Search This Blog

Thursday, October 25, 2012

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 6 part 2 - Big Bore




61mm, 62mm - KE ARAS BARU
61mm - 172cc / 62mm - 178cc... 

cc semakin meningkat lagi!! maka torque makin tinggi.. blok2 ini adalah siri lanjutan kepada saiz 60mm yang sekian lama mendominasi pasaran.. kalau x silap saya kehadiaran blok saiz2 ini hadir selepas hampir 1 tahun blok 60mm berada di pasaran.. tiada apa yang nak diperkatakan mengenai blok saiz ini kerana ianya adalah lanjutan dari saiz 60mm... pickup pada block ini adalah lebih kuat dr 60 maka disini maka permainan spoket belakang menjadi agak kritikal pada para pencari mainan pickup dan top speed.. mereka yg menggunakkan blok2 ini kebiasaannya bermain spoket depan samada 15 dan majoritinya 16...  


60mm credit : Nadzri Syadzrie

kebanyakkannya pakai blok ini hanya bertujuan utk lanyak hiway atau utk kekuatan main korner pada kaki bukit dan track day riders.. pickup yg kuat dari blok ini kalau nak main hiway terpaksa diterjemahkan kapada spoket belakang yg secara biasanya di pakai dari 34 ke 32 utk 15 depan dan 39 37 utk spoket 16 depan.. mmg best apabila pickup yang kuat tu dialihkan kepada top speed... kelajuan 180kmh tu secara amnya mudahlah utk dapat dan ianya amat singkat sekali.. kebanyakkan owner2 yg kurang tahu atau tak biasa dengan keadaan enjin blok besar yg sgt jauh berbeza di bore asal menrungut bahawa rpm tinggi mengerang adalah sgt tinggi.. mengerang pada rpm tinggi adalah satu fenomena yang mana apabila anda sudah sampai pada kelajuan 180kmh or 170kmh tetapi enjin seakan akan meminta anda masuk gear lagi!!.. padahal dah habis gear.. keadaan ini disebabkan bore dan stroke yang terlalu jauh dr kiraan asal adalah penyebab terjadinya keadaan sebegini.. blok2 melebihi saiz 60mm ini juga popular dengan terma minyak itam ghaib.. lenyap..  kebiasaannya mmg leh ghaib disebabkan haba yg terhasil dr blok ini sudah melibihi tahap optimum dan haba yg tinggi ini meresapkan minyak enjin tersebut, samada hangit ke meresap ke ape ke tak tau la nak cakap ape.. dalam kes2 yg lebih giler.. dalam masa 3 hari je minyak enjin da hilang tinggal suku je.. so penjagaan blok ini adalah amat perlu dititik beratkan kepada mereka yang mahu menggunakannya.. secara am.. blok saiz selepas 60mm meletakkan kos penyelenggaraan dan penjagaan ditahap lebih tinggi... penjagaan minyak enjin memerlukan perhatian lebih.. kalau tak nnt tengah layan speed tiba2 enjin dah mula bertukang... bertukang xpe lagi.. kalau terus senyap... haru 

carb yang disarankan adalah dari carb std hinggalah ke MIKUNI TM28, KEIHIN PE 28, PWK 28, UMA RACING 28, 32



63mm, 65mm - TERLAMPAU?
63mm - 183cc / 65mm - 195cc


65mm bersama setup bypass coolant

up lagi... up dan up.. makin tinggi bore maka mkin tinggi la pelarasan yang perlu diseiringkan kehendak bore tu.. selamat datang ke pintu masuk modifikasi extreme.. ini adalah pembuka jalan2 modifikasi extreme kalau anda da mula nak main dengan saiz sebegini.. berbaloikah? berbaloi pada mereka yang tahu apa kehendak yang mereka mahu dan tahu apa yang perlu dibuat.. mereka yang memilih saiz2 ini kebanyakkannya adalah dengan satu tujuan.. champion.. hahahahahahahaha!!! gurau je tp mmg pun.. ini adalah pilihan saiz2 paling besar lah kiranya dalam keluarga big bore 'legal' di pasaran hari ini.. ada lagi besar weii tp yang tu citer lain kali je lah.. so apakah bestnya pakai saiz sebagak mcm ni pada enjin lc.. jawapannya kuasa... saiz yg besau gilau babau mcm ni jangan tanyalah mcm mana dia punye power.. torque mmg tinggi, kena ngan setting spoket ngam.. mmg meleleh la air mata melayan top speed... penahkan layan speeding sampai meleleh air mata kena pukulan angin tu.. haaa yang mmg tahap lelehan maut punyer.. secara kasar nya dengan cc dah menghampiri 200cc dgn berat motor saiz kapchai.. daya pecutan tu mmg sgt2 mendebarkan.. kalau silap pulas trotel motor akan mendongak ke langit mencari bintang2 atau langit biru...  


custom inlet outlet coolant bypass.. perhatikan longkang atas ditutup sepenuhnya
credit : motomalaya
sebenarnya dalam keluarga 61mm 62mm 63mm dan 65mm.. semua nya adalah berkaitan dengan daya kilas yg tinggi aka torque.. senang kata pickup.. kalau kita cakap 61mm pickup power.. maka 65mm? lagi lah power kan? so ianya mingikut turutanlah.. 61mm sampai 65mm.. jadi 65mm pickup power tak hengat.. mcm mana lak 63mm? 63mm bila dikirakan balik.. ia berada di tengah2.. kalau 65mm dah jd pickup kuat maka 63mm jd topspeed balance utk 65mm.. 65mm tu kalau anda nak pakai.. bg aku.. motor tu dah kena masuk dalam bab extreme.. banyak penyediaan nak kena buat.. takleh la nak main masuk macam mana korang main sarung kat blok 60mm.. apa nak kena buat.. refer balik bab1 bahagian extreme.. berjela2 kan kena buat? sebab apa kena buat mcm tu sebab nak imbangi kuasa yang terhasil dari saiz tu.. DAN bila penyediaan 65mm mcm tu dipraktikkan pula pada 63mm maka ia mengimbangi kadar pickup melampau dan top speed giler tu.. so 65mm pickup 63mm pula top speed.. pening nak pilih tu.. (dalam kategori extreme) kat sini kebanyakkan part2 enjin dan skill dah jd lain sket.. port n polish head kena ada kiraan velocity vaccum.. big valve.. custom hi cam.. thermostat remover.. coolant bypass.. carb besar2.. cdi tuneable.. clutch mod.. jack pin.. heavy duty rod.. dan pergh mmg banyak lah nak list.. ada juga yang guna blok2 ini tp cara modi mcm kategori std modi.. boleh je.. tp sedikit leceh la sebab ia tak harmoni atau seimbang.. MMG KENA SEIMBANGKAN.. kalau x mcm2 benda jd x cukup utk menampung kuasa dan kehendak saiz blok ini.. 

ade ke orang buat.. yes mmg ade.. tapi nak menjaga... kadang2 kalau silap percaturan.. jawabnya makan nasi dengan lauk ikan bilis goreng je.. bukan semudah tu je leh buat utk blok sebesar mcm ni.. belanja banyak.. kalau tgk saiznya.. kebanyakkanya buat utk pertandingan sprint test... sebab mmg itu lah yang diperlukan.. pickup dan daya pecutan yang pantas.. kalau ada kawan2 anda yang pakai saiz ni utk daily.. cuba tanya diorang mcm mana nak jaga.. hehehehe.. sayu je muka nak cakap.. duit banyak xde hal.. duit ngam2 mampus.. lain la kalau utk sprint test.. ade sponsor.. ada kemasukkan dana2 rakan yg support korang.. tu lain citer.. service kena kerap.. minyak enjin lagi jgn tanya la nak kena topup.. belum lagi masuk petrol.. secara kasar saiz ni mmg memberikan kuasa muktamat apabila setup dan setting perfect.. pickup dan top speed takyah nak citer banyaklah.. champaiyooon... outmeter badan tegak je mcm bawak 100kmh... amacam.. best tak menganjing mcm tu...? hahahahaha.. dan lauk2 di jalan raya bukan lc lagi dah... pegi cari saingan setara lah.. kalau lc pun sama spec mcm dia je lah leh lawan2... takleh nak cakap main ngan sapa.. kang ade yg sentap pulak.. tp paham2 je lah dgn cc mcm tu sapa mainan diorang yg pakai spec mcm ni atas jalan raya.. setting blok ini disebabkan torque dah jd melampau.. maka korang leh tgk spoket belakang diorang kebanyakkannya mmg comel2 je saiz.. sebab nak topspeed kena balas balik ngan pengorbanan pickup.. dalam comel2 mcm tu pun pickup gila vavi jugak.. kestabilan? gegornye lain mcm weiii.. mmg gegar la.. handling kena improve kaw2 kat sini.. kalau tak jalan lurus takde ape pun leh tergolek... hahahahahahahahahaha ini bukan benda lawak.. dah jd dah pun kat kawan aku hahahahahahahaha!!! so.. nak pakai 63 atau 65.. silakan.. jikalau wang dan masa bukan masalah besar dalam hidup anda.. 

carb yang disarankan adalah errrr atas 32.. carb yoshimura tmjn tu ke.. carb superbike pun ade org pakai.. 




Kesimpulan
so kat sini apa yang aku tau je lah aku leh citerkan.. hanya sekadar pemerhatian aku dengan bergelumang dengan golongan2 yg bermain big bore ni.. maka korang boleh la buat pilihan.. yang macam mana kuasa yang anda nak.. ada yang sedap layan.. ada yang kaw2 punye layan.. pastikan anda ambik tahu apa keperluan yg perlu utk menyediakan modifikasi yang anda mahu.. wang.. masa.. penjagaan.. semua kena seiring.. wang adalah perkara no1 dalam pemilihan big bore.. sebab dia mempengaruhi perkara yang perlu disediakan pulak utk bore yg anda pilih.. masa pula adalah perkara penting sebab nak buat bukan sekadar mainan suka2.. nak siap cepat nnt jd hampeh sebab setting ntah ape2.. penjagaan pula adalah tunjang bagaimana anda nak pastikan dikemudian hari tak banyak kerosakkan akan berlaku bila ianya nak rosak.. jgn cakap jaga kaw2 x rosak.. sebab ianya TETAP akan rosak bila tiba waktu yg benda ni akan rosak.. cara bawak cara melayan di mana nak layan keadaaan nak melayan pun kena ambik kira.. cara pembawakkan motor modi x sama macam korang bawak motor kilang.. totally different..

maka pilih betul2 yang mana sesuai dengan matlamat dan minat.. jgn ikut kawan pakai korang pun nak pakai mcm mana dia pakai.. ambil masa utk godek pendapat dan cari ilmu2 yang perlu supaya sedikit tak banyak.. anda tahu apa yang perlu dibuat dan apa yang tak perlu.. takde le wang tu membazir.. keseronokkan melayan big bore mmg diakui ianya marvelous.. tak nafi.. tanyalah sesiapa pun yg pakai.. mmg senyum.. tp rosak kesabaran tu sama penting mcm mana seronoknya.. hahahaha.. kalau anda jenis susah hati kalau rosak mcm mana maka nasihat aku jgn buat.. sebab benda ni DIJAMIN ianya tidak akan kekal ok sampai bila2 lepas pasang.. akan ada masalah sket.. baik layan std dan pakai peralatan bolt-on je mcm biasa.. pun ok.. tak hilang kawan pun ye tak.. lebih memudahkan.. maka sampai kat sini je dulu pasal big bore.. akan datang akan diceritakan mcm mana nak seimbangkan atau selarikan modifikasi selepas masuk blok besor.. panjang lagi perjalanannya.. minta maaf banyak2 kalau ada yang terasa.. saya hanya berkongsi utk kemudahan dan iktibar semua.. especially... newbies2.. tq sebab baca... see u next chapter... 

204 comments:

  1. blok std masuk cam racing apa efek??
    boleh huraikan tak??
    thumbs up bro bnyak info yg aku dpt..

    ReplyDelete
  2. nak pakai cam racing pada blok std boleh.. kebanyakkan yg mengambil jalan mcm ni sebab nak rasa peningkatan part2 performance tu satu persatu.. tp ada byk jalan bila pilih keadaan mcm ni..

    1. kalau nak kurang kos pemasangan.. cuba cari low cam.. sebab low cam kalau pasang x perlu nak bukak head blok.. just bukak cam tu dan adjust balik tepet.. pastikan cari pomen lah.. ini jalan yg less cost..

    2. kalau nak pakai hi cam pun boleh juga.. tp head block kena bukak.. sebab nak kira balik tebal gasket yg perlu dan piston kena buat kawah 4 bahagian pada permukaan utk mengelakkan piston berlaga valve.. kawah tu dipanggil valve seat... yang ni kos tinggi sket.. tp boleh nak dibuat.. selalunya kalau dah bukak head block sarung je block big bore baru.. tp ok je nak try laluan mcm ni.. cuma upah la sama mcm pasang big bore tu.

    :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum bro,Sye ad soalan.

      Current setup:
      YYPANG + STANDARD SETTING.

      future setup :

      REXTOR.R 72mm block (238cc) + espada superhead 22/24 + Carb 28 or ?? + ap lagy cadangan?Jpj thn tk klu spec mcm ni.Tolong bagy cadangan utk spec ni..

      Delete
    2. Carb kene lgi besar tu ,sv,cam,rod,banyak lgi laaaa

      Delete
    3. assalam..nk tanya tuan block 65 valve 19 23 x porting blh ke

      Delete
    4. Modal barang aku buat spec 72 higway 1year runing dh.. Kos 4k.
      Bahan Maintenance
      piston set 1kali
      Clutch 1set.
      Sporket 3set.
      EO 1ltr setiap 1k km.

      Delete
    5. Salam bro..spec lc 135 v1 sy skrang spec 62 heat 19/22 spoket 15/34 tapi masalah nya sekarang gear 4 low terus.. gear 3 panjang smpai 140km tapi bila masuk gear 4 terus jadi low...sepatut nya gear 3 dh 140km bila masuk gear 4 top speed boleh lebih lagi...

      Delete
    6. Cam lu tak sesuai dgn bore tu...cam lift x pdn dgn bore kcik..
      Naikkan cr atau tuka cam...dh tuka lu dail cam

      Delete
  3. ohh tq2...n lagi satu nak tanya bila nak buat entry pasal manifold pada paip std...

    ReplyDelete
  4. Tq bro atas info...semua info sgt beguna..sy br sarung bigbore myk itam kena check slalu

    ReplyDelete
  5. Bro blaze. Sy menggunakan blok saiz 62mm pd lc v1&yg lain semuanya std kecuali sport rim&tyr. Sport rim sy guna jns lapan btg racing boy saiz front 1.85 & saiz rear 2.50. Tayar depan saiz 90/80 & tayar blkg saiz 110/70. Mslh skrg,pickup mmg kuat seolah2 ringan ja moto tu, tp top speed susah plak nk dpt mcm pkai blok std yg lama tu. Bila full throttle,enjin mntk gear lg. Tp gear dh sold out. Haha. Mcm bro ckp td,main sproketkan? Jd saiz sproket apa yg leh balancekan pickup yg berlebihan tu dgn top speed pd setting moto sy ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... gear dah habis.. tp tak blah2.. yup main spoket lah.. kalau dah kata pikap malampun top speed xde... kalau bro da pakai 15-37.. kasi turun lagi.. sampai 33 pun xpe.. sebab kena uji mcm je pun.. dah takde jalan lain dah..

      Delete
    2. Assalamualaikum sory mencelah bos moto sy dah jetrod 4m blok 65m carb tzm .. so pj dan mj ape yg sesuai ya

      Delete
  6. Skrg ni sy msh pkai sproket saiz std 15/39. Jd klu trun ke 15/33, highway msti sedap. Tp utk jalan2 short distance mcm nk p ke warung pak jabit kat seberang jalan xjd disadvantage blk ka? Just curious. Hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah takde ape.. 62 tuuu.. torque kuat..

      Delete
  7. Erm. Okay bro blaze. Sy cuba setting tu. Thank you...

    ReplyDelete
  8. Salambro...ak na tnye.ak da pkai cdi racing, blok62 hi cam ekzos angin lpas spoket 15 36 428 knp top 160je?bg nasihat supaya leh outmeter dgn spec yg ak da buat leh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lc v1 model 2nd.. ak xnk upgrade dh.. salu spec mcm ni da outmeter

      Delete
    2. tu la pasal.. dah tu yg 160 tu amende pulak

      Delete
    3. Nangoi..hg dh up 62 spoket naik 2 mata je dri spec kilang?jgn tnya aku spoket saiz apa nk pkai..main moto akai nk pnjg bro..pikiaq guna lojik dan hukum fizik

      Delete
  9. Replies
    1. carb bro pakai ape? kalau dah blok 62 tu car paling kurang nak kena 28mm tu

      Delete
  10. Knp mmber laen outmeter?klaw carb standed wat mjpj bleh? Or tka plug ke coil ke... plug pkai ap syok? Coil plug?

    ReplyDelete
    Replies
    1. carb std boleh je tuning pjmj.. blok 62 tu mmg kena setup balik la mjpj utk support minyak.. coil plug leh je nak pakai aftermarket.. uma ke faito ke.. plug std pun ok gak pe..

      Delete
  11. So set mjpj jelah skang? Cnena wat? Ble jarumbrape?

    ReplyDelete
  12. Bro tlg jwp bro.. pjmj sy ni na wt brape

    ReplyDelete
  13. BRO NAK TANYA SIKIT KALAU PAKAI BLOK 63 TPI EKZOS STANDART TAKPA KEW?KEW ADA APA-APA EFFECT?

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay sajaa cuma tk dpt rse sgt la power block tu

      Delete
    2. nk tnya skit...kalau pkai block 63mm...rod standard boleh ke...

      Delete
  14. salam bro, nk tanya, sy teringin nk masuk big bore ni, tp bila baca balik rasa ragu2 plak. btul ke cukup satu tahun akan rosak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lg satu, ekzos aftermarket ap yg murah dan cukup utk melawaskn angin bila da pasang big bore?

      Delete
    2. harge bape ekzos nob1 tu?contact no bro

      Delete
    3. Salam..otai2 sekalian..sy nk tnya nie kalau pakai block 62 cam hispeed..kaburator sntd mj pj ape yg sesuai..

      Delete
    4. Salam..otai2 sekalian..sy nk tnya nie kalau pakai block 62 cam hispeed..kaburator sntd mj pj ape yg sesuai..

      Delete
  15. bro sy pkai bloc 60mm,cam uma,cbertor tzm,cdi brt ajustable,npe motor sy speed 150km/j

    ReplyDelete
  16. bro blaze..saya pkai 135lc bru 4speed..motor saya boleh pegi 140kmh..sumer std kedai..klu saya tkar sproket 37 n tkar cdi BRT..agak boleh pegi 180kmh tak?/

    ReplyDelete
  17. bro blaze..sy pki lc v1 2nd modal...sy pki blok 62..cdi brt..spoket 15/36...minifold da tukar...tp meter bleh pg 160kmh jer..klu mcm tu nak wt mcm mne?? tolong bro??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lme tak bro pkai block 62..bpe lme leh tahan n kne tkar minyak itam setiap bpe km

      Delete
    2. Kalo aku nak pakai blok size 60mm ok x jejaskan kekurangan minyak enjin x?Average 1000 km.baru tukaq pulak?

      Delete
    3. Hy bos boley mntk no phone tak nk bincang psl block 60

      Delete
  18. Salam bro,aku baru tukar blok 62mm gan cdi performer,ekzos yoshimura tp head,cam standard..cam nk kene tukar jgk ke?kalo tukar spring valve racing je blh x?

    ReplyDelete
  19. Bro nk tanya la lau beli blok racing nk kena antar skim ke blok nye dgn head aku dah 2x tkr blok ni.....air keluar skit2 dekat hose water pump atau pump aku bocor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Settel camna..tukar waterpum baru ke,,aku pun sama gak air coolant masuk enjin tgk2 kat bearing waterpum tu ade crak sikit..kene nk kene tukar housing waterpum tu..minta pencerahn,,

      Delete
  20. Salam bro, sy baru pkai blok 62 uma, high cam n spring valve racing..wktu skg ni mmg xbleh nk laju tp mmg rase dh pukulan big bore tu..maslhnya, bunyi agak bising di bah enjin even blom test power kaw2 lg..bleh bg pndpt mengenai bunyi trsebut n cara nk atasinya??..bantuan bro amat diprlukan..tq,,

    ReplyDelete
  21. blok racing ceramic 60mm kedai boleh korek x bro, nk buat 62mm ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceramic tu coating.. makna nya sadur ke permukaan blok bahagian dalam... kalau awak rebore maka ceramick coat tu terbuang skali

      Delete
  22. salam nak tanya . setting carb tzm (shengwey) untuk blok 63 cdi racing highcam . nak tahu mj/pj dia berapa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dh jumpa ke mj pj dia.. Sy mohon bantuan bro kalu dh jmpa mj pj yang sesuai

      Delete
    2. Dh jumpa ke mj pj dia.. Sy mohon bantuan bro kalu dh jmpa mj pj yang sesuai

      Delete
  23. Saya pakai block saiz 62mm menang best tapi masalah selalu leaking air dari raditor gaskert hangus lah apa masalah sebenar dan macam mana nak atasi masalah ni

    ReplyDelete
  24. Salam... bro... mcm ner nk join hos block x1r 65mm.. dr bawah block nk ke timing chain..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe boleh beli hos radiator kereta punya la kot... spare part keta ada jual ikut custom awak nak... kena bgtau la saiz diameter hos berapa dan panjangnya... atau custom dr motor lain yg ada sistem coolant

      Delete
  25. Salam broo.. Nak tnya.. Spec moto sy lc v1 first model.. Block 62 highcam.. Meter out pergi 200km.. Spoket 36 15.. Act spec 62 ni berapa boleh pergi paling kaaw kaww..

    ReplyDelete
    Replies
    1. berapa leh pegi kaw kaw? hahahaha tak tau nak cakap.. maybe kena test ngan keta member awak speed sampai habis suruh member tgk meter keta dia blia cucuk awak berapa kmh dapat...

      Delete
    2. Wow, laju tu, bro pakai carb ap? Ekzos pulak?

      Delete
  26. Salam, nk tny skit psl lc135 lme v1, i dh tkr hgh cm uma,head 19 21, blck63 cermik,cdi brt smartclick adjstble, ekzos stnd modi tkr mnifld dpn32, sprkt 15-34 428,carb tzm30,plug coil uma,...xpi mter 180 up dh semput2, hrap blh dpt bntuan drpd bro...

    ReplyDelete
    Replies
    1. semput semput tu susah nak cakap... ada kaintan dengan carb tu... tapi kalau dah dapat 180 tu kira dah ok... cuma awak kata semput2.. maybe carb tu kena tuning lagi bagi minyak support

      Delete
    2. Boleh tnya tak brapa mj dan pj yang tuan pakai

      Delete
    3. monifold 28 lawas sngt spokt 16 34 rabtai 415

      Delete
  27. Salam bro saye pkai block 65 knape air coolant masok kt minyak itam ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. gasket kat waterpump tu bocor... bila bocor coolant keluar kat area water pump terus becampur ngan minyak itam.. area luar bahagian roller kipas tu adalah tempat timing chain cam berputar.. kawasan tu bersambung dari head ke block dan ke enjin bawah... bila bocor coolant terus akan turun sampai ke enjin bawah

      Delete
    2. Blaze..sy pon kne mcm tu.sy pkai uma racing62.cam uma.cdi BRT.tpi air coilant trun kt enjin.bila bkak water pump tu.tgok bearing kt kipas tu dah pecah..itu ke mslah nya.

      Delete
    3. Ap yg ptoy sy tukar.laju air coolant trun kt enjin

      Delete
  28. as salam bro. tumpang tnya. moto saye fully standard. just bukk angin. spoket 14/36. rase rase ade yg tj kena tk?

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum..bos..sy nk tanya,sy pkai lc 5speed..spoket 15-38,cdi brt,block fz ori size 58,cam uma,spring clucth racing,carb std n exzos std..top speed bleh pergi 140kmj..sy ad test dgn 125 std,mter sy 140kmj n 125 uh 170kmj..rasa2 bos ok xsetting mto sy uh atau pn ad ap2 lg setting yg perlu dibuat ? sb sy klu boleh nk dptkn setting hihghway..

    ReplyDelete
  30. bro blok ape yg bole jalan jauh + thn lama

    ReplyDelete
  31. bro ape pasal mtor gua air keluar kt hose water pump mcm lu? tolog bgtau bro ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. air tu keluar sebab gasket blok head tu bocor....

      Delete
  32. bro kat selangor bengkel mne yg boleh pasang block dgn elok?

    ReplyDelete
  33. Salam bro...nk tanya...sy pkai lc v2 5speed spec sy carb tzm head 19-22 block 63 exzos pipe bape setting sprocket yg bro prefer....skg 14-36

    ReplyDelete
  34. Salam..saya bercadang nk angkat lc v2 4speed...Klau saya cume modi carb 28mm,cdi adjustable,camshaft,spring valve dan sprocket tapi nk kekalkan block ngan piston standard ngan x nak kacau clutch system,ade tak kesan sampingan buruk pda motor...ekzos type ape patot diguna...leh recommend tak..agak2 leh pegi x motor...hehe...sory bnyak tanya...newbie here

    ReplyDelete
  35. Salam bro, nk tny skit, sy ad lc v1 first model, kalau nk pakai blok ceramik 62mm, high cam. pakai ekzos n carb stndart boleh go x?

    ReplyDelete
  36. sy pakai lc v1 klac tangan....ubah suai moto block 62mm,carb uma 32mm, cam uma head korek siket lubang ekzos spocket 35-15,ekzos gv cdi BRT ...pickup sebelah jackrod meter boleh dapat 190km/h tapi bile masuk gear 4 je die slow(mati).....boleh terangkan x kenape gear 4 sy drop

    ReplyDelete
  37. Salam bro..kalau pakai low cam , kne pakai spring valve racing x ?

    ReplyDelete
  38. salam pecinta kelajuan...kepada sesiapa yg berminat dan banyak duit untuk mengubahsuai yamaha lc 135 boleh la dtg ke workshop kami under 7 sec motosport di kota kemuning shah alam...sesiapa yg berminat untuk upgreed extrim kami juga menyediakan slip block saiz 83 piston saiz 80(Tapi poket koyak la..hehe)..baru TAHU APA ERTI KELAJUAN..sorry admin saya promot workshop..akhir kata"APA ADA PADA WANG DEMI KELAJUAN"...heheh

    ReplyDelete
  39. Assalammualaikum... Sye Nk mody moto Sye lc v1....Tpi x Tau Nk antr Kt pomen mane...., bajet Sye Nk mody 1k....mody bgi sdap jlan jaoh... top Ade.. pickup pon Ade....boleyh sape2 bgi cdangn x Nk antr bngkel mane...Sye dok n9....Klau Ade sape2 Yg sudi bntu sila Wassup Sye....0177368090

    ReplyDelete
  40. Assalammualaikum... Sye Nk mody moto Sye lc v1....Tpi x Tau Nk antr Kt pomen mane...., bajet Sye Nk mody 1k....mody bgi sdap jlan jaoh... top Ade.. pickup pon Ade....boleyh sape2 bgi cdangn x Nk antr bngkel mane...Sye dok n9....Klau Ade sape2 Yg sudi bntu sila Wassup Sye....0177368090

    ReplyDelete
  41. Hi.sy pakai lcv2 nak tukar blok 63mm .ejos stended.spoket 15/35..ok ke

    ReplyDelete
  42. saya pakai lc v2 5speed,pakai blok size 65,cam s6,cdi BRT,carb size 30,
    aagak agak spoket ape yg ngam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau block 65..rod standert ok ke..tnya.je

      Delete
  43. salam bro.. nak tanya..kenapa saya dapat 140km/j. saya pengguna 5speed v1... carb uma saiz 28,hi cam racing,blok 57,spoket standard...

    ReplyDelete
  44. Boss, nak tanya sikit.. saya pakai LC 135 5s
    1. Kenapa pagi2 susah nak start moto saya.. pastu ada bunyi miss fire bkali2 then baru hidup.
    2. paip overflow coolant tank kat bawah keluar air bagai nak rak.. pastu radiator kosong.. sampai dah isi skali lagi pun sama.. takut coolant masuk enjin..
    mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. minta pencerahan.. saya mengalami masalah yang sama.. bro2 otai semua....

      Delete
    2. Cek blik gasket block slalunya bocor/pecah air colan msuk enjin kna cluth plate sbb tu susah nk start
      Sorry klaw slh,sbb saya pernah alami msalah ni n yg jdi prob gasket block pecah

      Delete
    3. Cek blik gasket block slalunya bocor/pecah air colan msuk enjin kna cluth plate sbb tu susah nk start
      Sorry klaw slh,sbb saya pernah alami msalah ni n yg jdi prob gasket block pecah

      Delete
  45. Salam bro nak tanye..baru2 nie sy tukar blok 62 ..top speed 150km/h je..spoket 32 15..ape cara lg nk buat bg brtambah cun..mohon berikan tnjuk ajar bro

    ReplyDelete
  46. bro jika guna block 62 or 63 selain carb n spring valve???apa lagi yg kena tukar?????

    ReplyDelete
  47. Kesan sampingan bila pakai blok besar?
    Minyak cepat turun ker ?

    ReplyDelete
  48. Assalam Bro Blaze.. Sy guna Lc135 5s v2, Carb TZM, Block size 63.5mm, Hi Cam CMS, Ekzos Open 28mm, Plug Coil Uma, CDI BRT, SV CMS, Head Standart takde skim or porting dan Spocket 33/14.. Motor xbrape nak blah dan minyak mcm air je.. Nape ye??? Boleh bantu sya..

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum bro nak tanya kalau lc v1 block 60mm ,pakai hicam ,carburetor standard exzos kozi standard open,brapa ratio sporket sesuai..lanyak highway..dpt x outmeter

    ReplyDelete
  50. Maaf tanya soalan xbrp pandai.. block ceramic..kalo dh rasa compression kurang..just tukar piston n ring? Nk rebore..ilangla part ceramic tu..

    ReplyDelete
  51. Salam. Nk tnye. Skrg ni sye pkai cjipoh botol/peluru. Xsure mne satu betul. Sbb mmber sorg ckp len sorg ckp len. Sye nk msok blok x1r 62 ceramic. Agk2 ok x? Newbie

    ReplyDelete
  52. Nak tanya,boleh tak kalau lc 135 xguna air coller,,apa jadi ye?..

    ReplyDelete
  53. salam bro blaze, nk tnye, sye dh sarung blok 62, head porting 19/22, cam uma, cdi brt adjustable, carb sp, persoalan mse sye hbis rem, moto still nk jalan jee. bug bugbug,bila dh berenti bru normal.. klu mslah carb, nk kne pkai mj brpe n angin tu brpe?? tlong mslah kawan ni

    ReplyDelete
  54. Salam bro . Sy nk mnx penjelasan . Sy pki lc v2 5s . Blok 65mm rod ikk . Head 22 24 . Cdi brt . Gearbox racing 1.2.5 carb tzm cam cms . Moto sy xleh nk capai tahap maximum . Klu spoket 15 33 mati kt 160 menjerit . Klu 15 30 pun mati 160 tp top lemau . Apakah masalah nya bro ? Adakah cam ? Atau punca mangkuk clutch fz yg sy sarung ? Dan moto sy ada masalah marking . Tak boleh buat marking standart agak nya psl mata crankshaft . Sy letak marking dpn 1 mata sbb org ckp pickup n top power . Btl ke bro ? Minta penjelasan . Thx

    ReplyDelete
    Replies
    1. 160 kira ok latu. Kalo 250 single pston pon ade takat 150 160 je dpt. Kalo spec cmtu tak silap dekat 200cc dah. Nak lebih laju lagi takut enjin nnti tak tahan lama. Sanggup ke sebulan sekali 2kali top overhaul memanjang

      Delete
  55. Bro blaze saya ada msalah skit ni,klaw bleh nk tanya pendapat bro blaze la,saya trus trang la spec saya ni sbb saya nk kan penjelasan msalah saya,mtor saya lc v3 spec open,grandshaft jet 9mm block 70mm super head 22/24 uma cam X4 thailand pam silinder oil uma cluth set jupiter original set,carb power jet 38mm,pakai water pam,mtor saya mtor set kilo(pickup) slalunya lpas game pinston mesti akan bunyi dan effect block,xkan saya nk kna tukar block tiap2 lpas game? Nk kata minyak hitam lambat sampai x logik sbb pam oil silinder dh upgrade,lagi satu prob spocket,buat masa skrang saya pkai 15-28 rantai 420,mtor 4s,nk pkai spocket 16 depan x lepas sbb rantai 420 sangkut kulit enjin,nk pkai 415 ptus sbb pickup xyah ckap la kan,bley abg blaze bgi pndapat ataw penyelesaian x? Saya dh pening kepala ni ��

    ReplyDelete
  56. Bro blaze saya ada msalah skit ni,klaw bleh nk tanya pendapat bro blaze la,saya trus trang la spec saya ni sbb saya nk kan penjelasan msalah saya,mtor saya lc v3 spec open,grandshaft jet 9mm block 70mm super head 22/24 uma cam X4 thailand pam silinder oil uma cluth set jupiter original set,carb power jet 38mm,pakai water pam,mtor saya mtor set kilo(pickup) slalunya lpas game pinston mesti akan bunyi dan effect block,xkan saya nk kna tukar block tiap2 lpas game? Nk kata minyak hitam lambat sampai x logik sbb pam oil silinder dh upgrade,lagi satu prob spocket,buat masa skrang saya pkai 15-28 rantai 420,mtor 4s,nk pkai spocket 16 depan x lepas sbb rantai 420 sangkut kulit enjin,nk pkai 415 ptus sbb pickup xyah ckap la kan,bley abg blaze bgi pndapat ataw penyelesaian x? Saya dh pening kepala ni ��

    ReplyDelete
  57. salam..bro blaze...saye dh lame dh follow blog bro..banyak info2 yg berguna...saye ade satu soalan...bleh tak klau block fz nk sarung head big valve yg 19/22 yg jenama cms tu???

    ReplyDelete
  58. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  59. Brader blaze, gua nak tanya ni. Kalau gua masuk carb dan blok uma racing dkt tenggiling gua, size apa yg sesuai? Motor gua lc v2 4s. Gua motor tak usik apa lagi. Standard badak je lagi. Atau lagi elok gua masuk cam hi cam dulu?

    ReplyDelete
  60. Brader Blaze.... Aku guna block 63 ekzos open..cdi brt carb nsr tpi awat susah nk dpt topspeed 160...? Pelik giler xthu nk setting apa lgi...tolong bantu bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knpe tak dpt 160..ramai yg modi tp top still ta pegi2 lg knpe ye..block 63 tuh leh tahan lme tak

      Delete
  61. assalamualaikum..bro nak tanya sikit kenapa erk coolat boleh masuk dalam enjin..mohon pencerahan...

    ReplyDelete
  62. Apa kesan kalau pakai carb size lebih kecik dari standard utk blok standard?

    ReplyDelete
  63. Oil seal water pump kau bocor atau gasket block bocor atau tak kunci ketat,aku pernah ada masalah camni kt lcv1 pakai block ceramic 65mm

    ReplyDelete
  64. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  66. Bro . Nk tye la . Saiz manifold ape sesuai tok block 65mm carb uma 34mm.

    ReplyDelete
  67. Boss... ramai pomen x rekemen block 60mm series utk long distant sbb crankshaft xmungkin dpt bertahan lama.. sy pny lcv1 convert head block cam FZ150, cdi MB & sporket 15-38.. meter gps bole pegi 110kmh je.. sy bercadang nk masuk superhead, high cam, block 63 & carb 28mm... ok x kombinasi ni utk layan long distant?
    puas dah baca info kt blog bro ni.. sikit 2 sy amek info buat catatan smpai dapat keluar kombinasi tu.. mntk tlg bro huraikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro kawan pkai block fz,cdi arata,hi cam uma spoket 15/35,carb standart,coil uma,plug irridium.berat owner 120kg...spring valve cms t2 exzos standart boleh capai 150kmh topspeed..ulang alik keje stiap hari 130km..boleh cuba spec saya ni bro...

      Delete
  68. 60mm ok lg,takkn ada masalah kalau bro jga servis mtor setip bulan,mcm spec aku skrang ni,sje konsi ckit,blok 63mm HLD,carb 28,head std,spring valve racing,cam racing,sporket,15,38 boleh prg 160kmh kalau tunduk,kalau biasa 140kmh.

    ReplyDelete
  69. cdi apa yang sesuai dengan blok 60mm lc?

    ReplyDelete
  70. Ini citer dh spec dewa dewa...cer citer tentang spec 53mm...comel2 gitu..sy dh sarung hi cam uma..sprocket 15 33..tetapi hasilnya cuma 110kmh..ex5 standard lagi laju

    ReplyDelete
  71. nk tanye gasket ape yg elok untk spec block 63? dh dua kali dh bocor nie....air coolant keluar ikot paip tangki simpan, air dlm tangki ats ble rem air tu melompat lompat

    ReplyDelete
  72. slm para otai,moto sya lc v3 sya pkai blok 63 espada carburator rxz size 26 dgn high cam size sprocket 15:30 mcm mna blh jadi yaa larian top speed low hanya mencecah 140kmh nak tau sprocket ap yg sesuai yaa utk mencecah 180kmh?

    ReplyDelete
  73. slm para otai,moto sya lc v3 sya pkai blok 63 espada carburator rxz size 26 dgn high cam size sprocket 15:30 mcm mna blh jadi yaa larian top speed low hanya mencecah 140kmh nak tau sprocket ap yg sesuai yaa utk mencecah 180kmh?

    ReplyDelete
  74. Bang...tumpang tanya klau pkai blok 63...carb RXZ... Spoket yg paling2 sesuai nak masuk..tlg bg pendapat

    ReplyDelete
  75. Terbaik infonya...
    Ni sy nak tanya sikit bro knapa eek sy guna block 65 head std hi cam uma sekali cek mnyak itam ada campur air

    ReplyDelete
  76. gasket kau bocor lah tu,head gna saiz brpa?

    ReplyDelete
  77. Salam bro..nk tnye sikit..moto sy pkai superhead22/24,block65,hi cam,carb uma28,cdi uma..bro rase ngam ke spec ni??

    ReplyDelete
  78. salam nak tnya. Ada stgah pomen sarankan lepas masuk block . Moto kena pantang dulu . Ada yg cakap . Block jenis ceramic tak perlu pantang ? Mohon pencerahan . Terima kasih .

    ReplyDelete
  79. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  80. Salam bro.sy nk tny skit.klau guna block 58/60mm head asal leh guna ke?atau nk kna porting head jgk sikit.mntk pencerahan.

    ReplyDelete
  81. as.salam bro blaze dan lain2.. sy pengguna lc135 v3 4speed.. skrg motor stndrt kilang.. bru nk tukar block ori fz.. sy nk tau part2 ap yg nk d tukar untuk block ori fz.. tlong list kn sy part2 ap yg perlu sy tukar dan size untuk sesedap rasa.. please pm wssp 0178316805 pls bro, mohon bantuan...

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum bro..nk tye ni kalau lc v4 modi block fz standard saiz, cam dah tuka lubang exzos da korek sikit..sekarang nak tuka exzos apido..ada pomen cakap nak kena tuka mj..tapi ada pomen lain cakap v4 takboleh setting mj..betol ke??

    ReplyDelete
  83. Salam bro nk tnya sya pkai block 65 bypass tpi air msok jgk dlm mnyak itam smpai bla start ja air terus tembak kluar kat lubang pluck sbb water pump kea xpown natang lain yg perlu custom??

    ReplyDelete
  84. salam tumpang tanye. bypass ni sesuai ke main long distance dan ade ape2 masalah tak pakai bypass ni?

    ReplyDelete
  85. Bro kalau block 65mm + low cam + karburetor uma racing 28mm + sproket 35... cun tk kalau mendaki n long distance..

    ReplyDelete
  86. Salam bro kalau saya dah pakai cdi yamaha thailand warna oren, spoket set 15-36, exhaust Epower berang,carb uma racing 28 mm , so klau da mcam ni block apa yg cun ehhh pakai block 60,61-62 mna satu yg best sebab plan nak pakai block 57-58..... so boleh tolong tak ?hahaha tq

    ReplyDelete
  87. Bro nk tnye sya pakai LC v4 block 62mm.spocket15-33 meter leh 160km/j jer.. Agak2 turun lgi spocket leh dpt x 180km/j ???mnta pendapat please

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro try turun spocket dulu, biasanye block 62, spocket yg ngam saiz 15-32 415

      Delete
  88. Asalam bro sya nie baru je pakai lc135v4 baru 2tahun.. so sekarang nie sya baru tukar block 62mm kozii .camshaf kozii .. air filter kozi racing .. tapi aku taktahu pulak kena jaga minyak .. lepas nie saya nak tukar caburater uma racing .. nak tanya ok ke tak ? Lepas tuu nak tanya macam mana nak cek minyak hitam .. sebab saya tak tahu

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum bro, tumpang tnya, block 62 pakai spocket 16-31
    415 agak2 ngam tk? Pakai 15-32 Ny top mcm kurang sikit lh

    ReplyDelete
  90. Salam blaze...nk tnya ckit
    Sy skrang pkai spocket 15 33 rim 17
    Nk tukar rim 18 ...jdi nk bg ratio sma ,brp saiz spocket utk rim 18 tu?

    ReplyDelete
  91. Salam hi bro.valve 22/24 adakah terlalu besar untk block saiz 62?

    ReplyDelete
  92. assalam n good day to all pro/idola/bos/sifu.
    sy nk mtk suggestion/advice. hopefully ade yg sudi menolong.☺
    problm my tenggiling(y15) is my top speed blm memuaskan hati n need guide to improve the top speed.

    FYI, my spec is:-

    -c/block spec 65mm
    -s/head 22/25 with porting sesedap rase tp blm bt CR
    -camshaft t3
    -tb kawahara 34mm with injector 180cc
    -clucth standard tp (tukar spring racing)
    -exhaust yy pang cut stad 32mm
    -sproket size 14/35
    -ecu api
    -rim sukan 125z(bunga lawang)

    in my future plan is nk buat CR @ besarkan size monifold exh to 35/36. tp nk tanya pd pro/sifu, both of my plan which 1 should to do. or do the both? or any other suggestion/advice.?

    TQ IN ADVANCE..☺

    ReplyDelete
  93. just for sharing..five spito aku guna blok 62mm,cabr uma vr 28mm,cdi racing boleh laras,air filter apido,head cam uma racing,ekzos 28mm model dari thailand dan set spoket 15 36 (std 15 37..gear 5 drop speed)..setakat ni pulaih xabeh lg boleh dpt 140kmh tnpa tunduk.dijangka lebih dari 160kmh meter lc135 v2 5 speed

    ReplyDelete
  94. Bos den pakai valve stadrd bagi spect 62mm.. head modified ikut kiraan spect62mm cuma belum sarung cincin 19-22.. mcm nk buat tknk bagi masalah slalu dtg pada valve standard ni..

    ReplyDelete
  95. *macam mana nak buat bagi takda masalah kerosakan pada valve standard

    ReplyDelete
  96. boss ,lc 4speed tak perlu tukar rod kha kalau pakai block 63mm ?

    ReplyDelete
  97. Bro, size spoket x ngam boss.. spec 88mm jack 10mm carb fcr39.. size spocket skrg 16,30.. spocket ape yg sesuai boss

    ReplyDelete
  98. Bg bengkel yg padu area selangor nk msuk jetrod lc v1

    ReplyDelete
  99. Selalunya blok besar2 ni guna minyak hitam biasa @ ada yg lebih disarankan ?

    ReplyDelete
  100. Selalunya blok besar2 ni guna minyak hitam biasa @ ada yg lebih disarankan ?

    ReplyDelete
  101. as’slmmualaikum bro ? aq nk tnya , motor aq lc 135, aq pakai block 65, aq jet pin 3mm , aq buat semua lh katakan , tukar cabrta semua lh , tpi jadi noking jgk motor .

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro..pernah buat static balancing x lg untuk crankshaft+rod+piston(block 65mm)?

      Delete
  102. assalammualaikum bro..

    nak tnya sket.. sya pakai blok 65.. head 22/24 rod cam cdi carb paip smua dah tukar.. bila pasang air coolant masuk blok/engin sbab apa ahh??? bila buka balik tukar waterpump oilseal gasket.. tetap sma bocor jgak.. bleh bgi penjelasan tak sebab apa?? tolong :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sarankan motor tu jgn dgnkn dulu,fix dlu problm trsbut sbb klau trus dgnkn akn mybbkn valve patah dan head dan block bleh rosak.pnglman sendiri,bro tkar exzos kpda 30mm utk klncaran output.

      Delete
    2. ekzoc 32mm.. carb 32mm.. oh ya ka ty bro.. nak tahu punca kebocoran air coolant tu?? sbab dah hantar potong head/blok tetap sama bocor jgak air coolant msuk head/engin.. disebabkan apa? skrang hantar buat bypass plak :(

      Delete
  103. Exzos berapa mm dia punya tenkuk yang dari block

    ReplyDelete
  104. Kalau nak pakai blok 65 ape benda je yg wajib tukar

    ReplyDelete
  105. Bro nak tanye la.. lc aku std lagi.. apa nak tukar ye untuk bagi naik top speed n pickup? mgkin dri segi cdi, block n spoket..

    ReplyDelete
  106. Salam bro..kalo head std, block 60,low cam,carb std,cdi Brt,exzos std modi 28mm, okay x..moto nk santai2 je..perlu tuka mjpj x?

    ReplyDelete
  107. Salam bro,, motor aku lc v2. Blok 63,Head porting, cam racing kozi2, carb nsr, clutch buat sikit, cdi oren, Coili plug racing rxz, exzos apido cuting stendard...,, Motor buat ulang alik keje Je,,jarak tmpat kerja sejam pergi sejam balik.... Persoalannya,, boleh ke motor aku nk buat lenjan pergi balik keja,, xde efet Dkt enjin atau blom ke?? Minyak itam aku pakai yamalube full sentetik,, 2 minggu skali tukarr...

    ReplyDelete
  108. Bro nk tnya , klw up bore kpd 62mm atau 63mm support x utk pembakaran head saiz 22/24..bantu bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengalaman aku sbelum ni, pakai head 19/22 je untuk bore 62mm. Dh sedap. Untuk 22/24 lebih sesuai untuk bore 65mm keatas..just my 2 cent.

      Delete
  109. Assalamualaikum bro.. Nak tnya. Skarng pakai full ser standart.. Nk upgrade ke blok 62.. Brang2 len cam na bro.. Mohon tunjuk ajar..

    ReplyDelete
  110. Salam.. sy pnya motor v2.. so plan skrg nk pakai block 62mm dan carburator tzm. Ok ke? Atau wajib kna upgrade ap2 brg lg? Mohon penjelasan..

    ReplyDelete
  111. Lagi 1.. bila dh start pakai block 62mm ni.. mnyk enjin mmg kna tukar dlm msa 2 mggu ke? Sy plak kje runner..

    ReplyDelete
  112. Sya upgrade blok 63 minyak hitam di sarankan pakai ?

    ReplyDelete
  113. salam bro blaze... moto sya spec 63 carburator pakai pwk 32... masalah sekarang bila bawak bawah 100kmh rasa bobok pulak moto... adakah carburator besar sngat ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.. ko da tukar cam racing ker,dan cam setting timing chin tu ngam ker

      Delete
  114. Boleh ke block 65 pakai ekzos standard

    ReplyDelete
  115. Salam bos blaze...tumpng tnye...lc aku spec 65 head 22 25asok cam esr2 asl gear4 tk holeh pegi ye???

    ReplyDelete
  116. Bos...sy dah modi standard lc v2...kalau pakai exzos 32 mm ..ok x ?..n brand apa yg bgus n bunyi bass exzos tu

    ReplyDelete
  117. Broo beri cdgn sikit utk lc blok 60mm brapa saiz mj n pj utk carb nsr ni.?

    Lagi satu, aku masuk high cam, spring valve dlm head std utk spek ni, so utk psorting klu xbuat okay tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. porting kne buat bos...tpi ada ukuran die port tu klau besar sngt lost pulak..klau kcik sngt x ckop power pulak...nk puas hati kasi up spec 63mm
      cam cmst2
      spring valve cms
      ni pon da sdap pkai je carb v1
      set ratio sporket saiz 36 15

      Delete
  118. bro tompng tanya blok bypass ni klau untuk jetrod ngam x?sbb slip blok die pendek kn?

    ReplyDelete
  119. assalamualaikum boss..sy anuar dr shah shah..nak tanye moto sy LCV1 es dh modi Block Espada 60mm SpeedHead espada 19/22,caburator Uma slide petak 28mm dan 32mm mana yg sesuai? Mj dn pj apa yg sesuai..exzos Lc v1 operate 28mm manifold.engine gear 3 dn 4 je dh modi..sporket paling ngam berapa ye?

    ReplyDelete
  120. Dah try 57, 60, dan skrg plak 63. Gila la main motor ni. Ikut pengalaman, sesedap rasa punya resepi pakai 57 ori FZ + camshaft FZ, Sv CMS dan CDI racing je.

    Block 60 aku 2 kali overhaul. Block 63 pun 2 kali overhaul.

    Ceritanya? semua kes minyak hitam tak jaga.

    Skrg ni pomen saran pakai EO 15/50 je dan tukar tiap 1000km.

    Top speed? Takut la bwk laju2 ni umur dah tua ni. Motor kondisi tak pernah nak tiptop untuk LockThrottle.

    Ada aje tak kena.

    Kadang nak laju2 ni saje nak layan feel kat highway.

    Kan? Happy riding geng!!??

    ReplyDelete
  121. Bossku nk tanye la sy pakai lc 135 5s blocks 63 head 19/22 carb 28 spoket 37 15 cuma dpt topspeed 140 je..spoket dh main paling kecik32 paling bsar 37..top speed xdpt la..bagi pendapat skit bro pe perlu buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Porting head ,spring valve racing 2.9mm..cam pakai mb2 x payah dailcam pakai marking asal je.tepat clearance adjust rapat sikit in 0.03 out 0.05..valve gb Kasi dlm sikit,carb Pwk swipoh pun ok murah mj 36-40 pj 134 ,piston semi dome,cr Cari rendah atau gasket block kertas lapik 2,clutch 5 spring,tobaki spring racing,plate clutch alloy,clutch plate brand wstandard racing paper,auto shoe masuk bush racing,timing chain tukar baru ambik brand wstandard,ekzos cj ipoh 32mm fiber Kasi padat2..head kasi ikat ketat dlm 28nm,sparx pluq portable iridium,coil pluq redleo atau tobaki racing..rantai 415 xrg spoket 16/36 dpt ratio 2.25.rod standrt x pe..bearing engine masuk c3 lg bagus ringan engine.comfirm meter rapat,pick up smooth,top jahat x de slip.minyak itam jgn lupa pakai petronas f700 15w50 confirm tgh Masa lock throttle top speed engine padu Makin lajak no stop.utk spec 63,63.5 sekalian terima kasih.

      Delete
  122. nak tanya LCV1 kalau spec 63 sesuai pakai pipe ekzos size brapa ?

    ReplyDelete
  123. Moto ni hg buat ka dak ka mai time dia nak rosak dia rosak jugak ,alang2 dah pakai 4-5 tahun up block kat dia tak salah rasanya ,berbaloi dah pakai gasak tak mau mau

    ReplyDelete
  124. Boss nk tanya kalau upgrade bore gasket yg sesuai ape ye dan yg di sarankan berapa ?

    ReplyDelete
  125. Boss nk tanya kalau upgrade bore gasket yg sesuai ape ye dan yg di sarankan berapa ?

    ReplyDelete
  126. Boss nk tanya kalau upgrade bore gasket yg sesuai ape ye dan yg di sarankan berapa ?

    ReplyDelete
  127. Bro klw nak pakai block 60...carb 28mm boleh tak? Atau ade part2 yg perlu ganti utk kesesuaian penggunaan block 60mm?

    ReplyDelete