Search This Blog

Wednesday, October 24, 2012

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 6 part 1 - Big Bore


salam sejahtera.. bertemu kembali.. amacam motor.. ok ke tak ok.. minyak itam cukup tak? tepet bunyi? block ade bunyi? harap semua ok.. dan terus menjaga enjin moto anda dengan teliti.. kali ini kita akan berbincang mengenai block dan piston besor.. ataupun dak2 motor dan taukey2 sparepart panggil big bore kit.. 


BIG BORE KITS aka BLOK BESOR

so apa benda big bore kit ni.. blok besor la big bore la... big bore kit adalah gelaran utk performance part bagi peralatan block dan piston yg melebihi dari cc motosikal standard keluaran kilang anda guna skarang.. kit2 ini terdiri dari pelbagai jenis brand, saiz, dan material.. kalau anda yang biasa berforum di forum2 motosikal atau join group2 lc di facebook sedikit sebanyak akan terdedah dengan perbincangan mengenai modifikasi ini.. banyak saiz brand dan material membezakan performance yang akan terhasil selepas pasang.. paling penting adalah saiz.. amat penting dalam menentukan utk tujuan apa yang anda mahu dan pilihan saiz utk dalam modifikasi enjin anda.. saya cuba terangkan selebar2 dan seluas yang mungkin dari awal mula2 pengeluaran lc didedahkan dengan big bore kit sehinggalah ke hari ini.. ini berdasarkan pemerhatian saya dan lain orang lain pendapat.


barisan jantung pejuang - pejuang... hahaha
gambar credit to - Nadzri Syadzrie


Persediaan
Ramai dikalangan owner lc atau motor apa pun akan terfikir apa agaknya rasa bila pakai big bore kits ni.. yang jenis berkomuniti dia sedikit sebanyak akan paham dan boleh try motor kawan2 yg dah pakai tp kalau yang langsung xde geng or klik mcm mana nak rasa dan tahu? Nak rasa kena la pakai.. tp sebelum pakai tu apa benda nak kena ready? ape benda nak kena tahu? kalau nak pakai big bore kits anda mmg kena amik tahu macam2 perkara.. dari segi saiz, material, kos barang, kos upah pomen. penjagaan, cara melenjan dan mcm2 lagi. 

Tapi yang paling penting adalah part2 sokongan yang perlu ada supaya dapat menyokong modfikasi tu dengan lebih baik dan seimbang.. kalau ikutkan style aku dan kawan2... kalau nak pakai big bore ni kalau boleh sediakan barang macam hi cam or low cam, spring valve keras / racing, exzost performance or custom kan..  dan.. sedikit wang utk main spoket la kan hahaha... sebab dgn 4 benda ni akan lebih terasa la nikmat big bore tu.. nak pakai std punya pun boleh xde hal.. cuma rasa mcm lemau sket la.. ala alang2 da bukak kan.. manakala kalau nak respond lebih mantap.. cari la pulak cdi.. dan carburator (carb)... 2 benda ni lak akan buat enjin tu lebih lega dan respond lg mantap.. 1. sebab cut off dan xde.. 2. sebab carb dah up sket maka respond cepat. dan make sure cari pomen yg ok dan harga upah yg munasabah.. jgn suruh pomen yg hanya stakat buat service pasang repair enjin std.. tp cari pomen betul main modi motor.. mcm bengkel motor jenis main cup prix ke.. or pomen mat rempit terkenal pun layankan je.. (tapi jangan korang g layan lumba haram lak.. ) selebihnya apa yg perlu diketahui akan disambung nnt.. 



57.5mm - Permulaan perang saraf
58mm - 155cc
block 57.5 atau pun 58mm dalam bahasa pasar.. nickname biasa adalah blok 5-8.. untuk pengetahuan, block saiz ni lah yang mula2 sekali dak2 lc pakai dulu masa nak modi lc punya enjin.. pada lc 1st ver yang popular dah outmeter tu untung laa kan.... tp geng2 meter tersangkut kat 140kmh amat berbulu mcm mana nak dapat kelajuan 180 or outmeter mcm lc2 1st ni.. maka ini lah pilihannya pecah tradisi... block ni hadir pada mulanya dari indonesia disusuli dari thailand dan barulah ada pengeluar dari malaysia.. brand yang popular dulu adalah antaranya mds.. shark dan xde brand.. kosong je kotak.. block ni mempunyai sesaran 152cc kalau ikut kiraan dan bahasa mudah 150cc la kan... material adalah besi biasa seperti mana blok racing yg sudah biasa dipasaran.. tiada lagi coating diasil pada block.. bermakna risiko jem adalah tinggi kalau x pandai jaga minyak enjin.. 


Bore kits original Vision aka  Fzi Yamaha Indonesia 

Tak lama kemudian FZi pula menyenggah ke pasaran Malaysia.. dan pada geng2 lc ni.. diorang x tengok moto tp tengok enjin fz tu dulu hehehehehe.. dan berita yg sgt mengembirakan adalah enjin atas fz sama dengan enjin lc.. (enjin atas - head block) maka mereka kini sudah mempunyai pilihan block yang lebih tahan lasak terus dari kilang Yamaha dengan sistem coating nikasil.. berbeza dengan diasil pada lc.. beza nama je tp teknologi sama.... tp apa yang agak x best ngan fz block adalah harga.. kalau mcm brand2 sebelum ni.. harga adalah lingkungan 100 ke 180 mcm tu je.. tp dgn block fz kits.. anda kena keluarkan RM450 kat situ je.. skarang ni dah murah sket rasanya... rm300-380 mcm tu lah... tu belum masuk upah pomen lagi kalau nak pasang hahahahaaha... mmg garu kepala la kan.. tahan sket tp mahal la pulop... mmg pening nak buat pilihan.. 

so apakah kelebihan saiz ini.. saya selalu percaya bahawa saiz block yg up sedikit sahaja dari std lebih banyak memberikan kadar kelajuan yang tinggi berbanding pickup.. so kelebihan block ini adalah top speed yang stabil.. pickup pada block ni kalau nak banding std mmg la kuat kan.. tp kalau nak banding dengan block2 lain mcm 60 dan 60 ke atas dia mmg kalah la.. tp kejahatan block ni adalah top speed tinggi yang stabil pada enjin yang kurang mengerang.. susah nak terangkan mcm mana tetapi kebanyakkan mereka yang mula2 pakai block saiz ni bila up ke cc lebih tinggi.. mcm x puas hati.. (ade la segelintir) dan balik semula ke saiz ini.. top speed nak kata cepat dapat tu tak lah tp lambat sikit aje pun.. dan kadang2 ia boleh memalukan block2 yang lebih besar dari dia jikalau kesemua setup modifikasi tu perfect.. perfect tu tak bermakna barang2 yg bagus.. tetapi kelebihan pomen yang setting juga penting.. dan paling penting.. stabil untuk perjalanan jauh.. enjin x brapa nak mengerang..  dan untuk info korang.. saiz ini semakin kurang di pasaran dan yang ada pun adalah kits dr fz kebanyakkannya.. keturunan blok ni yg mula2 dulu mcm mds dah jd sgt rare.. (mds yg mula2 dulu tahan lasak gak) dan kebanyakkan kawan2 aku kalau jumpa 58 mcm mds or shark mmg sebat je buat simpan.. hehehe


carburator yang disarankan adalah dari carb std hinggalah ke MIKUNI TM24, TM28, KEIHIN PE 28, PWK 28, UMA RACING 28,



60mm - Pembuka fenomena gila modi

60mm - 166cc
belum pun habis lagi ujikaji ke atas 58mm tiba2 terdengar ura2 bahawa 60mm dah ada dipasaran.. ramai yang mcm x percaya pada mulanya sampaikan lah melihat sendiri block ni.. bukan la terkejut apa pun.. cuma ia mcm.. mcm mana nak cakap ye.. kebanyakkan yg pakai block 58 bila dapat 180kmh tu dah 'pergghhhh best gila.. gigil siot laju gila atas hiway' tiba2  dengar 60mm plak.. masa block ni keluar.. kebanyakkan mcm kata oi gila ahh.. 58 pun dah gila ni kan pulak 60.. ni kalau pakai mesti jem.. ni kalau pakai mesti enjin pecah.. hahaahahahahaha!!! mcm2 la.. tapi kawan2 aku dalam dok gabra2 sorang2 rupanya dah bertukar cc lagi.. ceehh!!! 60mm yang bersesaran 165cc pada kiraan.. maka disini kita dapat lihat peningkatan cc.. bila bore dah semakin jauh dengan stroke.. maka dgn secara kasarnya kita leh kata.. torque tu makin kuat.. bermakna daya pickup dah bertambah kuat.. maka saiz 60mm ini adalah memberikan imbangan dari segi pickup dan top speed.. dan kedatangan block ni mmg boom!!! tepat pada masanya.. dengan market jualan lc makin meletop dan org2 lama yg mula2 pakai block 58 dan block std da tak boleh tahan.. semua upgrade.. bila blok ini menyenggah pasaran harganya mengambil alih pasaran 58mm iaitu disekitar harga 180 dan 58 turun ke 100-140 mcm tu lah.. 




Saiz blok ini memberikan imbangan kekuatan pada pickup dan top speed.. kalau tanya aku.. 60mm adalah pilihan ideal sebab enjin tidak terlalu melampau / extreme tetapi masih didalam keadaan boleh diterima.. dan kebanyakkan ujikaji yang dijalankan apabila kesemua part2 performance ditala secara optimum.. kekuatan pickup akan menjadi kuat melampaui kekuatan top speed.. ok ada yg keliru.. mcm ni.. apabila daya kilas (torque) menjadi sgt tinggi dalam kebanyakkan kes top speed menjadi mampos.. or mati or tak idup.. bila sampai gear 4 hujung nya dah x boleh laju.. ada yg mati setakat 150kmh or 160kmh dan enjin mengerang minta gear.. padahal dan abis gear.. (5 speed lain citer la kan heh heh heh) so tension la ye tak? maka kat sini la permainan spoket diperlukan... ia adalah cara paling mudah utk menala balik kuasa pickup dan top speed bagi mendapatkan konfigurasi 50-50.. tp kadar enjin mengerang masih lagi ada tetapi setakat level medium je jikalau nak bandingkan 58mm yg lebih rendah mengerangnya pada high rpm.. kestabilan enjin pula pada blok ini menurun sedikit yang mana pada rpm tinggi terasa sedikit gegaran pada motor.. ini disebabkan bore yg menjadi lebih besar dan jauh kiraanya berbanding stroke... maka tahap handling perlu dikemaskan sedikit.. so kalau anda mahukan blok yg meberikan situasi kawalan pickup dan topspeed pada keadaan 50-50 ini adalah pilihan yang baik.. cuma permainan spoket tu yang menjadi penentu.. 

carb yang disarankan adalah dari carb std hinggalah ke MIKUNI TM28, KEIHIN PE 28, PWK 28, UMA RACING 28,



bersambung di part 2 nnt

250 comments:

  1. terbaik bro..x sabar nak tunggu part 2!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro salam...saya nak tanya nie...kalau pakai blok uma n uma superhead pro oke ke.nk long distance

      Delete
    2. Salam bro , nak tanya sikit pasal bore kit original version aka fzi tu , boleh ke sarung kat 135lc v2 5speed , berapa kosnya dan barang ni kalau tak usik enjin tak jadi ap2 ke , maklum laa teman ni bru 2 bulan pkai LC v2 ni , respon pls

      Delete
    3. And lagy satu , spring valve , cdi dan cam , berapa harganye erk ? Yg elok laa , respon pls

      Delete
  2. bila pakai blok beso ni,contoh blok 150cc.apa bnda len yg wajib tuka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mampu elok tukar skali
      -cam
      -spring valve
      -exzost open / chamber modi
      -cdi

      Delete
    2. cdi jenis apa?modi cmni ok x untuk jalan jauh?

      Delete
    3. cdi boleh amik mcm brt.. simple dan x peningkan kepala.. cuma kena cari org yg betul2 jual ori import.. sebab kedai pun ada jual cap ayam aka fake item.. utk perjalanan jauh tu sesuai.. alang2 kalau nak berbelanja amik kits fz ori..

      Delete
    4. nk tnya bro... bole ngam ke klau sy pakai.. kits fz + cam uma + spring valve uma

      Delete
    5. boleh ngam.. insyallah.. dah ok da pilihan tu.. carb tu mintak kedai tolong settingkan mj ngan pj pastu cari exzost yang lepas sket..

      Delete
    6. oo ok tq.. bole bg cth exhaust ke.. sy sbnarnya nk modi utk long distance pgi blik keje xnk yg extreme2..

      Delete
    7. kalau utk perjalanan jauh lebih sesuai pakai exzost rupa mcm std tp jenis performance.. saya cadangkan cari exzost cutting std performance dari brand ahau atau pun cjipoh.. 2-2 ni ader reputasi yang bagus.. ahau bagus dari segi kesesuaian menerima apa2 jua modifikasi enjin dan cjipoh juga sama tp bonus cjipoh silencer boleh buka utk tambah fiber utk dapat bunyi pendam atau pun kosong

      Delete
    8. salam bro bro, kalau dah pakai block besar tu sesuai pakai cam apa ? high cam or low cam ?

      Delete
  3. kalo pakai kit fz ori,sgla cam ngan spring valve pakai std fz pny ka racing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau awak rasa nak cuba kekalkan rasa std tp pada performance best sket.. big bore + cam + spring valve tu leh pakai fz semua skali..

      dan kalau nak pakai cam racing ngan spring valve racing pun xde masalah...

      2-2 jalan tu boleh diaplikasikan.. cuma exzost tu kalau boleh tambah sket dalam budget..

      Delete
    2. tp ni lc v2 5speed.boleh masuk jgk kit fz 2??

      Delete
    3. boleh masuk.. v2 enjin atas sama.. sama ada 4s or 5s.. enjin bawah 5s je lain sket

      Delete
  4. mana sambungan part 5 bro, cri xjumpa daaa. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. part 2 dan 3 dah ade 5 belum lg... saya agak bz dgn keje.. sabar ek haha

      Delete
  5. Sy pkai blok 60mm, spoket 14-36, yg lain std.....paling laju pun 150, tu pun puas tunduk dah....mcm mne lg nk tmbh kelajuan ke 170....xout mtr pun xpa....dpt 170 pun ok dah....mcm mne tu bos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. spoket 14 tu up balik jd 15... try ni dulu

      Delete
    2. tak pon . tuka CDi bro .
      mesti mantap :)

      Delete
  6. Salam 1 Malaysia,
    tumpang tanya.. LCv2 (LC ES)saiz blok adakah sama dengan saiz blok fz150?

    ingat nak convert blok kepada kit fz150 tapi confuse bila ada pomen cakap blok dah sama saiz..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Engine type Liquid-cooled 4-stroke ,SOHC, 4-valve
      Cylinders Single cylinder
      Displacement 134.4 cm3
      Bore × stroke 54.0 × 58.7mm <-------- ni spec blok dan rod bro...
      Compression ratio 10.9:1
      Max. output 9.2 kW/8500rpm
      Max. torque 12 N.m/6000 rpm
      Starter Electric starter and kick starter
      Lubrication Wet sump
      Engine oil capacity 1.0 L
      Fuel tank volume 4.0 L
      Carburetion Mikuni BS25 x 1
      Ignition DC C.D.I.

      kalau tgk spec tu.. blok piston adalah saiz 52mm.. block fzi adalah 57,5 aka 58mm... tak sama.. beza 6mm

      Delete
  7. bro,sy pkai 135lc es,block da upgred 62-mm,da pky low-cam,cdi da tkar,carb da pkai keihin(kips bulat),tp topspeed cme dpt 175km je,asl mse stndard body 140km,xdpt out mter,agak2 broder blaze,na setting ap lg,untuk pngetahuan broder,sy setting long distance,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok permulaan saya nak tanya sikit dulu.. utk analisis je..

      -bro pakai carb kips slider bulat tu.. masa dipenghujung hi rpm di gear 4 tu.. boleh pulas habis ke tak trotel tu.. ade tak rasa kalau pulas habis tiba2 rpm jd mcm menjerit tp speed tak pegi.. atau boleh pulas mcm biasa sampai habis?
      -spoket bro ratio brapa?

      Delete
    2. Sy ade sebijik Yamaha Lc First Model kaler hijau metalic..kalau biase tgk la..untuk performance lebih mantap sy gunakan bigbore Uma Racing size 62mm,Cdi High Performance Thailand mari..spring valve& valve high performance original jupiter racing part. high-cam Fcci racing.high performance..dan tukarkan pada Clutch tngan..clutch plate racing..Pada pendapat saya untuk mantapkan performance motor anda kna tau jgak skill2..alhmdulillah la.menggunakan meter koso racing..lari la kt highway dlm 246-247..set km punye..kalau flyer xtaw nek brpe..ni tunduk je..first skill sy gunakan carb Yamaha TZM first model..lay kan carb sikit..main jet rahsia lah..kene pandai seting sndiri.haha.ezaust gna Leo Vince carbon ni piping modi sendiri.kalau head dia kalau perasan kan dia bentuk petak antara valve..mesin bentuk smpai jd bulat..AwAs..hati2 jngn smpai kene valve plak..nnti bocor boh..gerenti org akan respect sme lu..sbb transmission gear 3 anda menjadi killer..100km/h-195km/h gear 3..memang nanges la org yg nak follow..rpm untuk koso meter sy pgi smpai 13 nak ke 14..mmg superb la..n di settingkan menggunakaan laptop jgak-dyno.sporket 26-15..

      Delete
    3. salam..bro ak pkai lc v1..block 60,cdi brt,carb rxz,low cam.spring vlve rcing cms,spoket 36.15.ekzok stdard tp da modi..bley p 170 tnduk..cmna nk ksi out meter bro..bro ade carb tzm ori?bley juai?

      Delete
  8. salam..sy nk tya gak ni..sy pki LCes 5spd..dah modi block 62,cdi,hcam uma,carb rxz,spoket 15-37,tp top speed siap tnduk 160kmh je..blh bg pendapat ckit..bro blaze?smlm try tukar spoket 15-36...dpt 150kmh je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 150kmh bro tu kalau pada meter lc v1 dah sampai 170kmh dah tu... mungkin bro leh cuba pakai mana2 carb 28mm atau 32mm

      Delete
    2. nk laju lg guna superbike..lol

      Delete
  9. salam bro, nak tanye ni. sy pkai lc v2 4 speed. moto sy sume stended kcuali tayar, tayar dah tuka jd 80/90(dpn) n 90/80(blkg).top lak leh pegi 110 kmh je. acane nak bg naek top ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebiasaannya lepas up saiz tayat speed akan drop sket
      sebab saiz dan kelebaran tayar menyentuh permukaan jalan lebih luas dan banyak.. maka lebih banyak la seretan.. tapi benefit dari tayar lebar speed lebih stabil dan melayan selekoh dengan lebih yakin.. kontra disebabkan tayar lebar speed hilang sikit takleh nak elak.. tetap akan jd.. nak tanak sama ada bro kena bermain spoket ke ratio lebih rendah atau terpaksa mengusik sedikit part2 luaran mcm exzost kepada jenis performance.. perkara seperti ni terjadi kepada semua user yang upgrade saiz tayar kepada motor mereka.. apa pun topik utk up kuasa enjin std tanpa major modifikasi dah ade.. bro boleh refer sini.. sekadar itu je lah saya boleh bantu

      http://laicioutmeter.blogspot.com/2012/11/tips-1-lc-standard-laju-sket-la-tanpa.html

      Delete
  10. oo.. kalo pkai sproket blkg 38 ok x? spoket yg 5speed punye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau moto std jgn turun banyak mata.. turun dalam 1 or 2 mata dr spec asal.. kalau banyk sgt nnt peroformance drop

      Delete
  11. salam bro blaze..saya guna lc v2 4speed..cadangan saya nk sarung blok 62mm,hi cam,spring valve racing dan spring clutch racing n ekzos apido cutting std..bro rse smua nie dh ckup okay..atau ade pape yg sye kne tmbah utk sempurna kn modi ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua da ok kalau top lambat or x dapat try main carb plak

      Delete
  12. carb setting mj & pj ..mj pj tu ape bro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pj - piot jets
      mj - main jets..

      2 alatan kecil dalam carb kawal semburan minyak ke inlet hose

      Delete
  13. bro tak nyatakan carb bro.. saya anggap carb bto std... kalau top x sampai kebiasaannya top tu minyak x cukup.. blok 62 piston da besar tu.. minyak angin kena cukup utk support bg speed sampai.. contoh kiasannya adalah.. kalau baldi yang besar.. paip air yg tuang ke dalam baldi tu kecik.. brapa lama nak tunggu? lambatkan.. mcm tu la contoh nya.. kalau carb still std.. up ke 28 or 30

    ReplyDelete
  14. Bro.mne patut tuka bg topspeed antara cdi atau block racing

    ReplyDelete
  15. Salam bro blaze..ade kedai jual cj ipoh cutting std perfrmnce?..kongsi skit..
    Lc v2 5s

    ReplyDelete
  16. Nak tnye sye da dua kali tuka blok mula2 pkai 62mm skrg 58.5mm shark... Tp dua2 da calar... Sbb time bwk laju full throttle xjauh pon then suddenly dye mcm mati sendri tp x sampai benti pon just mcm blow mcm tu.. Lpas tu blok tros bising ap sbnananye msalh tu.. Xphm laa sbb bru pkai lc nh.. Carb sye pkai tzm mj 160 pj 38 cam ikk Spring valve rextor cdi brt... Tolong comment.. Da pening asek kuar duet.. Haha

    ReplyDelete
  17. bro , moto sya lc 5speed
    block size 62mm , high cam , cdi brt , carb std lc lme dah ley .
    spoket 15 - 31 , pickup terbaik . top drop . msuk gear 5 drop .
    apsal erk ? minx pndpt ?

    ReplyDelete
  18. yeke bro ? bro pkai carb pe ? blok ? cdi ? cam ? ape erk ?
    pening2 . huh ..

    ReplyDelete
  19. salam sume..klu pkai block std y dh korek smpai 60mm tahan x??

    ReplyDelete
  20. salam broo nak tumpang tnye la...kalo pakai block besar nie memang enging bunyi kasar ke??
    minyak itam memang cepat kering ke??
    air culont memang cepat kering ke??
    1 lagi kalo nak guna block fz,saiz ape yg TERBAIK ye..
    harap2 bro bg tau la ye...saya bru je nak naek psal lc

    ReplyDelete
  21. Bro , dgr cter nk jual ekzos .
    bleh msuk kt lc 5 speed x ?
    berapa ?
    urm agak2 untuk sy la kan , berat dlm 68~74
    spoket sesuai untuk sy ? leh bgi cdgn x bro ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yeke ? bleh2 .
      standard modi ? agak2 berapa . carb lc lme . berapa agak2 nya spoket ?
      email : black_evil02@hotmail.com

      Delete
    2. As salam. Tumpang tnye bro.. Sy pkai motor Lc 2rd model cluch tangan. Klau sy nk beli block,block pe yg sesuai sy pkai utk dpt top & speed yg best klau jln jauh? Prlu ke sy tukar high cam skali??

      Delete
    3. Block yg terbaik untuk lc , block shark atau uma racing pastikan yg ori . cam pon kena tukar la , pkai cam cms . terbaik :)

      Delete
    4. salam bro amirul, cam cms tu high cam ke low cam ? berapa harga pasaran utk block shark or uma racing, mcm mana nak tahu ori ?

      Delete
  22. klau pkai block 65mm dkt engin std boleh x???

    *barang sume std kecuali block

    ReplyDelete
  23. salam...tumpang tny...
    sy pkai blok uma racing 62mm...
    cam cms...pastu modi ekzos...
    pj-mj dah setting...valve spring dah tkr...
    spoket 36-15...
    tp top speed 140km/j je...mcm blok stendet...
    knp ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul ckp bro mahfuz tu . Kalau pkai 5speed , carb kena tukar pkai besar ckit mcm TZm , kips , rxz , uma racing 32 , nsr ke ? bru leh pergi . pape pon , carb tzm terbaik ..

      Delete
    2. Mahfuz 5s lau spoket 39 15 blok cam tak over ram ke....

      Delete
  24. lc v1...xde la trus rembat...dah hbs pntg 1500km...
    then br try...tu pon xtarik kaw2...
    xmain pickup...

    ReplyDelete
  25. bro....aku ada dngr mber aku gtau ada org pakai blok 78mm...gile kot dah berapa cc jadiny tu....btl ada ke saiz ni skg, silap aribulan blh follow cbr600 dah cume tayar depan je dok ats angin.... haha

    ReplyDelete
  26. salam bro..klw tukar block racing, pe lg perlu tukar supaya moto tu ley laju dan tahan lama ble jlan jauh..tolong yee..

    ReplyDelete
  27. salam bro..kalo kite korek blok bagi besar ..brape duit atau kos yg harus kita ada?

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BRO sya tukar block 62mm apa lagi yg
      sya prlu tkarkan..?
      Apbila sya tukar kesemuanya bolen brjalan jauh tak...?
      LC-V1 2009

      Delete
  29. block fz150i ada diasil jugak kn??aku beli baru hong liong nak masuk kt lc..tapi aku tengok blok fz ngan lc lain warna kat dinding silinder 2..kalu lc ada putih2 kat dinding silindir 2..tp yang fz aku tengok xada pun putih2 2...sapa2 tahu tolong....

    ReplyDelete
    Replies
    1. conrod fz lagi tahan ke?bro biasa upah kedai tuka blok dengan head brape RM?

      Delete
    2. nak pakai carb uma 28 head port polish dgan cam uma..exzos xnak bunyi bising, just tuka manifold racing yang sama besar ngan fz 2..ok x macam 2??lagi satu bro cadangkan saya pakai cdi berand ape...pening la bayak sagat cdi yang entah betuk entah tidak..

      Delete
    3. yang bole edjust ignition timing la ni??macam mane nk beze ori local ni aku xtahu

      Delete
    4. dah pegi kedai tengok brt powermax..harga 250...dekat pecking blakang ada manual..pastu ada cop design for export xsilap aku...ori dah 2??

      Delete
    5. dah beli tempat lain...rm 200..ada nota ngan catalog...calour merah...

      Delete
    6. ngeh3......aku gila modi..kereta...moto...kreta rimot....ape lagi benda bergerak aku nk modi bg laju2 ni...hahaha

      Delete
    7. Wahaha. Terbaik la bro. Slagi ada bnda bgerak nk modi. Dasat sungguh hobi tu. Hee

      Delete
  30. salam bro.saya guna block fz.spoket pakai 36 15.tapi boleh 160 jelah.spoket ape yang sesuai??

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro pakai block fz je ke??bende lain xbuat ape2 dh?

      Delete
    2. bro fahmi... sy nak tanya, kalau tukar block fz ori dan conrod fz. yg lain standet. okay x? (cdi uma)

      Delete
  31. sape blh bgtau kedudukan piston fz mcm mane...poket valve 2 seblah intake ke exzos?????

    ReplyDelete
  32. saya nk tnye blok x1r n shark 63mm mana lagi bagus n lagi tahan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu lagi sye nk tnye kalau dh tkr blok nie.. ape pantang dye utk permulaan ye??sbb sye blok je bru nk tkr. yg laen dh..carb uma 30. cdi brt ori. spoket 14-35. memang sedap lah tapi sye nk bgi yg lgii up skit. so bru nk tkr blok n sye nk tw lah pantang2 nye..

      Delete
  33. salam bro...nk tmpng tnya...knpa enjin lc sye bnyi knocking yg kuat...?..lmpu coolant sntiasa mnyala...rasa2 bro enjin sye rosak apa?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro pkai eksoz stntd or what??mmg sume barang stntd kilang ke ape??

      Delete
  34. bro mahfuz. sye dh pkai blok uma dh..sedap jugak..tpi sye nk tw biasa rate harga utk beli saja berapa ye??nk spare..heheheee

    ReplyDelete
  35. spe2 ad nk bli carb v1..roger aku

    ReplyDelete
  36. mto kwn stndrd abis,dh 5thn pkai...dpd beli smpai skrg x pnh ubh suai....bila pulas lebih ckit nti bnyi knocking makin kuat....apa yg perlu dperbaiki....?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. stndby crik blok bru je..dh jadi pown dkt sye dlu..

      Delete
  37. kalau pkai bloc 60mm dgn cdi brt...cam ape yg sesuai bro..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sye pkai blok 63mm..cdi brt..cam cms..bru sdap..carb pkai jenama ape??cm sye pkai uma 28..puas aty..bro nye top speed bpe??bpe ratio spoket bro??

      Delete
  38. assalamualaikum,....spec moto sy blok fz,low cam,spocket 15-37,....carb stndet.nk pkai main jet n pilot jet apa yg sesuai??

    ReplyDelete
  39. Teman pnye moto stnded gila cme tkr clutch tgn je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tukar clutch tgn banyak part dalam enjin kena tukar

      Delete
    2. Part pe yg kena tukar tu bro?aku dh tukar pn sbenar nya tapi jadi clutch panjang r.kalu di pendekkan enjin bunyi semacam plak.

      Delete
  40. Pasni ingat nak tukar blok fz.

    ReplyDelete
  41. Salam admin....nak tanya nie...moto sy dah masuk block 60mm,valve spring racing,cam cms racing,klas racing,exzos nob1.....cuma kabureter je stendert..boleh ke pakai kaberetur standert..atau kena tukar sais lain mj dgn pj

    ReplyDelete
  42. salam bro.. nak tanya ni... sy pakai motor lc5speed 2012.. klu pakai blok fz + cdi racing + exzos nob1 + spoket 15 - 38...yang lain suma standart boleh ke bro...??? agak2 berapa dia punya speed kmj yek...?? bleh bro terangkan cikit????

    ReplyDelete
  43. Salam bro.. nak tanya sy pakai lc 2008.. dh upgrade blok fz150.. cam racing cms.. manifold 28mm ngan ekzos standard.. carb standard.. tayar depan 90/80 blakang 110/80.. cdi yamaha thai xde cut-off... sproket 15/36... tp top speed 110 jer dan kekadang ada semacam semput cam putus minyak bila tarik throttle.. boleh bantu?

    ReplyDelete
  44. Salam..nk tnya sy nya lc 2nd mdel.. dh tuka blok 60mm brand shark.. da bnyi bsing mcam bnyi tapet ja tp cek tepet ok.. try rev dlam 2rpm ok xda bnyi bla naek je bnyi mmang kuat.. ag 1 nk tnya spec mto sy blok 60mm carb std tuka mj 120 pj 30 xzos std modi buang yg dlam prut xjos tu.. spoket 34-15..lain suma std kdai.. bole pegi 170km/h je trotle 3/4.. ful trotle pn sma gak 170 dh x bole up... knapa erk??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam bro...sy bkn admin yek....cuma nak bg pendapat je la...spec moto bro tu dah sama dgn saya...bunyi tu cuba bro tukar tensional timing chain....head,cam,spring valve xtukar ke bro?........mcm saya cam,spring valve racing sy tukar....cdi standerd je saya..dah rapat meter 180

      Delete
    2. Trima ksih bro hermee bg pndapat.. cma tkau blok je 60mm seting mj pj sring cluth rcing. set spoket 15-34.. wering cdi da modi ckit.. coil plug rxz.. xzos modi.. lain suma std. gear 1-50 gear 2-100 gear 3-135 gear 4-170 je.. skrg plan nk msuk cam custom ngn cv rcing skli tkau carb rxz.. nti tkau skli tnsional chain.. msalah cluth slive msa trik pik up npa erk?? bro hermee pnya mto spec pe??? set spoket brapa??

      Delete
    3. slip clucth tu bro cuma pakai klac racing saje ke? spring dia pakai brand ape?....spec saya sv racing+cam cms+blok60mm+coil plaq faito+klac racing spring klas sprint test punye brand popeye..grip lg syok...cdi standert je...pj standert cuma mj je pakai 110.exjos nobi je...spoket 15-35...top speed 180...better bro tukar pakai cam dgn spring racing baru syok...hehehehehh...kalu mahir porting sikit head tu..bg sesedap rasa jgn besar sgt t dia buang je lebih...lg satu pj tu jgn pakai besar sgt pakai dlm 22.50/25 je...

      Delete
  45. salam bro..nk mintak pendapat ckit..sy x brape pndai sgt bab moto ni.
    sy pakai lc taun 2008...sy pakai cdi arata (bkn racing pnye), sporket blkg 37 , tayar dpn 80/90..yg len sume standard.. moto sy blh pg dlm 120kmh cm tu je..kdg2 110kmh je...enjin ase cm x blh pg lbih dh.. selalu ase berat .... mcm mne sy nk bg performance mcm moto standart smle tanpa kluar kos yg mahal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheheeh dah sampai masa nak upgrage jadi 170cc dah tu bro....

      Delete
  46. salam bro..nk tnya blok rcing 60mm head std nk msuk hi cam + sv racing brand cms piston kna bt poket valve ke?? @ bley trus psang cam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. blok 60mm pakai cam+sv dah ok...kalu nak sedap head tu buat port nad polish....kalu pakai mcm tu pon boleh,,,pasal blok sais 60mm ni ketegori selamat lg...

      Delete
  47. Lgi 1 da rsa beza ke piston std dgn bt poket valve??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..bro blaze, blok 63mm X1R.
      Nk tanya barang apa diperlukan lagi bila masuk blok 63mm.. dan jenama apa yg ngam dgn blok X1R?

      Delete
  48. connecting rod boleh tukar tak ? ada aftermarket connecting rod untuk LC ? sebab takut lepas tukar block besar dan con rod tak kahan, nak tanya con rod untuk FZ boleh masuk dalam LC ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgk sais blok ape bro nak pakai...con rod fz dgn lc sama je...biasa budak pakai jetrod kalu btol2 nak modify la...tp modal tinggi sikit la

      Delete
    2. terima kasih bro atas info bro

      Delete
  49. salam...kalau pakai blok uma racing 62mm,high cam,spring racing,cdi brt,carb uma 28,head valve 24,22..ngan ekzos ahm m1,spocket 15,35..berapa top speed bleh dapt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. top kita tak boleh nak cakap bila dah pakai benda2 mcm ni.. biasanya setting... tp pengalaman org bila tgk spec bro kata nak pakai ni 180kmh meter lc v1 tu dah boleh genggam.. lain2 isu kena tgk balik kadar slip clutch macam mana.. kadar mengerang enjin.. setting retard advance cam.. perbanyakkan bertanya kepada pomen atau orang berpengalaman dalam hal bukak pasang enjin.. saya sekadar berkongsi part2 apa yg biasa geng2 lc ni pakai.. insyallah akan diusahakan setting mcm mana pada part2 enjin tu utk mendapat kelajuan yg menggilakan itu haha

      Delete
  50. salam bro..nk tnya..sy bercadang nk tukar block uma 62mm ceramic untuk LC es sy..soalan sy, ape lagi perlu ditukar bila sy da masuk block tu? motor sy jalan 1 hari dlm 80KM+..

    ReplyDelete
    Replies
    1. carb, exzost, cdi, cam, gasket 62mm biasa spray gum gasket copper atau gasket copper 62mm terus, dan spring valve. setting akhir sporket ikut rasa

      Delete
    2. Bro lau spring valve racing tu nk longar skit ke...lau pakai filer gauge nk bape saiz exzos dgn minyak... Lagi 1 bro blaze nk tanya piston kalau dah bersaiz besar ni dgn head dah forting compress memang kuat. Ada tak tiang ikat head ngan blok tu yg jenis heavy duty contoh kereta turbo yg dah upgrde dorang pakai tiang arp.... Tq bro

      Delete
  51. salam..bro kalau pakai uma carb 32,oke ke nak tambah top speed..?..mohon cepat skit replies

    ReplyDelete
  52. Salam.. da spa2 tau x mcam mna rod dah goncang? klau rod boleh goyang kot tepi kra rosak ka @ mmang nrmal?

    ReplyDelete
  53. salam bro blaze..bleh bgtaw tk cmna nk kenal pasti block n carb uma tu ori or fake..ape2 tanda2 brg tu fake? harap dpt reply cept sbb nk msuk block baru ni..thx.

    ReplyDelete
  54. ikut setting nie ...JPJ lepas x..???hahahaa ..tnye je... klow lepas.. sy folo..

    ReplyDelete
  55. saya guna lc v2 4speed....enjin semua standart ja...cuma tukar cdi racing bee dan ekzos s.h racing(manifold besar)

    ReplyDelete
  56. Saya pkai 65 spoket 15-33 gear 3 meter 200 gear 4 top mati 170.
    Spoket 15-35 gear 3 meter 190 top gear4 mati 180.
    Perlu ke nek spoket 15-38 utk dpt top speed terbaik lg??
    Tp bila jalan2 bawa g keje spoket 15-35 meter stay meter 130 rasa macam mintak gear walaupun dh gear 4.

    ReplyDelete
  57. salam bro..sy gune lc V1 2009..just tukar cdi ngn spoket 39-15..yg lain sume standart..pickup ok tp top 150 je..cmne nk tmbh top naik lg??

    ReplyDelete
  58. salam bro..teruskan usaha murni anda berkongsi pengetahuan terkini lc135 bersama2 sahabat2 rider..

    ReplyDelete
  59. Salam.. Bro blaze sy pengguna lc135ss V2..kalau nk top dan pickup 50-50 enjin kurang getaran.... smooth.. tanpa menukar exzos standard ape yg perlu sy ganti atau setting??

    ReplyDelete
  60. salam bro nak tanya moto kawan lc tahun 2007, jadi skrg ni ngah buat major operation....dah alang2 blok pun daj xbrape bagus doh,jadi nok tanya klu masuk blok fz ngan tak? ni kira nak tukar blok je...lain std kilang....

    ReplyDelete
  61. Block fz ok dah fit tak bunyi lagi bila melenjan block lc ori byk complen bab block baru da longgar tak fit mcm fz pakai la cam hispeed dgn spring valve keras dgn buat poket valve dkt piston long life

    ReplyDelete
  62. Salam..nk tnye sikit. Sy pkai block X1R 62mm,exzost std modi,tayar dpn blkng 90/80,yg lain smua std. Apa yg prlu sy tukar lgi utk jln jauh yg best picup & top speed.. Brpe spoket yg sesuai utk berat sy 50kg dgn saiz tayar sy ni? Saiz mj & pj apa yg sesuai utk carbu std sy ni bila dh pkai block 62mm?

    ReplyDelete
  63. Bro sy dah tukar block fz,carb tzm,cdi brt,high cam dan lain semua brng standard lc jew..tp top sy hanya dpt 160kmh jew...apa masalah bro...apa lg nk tukar bro.. Pening lar..

    ReplyDelete
  64. Salam admin..saya pakai motor lc 5speed..klau tukar blok shark 63 ceramic..ada effect apa2 x kat head ngan enjin..boleh pegi jalan jauh x..sbab slalu kene tinggal ngan moto Fzi bile konvoi...saya hanya ingin menukar blok sahaja..meter leh nek sikit x..

    ReplyDelete
  65. salam..saya pengguna lc v2 4speed...nak tnya kalau block fzi dgn block uma racing 28 mna satu lebih elok ?? lgi satu kalau tukar block kena tukar cdi tak ??kalau tukar block neh minyak mcm mana?? mkan minyak tak nanti ??

    ReplyDelete
  66. bro nk tanya block mn yg lebih tahan lasak dan lebih baik, samaada block seramik cms saiz 63 or block seramic uma racing 62..tq

    ReplyDelete
  67. Bro , nk mintak tolong skit la bleh tak senaraikan barang utk kasi laju motor 135lc n long distance , saya punya semua standart je...

    ReplyDelete
  68. bro , block dan head apa yg terbaik untuk lc v1 ? sy dah beli carb uma 28mm , hcam uma , cdi koyoko

    ReplyDelete
  69. assalamualaikum, sy pakai lc v2 4s std. sy nk pakai block size 65, klu size begini enjin perlu rebor x?

    ReplyDelete
  70. salam bro...nk tnye...sy baru tukar ekzoz nobi....pastu ingt nk tukar blok fz plk....ade yg tot ditukar lagi x selain dr dua bnde ni...just tok main2 je...bkn nk race pon...tpi sy agak jenis suke lenjan jgk la....hehehee

    ReplyDelete
  71. Salam,nak tanya sapa pernah pakai crankshaft uma racing 60mm atau 62mm.Apa effect pada kelajuan dan tork?

    ReplyDelete
  72. mmg speed n tork up bro..xdpt dinafikan..klu nk lg rase tukar carb skali...

    ReplyDelete
  73. bro nie nk tanye ckit..sye pkai lc v2 5s..
    -block 62mm..
    -low cam..
    -carb 28 uma Rcng
    -spring racing
    -spoket 15-30
    meter 140km/h jee
    klau sye pkai spoket 32 keatas enjin mengerang..
    nk kene buad ape lagi.???
    nk main top jee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke..aq pkai
      Blok std 54
      Cabr std
      Head std
      Cam std
      Cdi uma racing
      Ekzos yoshimura
      Bole gi 140km/j

      Delete
    2. Ye ke..aq pkai
      Blok std 54
      Cabr std
      Head std
      Cam std
      Cdi racing lupa
      Ekzos std
      Bole gi 140km/j

      Delete
  74. bro2 sekalian minta tolong pls... lc135 es sy modi block uma 62mm, hi cam uma, sv fcci,, sc uma, coil uma, ekzoz yoshi, cdi uma, spoket 15-35 top dalam meter koso set 100% dapat 138km/h dengan rpm 7.5k.. gear 4 mcam tak pergi( tak mengerang) tapi pick up gile kuat... adakah rpm rendah sbb carb std lagi? tolong kawan pls..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk lc v2 4speed,boleh cuba carb TZM,dan spoket ratio depan 14 ,dan blakang 32/33/34..

      Delete
    2. klau v1 mcam mana ye? sy ada 3pilihan carb tapi xpasti nak angkat mana, uma28mm, sp, atau tzm... so masalah top xpergi sbb carb ye bro?

      Delete
    3. kalau mau TOPSPEED pakai low cam. tapi bunyi sikit la bila masuk low cam. tp top mmg sedap. moto tak akan over ram bila pakai 15-35 sbb spocket set paling perfect untuk topspeed (sy dah try) . tambahan dgn SV keras fungsi dia untuk kurangkan overram. part paling penting skali adalah CDI. sbb cdi ori sgt2 lah cut off. jadi tukaq ke cdi yg dah boleh hilankan cut off pun dah cukup. pilihan caburetor yg sgt Terbaik Adalah kawasaki RR150 harga dlm rm400++ .(topspeed increase and balance+ minyak save. UMA RACING pun ok. just upgrade P.J and M.J. bak kata perpatah. "TRY And ERROR" so kita akan tau dan rasa.

      Delete
  75. Untuk lc v2 5speed,boleh cuba spoket ratio depan saiz 13,belakang 32/30,untuk blok saiz 62/63,motor modi shaja,anda akan dpt pickup dan topspeed tanpa gear 5 mendap atau terduduk,boleh longdistance....apa yg saya share ni,sbb saya dah mencuba pelbagai macam jenis spoket ratio dan pelbagai jenis hicam dan basic untuk lc v2 5 speed,.ini lah bacaan yg sesuai untuk v2 5speed...saya dah mencuba anda bila lagi..hehe

    ReplyDelete
  76. kira kira pake seher 60 1 liter buat berapa km?


    http://ikyrizki.student.ipb.ac.id/

    ReplyDelete
  77. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  78. CDI BRT dualband
    * Block shark ceramic 62mm
    * Cam CMS
    * Gasket top set
    * Engine oil
    * Oil filter

    ade p0men buat semua nie, bayar rm50o, rase2 0k tak ?
    s0ry,newbie

    ReplyDelete
  79. Assalam..sy pakai blok fz 58mm..yg lain standat..pikup bleh la dr standat..tp top stakat 130..blok lc ori dulu lg laju..dpt gak 145..apo masalah skg....poning kpale

    ReplyDelete
  80. admin sy nak tanya ni... LC 5 spped, block fz ori , cdi uma, exsos tukar monifold besar sikit. tayer dpn 90/80 bkg 110/80. mintak pendapat semua...

    ReplyDelete
  81. Saya pakai block fz,head potong 0.4mm,high cam uma,kaburetor uma 24 tutup angin,cdi koyoko...yg herannye nape leh pegi 140 ja..lc saya 5speed..spoket 14-37..

    ReplyDelete
  82. . .assalam bro. .sya bru dpt lc 135 4speed scond dri kdai. .sya at sabah asl mtor 2 dri johor. .pa yg blh sya bwat tuk bgi tmba power. .lau tunduk le dpt 155 exzos epower belang. .pa ssuai sya tmbah tuk pjlnan jau. ?bl0ck saiz brp N jNama pa. ?

    ReplyDelete
  83. Ok,nak kongsi ilmu sikit.Sebab aku pakai motor ni pun bkn utk berlumba so xde apa yg nak di rahsiakan.Dari modi yg aku buat pada motor aku fz150i setakat ni aku rasa puas sgt.Aku pakai blok Uma Racing c/w piston,Trotel body besar dan tengkoknya skali brand Uma Racing,Jackrod crankshaft 62mm,injector 140cc(binatang ni mahal nak mampus),racing camshaft brand CMS,Racing valve spring CMS,Ekzos racing cap ayam dah 2 kali tukar dlm masa kurang 6 bln sebab jahanam.
    Ok TOTAL semua tu sekali dgn upah pomen aku habis hampir 4k++,kalo korang pandai bikin sendiri mungkin lebih jimat.Result???Walla....Speed tegak ada tong givi 160kmh.Tunduk tanpa tong 170kmh.Setakat ni aku puas lah,power yg ada skg padan dgn chasis fz yg kecik tu.Kalau aku nak bikin lagi laju pun boleh,tukar Head Racing pasang FCU hantar gi tunning dyno itu dan ini,boleh dpt out meter.Tapi...nak pakai seminggu je ke?

    ReplyDelete
  84. assalamualaikum Otai Blaze. LC ES saya tahun 2010 punya dah modi skrang ni. sy main long distance. topspeed sy pada kali pertama siap modi mencecah dan maintain at 175km. 2 bulan lepas tu atas highway sy hnya boleh maintain 160 to 150 km ja.

    Ni spec yg sy modi:
    1. block fz 150 + piston
    2. camshaft orginal fz 150
    3. cdi HyperSpeed Adjustable set to "9"
    4. Spocket 15 ~35
    5. caburetor original upgrade M.J And P.J
    6. Tyre Maxxis std 70/90 dpn blkg.
    7. Spring Valve masih std

    incoming modi yg akan sy buat :
    1. caburator UMA RACING 28mm
    2. SpringValve brand CMS
    3. EO Motul GOLD 3100~10w40 (guna eo ni pulak lepas second modi.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..., nk tnye.., aq ad plan nk tkar blok fz,.., tpi ble pkai camshaft lc stndrt xpe k??

      Delete
  85. bro mnta tlng pls...moto lc135 v1, dah tukar head 19,21, hgh cam uma, blck 63 ceramic, carb tzm30, cdi brt smart click adjustble, ekzos stand modi camber manifold32, plug coil uma, sporket 15,34 428, topspeed 180++ xpi semput2 long distnce...hrap dpt bantuan dri bro...

    ReplyDelete
  86. Salam bro, sya pengguna bru LC135 ES 5 speed, soalan sya, sma ke LC bru kluaran 2013 ngn 2012? klo sma, modi mcm mna elok untuk long distance ngn top speed?

    ReplyDelete
  87. Aku baru angkat v2 5s 2 bln lepas ingat std top speed leh dpt 130 tp cantik motor dr powernya. Aku usik skit kot blh dpt lah 130 yg aku idamkan tu, usik

    cdi racing bee
    ekzos cj ipoh std
    main sporket 1,2 mata turun.

    terbang dlm 400++. Atas highway max jln datar 120 x full trotle, full trotle pun x guna moto x leh pegi dah pulas pun dia buat pekak ja. Aku dah mula x puas hati bukan nak race apa pun aku cuma nak power lebih dari motor ni yg sesuai dgn rupa dan specnya. Kalau nak 110 x yah aku beli moto ni yg ghega bawah 5k leh dpt top speed mcm tu.

    Mau x mau kena usik enjin
    so aku main big bore...x besar pun

    blok cms ceramic 57mm
    hi cam (siam mali)
    cab uma 24 (main jack upgrade)
    jackrod setting oleh pomen cupprix

    setting ni untuk long distance.

    terbang jugak 900++. Belum test maxsimum lg tp okey lah gear 4 dah leh cecah 140 sudah melepasi target aku, Atas nasihat pomen aku drop kan sporket belakang 15-36 untuk delay skit gear kalau tak.... tarik pendek2 lah...praaaghh....praaghhh habis gear. Aku main long distance bro bukan sprint test...kedah ipoh ipoh kedah. Cuma pada satu peringkat rpm, enjin macam semput skit tp lepas tahap tu menjanak dia pegi. Spec luar 100% ori siap letak coolcase box lagi, moto liar skit bila top speed box ni punya pasal tak apa aku low profile.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro, klo modi cam, spring valve ngn spocket...effect pa2 x? ke ada cdngn...? xnk fly duit byk sngt...mnx tlong..newbies.

      Delete
    2. sure ada beza sama da sikit atau byk skit, cari cam yg bgi moto ringan (biasanya racing cam lah) benda ni leh buat stage by stage bro. ngamkan part yg nak tukar tu unt plan jangka panjang dapat kan satu persatu, tapi yg penting pomen yg nak setting tu hendaknya category otai jgn cari yg main bantai.

      Delete
    3. kesan negatif dari modi aku buat ni electronic starter kekadang x leh support kalau 4 valve tutup sebabnya prressure kuat, guna kick starter terangkut buntot aku, punya lah keras nak tendang so caranya ejus ejus bagi valve bukak skit....settle sampai skrg blum test maksima gear 5 lagi sebab bizi dan x main highway lagi jln federal x sesuai nanti di katakan lan si pulak.

      Delete
  88. Bro nk tnya,klau tkr carb ok x,naik xmeter,sy bru nk bljr je,mto pon bru kuar kdai 2mngu,tp 120km je,spoket 15-38,ke ad ap2 y prlu sy buat,xnk laju2,150 ckup le,ulang alik krja je,blh tlong bg pndpt x?

    ReplyDelete
  89. Salam bro, nk tnya..da org pasang turbo kt lc 135 dia....pa function turbo tu? add top ke or add laju?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu pasang utk kuasa pikap dan top.. tp kalau laju sgt bahay jugak hehe..

      Delete
  90. Salam bro,nk tnya..sye ade LC first model standart habis...klau pkai blok x1r 62mm SAHAJA ok tak jlan jauh dan jalan dekat2...x de masalah jem atau lain2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. refer balik topik no1 sebelum ni apa kena buat utk support blok awak tu..

      Delete
  91. salam bro. sy guna lc v2 5s. sy bru lepas tukar block 63mm (xingat jenama) , hicam excel, cdi toyo. bru lepas habis pantang. 1st question, ada benda yg nk kena tmbh x?
    2nd question, knp pickup je dapat tapi top sama jugak. takat 120++ ja. (hampir SAMA dgn std ja) explanation abam2 otai amat diharapkan. #tensionnn -.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. carb ape... kalau std tolong tukar 28mm or 32.. exzost tu skali tukar kalau std

      Delete
  92. Salam.. Sya nk minta pdpt lc 1st v. Antara kit fz(57mm) n kit uma(60mm) mne yg bgus.. Utuk kgunaan harian n jauh.. N ape perlu dubah jugak jns jnma part... Jns sye full throttle wt g kje. Thx

    ReplyDelete
    Replies
    1. dua dua sesuai... jaga minyak enjin betul2 je

      Delete
  93. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  94. salam, sy nk mintak tolong semua. sy pakai fz150i. motor sy lepas modified, gear 5 bila full throttle dia semput dan mcm tendang balik. seram jugak bila bwk tu. sy dh upgrade blok ikk 63, cam standard, head korek, ecu brt, ekzos leo vince, air filter ferrox

    ReplyDelete
    Replies
    1. minyak petrol tak cukup tu... awak injection.. so ecu aka cdi awak tu kena program balik utk suruh injector tu sembur minyak lebih utk support balik upgrade blok tu.. kalau tak silap uma racing ada jual ecu yg boleh setup balik arahan petrol tu.. cuba tgk web site uma racing

      Delete
  95. salam , tmpng tnya . sy pkai lc 1st yg wna hijau . klau sy upgrade block ke 65mm + cam racing + carb uma 28 . cc boeh cecah brapa ?. sbb sy tngk 60mm boleh jd 166cc ,

    ReplyDelete
  96. Bro...., sy ad mtor lc 4speed..., just bru modi cdi uma racing, set spoket 15-38..., journey alor setar, kdah ke jengka,phg...., ad masa naek gak 140.., sy ingt nk add modi, tkar blok fz.., carb uma 28..., ok x modi ni bro?? Coz pnah dgr rider yg da tkar blok fz top speed 130 je p.....tlong bro...coz nk journey jauh so nk blok yg lasak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya apa yang nak modi tu ok.. blok.. carb.. tapi kadang kala membuat pengubahsuaian tu tak menjadi.. bergantug kepada pomen sebenarnya dalam nak setting.. mcm kes bro.. cam dan exzost maybe kena tambah.. baru sesuai.. nak kata tahan lasak tu sebenarnya begantung kepada.. mcm mana anda guna motor tu dan mcm mana anda jaga motor tu.. minyak engine adalah satu perkara yang amat penting dalam enjin modi.. kadang kala bukan isu kualti minyak je penting tapi mcm mana nak pastikan minyak enjin tu sentiasa berada diparas maksimum... dan cara bawak tu pula kena jaga.. tak boleh la kalau masuk hiway je nak melenjan.. adakala kena juga slow..

      Delete
  97. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  98. salam bro ,lepas tukar blok fz ,berpantang brape km yg okey untuk bg blok betol2 masak ?

    ReplyDelete
  99. Blaze kalau pakai block 60mm engine tahan lama dan long distance tak sebab saya takut nanti rosak macam rod putus / enjin pecah ?

    ReplyDelete
  100. Blaze saya baru tukar highcam uma racing,block 60mm,exzort std modi, kuat betul makan minyak,adakah masalah cam yg dgunakan..harap Blaze dapt mnyelesaikan masalah saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebiasaan nya mcm tu lah... kalau awak pakai carb std pada block std pomen akan main minjet sket... utk sesuaikan dengan block.. minyak mmg akan lebih banyak... tp tuning tak berapa tepat... cuba tukar carb 28mm... dan buat penelitian pada uing minjet tu... sampai dapat hasil yang memuasakan pada penjimatan minyak dan kaler plug perang yang mana pembakaran tu sempurna dari nisbah campuran angin dan petrol

      Delete
  101. salam semua bro , saya dah beli CMS block 62mm, yamaha head 24/22, uma 28mm cub, semua bro 2 di sini boleh tolong kenal kan poh man kedai motor di johor bahru mana yang sesuai pasang dan setting . tolong la says semua bro.

    ReplyDelete
  102. Bro ,klaw 135lc 5s standard pkai carb uma 30mm atao 28mm boleh belah x? Kcaw enjin x? Nk tnya pendapat #Newbie

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau std steakat 24mm je kalau nak cuba.... kalau lagi up minyak petrol lagi lahap sebab block awak kecik minyak masuk lebih banyak tapi kuasa tak bertambah banyak... melainkan awak tukar blok besar yg sesuai dengan saiz carb...

      Delete
    2. Salam..bro blaze, blok 63mm X1R.
      Nk tanya barang apa diperlukan lagi bila masuk blok 63mm.. dan jenama apa yg ngam dgn blok X1R?

      Delete
  103. assalam bro blaze..
    sy pakai moto LC v1 clutch, n ingat na upgrade pakai blok fz, jdi ap jer yg perlu ditukar?
    n kalo pkai blok ney.. dr segi minyak pula camner?

    ReplyDelete
  104. salam bro2 lc135 moto dari dulu problem block63 cam cms cdi thai spoket 14-35 tapi meter150 jew entah knpe...ade siape boleh tolong

    ReplyDelete
  105. Boleh minta no bro? Sebab pape boleh direct call or wassap

    ReplyDelete
  106. bro...moto saye leh pergi 100 je meter...mcm mne nk tmabh kelajuan moto....moto lc 5speeed...moto baru..

    ReplyDelete
  107. bro...moto saye leh pergi 100 je meter...mcm mne nk tmabh kelajuan moto....moto lc 5speeed...moto baru..

    ReplyDelete
  108. Salam otai2. Minta tolong. Sy ade satu masalah. Sy pkai lc v1 .spec yg sy dah buat blok fz, cam fz, spring valve fz, cdi brt, carb std dah setting mj pj, ekzos std. Spoket 15-35 tapi boleh pegi 150-160km/h je. Kenapa yer ??. Minta bantuan otai2 sngat2 minta pertolongan ni .tq

    ReplyDelete
  109. MOTOR BARU PAKAI 6 BULAN TAPI DAH MAKAN MINYAK HITAM.. KENAPE YE.. BOLE TERANGKAN X? KLU BOLE BAGI SOLUTION SEKALI YE # NEWBIE

    ReplyDelete
  110. Bro,saya nk minta nasihat skit....moto lc v2 4s...klw pkai blok x1r 62,carb uma 28 okx bro?sbb saya baca kat ats,material dan saiz block main peranan pnting....blok bli bru,tp carb angkat second....

    ReplyDelete
  111. Bro,saya nk minta nasihat skit....moto lc v2 4s...klw pkai blok x1r 62,carb uma 28 okx bro?sbb saya baca kat ats,material dan saiz block main peranan pnting....blok bli bru,tp carb angkat second....

    ReplyDelete
  112. Asalamualaikum bro nk tanye kalu nk tukar blok memang kene overhaul ke xbleh ke kalu x overhaul mcmne plak kalu nk tuka karburator nk kene overhaul gak ke kalu kene brape budget?? Minx sangat2 ade yg balas

    ReplyDelete
  113. Asalam ...bro kalau pakai block 62 or 63 .....carb saiz brape ok???
    28 ke 30 ke ??mohon penjelasan

    ReplyDelete
  114. bro barang lc 5 speed bleh pakai tk dkat lc 4 speed macam gearbox,granshaf n clucth tangan ???sbab 4 speed nk upgrade 5 speed ......(skadar bertanya dan nk tahu)

    ReplyDelete