Search This Blog

Sunday, May 12, 2013

Pengubahsuaian Yamaha 135LC - Bab 7 - Carburator Part 1




Sembang Carburator aka CARB

oppss
Kalau uollzzz ni ni pegi masuk forum komuniti or FB group bab2 motor... mesti nampak ayat 'CARB' yg sebutan nya seperti "craaabbb" la sangat kan... sebenornya ia adalah short form utk CARBURATOR.. so kalau nak bersembang dunia realiti jangan sebut "craaabb"... tapi sebut carburator.. nnt orang lama x paham apekebendenya korang ni nak tanya la aduyai... hahaha.. 

Apa itu Carb?
orait.. apekebendenya fungsi carburator.. fungsi carburator diibaratkan sebagai jantung kepada enjin yang mengepam petrol ke dalam perut 'blok' motor korang tu.. fungsi carb adalah mengawal sukatan campuran minyak petrol bercampur dengan udara aka oksigen. Faham disini.. fungsinya hanya mengawal sukatan petrol campur udara. Dan sukatan petrol yg dikawal dengan main jet & pilot jet. Dan pelarasan dibuat dengan melaras berapa kemasukkan udara ke bahagian main jet dan berapa tinggi idle rpm enjin anda Sukatan udara pula dikawal dengan 2 cara.. satu skru valve mengawal udara utk bersama menyembur petrol dan satu lagi adalah saiz lubang udara carb tu sediri, yang korang tgk mcm paip kosong terbukak luas tu la... tu adalah bukaan angin yang masuk. 

Dibahagian carb tu ada satu dinding ditengah2nya yang dipanggil slider or slide je.. fungsi benda ini adalah utk mengawal sukatan udara yang masuk ke dalam enjin tu... lagi luas slide ini dibuka dengan memulas trotel makin banyak, maka galak la isipadu udara yang akan masuk.. isipadu udara yang besar masuk akan menghasilkan vakum yang tinggi dan akan menyedut petrol makin banyak utk dipancutkan dari mainjet untuk bercampur dengan udara.. campuran udara petrol tadi akan terus ke inlet valve head terus ke kebuk pembakaran dan BOMMM terjadinya kuasa kuda.



Semua motor ada menggunakan carb.. especially kapcai lah.. ade jugak kapcai fuel injection tp kat Malaysia tarak rasanya.. siam banyak.. kapchai2 ni pula menggunakan pelbagai jenis carb. ada jenis konvensional ada jenis vacum ada jenis maju sket mcm lc pakai sistem tps bagai dan ini membezakan prestasi kuasa dan penjimatan carb tu. Kalau dilihat pada situasi motor kilang. Kebanyakan carb adalah kecil atau bersesuaian dengan kapasiti cc enjin motorsikal itu sendiri. Tapi bila masuk dalam bab modifikasi. Perkara ini perlu diambil kira bila mana korang dah mula nak main blok besar. Kalau dah up big bore cc 150cc 0or 200cc adakah carb utk 135cc masih boleh menampung keperluan blok tadi. BOLEH tapi kalau perbezaan blok up 30% dari saiz std. Tapi kalau dah up lebih dr itu.. maka penggunaan carb lebih besar saiznya adalah amat digalakkan.

Sebab apa pakai carb oversized?
Ha sebab apa nak pakai carb besor lak nih.. huhu.. penggunaan blok ber-CC besar menuntut anda memberikan lebih banyak campuran petrol udara untuk memaksimumkan ruang besar pembakaran dikebuk pembakaran head enjin tu.. apabila dah up cc.. saiz bukaan piston pada permukaan rata kebuk pembakaran menjadi semakin luas dan bila sudah jd luas maka isipadu maksimum petrol udara yang masuk perlu bersesuaian dalam jangka masa yang pantas! fuhh.. paham? ok mcm ni, bila korang ada sebuah kotak.. dan perlu masukkan air ke dalam kotak tu.. anggap kotak tu kebuk pembakaran dan saluran air adalah carb tu... korang kena penuhkan kotak tu dengan air dengan sepantas yang mungkin.. berapa cepat mesti la bergantung kepada berapa besar saluran paip tu bukan? lagi besar saluran paip dan deras air tu maka makin cepat la penuh air tu bukan? so mcm tu la perumpamaannya utk blok besar (kotak) dan carburtor (paip air)... lagi besar dan bersesuaian dengan blok maka lebih cepat nisbah bahan api boleh memenuhi ruang pembakaran. 

Kebiasaanya saiz carb memainkan peranan penting kepada isipAdu cc blok yang diguna.. aku dan pomen aku lebih suka menyenaraikan kehendak carb mengikut sukatan spt ini.. 


--SAIZ BLOK---cc ENJIN---SAIZ CARBURATOR---

58mm - 155cc - carb std lc / carb 28mmm
60mm - 166cc - carb std / carb 28mm
61mm - 172cc - 28mm
62mm - 178cc - 28mm
63mm - 183cc - 30mm
65mm - 195cc - 30mm / 32mm 

secara amnya kebanyakkan keadaan cc enjin diatas memerlukan saiz yang sesuai.. dan senarai diatas itu adalah dikira sesuai dari hasil ujikasi sekian lama.. nak kata kami main cuprix tu taklah.. tapi dari feedback kawan2 ini lah saiz2 yang sesuai. Saiz diatas itu adakalanya boleh di-oversize-kan lagi dari senarai tu tapi perlulah dikaji lebih teliti dan adakah sesuai dengan kehendak enjin. Kadangkala saiz terlalu besar belum menjamin kuasa mutlak tetapi saiz yang berpadanan akan memberikan tindakbalas yang sempurna. 


Carb STD LC v1 - Mikuni VM22 - Round Slide

ok pemulaannya saya akan ceritakan carb std dahulu.. selebihnya akan diceritakan.. saiz carb std lc v1 adalah bersaiz 22mm kod name MIKUNI VM22.. carb ini kalau korang google dengan kod name tu akan dapat lain plak gambarnya iaitu mikuni round slide.. ok carb ini adalah carb jenis baru atau dipanggil hybrid dari carb yang sedia ada dengan penambahan sistem baru yang dipanggil Throttle Position Sensor aka TPS.. fungsi mekanisme ini adalah ia akan membaca bukaan throttle ketika bergerak dan mengambil input berapa pula rpm enjin ketika itu. Dari data telemetry kedua input ini akan memberikan kesimpulan bahawa carb perlu ditugaskan untuk memberikan tambahan petrol utk kuasa yang optimum untuk penambahan kuasa dan mengelakkan enjin jd terbeban dan memberikan ekonomikal petrol. Bermakna enjin mendapat suapan petrol yg optimum jika diperah secara tiba2.. suapan petrol tambahan ini adalah seperti power jet tapi dalam bentuk yang kecil dan anda tidak akan terasa kuasa lonjakkan serta merta tapi ia hadir dalam keadaan yang santai.. sebab tu kalau lc std perah mcm mana pun power enjin tu akan ada tp bila dah sampai 140kmh (meter lc ler) mesti tiba tersekat (hahahaha) err cut off... apa pun sebenarnya carb ini sangat maju dari segi teknologinya kalau diambil kira dari segi penggunaan kepada produk massa. Walaupun begitu carb ini terkenal dengan sifat suka memberi error bacaan TPS dalam kebanyakkan kes iaitu memberi kerlipan error pada meter lc yang mengatakan ada masalah dengan sistem TPS. (kerlipan tanpa henti pada meter) sebenarnya dalam keadaan ini error itu terhasil disebabkan ada unsur2 benda asing masuk ke soket wayar penyambung sensor ke kaburator.. macam unsur2 seerti air atau habuk yang lembab. Ini menyebabkan berlakunya sensor menjadi kacau bilau. Ia boleh diselesaikan dengan buka soket tu kasi tembak dgn air gun utk buang air or habuk kat situ.

Carb ini walaupun bersaiz hanya 22mm tetapi keupayaannya boleh memberikan prestasi hingga setakat blok 60mm sahaja. itu pun perlu membuat sedikit pelarasan pada minjet carb tersebut.. saiz saya tak boleh nak agak.. lain pomen lain pelarasan. Ada juga sesetengah bengkel membuat modifikasi pada liang udara utama carb ini dengan membesarkan saiz air vent tu sendiri.. apa pun carb ini mempunyai kelasnya yang tersendiri dari segi prestasi untuk std dan juga std modi. Kalau tak kenapa ada sesetengah user lc v2 tercari2 sapa nak jual carb ni nak kasi masuk motor std diorang....  heh heh heh heh

Carb STD LC v2 - Mikuni BS25 - Diafram + Round Slide

orait.. lcv2 carb jenis Mikuni Bs25.. sebuah pembaharuan atau kebelakang? bagi aku ini sudah macam kebelakang . sebab apa sebab carb ini adalah jenis vakum.. er mcm mana nak citer.. carb ini nak kata teknologi baru tu tak juga tapi agak pelik bila yamaha memutuskan mahu menggunakan carb jenis vacuum pada lc v2.. mari kita selidik.. carb ini menggunakan sistem vacuum untuk menarik slidernya ke atas utk bukaan.. sistem ini digunakan utk memberikan pelarasa bukaan yg lebih comfort kepada kepada carb yakni carb tidak terbuka dengan tiba2 walaupun disentap rakus.. ini supaya part2 enjin boleh berkerja dengan lebih rilek... katanya la dari apa yang aku kutip kat forum2.. mekenisme vacum ini adalah getah yg terletak diatas slider tu sendiri. er nak citer pun tak reti mcm mana... simple nya adalah apabila anda menarik thortle secara rakus gila vavi..  getah vacum getah tu yang melembutkan pulasan anda dan slider tu baru terbuka dengaaannn lembbuutt.. walaupun demikian.. ciri2 asal teknologi carb sebelum ni tetap dimasukkan sekali spt TPS.. mungkin penggunaan vacum itu sendiri dapat melaraskan sensor TPS tu ketahap yang lebih teliti.. dan kedudukan sensor TPS terbaru ini juga diletakkan ke arah bawah dan bukan bendongak ke atas.. mungkin yamaha telah belajar dari keadaan error sebelum ini. Kelemahan caburator ini adalah anda tidak boleh guna carb ini tanpa kotak angin dan filter habuk mcm kebiasaan org2 suka godek ni buat.. kalau anda buka dan open tanpa dua alatan tadi.. performance motor anda akan drop sama skali dan kadang kala enjin mati tak pasal2.. sebab vacuum tinggi adalah amat penting bagi carb ini.. baik dari segi pelarasan throtle dan juga vacuum kemasukkan isipadu udara tu sendiri. selain dari itu ia tiada apa2 kelemahan.. cuma aku tak nampak pula adakah penggunaan carb sehingga ke blok 60mm. Tapi yang aku tahu kalau owner lcv2 mahukan respond lebih baik utk enjin std diorang ramai yang tukar ke carb lcv1.



bersambung



229 comments:

  1. yeah Blaze sudah kembali..hahaha..lama aku tunggu tau???

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok ok... bab 2 on da way... tgh kejar nak siapkan atikel.. sabor2 ye

      Delete
    2. Bro , kalau tak pakai air filter okay tak? Tapi masih pakai kotak angin.. Boleh go ke? Tak rosak ke

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. nak tanye bro moto standart main cdi+carb uma28.mane lagi elok masuk cam atau block?

      Delete
    5. klau tukar block , kena tukar cam dgn spring valve, tk elok tukar block tpi cam stndrd, motor cpt rosak, cam cpt longgar. .aq skrg pkai v4 stdrd , tukar cdi brt , sporket 15-37 utk save minyk, dulu pkai 36 sedap dh sedap ..pickup kuat tpi minyk sakit .. up 37 ,top tetap dpt tpi slow sikit nk smpai top.. lps ni nk tukr spec 62 ,carb nsr 28mm, spring valve, cam, oil pump uma dgn buat coolent direct .. tu klau nk main speed, klau main long , pakai block kecik sikit.. mcm 60.. tu dr pndngn aq lah , lain org lain cita rasa

      Delete
    6. Carb nsr kalau kat lc 135 v4 brpa main jet dan pilot jet??

      Delete
  2. Replies
    1. bro blaze. 57mm fz nya block carb vm22 saiz jetting rekomen berapa utk mainjet ngan pilotjet

      Delete
    2. mainjet 105
      pilot 22.5

      jarum takuk bawah

      Delete
    3. oi carb tu car la v1 punya aduyai... (haha)

      Delete
    4. lc v1 bro blaze. kay2 tq... mainjet skang ada saiz #110 #115 ngan pilotjet #22.5.. tak silap ada 3 takuk rasanya jarum minyak tu. nanti sya update lain bro..

      Delete
    5. eh silap.. vm22 tu dah v1 la tu hahaha.. sorry sorry

      Delete
    6. sorry off topic skit bro blaze. selain dari gasket head, coolant boleh bocor masuk dalam enjin kut mana lagi, sya duk suspect water pump seal...

      Delete
    7. Klu carb v2 bpe mj n pj dye , klu blok fz

      Delete
    8. MJ 115 , plt 130 long distance seting

      Delete
    9. MJ 115 , plt 130 long distance seting

      Delete
    10. Bro aboy..pilot 130 tu untuk jimat minyak ke kalau long distance?

      Delete
    11. Carb v1 spec 57mm. Carb cms. Ekzos standard. Jetting and set angin brape ngam pkai air filter.

      Delete
  3. Bro kalau pakai caberetor besar tps tu tak pakai ok ke...klau keta tk pkai endling dgn minyk tak cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. carb selain dari lc kebanyakkan takde tps.. dan kalau ade pun banyak dr range sbk punye carb (ade sbk lama2 pkai carb) dan kalau pakai carb besar mmg tak pakai tps.. cuma soket tps tu kasi balut ngan tape utk elak air kena jd karat dikemudian hari.. kalau pakai carb besar pomen akan setting utk dapat minyak paling cukup pada semua keadaan..

      Delete
  4. Bos..kalo cab tzm..block saiz 62mm..cam uma..cdi brt smartclick..spring valve cms..head dah buat..exzos miniful dah tukar..coil api dah tukar..saiz mj/pj ape yg sesuai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lau carb nsr local cam na lak...set pj dan mj..moto sya.cdi brt dualband...coil uma..blok 62 mm..high cam uma..head korek..

      Delete
    2. Lau carb nsr local cam na lak...set pj dan mj..moto sya.cdi brt dualband...coil uma..blok 62 mm..high cam uma..head korek..

      Delete
    3. Tuan try guna Mj130 dan Pj30.. Ni kalau tuan setting untuk perjalanan jauh..

      Delete
  5. Salam, nak tau set saiz pj dan mj dia kira camna?

    ReplyDelete
  6. salam bro blaze. pd pandangan bro, carb mana lagi best utk moto lc 5s aku? carb Honda cbr150(4stroke) atau carb Kawasaki 150rr (2stroke)?. moto aku guna blok fz, low cam uma, cdi brt dualband. moto aku guna long distance utk g balik kj hari2. cadangan bro amat aku hargai. terima kasih

    ReplyDelete
  7. Salam bro, bengkel kat mana? Ada expert untuk lagenda 110Z burung hantu tak? Start pakai dari 2007. Masa tu saya sekolah lagi form 1. So, bapak saya pakai. Dah habis sekolah tahun 2011, baru saya lak yang pakai. Masa dapat tu, meter naik 120km/h je. And then saya tukar ekzos GL Racing tanpa modi apa² kat bahagian enjin. Lepas tu minyak macam haram, ekzos asyik berasap je masa start. Tapi top dia skrg 150km/h la. Enjin dah mintak gear 5 dah masa tu. Itupun sbb pakai spoket standard. Jadi, saya igt nak minta bro je tlg buatkan. Dari bahagian dalam, sampaila ke bahagian luar kasi boleh cucuk LC limited baru keluar kedai. Hehe. TQ.

    ReplyDelete
  8. Bro, nak tanya kalau lc pakai blok FZ, pakai carb TZM, apa size MJ / PJ yang sesuai?

    ReplyDelete
  9. Salam bro nk tnya ni..klu lc v2 4s pki blok 60mm pastu krbreter rxz..tp semput plak..nk tkar pj mj ke?x ngam ke pj n mj yg ada sdia dlm kbreter rxz tu?pe saiz pj n mj yg sesuai utk saiz blok ni?blh bg tnjuk ajar

    ReplyDelete
  10. salam bro....nk tny..blok size 60,cam uma...klu guna kburator standard pj n mj nk saiz bpe..try dh 110/22.5..tp mcm mnyk x suport...xbleh nk rem habis..x lpas..pkai uma 30mm pun same..tp kurang ckit je...nu mslh kaborator ke ade mslh part lain..lc v1..

    ReplyDelete
    Replies
    1. blok 60mm try up mainjet #115 carb standed.. kalu minyak rich sngt cuba buka penutup ruang kotak angin tu bagi lean balik... exhaust pun boleh jadi sebab2 sangkut ni

      Delete
  11. salam..sy pengguna lc v2 5speed..spec moto-blok uma 62,cam uma,clutch n spring uma,ekzos nobi silent sport,cdi ikk,carb rxz..soalan-berapa nak set pj n mj tuk dpt pickup lebih??..tolom otai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam bro ahmad,lpas bro tukar blok,cam,carb&lain tu semua...brp top speed ble dpt...

      Delete
  12. Bro blaze i dah tukar block fz 57mm, x1r high cam, perfomance valve spring, racing clutch plate n clutch spring, exaust nob1 yg tak bising, carb suzuki TS125, CDI oren yg thailand punye tu... Pickup mmg tinggi tp top speed sampai 150-160 je... Ape perlu dibuat lg supaya dpt outmeter..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oklh2 150 je.fz 57mm je.naik 20/30 km drp meter standard.

      Delete
    2. bro sivaraja pkai motor apa ye...lc 5s ke..

      Delete
  13. bro blaze boleh rekomen kedai yang buat moto lc135 V1 yang bagus? klu bro modi moto...sy hanta moto sy tros kat bro aje... xD...btw artikel yang terbaik...

    ReplyDelete
  14. ada sape2 tau brapa set angin carb std lcv2 5 speed?

    ReplyDelete
  15. Bro...kalo lc 5 speed masuk carb lc v1 nak set MJ dgn PJ kena set brp??jarum???moto std...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dok tunggu gak jawapan dr otai2 pasal ni..

      Delete
    2. Saya dok tunggu gak jawapan dr otai2 pasal ni..

      Delete
  16. bro blaze...mj/pj pe yg ideal tuk carb std...spec 62,cdi dualband,nob1...

    ReplyDelete
  17. Salam bro.. blok saiz 62mm boleh pakai carb 34mm ker??

    ReplyDelete
  18. salam...mntak tlg klu sape2 tau.sy guna kburator uma..kna lampu tmperature berkelip2 sblum start?klu dh start mnyala je..kbel tps dh cuci,try swap cdi standard pun nya la jgk..normal ke?ase cdgan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tukar pkai cdi racing. Sbb klau pkai cdi starndard die mmg akan mnyala

      Delete
  19. salam bro blaze , nak tau apa saiz std main jet n pilot lc v2 . trima kasih . sorry la . saya lupa

    ReplyDelete
  20. Salam... bro blaze, moto sy bru msuk blok x1r 62mm... CDI BRT dual band.... yg laen standard laa... carb ape sesuai?

    ReplyDelete
  21. salam bro, kalau lc 5 speed yang baru ni carb dy same ke ? & kat mane dy pnye lobang angin eh ? boleh tlg tunjukkan tak ?

    ReplyDelete
  22. Salam bro.. Trima kasih upload ilmu2 yg berguna.. Baik untuk rujukan Newbie mcm sy ni.. Sy ada question.. Skrg sy pki block 63mm, carb 30mm sunworld shark slide petak.. apa mj/pj yg sesuai utk setting skrg?? Atau pon mcm mna sy nk tau yg mj/pj tersebut telah mencapai setting yg Tepat?? Mintak tolong beri pencerahan tentang setting for mj/pj.. Spec motor Sy skrg, block 63mm, high cam 6.2, carb 30mm, sv/sc racing, head stdrd polish, cdi imc uma, mohon bntuan bro blaze..

    ReplyDelete
  23. salam bro blaze, just nak tanya. lc v1, sarung high cam uma, cdi yamaha racing setakat buang cutoff je. pakai spotrim18 spocket 15-34, ekzos lc v2. meter setakat 170km/h je. berbaloi ke? macam ada yang xkena lagi lha. ape yg perlu dilakukan untuk buat sedap melayang naik 200km/h or over tanpa tukar blok standart. kalau sarung carb uma 28 ok x? n ape yang perlu ditukarkan bagi stable untuk pakai carb tuh? (nak buat pergi kerja dari klang ke Kl je)

    ReplyDelete
  24. salam..boss nak tanye..sy pakai lc v2..tp dah tukar carb lc v1 iaitu vm22..masalah yg sy hadapi motor sy xleh pergi..barang sume standard je..cume cdi pakai cdi 1st model no cut..kalau carb lame boleh naik smpai 120-130..apa yg perlu sy buat?? setting carb ke or setting mainjet n pilot?? mohon bantuan

    ReplyDelete
  25. Bro nak tanya saya guna blok 66mm guna carb uma 32mm, ada ke perlu ubah mj atau kekalkan je dari spec carb?

    ReplyDelete
  26. as'salam bro nak tanya klu tukar carb v2 5speed lps tu cam mne dgn sensor coolent dye?xjd mslah ke??sbb kat carb tu kan ade 1 sensor coolent?sy dah pnah tukar carb kawasi kips tp coolent asyik mnyala je..klu tukar xyah pkai pon xpe ke???ce bg tau..mamat pning..hehehe!!

    ReplyDelete
  27. bro nak tanye sy ni agak noob sikit pasal moto ni. lc sy bobok ble trek total, mcm sangkot2,xtau la angin xlepas ke ape, ape masalah sbnr nye? bila saya tanya kedai kata nye nak kena tukar carb. ape penyelesaian yg ptt sy bwt? sbb kadang2 kedai pn kuat kencing gk psl ni.

    ReplyDelete
  28. saya pakai lc 5speed block 65 ceramic,cam cms,head dah bwat,cdi thailand,ekzos cutting standard cj,cab tzm pj mj?? dan sporket bpe yg elok? harap abg dapat tolong sye...

    ReplyDelete
  29. .sy guna kburator std.knpampu tmperature berkelip2 sblum start?klu dh start mnyala je bile pulas dia hilang,, tapi kekadang dalam 140km/h tu dia berkelip dan menyala..kbel tps dh cuci,, jadi jugak mcm tu.kenapa yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. motor panastu...cuba check coolant dan thermostat

      Delete
  30. Motor lc135 v2 4speed.. block uma 62mm camp uma kaburator uma 28mm.. mintak tolong lah.. ape main jet dgn pilot jet yang padan?

    ReplyDelete
  31. Bos saya pakai carb tzm tapi x pkai air filter.. ada kburukan x? Bunyi carb memg kuat dari ekzos

    ReplyDelete
  32. kalau aq buat kt kriss lepas x rasa2 korng....?
    aq guna carb lcv1 block racing 58mm

    ReplyDelete
  33. Salam taiko2. Nk tanye ckit ni. Aq gune lc v2. Aq gune block ikk 63, carb ts, low cam racing, sprocket 15-35. Tp yg menyedihkan, time aq dpt top je, rase mcm kene tarik. Meter turun naik turun naik. Pasai pa eh? Mohon penjelasan taiko2. Makaseh.

    ReplyDelete
  34. Bro. aku dah pakai lc kat 3 tahun. Carburator xpernah servis. jd aku ingat nk servis carburator. yg aku tktnya org kata kalau buka carburator setting dah xsama. kene g setting kat kdai plak. mcm mn tu bro. Mnta pencerahan ckit. buta kayu ni. Saper2 la tlg jelaskan ckit

    ReplyDelete
  35. salam .. broo .. saye nak tanya tntang lc 5speed , head modified , block ceramic 62 , cam uma .. tetapi bila pakai carb lc standard , moto jadi semput mulanya ... dan member suggestkan pakai carb TZM , bila dah beli carb tzm tu ...siap dipasang sendiri kat rumah start je moto , serious teramat bising meletop pun ada .... apa perlu saye buat .. sakit kepala saye fikirkan .. tolong beri keterangan .. thanks !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro ade tuka cdi. Lc 5s sye dh masok blok 62mm.low cam. Cdi alibaba. Ekzos mb. Carb je stndrt. Xde semput. Tpi ble psang cdi stndrt. Enjn smput2 nk mati je. Pkai cdi racing ok blek.

      Delete
    2. Tpi bab carb tzm tu sye xdapt tlong la

      Delete
    3. carb tzm leh setting kat peneng.. inf0 dari member

      Delete
    4. penang kdai kt mana..apa nama kedai..sy tgh mncari setting carb tzm yg cun

      Delete
    5. penang kdai kt mana..apa nama kedai..sy tgh mncari setting carb tzm yg cun

      Delete
  36. bro nk tnye skit block 62mm carb kips 28mm...main jet pilot jet brappe yg sesuai yee....harap boleh bantu

    ReplyDelete
  37. Wahh bro nk tnye aku bru tka carb lc v1 moto standard cdi tuka yg tkde cut off tp gear 1 2 3 aku okay gear 3 trik smpi 120 tp msuk gear 4 trus drop smpi 100 knpe ye ? Spoket 15-36

    ReplyDelete
  38. Aq pakai blok 62mm. Pkai Carb stndrt v2 lgi sdap bwak dri pkai nsr 28mm. Pkai carb stndrt pon leh cecah 150km/h. Aq tukar blek stndrt lpas ade problem pkai nsr. Pckup sdap. Tpi top hmpeh. drop leh naek 130 je. Itu pon dh bnyk setting tpi x dpt2..aq pkai block 62 carb stndrt dh 4bulan. Ulang alek hari2 dri tanjong karang ke sg besar naek 120 alhamdulillah xde maslh enjin cume tpet la kuar bnyi.

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. mana nak cari main jet / [pilot jet carb lc v2.. puas aku cari tak jumpa.
    Sesiapa ada call no aku 0168350134

    ReplyDelete
  41. bro, sy dengar khabar angin mengatakan bhw klu tukar cdi ni kene tune blik carb, betul ke? ataupun just pasang dan trus gune je? sorry lari topik skit
    -still newbie :D

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum...tumpng tanya...sy pakai moto 135lc v2 5speed...enjin std...bole tak klu sy tukar pipe leo vince dan tukar spoket? Klu tukar spoket, saiz ap yg sesuai?

    ReplyDelete
  43. Brooo nak mintak no tpn blh dokkk...

    ReplyDelete
  44. bro... slm..... kalo sy pakai blok size 63mm.... carburetor size ape yg sesuai..... nk cari crburetor Uma

    ReplyDelete
  45. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  46. Assalam bro tumpang tanya, sy pkai block, head, cam FZ..carb nsr, apa sesuai mj pilot pilot jet..tq

    ReplyDelete
  47. salam.kalo carburetor 135 Lc sy asyik masuk air kalo redah hujan lebat @ basuh kat carwash,tu petanda kena tukar carburetor baru dah ke?

    ReplyDelete
  48. assalamualaikum otai otai semua. mohon bertanya. blok std, head std, pakai high cam, carb uma 28mm tp tak pergi jauh. kenapa ye ? kene set mainjet, pilot jet ke ? mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  49. mr fulkrum blaze.penyusunan chapter/bab agak teruk.rugi banyak ilmu bole dapat kat sini tapi smua hilang sebab penin dngan susunan bab. mcm masuk hutan atau semak xnampak jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pukimak ko tau nak kritik org jer.bro blaze ni nak kongsi ilmu dia dgn ko pun dah bagus.daripada ko dah bodoh sombong la tu.dah la bangang psl lc buat cara bangang.jgn tau nak kondem org jer...bersyukur la ade blog psl lc 135 mcm ni.bodoh punya melayu

      Delete
  50. Bro ada apa apa enjin rosak tak kalau pasang kaburator v1 pada v2

    ReplyDelete
  51. bro bro nak tanya ...kalau enjin std sesuai ke kalau pakai karburator RXZ atau TZM?

    ReplyDelete
  52. assalam bro... nak tanye la... apa kesan buruk kalau kite buang air filter dan getah hidung pig 135 V2.???? untuk pengetahuan bro... moto saya baru lg,STD n ekjos std stopper... spoket lak saye pakai saiz 420 37/15...

    ReplyDelete
  53. Bro,kalau pakai block fz ngan carb rxz,tau x setting MJ ngan PJ berapa

    ReplyDelete
  54. bro..saya guna blok uma ngan carb yoshimura saiz 28, apa setting main jet ngan slow jet yg sesuai?

    tq bro..

    ReplyDelete
  55. bro..saya guna blok uma ngan carb yoshimura saiz 28, apa setting main jet ngan slow jet yg sesuai?

    tq bro..

    ReplyDelete
  56. Bro lc v2 kalau pakai uma racing filter boleh kasi up tak top speed tq

    ReplyDelete
  57. Bro lc v2 kalau pakai uma racing filter boleh kasi up tak top speed tq

    ReplyDelete
  58. Salam.sye nk brtnya..kalau lc v2 angn ny lari2 cm mane..nk seting spt std cm mane..mto nk buad std blek tpy cm yg sye kate kn tdy..mhn tnjuk ajar..kerosakan

    ReplyDelete
  59. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  60. Salam otai2...sy guna block shack size 65 dan carberator uma size 32, cdi uma imc, high cam...setting sekarang mj142 pj40...performen gear 1 sampai gear 4 ok tapi bila msuk gear 5 tetiba engine mati mcm x ada minyak...antor kat pomen cina buang vacium pump buat direct tapi still sama juga....minta tolong otai2 kalo ada serba sedikit pandangan blh pm sy 0102312758 zam

    ReplyDelete
  61. Bro blok 63 nk pakai jantung ape.. n barang apo nk standby untuk on kat v1 saye tu... harap dapat membantu

    ReplyDelete
  62. Bro blok 63 nk pakai jantung ape.. n barang apo nk standby untuk on kat v1 saye tu... harap dapat membantu

    ReplyDelete
  63. Bro blok 63 nk pakai jantung ape.. n barang apo nk standby untuk on kat v1 saye tu... harap dapat membantu

    ReplyDelete
  64. bro nak tahu , lcv1 blok 63, carb 32 apa size ea mj and pj sbb dh cuba mcm2 aduhhh mintak pertolongan skit bro

    ReplyDelete
  65. Bro nak tanya.. saya lc v2 block fz 57mm cam uma high cam.. yang lain semua standard.. tp motor x boleh nk pecut la.. picup ngan top kurang.. ape masalahnya.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stelan jarum terlalu ketat, you punye carb mesti cuci

      Delete
  66. Aslmkm bro.. aku dalam dilema nih.. aku ada lc v2. Blok 65, head racing 24 22, cam high uma, cdi imb high speed, masalah carb apa yg brpatutan tuk spec nih.. kalo pakai uma 62mm apa sais mj n pj yg sesuai.. tq.. n satu lg sy ada blok 60mm jgak.. kalo pakai carb stndrt jaguh bleh tak.. trus sumbat jak? Hehe.. info dr abg cip sngat2 d perlukan..

    ReplyDelete
  67. bro nak tanya sikit.. carb uma size 24 boleh ke pakai untuk lc v2 standard?

    ReplyDelete
  68. bro nak tanye kalau pakai blok 62mm mj/pj ape yang ok.dah pakai mj130 pj35 bila 120 tak boleh pergi lagi

    ReplyDelete
  69. Moto sya lc v2 4s top boley p 140 kmh...carb nsr blok 62 cdi brt...semput ja npa erkkk...tak ley pulas minyak habis2..

    ReplyDelete
  70. Moto sya lc v2 4s top boley p 140 kmh...carb nsr blok 62 cdi brt...semput ja npa erkkk...tak ley pulas minyak habis2..

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum,otai2...v2 5s blok 63.5mm, carb nsr mj130 pj std ..cdi brt dualband adjustable ..brapakah mj dgn pj yg perlu??

    ReplyDelete
  72. Aq pakai moto lc v2 5speed...semua std pakai carb 125z...cadangan set untuk mj & pj??

    ReplyDelete
  73. Bang nak tanya.. klu block size 65.. caberator tzm mj & pj size bpe yg sesuai aee.. dahh berbulan fikir.. sampai skrang xpasang brg.. haha..

    ReplyDelete
  74. klau block 62mm , carb uma 28mm , mj dan pj nak setting berapea plak ?

    ReplyDelete
  75. salam otai,ambe skng pkai exzos nobi,carb v1,cam cms,cdi v1,mj-130,pilot-20,bile sarung cj ipoh cutting stndrd,motor jadi bobok/semput,puas setting menjet dari 120-150,tpi x dpt gk,bobok hujung,ade solution x?

    ReplyDelete
  76. salam otai, sy pkai blok fz 57mm,cam fz mj 120 pj 25.00....mslahnya top speed bobok...tolong

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. cuba kurangkan sikit mj n pj...mj 110@115pj 22.5...

      Delete
  77. Salam bro...sy pakai blok fz57mm ,carb rxz saiz mj degan pilot brpe.....tlong bro.... setingg asyik bobok je...

    ReplyDelete
  78. Bro blaze.. Nk tyer sy tkr carb rxz block standard pada lc v2 sy. Tau x bpe saiz main jet ngn pilot yg sesuai.. Sbb skrg ni plug letup terlalu cepat dsn motor berat

    ReplyDelete
  79. Bro blaze.. Nk tyer sy tkr carb rxz block standard pada lc v2 sy. Tau x bpe saiz main jet ngn pilot yg sesuai.. Sbb skrg ni plug letup terlalu cepat dsn motor berat

    ReplyDelete
  80. Kemudian die keluar asap bila engine start.. Tapi bila pulas kuat2 c kua asap. Bila lepas baru kua pstu bau mnyk kuat

    ReplyDelete
  81. nk tnye klu block lc std nk masuk carb nsr sp bape menjet minyak dgn angin yg sesuai? xnk kasi keluar asap hitam..

    ReplyDelete
  82. Salam..asal moto tarik Choke baru bleh jalan..karburetor tersumbat Kew..mohon pencerahan

    ReplyDelete
  83. Salam..asal moto tarik Choke baru bleh jalan..karburetor tersumbat Kew..mohon pencerahan

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum nak tnya otai2 berpengalaman smua..block fz,cam cms,carb v2 std bs25. tapi masalah ada meletup2 bila lpas trottle masuk gear ada meletup. carb std tu x set baru pon mjpj agak2 kna set baru ka?

    ReplyDelete
  85. Salam tumgpang tanya....
    Sy lc v2 std gaban.....
    Bru tuka pakai cdi brt
    Bila naik rsa mto xlarat lah...nk g 100 pun susah...adakah kena set angin laen or up mj pj?

    ReplyDelete
  86. As'salam maaf tumpang tnya sya ni xtaw sgt pasai carb lc ni..sya pkai lc v2..nak tukar carb lc v1..ada efex apa2 tak?.kna tukar min jet @ pilot jet?.mhon pncerahan pda yg pakar.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde effect pape, dan xdey kelebihan kat mane2 jugak..baik up carb lain..jgn duk percaya sembang org cakap carb v1 lg bagus..tu semua tipu nk jual carb jer tu...aku dah try semua dah..nk best angkat blok 62mm tukar cam pastu masuk jer uma 28mm..tukar cdi...main sprocket cukuplaa...lu nk laju setakat tukar carb v1 tu karut semuanyer

      Delete
  87. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  88. Tuan2 mohon pencerahan. Lc v1 block fz. Mj pj brape ye nk pakai. Carb standard

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun pkai block fz juga nak tahu juga tu brepa MJ & PJ yg sesuai pkai

      Delete
  89. Salam. 135lc 5 speed v3 kalau sarung blok fz dengan carb rxz mili. Mj & Pj berape yg sesuai ye ? minta pencerahan :D hihi Thanks

    ReplyDelete
  90. Sy pakai lc v2 4s,block head std,carb std,ejos cj ipoh M1,CDI UMA IMC..saiz setting untk mj,pj brp ye..spark plug putih melepak skrang ni..adooiii

    ReplyDelete
  91. salam bro moto lc135 v2 skrg guna cdi brt nk bgi topspeed guna mj/pj size ape sesuai .. moto standrd ...

    ReplyDelete
  92. salam bro moto lc135 v2 skrg guna cdi brt nk bgi topspeed guna mj/pj size ape sesuai .. moto standrd ...

    ReplyDelete
  93. salam bro moto lc135 v2 skrg guna cdi brt nk bgi topspeed guna mj/pj size ape sesuai .. moto standrd ...

    ReplyDelete
  94. Bro lc v2 4s block dh salin fz spec high cam dh buang kotak angin nk bg sdap jlan jauh guna mj/pj ap yg sesuai untk carb stndard moto

    ReplyDelete
  95. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  96. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  97. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  98. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  99. salam otai2 sume...nk tanye spec fz nak setting carb tzm...mj? pj? manifold 28mm after market

    ReplyDelete
  100. As salam.. nk tanya, ada sape2 tau default factory setting pilot screw mikuni bs25, berapa pusingan dari 0?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..aku pn tak pasti..tpi moto aku aritu 3 pusingan full dia bagi..tp aku tkr ke 2 pusingan sebab kuat makan minyak sebelum ni..skrg moto seperti biasa..moto standard..

      Delete
    2. Ok2.. thanks info bro Razors Max. skang ni dh tukar ke dua pusingan.. tapi ada bunyi knocking sket. Semak betul la.. huhuhu.

      Delete
  101. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  102. Block fz cam fz spring valve fz...

    carb v1 kena setting balik tak???pls taiko...tq

    ReplyDelete
  103. bro blaze,,klau guna block 62 cb28,,astu smpi miter 140 dye tersenggut2 nk tuka main jet gn pilot bape ea?

    ReplyDelete
  104. bro blaze,,klau guna block 62 cb28,,astu smpi miter 140 dye tersenggut2 nk tuka main jet gn pilot bape ea?

    ReplyDelete
  105. salam bos.. tumpang tanya lc135 std masuk carburetor 125zr sedap x??

    ReplyDelete
  106. As salam bro. Nk mntk pndpt nie . Sye pakai carb rxz kt lc v1 sye . Nk tye pilon n main jet saiz ape sesuai tok blok 65mm x1r .? Mohon bantuan abam.😊

    ReplyDelete
  107. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  108. Bro kalau pakai blok 63 saiz carb yg sesuai Ap ?

    ReplyDelete
  109. Bro kalau pakai blok 63 saiz carb yg sesuai Ap ?

    ReplyDelete
  110. Bro kalau pakai blok 63 saiz carb yg sesuai ?

    ReplyDelete
  111. .salam bos...sy nk mtk tlg..sy ade jentera 135lc v1 bernadikan block 62mm..sy menggunakan carb tzm ori..stakat nie sy pkai mj175 pj30 plug coklat ditengah dan sedikit coklat di luar..apakah setting terbaik mj pj utk carb tzm sy nih?mohon tunjuk ajar bos...

    ReplyDelete
  112. .salam bos...sy nk mtk tlg..sy ade jentera 135lc v1 bernadikan block 62mm..sy menggunakan carb tzm ori..stakat nie sy pkai mj175 pj30 plug coklat ditengah dan sedikit coklat di luar..apakah setting terbaik mj pj utk carb tzm sy nih?mohon tunjuk ajar bos...

    ReplyDelete
  113. Salam boss speck 135lc saya
    block 62mm
    Cdi std
    Head std
    Exzos cj ipoh open
    Spocket 15,32
    Carb uma 28mm pj40 mj120
    Top speed 160kmh berat badan 80kg
    Ape yg perlu upgrade lg &
    Ape pj mj yg sesuai ye ??

    ReplyDelete
  114. admin
    sy pakai LC V2 5 speed . MJ & PJ standard saiz bape ye ?

    ReplyDelete
  115. Assalamualaikum.. minta pendapat pengguna lc... lc v3 4s saya menggunakan blok 62mm. Carb kips keihin pE. Ekzos yypang open. Jadi mj pj berapa yang sesuai? Dan angin buka berapa?

    ReplyDelete
  116. salam bro blaze kalau lc v1 pakai carburater rxz boleh x?
    harap balas

    ReplyDelete
  117. salam bro blaze kalau lc v1 pakai carburater rxz boleh x?
    harap balas

    ReplyDelete
  118. Assalamualaikum bro.. Kalau spec fz 57mm pakai carb rxz mj pj nak set brapa?

    ReplyDelete
  119. Bro Blaze,lc pkai blok fz,cam fz,carb uma 28mm...mj dn PJ yg sesuai apew yew??skrg pkai MJ 100 PJ 38...set angin xjmpew,exhaust Kua asap hitam..

    ReplyDelete
  120. Boss nak tanya kalau pkai carb kipas block fz mj dan pj apa yg sesuai

    ReplyDelete
  121. bos..nak tnya block 62 , highcam, spring valve , head standard, cdi brt .. mj dgn pj apa yg sesuai.?

    ReplyDelete
  122. Assalam bos2 skalian..moto sy beli 2nd..kabeta blok smua da mod..nk bg skendet blik,rnning g keje je..nk tnye ni,kabeta lc v1 mj pj skendet die ape size ye? Yg asal kilang..bleh kasi cdgn dgn tepat? Dan juga pusingan skrew adjst angin,bape turn?

    ReplyDelete
  123. Assalam..nak tanye..sye pakai lc v1 hand cluth...block saiz 62mm ..head lubang mnyak dgn exzoz dah korek saiz 28mm..jadi mj dgn pj ape sesuai untuk carb tzm..?? Tolong reply..mahukan bantuan untuk moto sesedap rase di hiway..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Danish nk tny Dh jmpa ke mj dan pj yang sesuai untuk carb tzm kalau guna bore 62

      Delete
  124. Bro saya nk tnya. Saya pkai lc v2. Dh tukar highcam cdi racing coilplug racing. Carb saya pakai lc v1 saiz mainjet 95 pilotjet 20. Bila dekat highway meter mati pada 100 n semakin turun. Boleh bagi tips sikit x bro?

    ReplyDelete
  125. Bro saya nk tnya. Saya pkai lc v2. Dh tukar highcam cdi racing coilplug racing. Carb saya pakai lc v1 saiz mainjet 95 pilotjet 20. Bila dekat highway meter mati pada 100 n semakin turun. Boleh bagi tips sikit x bro?

    ReplyDelete
  126. Bos nak tanya kalau lc v1, blok 62 pastu carb uma 28 nak set mj n pj berapa ar??tq bro

    ReplyDelete
  127. Bos bosku nak tanya muto lc135 saya pakai block fz150.. Cam racing.. Cdi racing(API THAILAND).. CARB LC V1 sesuai pkai mj & pj berapa ya sesuai.?? Mohon penjelasan

    ReplyDelete
  128. Salam , nak tanya . Klau spec 57 (fz) sesuai ke pakai carb tzm dan berapa mj ngan pj ye ya?
    #mintakpencerahan ��

    ReplyDelete
  129. Kalau saya lc135 5s modified cdi dan pipe saja
    Sekarang saya masuk TZM original carburetor dalam
    Berape main jet dan pilot jet mau masuk
    Boss dan bang bang sekalian bagi sedikit tips

    ReplyDelete
  130. Assalamualaikum bosku..nak minta pendapat sikit..klau lc v2 Blok saiz 57 ,highcam uma racing ..klau pakai caburator rxz mili 55k..apa saiz mainjet ngan pilot jet yg sesuai ya..sorry bosku newbie

    ReplyDelete
  131. Tlng bagi pendapat sikit bosku..

    ReplyDelete
  132. Assalamualaikum bro blaze n otai2.. sy pkai lc v2,block 62mm,hi-cam cms,cdi ikk carbrtr std.. apa saiz mj pj yg ssuai ? mohon pncerahan :)

    ReplyDelete
  133. Assalamualaikum geng.. carb nsr 150 cmne setting ye untuk lc135 v3

    ReplyDelete
  134. Salam bos saya lc v1 spec 57 nak pakai cab mb performance saiz 28.5 mintak pendapat mj dan pj apa yg sesuai

    ReplyDelete
  135. Tmpang tnya lc135 v1 standrt kilang mj dngn pj size berapa

    ReplyDelete
  136. Tmpang tnya lc135 v1 standrt kilang mj dngn pj size berapa

    ReplyDelete
  137. bro blok uma 62 cam uma r1 cdi uma caburetor uma 28mm mjet135 pj34 gear 4 semput

    ReplyDelete
  138. Salam Bro Braze... Saye nak settingkan Mj dan PJ utk Block 62mm, Carb Uma 30mm CDI Brt, Cam High CMS, Spring Valve CMS, Ekzos open standard 28mm manifold cj.... Nak mntk pendapat Setting untuk Pj dan Mj sesuai...

    ReplyDelete
  139. Ape beza carb tzm dgn nsr .? Tk silap lh org ckp tzm ni tkde power jet nsr ade power jet

    ReplyDelete
  140. Blok 57 carb nsr..main jet?pilot jet?

    ReplyDelete
  141. Assalam abg2 otai.. maaf brtanye ad spe2 yg pakai carb rxz tak. nk tanye saiz mj ngn pj yg sesuai.. spec blok 57 uma.cam r3 uma..spring valve uma.. ekzos open stndrd.. skang ni mj 205 pj 25.5.. head stndrd..moto starting berat.. gear 4 pon berat.. spoket 15 34..lc 135 v4

    ReplyDelete