hehe (iqbal_shamizz@yahoo.com) tq :)

      Delete
    4. Salam bro....boleh bg link member bro skali....( mohdhelmy03@gmail.com )

      Delete
  19. As Salam, bleh x bg link kedai member bro yg jual cdi tu..email admier03@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. sy pon nak jugak kedai member bro yg jual cdi ori.ini email sy.zakasimi@gmail.com.thanks

    ReplyDelete
  21. salam..
    aq baru jer beli motor LC clutch, dulu pakai honda ex5 slalu berulang dari Port Dickson ke KL. ingat pakai LC clutch ni leh laju lagi tp takat ni hanya 110Km/J jer.kata kenkawan motor ni laju giler...huhuhu apa perlu sy buat untuk menambah kelajuan.kalu boleh takmo kacau enjin la. motor baru jer pada 9 November 2012. dulu asyik makan asap jer.. ingat dah tukar LC ni kasi org la pulak makan asap hehehe. tu la kan mulut jahat tuhan tak makbul..
    apa2 pun email kan den... rizam000@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. rujuk sini http://laicioutmeter.blogspot.com/2012/11/tips-1-lc-standard-laju-sket-la-tanpa.html

      Delete
  22. Haloo bro Blaze..
    ak nk mnx tlg sgt..
    ak bru bli CDI racing jenama APIDO.. (klu x prnh tgk search kt google ea)
    CDI ni tauke 2 kata dye 1 syarikat ngan BRT n ak tgk sticker syarikat un sme..
    Yg mnjadi confuse skrg ni, CDI ni bole adjust 8 angle piston..
    mcm ad button, bole plih smpai 8..
    Tp ak x phm pe function 1 smpai 8 tu..
    ak mntak tlg sesangat..
    ni link CDI 2..
    http://syark86-pma.blogspot.com/2012/03/new-apido-racing-cdi-led-digital-8.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu button utk angle letupan tu..
      masa beli ade dapat manual tak?
      takpe.. mcm ni. try set 1 dan bwk la g keje ke ape ke.
      cuba rasa apa perubahan bila set 1 dan pastu 2 dan pastu 3 dan seterusnya
      cuba setiap setup tu 1 hari.. dan esok lain pulak... nnt bro leh rasa mana yg betul2 setting paling ngam utk motor bro

      Delete
    2. kalau kat manual ada bg tau setup setiap no tu brapa angles.. amik setup angle 30 or 35 or 40... yg tu paling sesuai

      Delete
    3. hmm...
      ak da try..
      klu pkai no 1 ngan 2,
      moto mcm pickup melambung,
      tp pas tkr smpai 8, mcm xde effect sgt la..
      Moto stay je ngan top speed smpai 130 km/j - 140 km/j..
      Kejap ye, nk tnye cket..
      angle letupan 2 cmne ek?
      tq sbb tlg..

      Delete
    4. so maknanya kalau no-no awal adalah pickup.. no-no hujung plak xde effect.. skang ni nak tahu juga moto bro ape yang da usik selain cdi.. just nak tahu.. angle letupan tu adalah waktu pusingan enkol tu.. sebelum atau selepas mampatan minyak + angin nak letupkan api plug..

      Delete
    5. hmm...
      buat mse ni, xde adjust ape2 yg plik melainkn sprocket..
      dr sprocket 39, trun 38, n skrg 36..
      bro Blaze, ad gak mmber2 ak ckp sruh tkr blok,
      tp ak tkut nnti moto jd len sgt..
      syg jgk kt blok standard ni, sbb Blaze un ad ckp kn yg CDI asal je yg wat spoil..
      tlg bg pndapat ea..

      Delete
    6. cdi asal kebanyakkanya mmg la ade buat spoil.. tp dalam keadaan sekarang semua setting yamaha da selaraskan dari cdi sampai la ke setup2 enjin supaya xleh blah dari 140kmh dah.. mmg leceh.. kalau pasal tukar blok tu saya pun tak galakkan sgt kalau bro belum betul2 nak rasa kelajuan tinggi tu.. explore dulu potensi enjin dgn blok std.. dah betul2 menlanyak sampai da teruk blok tu baru modi.. saya pun da up topik mcm mana nak usik enjin std tanpa perlu main blok utk dpt laju sket dari biasa.. boleh cuba dulu sikit2 cara tu..

      Delete
    7. Bro, suddenly LC aku waktu high throtle, gear 5 drop, gear 4 pn kdg2 drop jgk, ia jd perlahan dgn sendri, trik myk pn xjd jgk, sped trun dgn merudum. knp ek? cdi ka, or sbb api kuat sgt ka or maybe ad shock wiring moto?.

      Delete
    8. kalau keadaan std jd mcm bro cakap susah gak bg kami yg bermain modi2 ni cakap apa faktor yang menyebabkan performance tu drop... mungkin sebab jenis minyak enjin mempengaruhi prestasi untuk enjin std... mungkin dtg dari keadaan suhu skeliling.. atau keadaan jalan.. selagi moto x usik dan dlm keadaan std.. minyak enjin je kita leh kata ia mempengaruhi sebab berkait dgn kualiti dan material... kalau ade part2 dah usik mcm plug, cdi or memasukkan alarm (kacau wiring) tu semua leh kata punca...

      Delete
    9. Ohh, Sori, Mmg Dah modi, Alarm, Rextor default seting, Bmc, Coil Faito, Iridium, Shell Semi Syntetic bru tukar. Ad tambahan wiring lampu. tu pn nk tmbah lg hazard light. probability nye sbb ap bro Blaze rasa, kalo probs wiring, gear bole jd drop mcm tu jgk ka sbb sy xpernah exp tntg gear drop nih. or mukin ad masalah pd Rextor tu. salunye gear drop ni knp eh antra puncanya?

      Delete
    10. aku br dpt info terbaru kalau gear 5 5speed bukan utk lajukan lagi moto tu.. tp nak maintain hi speed 120kmh pada rpm medium utk perjalanan jauh.. mungkin sebab tu la kot bro rasa mcm drop...

      bro ade kwn2 yg main lc pakai cdi lain.. kalau ade cuba diorang punye mcm mana lak pegi.. sorry kalau saya x dpt nak membantu..

      Delete
    11. herm, sy dh buang alarm system 4 hari lepas, so far ok ja plk. maybe ad shock wiring alarm, atau bateri y dh lemah menjdikan prestasi cdi merudum tetiba coz xckp letrik. ade bunyi trrrrrt waktu rem motor y tgh idle. ha a lh, gear 5 lebih kpd utk turunkn rpm. munkin trik yamaha nk setelkn problem lmpu panas y cpt menyala.

      Delete
    12. hurm kalau mcm tu sebab wiring pasang x kena la.. sebab kebanyakkan kedai main sambung pintas2 je.. tak pun jenis kerat sket kat wairing asal main tape2 je sambung.. keje jeniss... hampes.. bahananya motor lak jd mcm x betul..

      yamaha buat gear 5 rpm medium sebab nak bg jalan jauh enjin x letih.. sebab lc banyak dak2 bwk g konvoi jalan jauh..

      Delete
  23. Assalamualikum bro... sy pemilik lc v1 bln3/06. So cdi msh standat capnag. Modifikasi enjin stgh exrtim. Gear 1-4 . 500-600m ats dr 180kmh Ps2 cut of. So jika tukar pd cdi after market yg non cut of ada efex x pd casing enjin rod head? Berapa tahap maxsimumRPM enjin lc ni leh tahan? Zmn RXZ dulu mang skru meter rpm blh dpt.

    Tq bro buat blog ni.. tersgt lah mantapnye.. semoga leh jd penulis blog berja 1 hr nt.
    Sekian...

    ReplyDelete
  24. aduh..
    ak bru perasan yg bro Blaze ada wat blog yg nk ljukn moto tnpa wat enjin barai..
    rugi plk rse tkr CDI awl2..
    tp xpela..
    oh ye, psl sprocket tu, mkin tggi ratio mkin ke arah pick up ek n mkin down ratio mkin ke arah top speed? ye ke? sbb ak pkai 36 skrg (sprocket blkg), 15(sprocket dpn),,
    satu lg, slama ni ak igt ekzos xde la kne mngena dgn klajuan, rpenye ada ek..
    igtkn effect bunyi je..
    hmm... kre skrg ni, ak prlu tkr ekzos dlu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe.. cdi da beli boleh je pakai.. ia bukan pelaburan yg merugikan.. next time kalau upgrade ld tinggi kira da ready.. boleh je kalau brp nak buat exzost plak.. better beli je yg da terjual.. ori simpan.. kalau nak bikin ori pun boleh.. mcm rugi la plak kan.. lain la kalau ade 2 exzost ori..

      Delete
    2. bole x klu ekzos xnk tkr, tp nk tkr cam?
      bpe ek hrge yg bese org pkai?
      mcm bro Blaze pkai cam jname pe?
      bpe RM?

      Delete
    3. better main exzost dulu.. exzost tu sebenarnya banyak effect dan support utk modi seterusnya.. sebab 4 stroke exzos lepas pada kadar yang baik tu penting

      dulu masa setup utk std pakai low cam gak.. tp brand xde.. tu yg x tau jenis brand apa....

      Delete
    4. haloo bro blaze.. lame x borak.. hoho..
      bro, rse2 exzost pe yg trbaik utk LC..
      bro blaze pkai exzost pe?
      bkn pe, ak rse ak da msuk thp advance modi da pas ni..
      so, msti nk yg trbaik kn..

      Delete
  25. -yup.. kalau bro da up blok tp exzost std mmg kadang kalau ada yg jd kes letup.. sebab angin / asap x lawas nak keluar.. bila keadaan terlalu padat tu yg ada yg meletup bila keluar.. mmg dicadangkan tukar exzost yg bersesuaian

    -cdi brt pilihan bro tu ok.. ada kawalan utk adjust degree letupan dan pilihan cut off rpm mengikut kehendak bro.. tp make sure ori ye.. kalau beli ayam nnt funtion kawalan tu auta je

    ReplyDelete
  26. Terdiri 3 jenis pemakaian :
    a. Standar - Tune Uo (ST)
    b. Tune Up - Racing (TR)
    c. Racing - Kompetisi (RK)
    apekah bende ni diblakang kotak cdi brt dualband powermax...

    ReplyDelete
  27. bagos soalan ni sy pon nk tau gak..

    ReplyDelete
  28. salam bro balaze.. sy pakai lc tahun 2009. moto saya problem bunyi kasar dan berat.. pomen ckp cdi dah faulty.. so sy dah tukar kepada cdi brt hyperband.. masalah plak kat sini bunyi enjin kasar masa pulas minyak... ape masalah nyer bro blaze... moto still standart... minta bantu... tq

    ReplyDelete
  29. salam. ada kwn ckp kalau cdi lc 1st model tu yg takde cut off tu ada tulis huruf A kt cdi tu. betul ke.? masa zaman lc klac 1st model keluar ada gak ke yg dpt cdi takde cut off tu.?

    ReplyDelete
  30. Assalam...bro..terbaik r, aku dok bace layan xsedor da pkul 2, aku br angkut motor tu, lc135 v2, blh pegi 120, beli tu pun sbb sblm ni naik moto lc cecah 140, 15 minit dr langat ke kajang..tp klu v2 120 same ngan v1 140, mknenyer aku xsalah beli lah kan...tp baru2 nie aku kene potong ngan honda ex5 pulak..berang r.aku minat lc nie sbb sound senyap..klu mcm yg bro Blze ckp td,wat exzoS, carb, then cdi.. Ade x exzos yg blh mmbntu tmbh speed, tp xnak memekak.kriss aku sblm ni pakai nobi, sbb ye half plastik kn, tercicir tgh jalan.rongak da exzos tu.mahal pulak tu..lg 1, tukar carb xeffect bhgn lain ke?...mmber aku tu da brape kali tersadai kt bengkel.

    ReplyDelete
  31. salam bro,
    1st... blog ko nih mmg padu terok! aku rase bukan bermanfaat pade rider2 baru nak belajar pasal modi2 nih, sedikit sebanyak membantu pomen2 moto yg lame dgn yg baru...

    aku mmg zero bab2 nak mod moto nih, cume nak tanye skit, kalau moto kite kat gear 4 tuh mcm cial je die punye pegi, tukar CDI racing bole membantu x? Gear 1-3 rase mcm ok je revvingnye tp masuk je gear 4, rase nak turun moto pastu sepak je hehe ;P

    "saye budak baru belajar, kaalau salah tolong tunjukkan" :)
    terime kasih brader!

    ReplyDelete
  32. sye ade msalah nktukar cdi atau carburator dlu. sebab blok n cam racing dah tukar.exzost pon dah modi.tapi mseh sebu lagi.

    ReplyDelete
  33. Bro.. Tumpang tanya.. Saya baru jer beli moto v2 4 speed 2 minggu lepas.. Pantang jaga.. Dah 1st service 1000km tepat, pakai minyak semi + oil filter ori.. Lepas tue lenjang full trotle, dapat 120kmph badan tegak (60kg), turun bukit sikit dapat la +-130kmph, :( Pasni nak tukar ekjos Leo Vince (yang cam lonjong kat belakang, Cobra kot.. tak tahu ler.. tukar cab Kips RR, BRT cdi, setting spoket 15-37..

    Boleh blah ker? Agak2 berape dapat top? Minyak cam haram ke? ((Blok TAKMAU KACAU LAGI!!!!!))

    Lepas 1-2 tahun baru usik Engin..TQ

    ReplyDelete
  34. halo bro yg hnsem..dinda mggunai lcv25spd yg skrg bernadikn rextor adjustable,ssguhnya kgarangan itu dpt drasai mlalui kringanan injin malah kdahsyatan pukulan piston yg kasar,NAMUN apa yg blaku ialah gear 5 dinda umpama masuk segan xmasuk bsepai mesin(top gear mati..apakah yg sedang blaku n apakah yg harus kulakukan krn kearifan wave125r xdpt dpraktikkan dsini..

    ps/ sesape yg 5speed bcadang nk pkai nob1 silence,sy dh pkai n dh tkr std blik..

    ReplyDelete
  35. salam.... taukeh kedai. cube perhatikan cdi SPR racing spark 135....... ada kualiti ke? please...

    ReplyDelete
  36. At ne nk bli cdi ni??
    Tkut tsalah beli..
    Please help bro..

    ReplyDelete
  37. Yg pling boley dpercayai kdai moto ne??

    ReplyDelete
  38. Salam..nk tny...mane ley dpt cdi lc first model ek??klu pkai cdi yg xd limit ni x effect pd bateri ke??

    ReplyDelete
  39. salam bro...sy ada cdi first model...adakah dengan cdi ni lc v2 sy mampu memecut laju...

    ReplyDelete
  40. assalam..tumpang tanya.. lc saya tahun 2012 ni,bunyi dia macam bising n menderam je bila bawak... dan kadang2 bila berhenti kat lampu isyarat enjin tiba2 je mati.... selama ni bawak ok je takde problem,enjin pun soft je...sekarang je lain... enjin dah bunyi kasar sikit n sometimes enjin tba2 mati bila berhenti kat lampu isyarat... huhu ...apa masalahnye?? help please ?

    ReplyDelete
  41. Salam, CDI apa yg sesuai utk moto std v2 'plug n play' yg tiada cut off..

    ReplyDelete
  42. Salam semua. dari apa yang yang saya baca dan pengalaman kawan² yang lain, Tukar CDI tu kira dah wajib tukar spring valve yang lebih keras untuk support rpm yang lebih tinggi untuk elak Valve Float.
    Standard LC Valve Spring max 10000rpm

    ReplyDelete
  43. Salam bro Blaze, kedai mana yg jual CDI yg memang betul betul betul betul betul ori ? moto saya 135LC V2. email saya --> Conan_0173@yahoo.com

    ReplyDelete
  44. as,salam bro blaze, saya nak tanya skit berkenaan motor saya ni. masa sy beli motor 4 bln yg lepas paling laju 120km/j. jd rasa cam tak puas hati sbb atas hiway asyik kena makan asap jer.. jd kenkawan ckp kena tukar CDI ngan blok FZ sama cam. minggu lepas sy pun ambil keputusan untuk tukar barang tersebut, sok pg tu dgn bangganya bawa motor cam biasa dari PD ke KL. apa yg terjadi motor tetap sama takde perubahan langsung untuk pegi lebih laju.cam hampehhhh jer, apa masaalahnya lagi ye.. adakah sy tersalah beli CDI. tolong perjelaskan wayai tuan tanah..

    ReplyDelete
  45. kalau kita tanya kt kedai dorang ada x carburetor lc v1 yg original?

    ReplyDelete
    Replies
    1. so aku punye lc v2 punye,kalau masuk v1 punye boleh up x?kalau tuka skali ngan cdi brt?

      Delete
  46. Bro, aku baru2 ni..tukar CDI lc first model, ingatkan leh up la top, sebelum ni moto aku..just men sporket belakng 37 depn 15..dapat dalm 140km/h..ingatkan lau pasag cdi first model ni boleh up sikit topnye..tapi malng sungguh, top moto aku turun la pulak..120km/h je..APA yg problemnye skrg ahh?HELP

    ReplyDelete
    Replies
    1. so utk bg api power kne tukar coil ke.....? coil kt magnet ke kt body tu

      Delete
  47. bro, kalau pkai cdi brt neo dual band utk lc 5 speed msuk ke lc 4 speed bleh ke? x rsak ke mtor?

    ReplyDelete
  48. bro.....saya pakai lc v2 4speed tp tukar cdi 1st model punya tp semenjak dua menjak ni mse kt ats highway maintain 90-100(standard org rilek nk pegi keje) rse mcm enjin ade henjut2 mcm karburetor tersumbat tu.....nak tanya xkan karburetor yg bg masalah ni, n kalau cdi prob pn blh jadi mcm ni jgk ke.....dah try setting karburetor n mslh tu ada jugak.....lagi satu bila pulas out moto mcm xboleh belah n ble lpas skit throttle die ada rasa henjut mcm power nak masuk....enjin smue standard gaban lg la

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok bro nti aku ricky cdi lain.....aku baru je tukar carb nsr yg ori thai pnye yg tmpt adjust timing warna kuning tu....dah try mainjet mcm2 smpi plg kecik 80 dh jenama safety n pilot jet saiz 55 dah tukar pki 45 tapi mslhny ttp sama jgk xbole blah.....ekzos ada asap skit n ada bau petrol......bro blh bg tips x atau sapa2 pnh pakai carb ni n apa saiz yg sesuai utk lc v2 yg standard tp nak pakai carb ni je.....t.q

      Delete
    2. aku ingat,baik ko tukar cdi asal blik...then, ko tukar carburator yg v1..bila ko gune NSR, myk ko mkn kuat tp mto x g pn...aku skadar berkongsi jer ats pglman...

      Delete
    3. ok2 t.q bro.....kalo nak bg die pg lg kne tkr blok plkla erk sbb skg ni aku dah tkr carb, ekzos standard modi n plan nak masuk brt dualband plak.....kalo block n cam fz bro rekemen PJ/MJ saiz ape erk, kalau boleh saiz utk brand safety pny kalo ada member2 bro pakai la....you all the best bro

      Delete
    4. bereh boh..yup,btul tu..tukar blok yg saiz besar dr asal..aku sarankn ko guna blok 60mm cz x skit kpla nk set mj/pj...high cam plak gne yg brand excel racing (gerenti kurg bunyi)..bila ko dah tukar suma,mmg ptut ko tukar cdi,brt dualband pn dah ok..tp ekzos jgn lupa,bila bore dah bsr mesti nk angin lawas punye...untuk pj/mj, brand safety ok jer cume saiz safety ni kcik ckit dr ukuran asal..

      Delete
    5. btol tu bro aku rse pn mcm kcik skit safety ni......skg ni ekzos mmg dh lawas dh bro, manifold pn aku tgk beso jgk skit dr yg cj ipoh tu n dlm pon straight je brand guan lee racing, cam ada org kte
      cms high cam pon xde bunyi btol ker....kalo pki blok 60mm pj/mj kne brp bro sbb skg aku guna 110/30 pn mnyak rse cm kuat lg je pn, bg utk dua2 jnis brand bese or safety skali pn xpe......n last sekali bro rekemen blok 60mm brand apa yg ssuai utk aku yg selalu main highway g keje ngn blk kmpg ni......t.kasih banyak utk maklumat2 yg berguna bro

      Delete
    6. ekzos dah lawas ok la tu..tp aku guna ekzos yg operate (lawas tp x bising sgt)..cms aku x pasti plak,sbb kebykan aku buat mto member2 aku guna brand excel ngn daiyasho jer..yg brand lain aku x pnh try..

      aku rekomen blok 60 sbb pj/mj x payah set dah..gne yg original LC jer...myk x kuat,mto pn power..klau nk puas hati,guna blok faito @ uma racing...gerenti x licking coolant...tp harga kaw2 la brand tu,tp puas hati..stu ag,sensor yg kat carb tu ko kna set lawan jam (kira kasi rapat la)..bacaan sensor tu yg original pnye setting 13(bacaan apa aku x ingt dah) tp bila ko guna cdi racing, bacaan sensor tu akan jadi infiniti..bagi coolant plak,jgn guna selain warna merah...hijau punye bleh rosak kan seal water pump...

      no hal bro,ada ilmu aku kongsi..

      Delete
    7. maksud bro carb ori v1 ker v2 pny tu kalo dh pki blok 60mm......n sensor kt carb tu aku dah try pusing abs sbb dh pki carb pe28 ni tp mse start ok xde nyala tp ble dah bwk mto lme skit enjin dh pnas die mnyala la.....kalo guna cdi thai yg oren tu kne usik lg ke xpyh dh sensor tu n btl ok ke cdi ni...?, lg satu apa guna decomp pin tu bro...? kalo buat kt lc std ada efek pape ke...?, fuhh melampau jgk nak modi lc ni pn kn.....std nak modi skit2 je pn masih ada trick2 yg perlu dbuat...haha apa2 pun salute utk bro otai smua....

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
  49. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  50. salam semua..saya dh pencen main moto..dah main kereta sekarang..saya baca blog ni sebb saya nk beli lc nk wt g keje..satiap yang saya baca mengenai lc ni macam amat susah untuk bagi laju..zaman saya mase tu xde sorang pun yang modi lc ni..saya pn xtahu sejauh mane boleh pegi kalu modi lc..dengan spec setiap orag taya diatas tu ternyata xde sebab xboleh laju..mase main honda c70 dulu xbayak barang racing..yang ada hanya blok 53mm je mase 2 dan masuk carb rx-100..dikenekan setting yang betul ia boleh meniggalkan rxz stok mase nk sukat meter...saya bukan nk tunjuk hebat,,tapi agak pelik kenapa lc buat tapi xlaju..sebb di xmesra modi ke??atau lc ni cube mencabar tuner2 kita..hehe..prinsip saya senag je..nak laju(more air + more fuel = more power)akan tetapi...semua benda yang dimasukkan mesti NGAM!!!..cube bayang muka nelofa tubuh angah raja lawak??ngam??setiap benda yang dimasukkan mesti ngam dengan benda2 lain...hanya nk berkongsi kisah silam..tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sng jer bro...tukar blok,high cam,cdi phtu wat ekzos ckit...gerenti 125z modi nampak halus2 lampu blkg moto anda...hahahha..(bkn nk berlagak,tapi realiti..bro2 125z jgn mrh,aku dulu pn owner 125z jgk)...tp kna ingat,blok plih yg berkualiti..jika x,coolant akan melimpah ruah ke dlm enjin anda...hehehe

      Delete
  51. salam.. sy pengguna lc v2.. sekadar bertanya,, kalau lc v2 pkai cdi lc v1 punyer ada perubahan ke tidak.. ?? n kalau lc v2 pkai paip lc v1 punyer ada kesan ke tidak.. boleh tolong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cdi v1 dan v2 sme jer..perbezaan antara v1 dan v2 hanya la carburator sje...kalau tukar dari cdi v2 ke v1 sme jer, x ada sebarabg perubahan pn..seelok nya tukar carburator...pick up lbh ada dan myk jimat ckit....aku hanya berkongsi ats pengalaman aku dan member2 jer...

      Delete
  52. salam..sy pengguna LC V2 5speed..sy da modi blok 62mm cam uma crb standrd tp setting PJ&MJ CDI BRT neodual band..masalahnya moto sy cuma dapat dalam 130 je.apa perlu dilakukan untuk naik lg 10 pn jadila.settg sporket skrg 15-38. sesiapa ada pengalaman boleh kongsi sikit. tp exzos xmau tukar..

    ReplyDelete
  53. salam.. bro, total cost untuk std135lc v1 nak pi 180kmh berapa??? mau beli ape selain cdi bro?? tolong share sikit.. thanks bro

    ReplyDelete
  54. byk info yg gua dpat kt sni... best giler..Boleh bgi link kadai yg jual cdi ori... n email sy.
    manluk91@gmail.com
    tq. n_n

    ReplyDelete
  55. Lc es cdi pa sesuai ek...mtr leh belah 120 tu pn tunduk...
    Jauh beza dgn lc lm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg beza la bro....aku try ngn mber aku v1 70kmh, v2 bru 60kmh jer.....kalo 120-130 mmg lg bnykla beza 20 ada la aku rasa

      Delete
  56. sspe nk bli carb v1..roger aku..cod shah alam

    ReplyDelete
  57. salam..nk tya ckit pasal cdi brt neo click dualband..di bahagian belakang ade punat (button)..dari 0-9..lepas 9-a,b,c,d,e,f...saya tk tau nk pki map yg mana..maksud saya untuk ride harian...dan top...moto dah extreme modi...t.kasih

    ReplyDelete
  58. Salam... aku baru beli LC135 5 speed.. baru 2 minggu.. meter bleh pegi 120kmh je.. turun bukit 130kmh.. cmne nk tmbah laju lagi?? x puas plak aii...huhu

    ReplyDelete
  59. SALAM bang..sy pnguna lc v1 standert,sy nk pkai cop rxz at motor sy..mj gn pj saiz ap kne pkai..??
    mntak petunjuk..tq..

    ReplyDelete
  60. assalamulaikum. bro gua pakai lc 135 5 speed., tpi top speed 120kmh je mcm mane nak tmbah top yerr..?

    ReplyDelete
  61. salam bro kalo aq sumbat custom muffler kt standard nye pipe ( x kisah la asal besar muffler tu ) kn agak ade effect x? sblm aq da agkt lc v2 5 spd stndard dpt 140km/h ( ni mmg x pntg pun sbb aq igt cut off dye 140km/h alih masa beli aq budget pntg 120km/h.. hahaha :D)tp sayang plak aq excident kne lggar pas 1 bln 10 hari pkai .. ni agkut balik lagi sebiji same gak jenis tp pantang pergi cm lancau la.. 110 pun cm nk ngis je..

    ReplyDelete
  62. assalamualaikum tuan tanah kedaun... hehehe... saya pun pengguna lc 5 speed... sebelum nie top speed 120-130ja... hujung semput time 120-130km/j.. lepas tu kawan bg CDI V1.. pickup kureng... minyak save... top speed leh pacak sampai 145/kmj.... moto std 5speed tayar besaq kedabak...

    ReplyDelete
  63. saya duduk area bukit kayu hitam kedah... kot le sapa-sapa yg nk order cdi dari thailand.....cari saya di facebook... ahmadnazly@yahoo.com

    ReplyDelete
  64. Lc v1 Cdi brt hyperband manifold 28mm ejos lc v2 spoket 15-38 rantai 420 tes meter 1km 140kmj 1.5km 150kmj huhu ikot kn meter lc v2 dia bru 130kmj

    ReplyDelete
  65. bro nak tnya cm na nak buang cut off.saya guna brt dual band

    ReplyDelete
  66. Salam bro., ley tolong aq x? Aq nk bli cdr rextor yg harga dlm 100-200 .. kt mana nk cri? On9 ada x? Ley tlg crikan yg on9 x? Aq da puas cri xjumpe2., haha tq

    ReplyDelete
  67. salam bro....nk tnya .....ari tu ada member nk tlg modi moto bajet 250 je....dye ckp msuk blok shark n cam cms....agak2 berbaloi x???n bro lau dh modi mcm tu bpe leh pegi??sy pkai lc v2....

    ReplyDelete
  68. Bro aq mmg ske baca blog ko ni bnyk information yg aku dpt :) btw nk tnya aku gne lcv2 aku pakai exhaust yoshimura, tp skrg top dpt naik 130 je..add cadangan skit x cmne nk bg naik 140 150 pun dah okay dah,selain tukar carb,rasanya tukar cdi ngan spocket dpt naik lagi x?

    ReplyDelete
  69. bro blh bg link kedai membe lu x...nie email gua buntal_93@yahoo.com

    ReplyDelete
  70. salam bro, saya ni mmg noob habis dalam motor ni... kalau lc es yang baru ni kalau just usik spocket, cdi ngn exhaust boleh tak? takyah usik enjin...

    ReplyDelete
  71. cmne nak tau api lebih atau kurang smase sedang adjust cdi?..sy punye cdi ikk adjustable..

    ReplyDelete
  72. Salam bro, tQ la wt blog cm ginie..boleh gop tmbah ilmu..thanks

    ReplyDelete
  73. Salam.bro blh bg info sikit mengenai pengunaan sportket size beraper yg sesuai..depan dan belakang..saya selalu ulang alik kerja ikut highway..pergi 35km balik lbh kurang sama la..berat badan 90.ada org ckp LC saya tue blh pergi lagi tapi sebab faktor berat tue yg x leh pergi sngt,,he he he pls advise der..

    ReplyDelete
  74. salam bro,,,,,dh modi moto tpi x puas ati ngan perfrmance dia,,,,,blok 62 shark,cdi BRT power max, cab nsr 28,spring vlve racing, yoshimura paip , spoket standard, high cam cms, boleh pi dlam 150 kalau tegak.....apa low sgt performance dia....setting untuk long distance pa yg perlu ubah

    ReplyDelete
  75. cdi BRT tu mcmna nak adjust api die? aku tgok cdi yg aku beli xde pun nak adjust ? tau pun kena pakai komputer?

    ReplyDelete
  76. bro.. aku pakai LC V2, motor dah modi.. block saiz 62, crab saiz 28, high cam.. yg masalah aku sekarang ni nak tukar CDI.. aku tak tahu nak pakai CDI brand apa.. yg sekarang ni aku tengah servey CDI BRT Hyperband, BRT Dualband, APIDO Ajustable ngan REXTOR Adjustable.. tak tahu nak pilih mana.. agak kau.. brand apa yg sesuai untuk ejin yg dah modi macam motor aku??

    ReplyDelete
  77. Salam bro, sekarang ni saya tengah pakai Cdi ori Thailand dan cj ipoh m1 cutting standart Dan saya pengguna lc v2 5speed. So kalau saya pakai carb v1 berape MJ PJ yang sesuai?

    ReplyDelete
  78. Salam bro...lc v2 5speed sye dah modi,block 62+high cam+cab rxz+spring clutch racing+ekzos stand modi+spoket 15-37 lain2 tak usik boleh naik 170kmj tapi sye tak puaz aty xley 180kmj sbb ade member ckap lc 5speed gear box dah cut betol kew?
    Sye hanya ingin tahu dari bro...harap dapat bantu tq

    ReplyDelete
  79. Salam bro saya br tukar cdi...pomen ckap cdi tu dari thailand..a.p.i nya.xyah setting.coz plug and play jer..harga 250...tp kat pack tue tulis super racing...so ori ker x yer...plz bantu sy..lc135 v2

    ReplyDelete
  80. bro blaze...sy da tukar cdi uma racing...gear1,2,3,4 sedap je tarik...bole gi smpai 130...msuk gear 5...110....bole x bro recoment acaner nk bgi gear 5 tu pegi gak...lc v2 5 speed

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum bro.. Aq pkai lc 2007.. klu tukaq cdi cut off 11,500 rpm, lc aq bley laju smpai brpe? stndrd skung top speed meter 180 kph/ gps 112 kph.... btw cmner nk bgi meter accurate?

    ReplyDelete
  82. Bro..saya nak tanya sikit..tp keluar dr tajuk perbincangan ini..saya guna LCV v2..tanpa disc brek belakang..saya nak masukkan disc brek belakang,rim LC 5 speed saya dah ada..jd part apa yg perlu saya tukar?
    Ramai yg info..arm kena tukar..batang shft,hub spoket.itu yg saya dgr..tp yg kata..hub spocket blh guna yg 4speed punya..arm tak perlu tukar..sbb ada juak Disc brek belakang yg tak perlu ikat pada Arm...tolong bro..infokan..

    ReplyDelete
  83. dalam ni.. NEW CDI UMA RACING IMC..komputer adjust..boleh pkai lc es stndart x..?apa kelebihan cdi uma racing ni?????????

    ReplyDelete
  84. Salam bro... motor saya, LC std baru beli dalam 6 bulan, rasa cam berat je.. pickup mcm xde langsung.. gi kedai, pomen tu rem rem skit, trus kata ok je... geram gak rse... apa pendapat bro... motor ni lepas masuk gear 3-4, slow je naik meter tu.. nak kata bawak beban berat x de pun, test motor org lain sume ok je x de masalah sy ni... ada advice ke?

    ReplyDelete
  85. Bro bleh x berikan mapping utk cdi brt I-max 24 step moto dh tukar blok 62,cam cms...mapping kat dlm buku yg dia kasi tu cuma untuk motor standard je...tq..

    ReplyDelete
  86. Bro . Saya nak tanyaa . Masetuu saya tukar high cam . Sebelum tukar motor ringan je tapi bila dah masuk high cam . Motor jadi berat . Kenapa ye ?

    ReplyDelete
  87. Bro cdi ape yg ssuai di pakai utk benelli keeway RKV 200g?

    ReplyDelete
  88. Bro...mmg trbaek page ni, sy bli lc v2 yg 4stroke bulan 8 thun lpas.., baru2 ni sy ad bli cdi uma racing, yg Ada control number 1 smpai 9..., ley bro give details information tntg nombor tu?? N jnis cdi uma ni.., OK k?? Skrg bunyi motor da kasar...nk wt cmne ae?? Ley k cdi uma ni tahan utk jln jauh.., Kedah ke Pahang..,

    ReplyDelete
  89. Anda boleh cuba di malay bengkel (fb)

    ReplyDelete
  90. salam bro....sy nak tnya apa mslh dgn mtr sy slps tkr brt dual band.top tidak smpi sprti cdi stndrt lc.. adakah disebabkn mslh spark plug sy yg mnglami mslh tidak masuk sepenuhnya kerana sy tersalah pusing..tq

    ReplyDelete
  91. Salam nak pakai cdi ape yg bagus ...

    ReplyDelete
  92. Salam bro gua nak buat Lc gua. .nak tanye pendapat ape yg perlu di tukar untk Lc gua lebih laju n lebih sedap di makan dengan begitu saja :D

    ReplyDelete
  93. terimakasih gan penjelasannya, saya bisa mencoba untuk yamaha 135lc saya, sangat bergunaa, untuk Saddlemen TS1620S Sport Tunnel Bag on a harley street bob dapat dilihat ditempat kami, makasih banyaak

    ReplyDelete
  94. salam bro... nak tnya... sya pkai lcv1... sya pkai blok racing 62... carb uma 32mm...tp klajuan xmemuaskan? apa masalah nya?

    ReplyDelete
  95. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  96. bro klau tuka cdi uma kt lc v2 4s,kene tuka spring valve skli ke ?

    ReplyDelete
  97. Salam bro..sye pngguna lc v2 std..xde clas..ingt na pkai ekzos kuat sket..mcm ekzos racing ke perang ke or smthing yg swaktu dgnnya haha...agak2 bley mndatangkn mslah x kat moto sye?

    ReplyDelete
  98. hello bro . tumpang tnya , apa fungsi advance setting dgn retard setting dkt CDI rextor ?

    ReplyDelete
  99. Assalam bro..tmpng tanya ckit..sy br angkat lc 135 dua bln lpas...dn sll berulang alik atas highway n top speed dlm 120 km/h..leh rekemen kn cdi yg leh up ckit speed moto sy..

    ReplyDelete
  100. salam bro,saya ada sebijik lc first model keluaran 2006..maksima sy pernah bawak 140km atas highway (rasa mcm selamat) tapi x abis throttle lagi.rasa mcm boleh g lagi lah..time tu bawak sorang2 je..pernah jugak saya bawak member dapat g 140km jugak tapi x dapat nk follow tupai..masalahnye,mcm mane sya nk tahu cdi yg saya punya tu yg cut off atau tak sebab sya beli yg secondhand.TQ

    ReplyDelete
  101. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  102. Salam bro..saya nk tanya,saya pakai CDI yamaha thailand yang berwarna orange, cdi nye ad cut off ker x??sbb saya bawak still lagi 120km/j

    ReplyDelete
  103. bro Blaze...boleh tolong pm link kawan bro yang jual barang ori n import...ppkpruzainirosdi@gmail.com....saya lc v2 yg meter berat tu...

    ReplyDelete
  104. Salam brader blaze. Aku ni first time pakai lc v2014 bleh kata yg latest model standard habis. Ulang alik KL- putrajaya atas highway Mex hanya mampu perah smpai 110 kadang2 100 aje tertonggeng kejung keras aku atas moto lama2. Tgk yg lain moto sebijik ngn aku selambe je potong pengsan aku. Bknla nk be'racing'..nk laju cepat gi keje je sedikit sebyk nk puaskan jiwa xla lembab giler. Acane tu der? Suggestion exzos ke cdi? Cdi brand ape yg direkemen? Ape2 bantuan anda pasal aku langsung x tau ape2 pasal moto.tau nk laju aje..tq

    ReplyDelete
  105. Lagi satu Cdi tu kalo tukar kene adjust part2 yg lain ke just tukar cdi seketol tu aje ...tq

    ReplyDelete
  106. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  107. assalamualaikum semua..ni nk tnya ape function coil racing or faito. apa keburukkan pakai benda ni?..dan satu lagi..saya ni x tau sngt pasal motor ni..kalau nk modified motor,ape yg first dilakukan untuk penubahsuaian?

    ReplyDelete
  108. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  109. assalamualaikum bro.. nk ty . kalau tukar CDI 2 mmg blh pergi 150km++ ke ..xyah tukar benda lain ke..

    ReplyDelete
  110. Salam boss..hee
    Saya ada motosikal yamaha lagenda 110z
    Ada juga beli cdi racing brand IKK racing dgn harga 125 r.m..
    Kat cdi tu ada ada adjust table 1-7 rasanya kot..
    Taukey kedai tu cakap biasanya orang ramai seting no 5 or no 7..
    Yg tu tengoklah apa pendapat awak..
    So skarang ni saya mahu tahu cdi yang saya beli tu adalah original atau tidak..
    Macam mana nak camNYA..?

    ReplyDelete
  111. salam..user lc,nie cuma pandangan dan sedikit confius..hehe. betul ke lc standard kilang v2 topspeed hanya 120 km je?? sy x pernh cuba v2 standard kilang..x thu..tapi sya user lc v1..ikutkan moto sya 120 km bru je gear tiga..semua brg x usik lgi,standard cuma blok je 60mm..topspeed saya dapt 180km something..yg sya confiys xkan perbezaan sampai mcm tu sekali..sya punya barang yg lain standard kilang..mohon penjelasan..

    ReplyDelete
  112. bro blaze...if nak tukar cdi rextor kat lc135, mesti tukar skali dengan spring valve ke????

    ReplyDelete
  113. bro blaze...if nak tukar cdi rextor kat lc135, mesti tukar skali dengan spring valve ke????

    ReplyDelete
  114. klau pkai 62mm blok , carb kips 32mm coming soon patot msok ecm stand alone or pakai cdi toq buang cut off ?? admin respon laju2 !!

    ReplyDelete